Advocaat of jurist? Dit zijn 6 bruikbare tips voor betere content

Praktische tips voor advocaten en juristen

Als advocaat of jurist is het binnenhalen van nieuwe cliënten cruciaal voor de continuïteit van je kantoor.

Maar om potentiële klanten voor je te winnen, moet je ze eerst weten te bereiken. Hoe doe je dat, anno 2020? Want de dagen van adverteren in telefoonboeken, die zijn voorbij.

Contentmarketing is een van de effectiefste manieren om nieuwe cliënten te bereiken en om ze aan je te binden. Contentmarketing is een onmisbare marketingstrategie voor advocaten en juristen

Waarom? Recht is bij uitstek een vak dat is gebaseerd op kennis, en alleen als advocaat of jurist beschik je over die kennis. Als een ondernemer of dienstverlener voor een juridische uitdaging staat, gaat hij op zoek naar informatie. 

Als advocaat of jurist kun je in die informatiebehoefte voorzien. Dat doe je met content, zoals blogs, whitepapers en webpagina’s. 

Door kennis te delen met je doelgroep, kom je betrouwbaar over en bouw je een band met ze op.

Klinkt goed? 

In dit blog lees je 6 bruikbare tips die jouw contentmarketing effectiever maken.

SEO, Google, content, nieuwe cliënten?

Maar eerst: hoe hangen SEO, Google, content en nieuwe cliënten eigenlijk samen?

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en is populair bij advocatenkantoren. Waarom is SEO nou zo interessant? Heel eenvoudig: omdat het elke maand gratis traffic naar je website oplevert. 

Hoger scoren in Google betekent meer kliks op je website. En meer verkeer geeft jou een betere kans om via je website cliënten voor je te winnen.

De belangrijkste reden dat contentmarketing zo succesvol is:

Mensen zoeken waardevolle content en consumeren dit graag, in tegenstelling tot advertenties. Die worden juist steeds vaker gemeden. 

Een blog waarin je jouw kennis laat zien, kan doorslaggevend zijn voor iemand om te bepalen of hij of zij jou als advocaat inhuurt. 

Centraal hierbij staat dat de content fris, begrijpelijk en relevant is voor je doelgroep. 

Het op een goed leesbare manier beschrijven van herkenbare, relevante situaties doet twee dingen: je trekt meer bezoekers aan én de lezers die klant worden, zijn vaak kwalitatief beter.

1. Denk in onderwerpen, niet in keywords

Het algoritme van Google geeft steeds meer de voorkeur aan op onderwerp-gebaseerde content (ook wel: content hubs). De zoekmachine wordt slimmer en richt zich niet meer op specifieke keywords alleen.

Stel: ondernemersrecht is één van de expertises van jouw advocatenkantoor. Eerder waren webpagina’s en blogs met ‘ondernemersrecht’ of ‘ondernemersrecht advocaat’ voldoende om hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google.

Tegenwoordig is een tekst volstoppen met zo’n keyword niet genoeg. Sterker nog, Google bestraft websites die aan ‘keyword-stuffing’ doen met lagere posities.

Daarnaast verandert ook het zoekgedrag van mensen. Ze stellen complexe vragen aan zoekmachines en verwachten dat de zoekmachine hen het beste resultaat geeft. Zoekers die een specifiek antwoord willen, stellen een specifieke vraag als: ‘in welke situaties moet ik een ondernemersrecht advocaat inschakelen?’ of ‘wat kost een ondernemersrecht advocaat per uur’?.

Met een focus op content hubs kun je meerdere blogs of webpagina’s vullen met relevante content die antwoord geeft op de specifieke vragen van mensen. Je stemt de inhoud dus beter af op waar potentiële klanten in Google op zoeken. 

Dat ziet er zo uit (bron):

Werken met content hubs

Maar waar begin je? Door messcherp zoekwoordenonderzoek en een goed geschreven teksten. In de volgende tips bespreek ik hoe dat werkt.

2. Formuleer buyer persona’s

Vaak denken mensen dat hun doelgroep iedereen op internet is, maar slechts een selecte groep online gebruikers is op zoek naar jouw diensten als advocaat of jurist.

Het is daarom cruciaal dat je precies begrijpt voor wie je schrijft. Of beter: voor wie je wilt schrijven. Wie is jouw ideale klant? Hoe oud is deze persoon? Wat voor werk doet hij of zij? Wat zijn hun interesses? Waarom hebben ze rechtsbijstand nodig? Tegen welke problemen lopen ze aan?

Het beantwoorden van deze vragen is de basis van een buyer persona. Dit is een uitgewerkt profiel van jouw ideale klant en is de sleutel tot je marketingsucces. Het geeft je inzicht in welke content relevant en zinvol is voor jouw doelgroep.

3. Zet verschillende types content in

Als je meer verkeer wilt genereren, moet je SEO-teksten schrijven. Je potentiële klant is niet per se op zoek naar de oplossing die jij biedt. Ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem – en toevallig kun jij dat oplossen. 

Je kunt een content in meerdere vormen gieten: blogs, locatie-pagina’s, diensten pagina’s. 

Blogs

Blogs zijn het bekendste voorbeeld van geschreven content. Het is een bewezen manier om meer bezoekers naar je website te krijgen, als je het goed doet. 

Inhoudelijke en relevante content maakt dat lezers zich herkennen in de situaties die je beschrijft. Het is een goede manier om betrouwbaar over te komen op potentiële klanten.

Mogelijke blogonderwerpen zijn voorbeelden uit je werkveld, casussen en recente ontwikkelingen die van toepassing zijn op je lezers. 

Tip: maak gebruik van ons stappenplan om een blog te schrijven.

Locatie-pagina’s

Heeft jouw advocatenkantoor meerdere locaties in het land, bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam? Dan doe je er verstandig aan om voor beide locaties een specifieke webpagina te maken.

Het algoritme van Google kijkt namelijk ook naar de locatie van de gebruiker op het moment van de zoekopdracht. Een webpagina die een specifieke stad target, vergroot de kans dat Google jouw website als relevant zoekresultaat ziet.

Podcasts

Tekst is zo’n ontzettend krachtig SEO-tool, dat je bijna zou vergeten dat er nog iets anders is: audio en visuele content.

Podcasts zijn erg populair op dit moment. Ook als advocatenkantoor kun je overwegen om podcasts te creëren. Treed bijvoorbeeld in detail over specifieke juridische onderwerpen en bespreek situaties die relevant zijn voor je doelgroep. 

Hierdoor zien mensen het advocatenkantoor als autoriteit, wat mogelijk leidt tot nieuwe klanten.

4. De onmisbare kwaliteit van winnende content

Naast inhoud is er nog iets anders absoluut onmisbaar voor content van hoge kwaliteit: schrijf-skills. 

Ga maar na. Wie vertrouwt een advocaat die de ene na de andere taalblunder begaat? Hoe overtuig je je lezers van jouw boodschap als je die niet op een begrijpelijke manier op papier zet? 

Voor advocaten en juristen is het ontzettend belangrijk om een goede balans tussen “juridisch schrijven” en schrijven voor je doelgroep te vinden. 

Kortom: begrijpelijke teksten zijn key voor effectieve content.

Tips voor het schrijven van content

5. Promoot je content

Als alles goed gaat, belanden potentiële cliënten op jouw content wanneer ze zoeken naar een oplossing voor een juridische uitdaging. Ten minste, dat is wat je hoopt. 

Soms is het publiceren van content alleen niet genoeg. Vaak heeft content een klein duwtje nodig om echt impact te maken. 

Promoot je content daarom actief. 

Social-mediakanalen als LinkedIn, Facebook en Twitter zijn perfect voor het promoten van content naar je website toe. Advertenties op deze platformen zijn nauwkeurig te targeten op je doelgroep.

Content promoten op Linkedin

6. Meet je conversies

Nadat je content hebt gecreëerd, gepubliceerd en gedeeld, wil je weten of het zijn werk doet. Het uiteindelijke doel van je content is namelijk om nieuwe klanten binnen te halen. Toch?

Er zijn een paar manieren waarop je kunt bepalen hoe goed de content presteert. Een tool als Google Analytics helpt je om nauwkeurige informatie te krijgen over de impact die de SEO-content heeft gehad op de ‘verkoop’.

Ook is het nuttig om de hoeveelheid en kwaliteit van je inkomende leads bij te houden sinds het publiceren van de content. Zie je sterke veranderingen hierin? Grote kans dat de content hier een rol in heeft gespeeld.

Ter afsluiting

Ik hoop dat je door het lezen van deze tips begrijpt hoe jij content kunt inzetten voor jouw advocatenkantoor. Contentmarketing is een effectieve vorm van marketing om te stijgen in Google en tegelijkertijd ‘betere’ klanten aan te trekken.

Mensen zoeken om verschillende redenen naar jouw diensten als advocaat of jurist. Soms uit pure noodzaak en soms zelfs vol emotie. Wees online vindbaar en kom betrouwbaar over met de juiste woorden.

Ook interessant: 4 onmisbare marketingtactieken voor advocaten en juristen