Budget voor lokalisatie

Taal

wat is moedertaal

Inhoudsopgave

Ben je van plan om een nieuwe markt te veroveren met je bedrijf? Als je je product of dienst succesvol wilt lanceren in een ander land, moet je je website, marketing, teksten en meer lokaliseren. En dat kost tijd, geld en mensen.

Deze kosten en inzet moet je kunnen verantwoorden. Dat is soms lastig, want hoe overtuig je investeerders of een managementteam nu echt van de meerwaarde van een goede lokalisatie? Hier vind je hoe je dit meetbaar kunt maken.

Dit blog in 30 seconden:

  • Lokalisatie is essentieel voor internationale bedrijfsuitbreiding en is meer dan alleen een vertaling.
  • Met een lokalisatiestrategie stem je producten, diensten en marketing af op nieuwe markten.
  • Lokalisatie verhoogt sales, klanttevredenheid en geeft een voorsprong op concurrenten.
  • Analyseer de markt, stel KPI’s vast en kies welke aspecten je gaat lokaliseren.
  • Bouw een gespecialiseerd team op en implementeer de strategie zorgvuldig met vertaling en testen.

Lokalisatie als winst, geen kostenpost

Gelukkig weten de meeste organisaties dat goedkoop duurkoop is. Je kunt niet meer wegkomen met een zelfgemaakte vertaling – je nieuwe doelgroep prikt daar direct doorheen. Om vertrouwen te winnen, heb je kwaliteit nodig. Door te lokaliseren vertaal je teksten niet alleen naar de taal van je nieuwe doelgroep, maar zorg je er ook voor dat de inhoud van de tekst op hen wordt aangepast. En daarmee heb je direct een enorme voorsprong op je concurrenten. 

Maar hoe maak je dit meetbaar? Je kunt zelfs al voordat je begint data vinden die de positieve kracht van lokalisatie onderstrepen. 

Data uit je huidige software

Je teams werken nu al met software waar een schat aan informatie te vinden is. Zo werkt je marketingteam waarschijnlijk met Google Analytics en SEO-tools. Hierin staat veel data over internationale zoekopdrachten en traffic.

Dit bewijst dat er nu al vraag is naar jouw product of dienst. Met lokalisatie haal je het maximale uit deze potentie. 

Deze blogs zijn misschien ook interessant

Data waaraan je de ROI kunt aflezen

Gebruik de tools die je nu al hebt om te berekenen hoeveel lokalisatie je kan opleveren. Lokalisatieteams kunnen deze data gebruiken om concreet te maken wat hun werk oplevert. Dit zijn voorbeelden van data waarmee je de ROI aantoont:

Marketingdata 

  • Marketing Qualified Leads
  • Websitebezoekers
  • Views en engagement op sociale media
  • Inschrijvingen voor nieuwsbrieven

Salesdata 

  • Aantal verkopen
  • Omzet en winst
  • Orderaantallen

Klanttevredenheid

  • Positieve reviews
  • Vragen aan klantenservice

Je kunt al deze data gebruiken om de waarde van vertalingen en lokalisatie aan te tonen. Doe dit niet eenmalig, maar blijf dit bijhouden. Hierdoor kun je ook over tijd vergelijken. 

Zet de verkopen op de nieuwe markt af tegen de lokalisatiekosten en je ziet direct dat lokalisatie geen kostenpost is, maar een goudmijn. 

Meer weten over lokalisatie?

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.