Tips voor zakendoen in Duitsland

Taal

Zakendoen in Duitsland

Inhoudsopgave

Zakendoen in Duitsland biedt veel kansen. Het is de grootste economie van Europa en een van de grootste economieën wereldwijd. Hoe zit dat qua marketing? En hoe ga je om met zakenpartners? Wij geven tips voor zakendoen in Duitsland.

Dit blog in 30 seconden

  • Duitsland heeft meer dan 83 miljoen inwoners en is aantrekkelijk voor bedrijven in de autoindustrie, mechanical engineering en chemie.
  • Storytelling is de beste marketingstrategie om een connectie te maken met je Duitse doelgroep.
  • Lokalisatie van content en marketinguitingen is essentieel om je Duitse doelgroep echt aan te spreken.
  • Kom op tijd bij afspraken met Duitse zakenpartners en pas je aan hun manier van doen aan.
  • Spreek Duits als je zakendoet in Duitsland en respecteer de Duitse etiquette.

Duitsland is aantrekkelijk voor je bedrijf

Duitsland is een interessante optie voor als je internationaal wilt zakendoen. Zo wonen er meer dan 83 miljoen mensen in Duitsland. Hierdoor is er ruimte voor veel soorten bedrijven. Ben je actief in de autoindustrie, mechanical engineering of chemie? Dan zit je helemaal goed in Duitsland. Een paar mooie cijfers:

Marketing in Duitsland

Om te kunnen verkopen, heb je eerst een afzetmarkt nodig. Daarom moet je je doelgroep in Duitsland bewust maken van je bestaan, hen interesseren in je product of dienst en hen verleiden tot aankoop. Zonder marketing verkoop je niets. 

Zichtbaar in de funnel met een goed verhaal

Zorg ervoor dat je in alle fases van het verkoopproces optimaal zichtbaar bent met een goed verhaal. De beste marketingstrategie volgt het principe van storytelling. Hierbij zet je de potentiële klant centraal in je verhaal, en niet jezelf. Zo maak je een connectie met je Duitse doelgroep. 

Voor de beste resultaten combineer je storytelling met een goede strategie, zodat je op de juiste manier zichtbaar bent in de hele funnel. Hierdoor val je eerder op bij je doelgroep, zien zij je als autoriteit, converteer je beter en houd je klanten beter vast. Je vindt meer voordelen hiervan in ons blog over contentmarketing.

Schrijf in het Duits

Je kunt alleen een connectie maken met je doelgroep als je hun taal spreekt. Voor  de beste resultaten laat je al je content en marketinguitingen lokaliseren.

Lokalisatie gaat verder dan alleen vertalen. Op het eerste gezicht lijkt het misschien dat je doelgroep in Duitsland vergelijkbaar is met je Nederlandse doelgroep, bijvoorbeeld qua leeftijd of geslacht. Maar als je beter kijkt, zijn de verschillen groter dan je denkt. 

Elk land heeft een eigen cultuur met specifieke voorkeuren en gebruiken. Stem daarom je content en je marketinguitingen hierop af met lokalisatie. Hierdoor pas je niet alleen de tekst aan, maar ook de inhoud. Zo klopt alles wat je zegt en spreek je je doelgroep aan op de juiste manier.

Tips als je wilt zakendoen in Duitsland

Je moet je niet alleen aanpassen aan je doelgroep. Ook je Duitse zakenpartners zijn een andere omgangsvorm gewend. Dat geldt vooral als je samenwerkt met grote en traditionele bedrijven. Als je zakendoet met een startup is de sfeer meestal informeler. We zetten 3 tips op een rij, zodat je geen blunders begaat.

Kom op tijd

Heb je een afspraak met je Duitse zakenpartner? Wees op tijd en plan ruim de tijd voor je afspraak. Te laat komen of een afspraak missen kan grote gevolgen hebben voor jullie zakelijke relatie. 

Te laat komen is echt een doodzonde. Duitsers waarderen het enorm als je een paar minuten te vroeg komt, omdat dit wordt gezien als een teken van betrouwbaarheid. Het is gebruikelijk om afspraken later in de middag te plannen.

Ga mee met de flow

De sfeer in de Duitse zakenwereld is vergeleken met Nederland formeel, vooral aan het begin van de zakelijke relatie. Hoe langer je samenwerkt en hoe meer je elkaar vertrouwt, hoe informeler je kunt worden met je Duitse zakenpartners. Volg hierbij hun manier van doen. 

Begin een gesprek altijd met ‘Sie’ en wacht tot je zakenpartner aangeeft dat hij of zij wil overgaan op ‘du’. Hier kan nog een stap tussen zitten: het aanspreken met de voornaam en toch ‘Sie’. Laat je hierbij leiden door je Duitse zakenpartner, vooral in de meer traditionele omgevingen. 

Spreek zelf Duits 

Je kunt in de meeste landen in het Engels communiceren met zakenpartners. Dat geldt in principe ook voor Duitsland. Maar onthoud wel dat Duitsers het liefst zakendoen met Duitsers. En traditionele familiebedrijven hebben Duits als voertaal. Tegelijkertijd merk je steeds vaker dat jonge techbedrijven Engels als voertaal accepteren. 

Vooral als je Nederlands spreekt is het een kleine moeite om in ieder geval een beetje Duits te leren. Hiermee laat je zien dat je bereid bent tijd te investeren in de relatie en dat je Duitsland niet alleen ziet als afzetmarkt voor je product of dienst.

Do’s en don’ts in Duitsland 

Tot slot hebben we nog een paar handige do’s en don’ts voor je op een rij gezet.

  • Houd rekening met de hiërarchie binnen een bedrijf
  • Gebruik de formele aanspreekvorm zolang je zakenpartner dat ook doet
  • Kom snel ter zake in gesprekken, maar wees niet te gehaast in het proces an sich
  • Plan afspraken op tijd en en wees er op tijd aanwezig
  • Vermijd taalfouten en culturele blunders 

Wil je zakendoen in Duitsland? Dan moet je je aanpassen aan de lokale markt, cultuur en taal. Door effectieve storytelling en contentlokalisatie te gebruiken, rekening te houden met hiërarchie en relaties op te bouwen, vergroot je je kans op succes. Vergeet niet om Duits te spreken en de Duitse etiquette te respecteren.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.