Contentmarketing of content marketing: wat is de juiste schrijfwijze?

Juiste schrijfwijze content marketing

Je ziet het op verschillende manieren voorbijkomen: contentmarketing, content marketing en content-marketing.

Maar wat is de goede schrijfwijze? En waarom? Onze taalexperts vertellen je er alles over. 

Hoe schrijf je contentmarketing?

Contentmarketing schrijf je aan elkaar. Het is een samenstelling en in het Nederlands zijn samenstellingen één woord. Ook als de samenstelling in de originele taal uit meerdere woorden bestaat. In het Engels is het namelijk wél content marketing. 

Voor de duidelijkheid mag je een streepje tussen samenstellingen zetten. Content-marketing is dus ook correct. 

Ook contentmarketingbureau (of contentmarketingstrategie, of contentmarketingstrategiebureau) is één woord. Het Nederlands is, net als het Duits, een typische aanelkaarschrijftaal. 

Twijfel je over de schrijfwijze van een woord? Vaak biedt de Woordenlijst Nederlandse Taal of de website van Onze Taal uitkomst.

Waarom schrijven mensen samenstellingen vaak met spatie?

Er zijn drie grote redenen waarom mensen samenstellingen vaak los schrijven. 

1: In het Engels is het vaak ook los van elkaar

Wij Nederlanders zijn er trots op dat ons Engels zo goed is. We lezen vaak teksten in het Engels: online, in ondertiteling, in games…het nadeel daarvan is dat we hun spelling vaak ook overnemen. Want ja, in het Engels schrijf je veel woorden los, die je in het Nederlands aan elkaar moet schrijven. Een paar voorbeelden: 

  • content marketing en contentmarketing
  • content management system en contentmanagementsysteem
  • cross media marketing en crossmediamarketing
  • social media manager en socialmediamanager

Professionals (zoals marketeers) die veel teksten over hun vakgebied in het Engels lezen, schrijven hierdoor vaak vaktermen fout. Best logisch; ze zien het immers altijd met spaties staan. Maar het klopt dus niet. 

2: Spellingcontrole beveelt het aan 

Als je contentmarketing aan elkaar schrijft, komt er direct een rood kriebeltje onder. De suggestie van de spellingchecker? Juist: content marketing. 

Doordat spellingcheckers veel beter op het Engels dan het Nederlands zijn afgestemd, pakken ze makkelijk de Engelse schrijfwijze. Maar deze fout heeft nóg een reden. In principe kun je in het Nederlands een oneindige samenstelling maken. Wij plakken woorden altijd aan elkaar vast. Zo is zelfs iets als contentmarketingmedewerkersvergadering een prima woord in het Nederlands. 

Je begrijpt: voor spellingcheckers is het supermoeilijk om te leren wat een correcte samenstelling is en wat een onzinwoord is. Daarom is het beter om op je eigen gezonde verstand te vertrouwen. 

Lees ook: bouw een succesvolle contentstrategie in 8 praktische stappen

3: SEO-technisch is het beter (denken ze) 

SEO betekent search engine optimisation, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Als je website-teksten schrijft, schrijf je die in de basis voor de bezoeker. Tegelijkertijd schrijf je ze ook voor de zoekmachine (meestal Google). Want je wilt natuurlijk wel dat jouw goede tekst gevonden wordt door jouw doelgroep. 

Marketeers en SEO-tekstschrijvers gebruiken SEO-technieken om Google te laten zien dat hun teksten relevant zijn voor de beoogde doelgroep. Dit gebeurt onder andere door het gebruik van keywords (zoekwoorden in het Nederlands). Dit zijn de woorden waar de doelgroep naar googelt.

Doordat mensen content marketing vaak los van elkaar schrijven, zoeken ze daar ook vaker op dan op contentmarketing. Dat betekent dat het keyword ‘content marketing’ potentieel veel meer bezoekers oplevert dan het keyword ‘contentmarketing’. 

Voor SEO maakt het niet zoveel uit

De SEO-specialisten die expres woorden verkeerd schrijven, doen dat dus om Google zoveel mogelijk te pleasen. Maar uiteindelijk is dat niet hoe het werkt. Als jij namelijk een relevante tekst schrijft waarin je contentmarketing aan elkaar schrijft, rank je ook hoog op het keyword ‘content marketing’. 

Oftewel: als je het moet hebben van verkeerd gespelde woorden, moet je misschien sowieso je schrijfkunsten verbeteren.

Het koppelteken als compromis

Krijgt jouw contentmarketeer nu een paniekaanval omdat hij of zij tegen de SEO-spatie-doctrine in moet werken? Geen zorgen, er is een tussenoplossing: content-marketing met koppelteken. Dat is spellingtechnisch helemaal in orde. En SEO-technisch ook: Google ‘leest’ een koppelteken als een spatie. 

Eindoordeel: gewoon goed schrijven! 

Het is nooit te laat om te beginnen: wij schreven voorheen ook content marketing, in navolging van onze Engelse collega’s. Langzaam maar zeker lopen we onze hele site na, om deze fout te verbeteren. 

Als je teksten wilt schrijven van het allerhoogste niveau, moet je spelling ook goed zijn. Daarom adviseren wij altijd om contentmarketing te schrijven – desnoods met koppelteken. Een goede tekst wordt ook dan gewoon gevonden in de zoekmachines. Wij ranken met onze dienstenpagina over contentmarketing bijvoorbeeld ook op het keyword ‘content marketing bureau’, terwijl we het aan elkaar schrijven.

En vind je het toch allemaal een beetje lastig? Geen probleem, dan schrijven wij toch gewoon voor je!

Tessa van machielsen content specialst

Hulp nodig met SEO en contentmarketing?

Met onze gratis content- en SEO-audit laten we zien hoe je het maximale uit je website haalt. Wij brengen in kaart hoe je er nu voor staat en waar je grootste kansen liggen. Je ontvangt een op maat gemaakt rapport met direct toepasbare tips en tricks.


Gratis SEO-audit: waar liggen jouw grootste SEO-kansen?