Boost je conversie met betere content: 7 simpele en snelle tips 

Meer conversie met betere content

Content kan je marketingcampagne maken of breken. Sterke content is de drijvende kracht achter iedere succesvolle marketingcampagne. 

Je campagnes presteren veel beter met doelgerichte content die is ontworpen om conversies te genereren. 

Maar daar zit ook het knelpunt. Want content is geen eenheidsworst. Voor veel marketeers is content een statisch begrip: content is een synoniem voor tekst, afbeeldingen en video. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen content die een pagina vult en doelgerichte content die conversieverhogend werkt.

De effectiviteit van content is lastig te meten, maar er zijn wel degelijk een aantal factoren die invloed hebben op het conversiepercentage. 

Ik heb de belangrijkste factoren vertaald naar praktische tips die je direct in de praktijk kunt brengen. 

1. Ken je publiek

De marketeers onder ons herkennen het wel: je schrijft uren en uren aan een geweldig stuk content, hopend dat het veel bezoekers trekt en misschien wel een paar nieuwe klanten oplevert. 

Maar dan, er gebeurt… helemaal niets. Een paar mensen lezen het, maar meer dan dat is het niet. Wat gaat er mis?

Vaker wel dan niet is een gebrek aan connectie tussen de content en je publiek het probleem: je schrijft of maakt iets waar je doelgroep helemaal niet naar op zoek was – het was niet relevant.

Marketing converteert eerder als jij je publiek kent

Het kennen van je publiek is daarom een vereiste voor converterende marketing. Om een boodschap effectief over te brengen, moet je weten voor wie je schrijft en waarom. Want als je dat eenmaal weet, ken je hun pijnpunten ook. 

Probeer met je content antwoord te geven op die pijnpunten of de vragen die je doelgroep heeft. Pas wanneer de lezer een ‘zij begrijpen me’-gevoel heeft, is je content geslaagd. Door content te maken die hun pijnpunten bloot legt, stijgt de kans op conversie direct.

Tip: Lees hier hoe je met buyer persona’s betere content schrijft voor jouw doelgroep. Je bereikt meer potentiële klanten als je hun customer journey in kaart brengt.

2. Geef betekenisvolle inzichten

Het kennen van de pijnpunten van je publiek is één, maar nu is het tijd om dit om te zetten naar doelgerichte content waar ze ook echt iets aan hebben. En bovenal, dit te verpakken op zo’n manier dat ze het graag consumeren.

Hoe vaak kom je wel niet teksten tegen die lijken te zijn geschreven door een machine? Sommige websites zijn volgestopt met teksten nét boven niveautje lorem ipsum – duidelijk bedoeld om pagina’s te vullen, maar zonder waarde toe te voegen.

De content op je website moet daarom betekenisvol en begrijpelijk zijn. Vermijd inhoud die de kennis van je publiek niet vergroot, maar focus op heldere content die hen verder helpt – dan blijven ze terugkomen.

3. Kies pakkende titels

Een pakkende titel is onmisbaar als je wilt dat mensen op je content klikken. Je wil een titel die de aandacht van je lezers grijpt.

Pakkende titels verkopen de inhoud. Ze verschijnen in Google, op social media en je website – ze zijn overal. Een goede titel bepaalt voor een groot gedeelte hoe hoog in Google de content rankt: een pakkende titel vergroot de kans dat mensen erop klikken.

Betere zichtbaarheid in Google betekent een betere kans voor jou om dat bezoek om te zetten tot een conversie.

Meer dan alleen pakkend, moet een titel ook in lijn zijn met het thema van je content. Mensen klikken misschien wel snel op een catchy titel, maar wat als de inhoud niet overeenkomt? Dan voelen ze zich belazerd en zijn snel weer weg. 

Hier zijn een paar snelle tips voor pakkende titels:

  • Gebruik getallen en statistieken
  • Informeer de lezer, maar geef niet gelijk alles weg
  • Geen clickbait, maar wel intrigerend genoeg

4. Volg relevante trends

Wil je content maken die je doelgroep écht interesseert? Dan moet je weten wat er bij ze speelt. Het volgen van relevante trends is hierbij essentieel.

Bekijk de trending hashtags op Twitter, ontdek wat viraal gaat op socialmedia-kanalen en probeer content rond deze onderwerpen te creëren. In plaats van iets van jezelf te schrijven, probeer iets te maken dat je lezers willen lezen.

Natuurlijk betekent dit niet dat je nooit iets kunt schrijven wat jezelf interesseert. Maar het punt dat ik wil maken is dit: mensen vergeten soms dat als je content wilt creëren die conversies een boost geeft, je moet schrijven voor de lezers en niet voor jezelf.

Tip: wat is een content manager?

5. Gebruik data en cijfers

Er is iets aan cijfers waardoor mensen erop klikken. Om te beginnen zijn cijfers heel meetbaar – ze maken een argument sneller geloofwaardig. 

Data en cijfers spelen in op social proof. Lezers worden zich bewust van wat anderen doen (“90% van de Nederlanders doet dit”) en willen dit gedrag kopiëren. Cijfers helpen om de lezers van jouw verhaal te overtuigen.

Stel: je wilt een bezoeker van je website naar een abonnee converteren, vermeld dan dat het aantal abonnees dat je hebt. Deze vorm van social proof zorgt ervoor dat mensen jou sneller vertrouwen dan wanneer er geen cijfers bij staan. Ze denken: vele anderen zijn mij al voorgegaan – dit vergroot de kans dat ze zich aanmelden.

6. Structureer je content

Je bezoekers zitten niet te wachten op onoverzichtelijke content zonder alinea’s of tussenkoppen. Het maakt lezen lastig en zorgt ervoor dat mensen minder snel doorlezen of erger: ze vertrekken meteen. 

Gestructureerde content is fijn om te consumeren. Bezoekers blijven langer hangen bij content die helder is – vage content schrikt af. Dat wil je voorkomen.

Stel dat ik mijn ingewikkelde espresso-machine wil schoonmaken, maar niet weet hoe. Ik wil op een snelle en heldere manier uitgelegd krijgen hoe het in zijn werk gaat. Wat denk je, helpt een lange tekst zonder tussenkoppen mij hiermee? Nee, waarschijnlijk voel ik mij beter geholpen door een 10-stappenplan met foto’s erbij.

Gebruik opsommingstekens, tabellen of zelfs infographics om lange teksten op te delen. Hierdoor slaan lezers de informatie over je product beter op en waarderen ze je content.

7. Kies visuals die passen bij je verhaal

Content heeft goede visuals nodig, zoals mooie afbeeldingen, foto’s en video’s. Het is cliché, maar waar: een foto zegt meer dan duizend woorden. Sterker nog, content met relevante visuals wordt zelfs 90% vaker bekeken.

Tip: met deze gratis tools maak je mooie visuals.

Maar de fout die veel mensen maken, is dat ze foto’s en afbeeldingen kiezen die er mooi uitzien die niet relevant zijn voor hun content. Zulke ‘loze’ afbeeldingen dragen niet bij aan het verhaal en kunnen ertoe leiden dat het verhaal niet goed overkomt op je bezoekers. Met het verlaten van de pagina tot gevolg.

Wanneer je een afbeelding kiest, kies je eigenlijk een emotie. Je wil inspelen op een emotie die bij je doelgroep leeft – de afbeelding moet precies die emotie reflecteren. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld jonge entrepreneurs zijn, kies dan visuals die aantrekkelijk zijn voor de leeftijdsgroep 25 – 40 jaar. Bijvoorbeeld met afbeeldingen die kracht, ambitie en motivatie uitstralen.

Afbeeldingen, foto’s, video’s moeten voldoen aan de volgende criteria:

  • Hoge kwaliteit
  • Goed genomen shots
  • Geen stockfoto’s (zo wel, kies er een die je nog nooit eerder hebt gezien)

Conclusie

Te veel marketeers vergeten om strategisch na te denken bij contentmarketing. Ze richten zich vooral op het pushen van zoveel mogelijk content, of het nu werkt of niet.

Vergroot de kans op converterende content door rekening te houden met de praktische tips in dit blog. Contentmarketing kan een krachtig conversietool zijn. Je moet het alleen wel goed inzetten.

Vraag gratis seo audit aan

Ook interessant: