Tips voor zakendoen in Portugal

Taal

Zakendoen in Portugal

Inhoudsopgave

Zakendoen in Portugal biedt vele kansen voor internationale ondernemers. Om succesvol te zijn, moet je wel je bedrijf en uitingen aanpassen aan de Portugese doelgroep en zakenpartners.

Waar let je op in je Portugese marketing? En met welke cultuurverschillen krijg je te maken? In dit blog zetten we een aantal handige tips voor je op een rij voor als je wilt zakendoen in Portugal.

Dit blog in 30 seconden

  • Portugal biedt kansen voor internationale ondernemers, vanwege de indrukwekkende startup-scene en overheidsstimulering in stedelijke ontwikkeling en infrastructuur.
  • Effectieve marketing in Portugal vereist storytelling, strategie en lokaliseren van content.
  • Het opbouwen van zakelijke relaties in Portugal vergt tijd, vertrouwen, en respect voor hiërarchie en etiquette.
  • Beheersing van het Portugees is niet verplicht, maar het tonen van bereidheid om de taal te leren wordt gewaardeerd.
  • Belangrijke do’s en don’ts zijn het respecteren van hiërarchie, naleven van afspraken, opbouwen van vertrouwen en vermijden van taalfouten en culturele blunders.

Portugal is aantrekkelijk voor je bedrijf

Portugal is een interessante markt voor je internationale business. Het land kent namelijk een indrukwekkende startup-scene die kansen biedt voor internationale ondernemers. Bovendien wil de Portugese overheid innoveren op het gebied van stedelijke ontwikkeling en infrastructuur. Hiervoor doen ze vaak beroep op internationale bedrijven. Ben je specialist op het gebied van toerisme of infrastructuur? Dan zit je helemaal goed in Portugal. Een paar mooie cijfers:

  • Portugal staat in de top 30 van de Global Startup Ecosystem Index.
  • In 2021 importeerde Portugal voor € 3,87 miljard uit Nederland.
  • 7 Portugese startups hebben de unicornstatus – dit zijn bedrijven die meer dan $ 1 miljard waard zijn.
  • Portugal staat op plek 31 in de Global Entrepreneurial Index.

Marketing in Portugal

Om te kunnen verkopen, heb je een afzetmarkt nodig. Je doelgroep moet daarom in eerste instantie weten dat je bestaat. Vervolgens moet je ze interesseren in je producten of diensten, waarna je ze kunt verleiden tot een koop. Goede marketing is daarom essentieel om sales te maken. 

Wees zichtbaar in de hele funnel met een goed verhaal

Voor de allerbeste marketing volg je het principe van storytelling. Hierbij focust je verhaal op de potentiële klant en niet op je eigen bedrijf. Zo maak je een connectie met je Portugese doelgroep. Als je dit combineert met een goede strategie ben je in de hele funnel zichtbaar. 

Wat je daarmee bereikt? Je bent zo vroeg mogelijk in beeld bij je doelgroep en ze zien je daardoor als autoriteit. Je converteert hierdoor beter en je houdt klanten beter vast. We leggen deze voordelen uitgebreid voor je uit in ons blog over contentmarketing

Schrijf in het Portugees

Om nog beter te connecten met je doelgroep, is het handig als je hun taal spreekt. Daarom moet je al je content en marketinguitingen laten lokaliseren. Zo spreek je de Portugese doelgroep daadwerkelijk aan. 

Lokaliseren is meer dan alleen vertalen. Aan de oppervlakte lijkt je Portugese doelgroep misschien hetzelfde als je Nederlandse doelgroep. Zo zijn bijvoorbeeld de leeftijd en economische status vergelijkbaar. Maar als je beter kijkt, zie je dat er meer verschillen zijn dan je denkt. 

Elk land heeft namelijk een eigen cultuur, met eigen voorkeuren en gebruiken. Het is belangrijk dat je je content en marketinguitingen hierop afstemt. Dat doe je met lokalisatie. Daarbij vertaalt een professioneel vertaler niet alleen woord voor woord wat er in het Nederlands staat, maar past die het ook aan op de Portugese gewoonten. Zo klopt alles wat je zegt én spreek je je doelgroep aan. 

Tips als je wilt zakendoen in Portugal 

Door je doelgroep aan te spreken ben je een goed eind op weg, maar er is meer nodig voor succesvolle internationalisering. Je moet ook weten hoe je met zakenpartners omgaat, vooral als je zakendoet met grote of traditionele bedrijven. We zetten 3 tips voor je op een rij. 

Neem de tijd voor het zakendoen

Waar we in Nederland gewend zijn om snel beslissingen te nemen, is het in Portugal gebruikelijk om elkaar eerst beter te leren kennen. Portugezen vinden vertrouwen erg belangrijk, dus het kan tijd kosten om de zakenrelatie op te bouwen. 

Een goede manier om elkaar te leren kennen, is door met je zakenrelatie te gaan lunchen. Je hebt het hierbij niet alleen over koetjes en kalfjes, maar kunt ook je product of dienst presenteren. Houd er rekening mee dat Portugezen vrij formeel zijn, dus spreek je zakenpartner pas aan bij de voornaam wanneer hij of zij dat eerst doet. 

Respecteer de hiërarchie van een bedrijf

De meeste Nederlandse bedrijven zijn tegenwoordig niet meer heel hiërarchisch ingedeeld, maar in Portugal is dit nog wel het geval. Wanneer je wilt zakendoen met een Portugees bedrijf, is het handig om uit te zoeken wie beslissingsbevoegdheden heeft. Senioriteit is erg belangrijk, waardoor een gezaghebbende ook daadwerkelijk invloed heeft op besluitvormingen. 

Om een goede indruk te maken op je zakenpartner, geef je diegene een relatiegeschenk. Het is zeker niet verplicht in de Portugese zakencultuur, maar het wordt wel erg gewaardeerd. Het is gebruikelijk dat de ontvanger het direct opent, zodat die je ook gelijk kan bedanken voor je geschenk.  

Spreek Portugees

Over het algemeen kun je in Portugal prima uit de voeten met Engels. Toch is het goed om ook een paar woorden Portugees te spreken. Je laat daarmee zien dat je bereid bent tijd te investeren in je relatie met het land, en dat je het niet alleen ziet als afzetmarkt voor je product of dienst. 

Het is geen verplichting om de Portugese taal te beheersen als je wilt zakendoen in Portugal. Met Engels kom je al een heel eind. Het is wel belangrijk dat je officiële documenten zoals oprichtingsakten in correct Portugees opstelt. Schakel daarom een professioneel Portugees vertaalbureau in voor het vertalen van belangrijke documenten. 

Do’s en don’ts in Portugal

Tot slot hebben we een aantal handige do’s en don’ts voor je op een rij gezet. 

  • Respecteer de hiërarchie van een bedrijf
  • Spreek je zakenpartner pas aan met de voornaam wanneer hij of zij dat eerst doet
  • Neem de tijd voor het zakendoen en wees geduldig
  • Kom je afspraken na en bouw een vertrouwensband op met je zakenrelaties 
  • Vermijd taalfouten en culturele blunders 

Bij zakendoen in Portugal is het cruciaal om je aan te passen aan de lokale markt, cultuur en taal. Effectieve storytelling en contentlokalisatie helpen je hierbij. Houd daarnaast rekening met de hiërarchie van Portugese bedrijven en neem de tijd voor het zakendoen. Hiermee vergroot je je kans op succes. Vergeet niet om Portugees te spreken en de Portugese etiquette te respecteren. 

Liesbeth

Liesbeth