Alle ins en outs van de zoekresultatenpagina (SERP)

alles-over-de-serp

Als SEO-specialisten kijken we dagelijks naar SERP’s, oftewel Search Engine Results Pages. Sterker nog: ons werk en de SERP zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

We moeten de elementen op de SERP kennen, begrijpen hoe zo’n zoekresultatenpagina wordt opgebouwd én hoe we onze content (en die van onze klanten) daarop krijgen. En dat delen we graag met je!

In dit blog nemen we daarom alle verschillende elementen van de SERP met je door.

Onthoud: een SERP verandert continu

Belangrijk om mee te beginnen: de SERP is altijd in beweging. Dat geldt voor de zoekresultaten zelf, maar ook voor de resultatenpagina als geheel. Google test de lay-out continu. Afhankelijk van je zoekopdracht worden er elementen toegevoegd of juist weggelaten.

We beginnen met de drie bekendste SERP-elementen: betaalde resultaten, organische resultaten en image packs.

Betaalde zoekresultaten (SEA)

De SERP begint (bijna) altijd met betaalde zoekresultaten. Meestal worden er 4 advertenties bovenaan de pagina getoond en 3 advertenties onderaan de pagina. Het woord advertenties zegt het al – deze zoekresultaten vallen onder SEA, oftewel Search Engine Advertising.

Organische resultaten (SEO)

Een SERP laat ook altijd 8-10 organische links zien. Organisatie zoekresultaten zijn niet-betaalde zoekresultaten, gerangschikt op relevantie. Het zijn de 8-10 “blauwe links” die verwijzen naar relevante webcontent (en waar wij als SEO-bureau zo hard voor werken).

Wil je meer zoekverkeer naar je eigen website? Betere posities op relevante zoekwoorden? Bekijk eens wat wij als SEO-bureau voor je kunnen betekenen.

Image packs

Een image pack is een rij afbeeldingen die bij een zoekopdracht kan worden getoond. Google weegt af hoe relevant en waardevol het tonen van zulke visuele content is. Daarom zie je soms wel en soms geen afbeelding.

image-pack-serp

De plek van image packs verschilt. Soms worden ze getoond aan de rechterkant van de SERP, soms staan ze bovenaan, net onder de advertenties of horizontaal tussen de organische posities. Ongeacht hun plaats op de SERP, de afbeeldingen linken altijd naar Google-afbeeldingen.

Andere elementen op de SERP

Naast de drie basiselementen, kun je ook een combinatie van de volgende elementen tegenkomen:

Featured snippets

Een zoekmachine wil zoekers de relevantste informatie laten zien. In sommige gevallen betekent dat niet alleen de link naar een website, maar ook gelijk (een deel van) het antwoord: featured snippets.

featured-snippet-voorbeeld

Een featured snippet geeft snel antwoord op een specifieke vraag. De snippet wordt, afhankelijk van het type vraag en het beste antwoord, getoond in drie variaties: 

  • paragraph snippets: een relevante en van de website gekopieerde paragraaf
  • list snippets: een opsomming of lijst 
  • table snippets: een tabel, soms samengesteld door de zoekmachine zelf

De snippets worden boven de organische zoekresultaten getoond, als een 0-positie. Tot 2020 was het zo dat je dankzij een snippet meerdere posities in kon nemen. Als je organisch op positie 2 rankte en als je website werd getoond als snippet, had je twee posities. Nu word je nog maar een keer getoond. Het is dus óf een featured snippet óf een organische positie.

Sitelinks

Sitelinks zijn extra links die onder een zoekresultaat staan. Die links linken naar andere pagina’s binnen de website. Zie het onderstaande voorbeeld van ons vertaalbureau:

Dit is één van de twee manieren waarop sitelinks kunnen worden getoond. Een gebruiker zoekt naar een bedrijfsnaam – in ons geval: Machielsen – en krijgt een hoofdlink plus diepere sitelinks. In totaal kunnen er tot 10 sitelinks worden weergegeven onder de primaire SERP-link.

Daarnaast kunnen sitelinks worden getoond als je je long form content (zoals blogs) op een duidelijke manier structureert. Door gebruik te maken van een inhoudsopgave, bijvoorbeeld. Sitelinks worden dan automatisch gegenereerd als Google vindt dat het waarde toevoegt voor de gebruiker. 

Shopping results

Shopping results worden boven de organische resultaten weergegeven. Shopping viel tot 2020 onder adverteren (SEA). Tegenwoordig is het gratis. De items worden eigenlijk altijd weergegeven in carrouselformaat en zijn voorzien van afbeeldingen, prijsinformatie en beoordelingssterren.

Local pack

Als je zoekterm een lokale intentie heeft, toont Google een local pack: een klein overzicht van lokale bedrijven. Stel dat je in Groningen bent en zoekt naar ‘beste restaurants’. Op basis van je locatie toont Google relevante restaurants, inclusief contactgegevens en locatie. Afhankelijk van het type vraag tonen de lokale resultaten ook een website-link, review of prijsinformatie.

Gerelateerde vragen

In Google alleen worden dagelijks 5,8 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Google analyseert al die zoekopdrachten en bepaalt op basis daarvan of die zoekopdracht tot meer vragen kan leiden. Als dat het geval is, neemt Google ergens in de SERP gerelateerde vragen op – meestal onder de noemer ‘Mensen vragen ook’.

Knowledge panels

Een knowledge panel is een kader met samengevatte informatie, dat rechts van de zoekresultaten verschijnt. Zo’n paneel verschijnt wanneer iemand informatie opzoekt over mensen, plekken en organisaties. Het doel van een knowledge panel is om iemand snel informatie over een specifiek onderwerp te geven.

Google haalt de panel-informatie uit verschillende bronnen, bijvoorbeeld uit Wikipedia en gegevens uit de Google-site-index. 

Diepgaande artikelen

Als een zoekopdracht breed of dubbelzinnig is, geeft Google soms een blokje zoekresultaten met uitgebreide artikelen weer. Er zitten drie artikelen in zo’n blok, en terwijl ze er bijna precies zo uitzien als de standaard organische resultaten, ‘telt’ het blok voor één positie. 9 van de 10 keer linken deze resultaten naar websites met een enorm hoge autoriteit.

Top stories

Als je zoekt op iets dat nú nieuwswaardig of relevant is, neemt Google soms ‘top stories’ op in de SERP. Deze resultaten komen uit Google News. Het blok met ‘top stories’ bevat links naar nieuwsartikelen over dat onderwerp.

Tweets

Voor bepaalde zoekopdrachten geeft Google tweets direct in de SERP weer, gemengd met de standaard organische resultaten. Je kunt hier niet voor optimaliseren.

Het is een lange lijst, maar je bent er doorheen! We beschreven alle elementen die je op een SERP kunt tegenkomen. Heb je vragen over de Google-posities van jouw organisatie? Hulp nodig om hoger in Google te komen? 

SEO-tekstschrijver

Nú SEO-teksten nodig?

Onze SEO-tekstschrijvers maken je website vindbaar in Google én schrijven teksten die zijn afgestemd op je doelgroep.


Ik vraag een offerte aan