Online marketing voor advocaten en juristen: 4 onmisbare tactieken

Content

online marketing voor advocatenkantoren

Inhoudsopgave

Voor advocatenkantoren en juristen is het ontzettend moeilijk om goede online zichtbaarheid en vindbaarheid te creëren. 

In de juridische branche zie je een scherpe tweedeling. Er zijn advocatenkantoren die vol inzetten op online marketing, de rest kijkt afwachtend toe vanaf de zijlijn. 

Iedere klant en iedere niche heeft zijn eigen benadering nodig. Dat geldt zeker voor onze klanten in de juridische sector. Voor juridische bedrijven is er geen ruimte voor onzin en een betrouwbare uitstraling is cruciaal. 

Online marketing voor advocatenkantoren is schaken op hoog niveau, maar waar moet je beginnen? Moet je blogs schrijven, investeren in linkbuilden of aan de slag met social media? 

In dit artikel vertellen wij je op welke tactieken ieder advocatenkantoor zou moeten focussen. 

Dit zijn de belangrijkste punten uit dit blog:

  • Online marketing is erg belangrijk voor advocatenkantoren en juristen.
  • Betrouwbaarheid cruciaal in de juridische sector.
  • Vier effectieve tactieken zijn: reviews verzamelen, website optimaliseren, content creëren en linkbuilding.
  • Inhoudelijke blogs en gastblogs versterken je online reputatie.
  • Een goed doordachten marketingstrategie leidt tot meer cliënten.

Online marketing is van cruciaal belang voor advocaten en juristen om hun zichtbaarheid en vindbaarheid te versterken. Er zijn vier onmisbare tactieken: het verzamelen van reviews, website optimalisatie, het creëren van waardevolle content, en linkbuilding. Deze strategieën leiden tot meer online zichtbaarheid en een groter aantal cliënten.

Waarom zou je online marketingstrategieën inzetten? 

Maar eerst: waarom zou je überhaupt online marketingstrategieën inzetten? Hoe leidt dat tot meer cliënten? 

Ik hoef je niet te vertellen dat het goed voor je business is om vindbaar te zijn in Google. Hoe hoger in de zoekresultaten, hoe meer mensen op je website klikken. 

Als wij klanten in de juridische branche helpen, hebben we eigenlijk maar één doel: laten zien hoe betrouwbaar ze zijn. Betrouwbaarheid is namelijk cruciaal voor advocatenkantoren. 

Het mes snijdt aan twee kanten. Want met deze online-marketingstrategieën word je niet alleen vindbaar en krijg je meer bezoekers: je zet deze bezoekers dan ook om in cliënten. En dát is waar het uiteindelijk om draait. Dit doe je doordat je betrouwbaar overkomt en een ijzersterke online reputatie hebt. 

Daarom is het zo belangrijk om een goede digitale marketingstrategie te hebben. Dus ook voor advocaten: marketing is de sleutel tot succes.

De 4 digitale marketingtactieken

Er zijn 4 online-marketingtactieken die in het bijzonder goed werken voor advocaten en juristen. Dat zijn: 

  • Zorg voor reviews
  • Optimaliseer je website
  • Zorg voor goede content 
  • Creëer goede links 

1. Zorg voor reviews

Online reviews dragen enorm bij aan je betrouwbaarheid. Potentiële cliënten hechten veel waarde aan reviews. Een goede reputatie is altijd belangrijk – vooral voor het juridisch vakgebied. Bij online marketing voor advocaten moet je relatief veel aandacht besteden aan betrouwbaarheid. 

Als iemand zoekt naar een advocatenkantoor, heeft diegene hulp of advies nodig. Door goede reviews van jouw cliënten te lezen, wordt een potentiële cliënt gerustgesteld. Cliënten kunnen een recensie plaatsen op bijvoorbeeld:

  • Google reviews
  • Facebook reviews
  • Dedicated reviewsites, zoals Feedback Company of Klantenvertellen

advocaat vraagt reviews

Door op verschillende plekken veel positieve reviews te verzamelen, stijgt je betrouwbaarheid. 

Hoe krijg je reviews? 

Onze ervaring is dat weinigen zonder vraag een review plaatsen. Dat is geen onwil, maar zeg nou zelf: hoe vaak plaats jij voor de lol een recensie? Waarschijnlijk niet zo vaak. 

Daarom moet je er actief om vragen. En dat hoeft niet vervelend te zijn. Als je het goed doet, is een cliënt juist blij om jou te helpen met een mooie recensie. 

Vraag op een goed moment of je cliënt een review wilt achterlaten. Het beste moment? Als je jouw goede werk al (grotendeels) hebt geleverd.

Hoe vraag je om een recensie? 

  • Via de mail, met een link naar reviewsites.
  • Op de man (of vrouw) af, bijvoorbeeld tijdens een laatste contactmoment. 
  • Tijdens een natuurlijk moment, bijvoorbeeld als een cliënt zegt erg blij te zijn met je diensten. 

2. Optimaliseer je website

Je website is het kloppend hart van al je marketingactiviteiten. Iedereen die met jou of je organisatie in aanraking komt, bezoekt je website. Dáár wordt beslist of ze wel of geen zaken met je gaan doen.

Dus het is cruciaal dat jouw website technisch gezien in orde is. Ik heb het hier dus niet over het visuele aspect van je website (begrijp me niet verkeerd, een strak design is minstens zo belangrijk). De twee belangrijkste eisen waar je website aan moet voldoen: 

  • Snelheid
  • Mobiel toegankelijk

Dus is je website traag en niet geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers? Dan ga je daar potentiële cliënten mee afschrikken. En dat klinkt misschien overdreven, maar in de praktijk werkt het echt zo. 

Onze ervaring is dat een verbeterde website direct resulteert in meer conversie. Dit geldt voor iedere branche, dus ook zeker voor advocatenkantoren of andere juridische dienstverleners. 

Zolang je site in de basis niet goed functioneert, maakt het niet uit hoe mooi je pagina’s zijn. Sterker nog: als je mooie, grote afbeeldingen zorgen dat je site trager laadt, werkt dit 100% in je nadeel. 

Snelheid en mobiele optimalisatie is alles. Google hecht zelfs meer waarde aan je mobiele site dan je desktopsite. Dus zorg ervoor dat je website goed gebouwd is. 

website verbeteren en optimaliseren

3. Zorg voor goede content 

Wat is de expertise van jouw advocatenkantoor? Hoe is het kantoor ontstaan? Wat zijn veelgestelde vragen van (potentiële) cliënten?

Dit zijn vragen die je moet beantwoorden op je website. Je content moet waardevol zijn. Logisch toch? Daar hoef je geen content-marketing-expert voor te zijn. 

Bezoekers komen op jouw website voor advies of hulp. Als je op je website al op een laagdrempelige manier hulp biedt, zorg je voor binding. En zo vergroot je de kans op een nieuwe cliënt. 

Content is een essentieel onderdeel van een goede online-marketingstrategie. Simpel gezegd raden we je aan om twee soorten content op je website te hebben:

  • informatie over je bedrijf 
  • blogs 

Informatie over je kantoor

Zorg ervoor dat de bezoekers van je website weten met wie ze te maken hebben. Vertel wat over het ontstaan van je kantoor. En schrijf per expertise een webpagina. Zo kun je aparte pagina’s maken voor (bijvoorbeeld) ICT-recht, arbeidsrecht en familierecht. 

Bezoekers kunnen op deze manier eenvoudig vinden wat ze zoeken. Daarnaast kun je pagina’s met één focus veel beter optimaliseren voor zoekmachines, waardoor je hoger kunt ranken. 

Lees ook: wat zijn SEO teksten en hoe schrijf je een SEO tekst die rankt?

content creatie voor advocatenkantoor

Schrijf blogs 

Misschien denk je dat blogs schrijven niet bij je vakgebied past. Maar ik kan je vertellen dat blogs voor iedere branche werken, en juist ook voor de juridische tak van sport. 

Hoe zit dat precies?

De kans is groot dat een potentiële cliënt niet veel diepgaande kennis heeft over jouw vakgebied. Door blogs te schrijven, deel je informatie over een vakgebied dat voor velen ingewikkeld is. Zo help je mensen verder. En dat is weer positief voor hun beeld van jouw kantoor. 

Stel, jij schrijft een blog over ongegronde redenen voor ontslag. Vervolgens zoekt iemand op ‘ontslagen wegens zwangerschap’. Zij komt op jouw blog en ziet dat jij waardevolle informatie geeft en dat je diepgaande kennis hebt van zaken. Zo vergroot je de kans dat ze contact met jouw advocatenkantoor opneemt voor hulp of advies. En zo kunnen blogs helpen met het converteren van bezoeker naar cliënt. 

Naast dit type inhoudelijke blogs kun je ook blogs schrijven over casussen, zodat bezoekers je werkwijze zien. Of je schrijft over een collega die 20 jaar in het vak zit. Het is ook altijd goed om veelgestelde vragen te behandelen in blogs. Want veelgestelde vragen zijn vaak ook veelgezochte vragen. 

4. Bouw aan je online reputatie met gastblogs en linkbuilding

Misschien niet het eerste waaraan je denkt, maar backlinks zijn onmisbaar voor een website. Als je in zoekmachines wilt ranken, heb je simpelweg backlinks nodig. Waarom? Als een andere website naar jouw site linkt, ziet Google dat als teken dat jouw website interessante content bevat. 

Linkbuilding is complex. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de kwaliteit en de invloed van een backlink naar je domein. Daarom is duurzame linkbuilding van hoge kwaliteit altijd onderdeel van een goede online-marketingstrategie. 

Het schrijven van gastblogs is een goede manier om backlinks te verzamelen en tegelijkertijd te bouwen aan je online reputatie. 

Hier helpen we je op weg om vast te stellen of het plaatsen van een gastblog de investering waard is.

linkbuilding voor advocaten

Analyseer de content en activiteit van de website

Begin met een analyse van de website. Hier heb je geen tools voor nodig. Kijk gewoon hoe de website eruitziet. Is het een representatieve website? Staat de content vol met fouten? Wanneer is er voor het laatst een artikel geplaatst?

Vraag bij de webmaster hoeveel bezoekers de website maandelijks trekt en of er socialmediakanalen zijn waar je artikel wordt gedeeld.

Analyseer de statistieken van het domein

Er zijn diverse SEO-tools die een indicatie geven van hoe sterk een domein is. Elke tool heeft z’n eigen beoordelingssysteem waarmee SEO-specialisten kunnen werken. Je kunt de meeste tools (beperkt) gratis gebruiken. Dit zijn de belangrijkste graadmeters:

  • DA – Domein Autoriteit is een cijfer van 1 tot 100 dat de waarde van je internetdomein aangeeft. Deze waardering is ontwikkeld door Moz.
  • TF – Trust Flow is een waardering waarmee de betrouwbaarheid van een website wordt gemeten. Hoe betrouwbaarder het backlinkprofiel, hoe hoger de Trust Flow.
  • CF – Citation Flow voorspelt hoe veel invloed de URL van een webpagina heeft. Hoe hoger het aantal links naar de URL, des te hoger de Citation Flow van de URL.

Is de website relevant genoeg?

Relevantie is doorslaggevend. Je kunt statistieken meten tot je een ons weegt, als het op SEO aankomt, is relevantie belangrijker dan ooit.

Als je je voornamelijk richt op huurrecht is het bijvoorbeeld heel relevant om een gastblog te schrijven voor een vastgoedgerelateerd blog of website.

Zorg voor een goede digitale strategie

Met een digitale marketingstrategie werk je aan je online zichtbaarheid en vindbaarheid. Als je dat goed doet, zie je ook een flinke stijging in het aantal cliënten. Uit onze ervaring blijkt dat advocaten en juristen het beste kunnen focussen op deze vier marketingtactieken:

  • zorg voor reviews van cliënten 
  • optimaliseer de techniek achter je website
  • zorg voor goede content
  • investeer in linkbuilding 

Door de juiste online marketingstrategieën te implementeren, kunnen advocaten en juristen hun online zichtbaarheid en vindbaarheid vergroten, wat resulteert in een toename van het aantal cliënten. Het is essentieel om te focussen op reviews, website optimalisatie, goede content en linkbuilding om een succesvolle digitale strategie te realiseren.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.