handige tips voor Duitse webshops

Wil je een Duitse webshop beginnen?

De Duitse e-commerce markt gaat als een raket. Duitse webshops hebben in het eerste kwartaal van 2019 al € 16,2 miljard omzet gerealiseerd. De e-commerce omzet steeg in de eerste drie maanden van 2019 met 11,2 %. Dit blijkt uit onderzoek van Het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel (BEVH), de Duitse zusterorganisatie van Thuiswinkel.org.

Bizar funfact: dat is bijna €4 miljard meer dan het bruto binnenlands product van Malta. 

Nog opvallender is dat bijna de helft van de omzet wordt gerealiseerd door marktplaatsen.

Online platformen staan garant voor bijna de helft van de omzet van Duitse webshops (€ 7,6 miljard euro, wat neerkomt op 47%). Zalando en eBay zijn grote Duitse partijen. Maar Amazon is heer en meester op het e-commerce speelveld. Amazon doet namelijk drie keer zo veel omzet als de nummer twee op de markt: OTTO.

Ecommerce trend in Duitsland

De Duitse e-commerce markt steekt anders in elkaar dan de Nederlandse. De online marktplaatsen en platformen bepalen voor een belangrijk deel de markt. Dit is misschien anders dan we in Nederland gewend zijn, maar biedt ons ook een grote kans.

Doordat de platformen zo belangrijk zijn in Duitsland, ligt de Duitse markt letterlijk aan je voeten. Door te verkopen op Amazon, bijvoorbeeld, kun je eenvoudig en  kosteneffectief miljoenen klanten bereiken met je productaanbod.

Heb je een Nederlandse webshop en wil je uitbreiden naar Duitsland? En wil je toch een Duitse webshop? In dit blog delen we een aantal taal- en marketing tips.

Tip: Beëdigde vertalingen, wanneer heb je ze nodig? To beëdig or not to beëdig…

Amazon en Otto in Duitsland

 

Handige tips voor je Duitse webshop

Open je een Duitse online store? Kies dan voor de Duitse taal

Wij zijn ervan overtuigd dat een shop bezoeker het liefst in zijn eigen taal shopt. Dus als je een webshop in Duitsland opent, maak hem dan volledig in het Duits. Of je je conformeert aan de zakelijke gebruiken en de Duitse standaard in tone of voice is een ander vraagstuk. Maar kies er in ieder geval voor om je webshop naar het Duits te vertalen.

Voorbeeld: een Duitse keten opent een stenen winkel in Nederland, maar het personeel spreekt geen Nederlands. Je loopt de winkel binnen en je wordt in het Duits aangesproken. Wat doe jij, als je geen woord Duits spreekt? Probeer je met handen en voeten uit te leggen wat je nodig hebt? Of ga je naar een winkel waar je gewoon je eigen taal kunt spreken?

We raden altijd aan om je webshop te lokaliseren. De verschillen tussen vertalen en lokaliseren lees je hier.

Dit voorbeeld lijkt misschien zwart-wit, maar er zijn ontzettend veel Duitsers die geen andere taal spreken, ook geen Engels.

Tip: Duitse taal en steenkolenduits, in dit blog delen we de 5 leukste taalblunders,

Duitse webshop vertalen

Keyword onderzoek voor de Duitse markt

Laat je Nederlandse keywords nooit een op een vertalen. De zoektermen die in het Nederlands relevant zijn en veel zoekvolume hebben, leveren in het Duits misschien niets op.

Het keyword onderzoek kun je natuurlijk zelf doen. Ik weet dat ik net gezegd heb dat je je keywords nooit één op één mag vertalen. Maar als je zelf aan de slag gaat kun je met Google Translate en SEMrush een heel eind komen.

SEMrush heeft de mogelijkheid om de taal in te stellen, de tool geeft ook suggesties. Maar het grootste nadeel van het Duitse keyword onderzoek zelf doen is dat je niet makkelijk op synoniemen of gerelateerde zoektermen zult komen. Google al je definitieve zoekwoorden voor de zekerheid.

Ik ben ervan overtuigd dat je het zoekwoorden onderzoek het beste kunt uitbesteden aan de vertaler. De Nederlandse zoekwoorden gelden dan als richtlijn. Bij het vertalen let de vertaler op zoekvolume, synoniemen en zoekintentie. Tip: voorzie de SEO vertaler of het vertaalbureau van de juiste tools. Geef tijdelijk toegang tot je SEO tool of maak een tijdelijk account op KWfinder.

Tip: in dit blog delen we 4 tips om het maximale uit je internationale SEO te halen

Zoekwoorden onderzoek in Duitsland

 

Een webshop met .de extensie en de juiste HREFlang tag

Oké, dit blijft een lastig punt. Kies je voor een .com versie van je shop en werk je met subfolders of kies je voor een .de domein? Het is een belangrijk vraagstuk in je Duitse SEO strategie.

Een klein stukje achtergrondinformatie over domeinen

Het achterste gedeelte van een domein (.org bijvoorbeeld) is een top level domain (TLD). TLD’s geven meestal het type of het land van de website weer. Er zijn twee verschillende soorten domeinen: generieke domeinen en landspecifieke domeinen, of generic TLD’s en Country Code (cc) TLD’s.

  • Generic TLD’s zijn .org (voor non-profitorganisaties), .info, .net, .com (voor websites met voornamelijk commerciële doeleinden) en .int (voor internationale organisaties). Aan deze lijst worden regelmatig nieuwe TLD’s toegevoegd. Sinds 2014 zijn ook langere TLD’s toegevoegd, zoals .bike, .guru of .agency.
  • ccTLD’s (Country Code – landcode) zijn de codes van het land waar de website zijn basis heeft, bijvoorbeeld .be voor België en .nl voor Nederland.

 

Kiezen welke domeinstructuur je gaat gebruiken is lastig. Er is namelijk geen best practice. Het hebben van een .com extensie en werken met subfolders heeft een SEO voordeel. Als je een sterke Duitse backlink weet te bemachtigen, geeft deze ook waarde door aan je /nl folder.

Tip: deze 21 ranking factoren hebben invloed op je posities in Google

Aan de andere kant wekt een .de extensie vertrouwen bij je Duitse sitebezoeker. Iedere structuur heeft zo zijn voor- en nadelen. Het helpt ook niet mee dat Google geen specifieke voorkeur heeft. Neem de tijd voor je keuze. Misschien kan een concurrentieanalyse daarbij helpen.

Hoewel een .de extensie Google een duidelijk signaal geeft dat je actief bent in de Duitse markt, is het raadzaam om een HREFlang tag te implementeren.

Met een HREFlang tag geef je aan dat bepaalde delen van je website voor een specifieke doelgroep zijn bedoeld. In dit blog lees je wat de meest voorkomende fouten zijn bij het vertalen van je website.

Top Level Domain extensie

 

Lokaliseer je content en kies de juiste betaalmogelijkheden

De juiste betaalmogelijkheden voor de Duitse markt

In Nederland zijn we gehecht aan iDeal. Maar de Duitsers moeten hier niets van hebben. In Duitsland hebben ze simpelweg andere betaalvoorkeuren. Als je een succesvolle webshop wilt starten in Duitsland moet je de betaalmogelijkheden afstemmen op de wensen van de markt. Als je je webshop laat vertalen, vergeet dan niet de complete betaalstraat te lokaliseren.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat het koopproces wordt afgebroken als je niet de juiste betaalmogelijkheid aanbiedt. PayPal is verreweg de populairste betaalmogelijkheid. Op de tweede plek: achteraf betalen. Achteraf betalen is in Nederland niet erg gebruikelijk, maar in Duitsland wordt het juist zeer gewaardeerd.

De Duitsers beschouwen achteraf betalen als een wederzijds vertrouwen. De consument plaatst een order en betaalt pas als hij de producten heeft ontvangen en tevreden is.

Op de derde plaats staat betaling via creditcard en debitcard. De meest gebruikte creditcards in Duitsland zijn Visa, MasterCard en American Express.

De belangrijkste betaalmogelijkheden in Duitsland op een rij:

  • PayPal
  • Achteraf betalen
  • Credit- en debitcards

 

Beste Betaalmogelijkheden in Duitsland

Juridische zaken en verplichtingen voor Duitse webshops

Een ‘impressum’ is verplicht

Je Duitse webshop moet aan een aantal eisen en voorwaarden voldoen. Onze Oosterburen hechten veel waarde aan online privacy. De Duitse wetgeving op het gebied van privacy, colofon (‘Impressum‘), copywriting en dataopslag is veel strenger dan in Nederland.

De vermelding van een ‘Impressum’ is wettelijk verplicht voor schriftelijke media. Dus ook voor jou als Duitse webshop eigenaar. Met het ‘Impressum’ wordt aangegeven wie de eigenaar van de publicatie is en het auteursrecht heeft.

Denk in ieder geval aan: naam en adres van de aanbieder, naam van de directeur, telefoonnummer en e-mailadres, registernummers en het btw-identificatienummer. Deze informatie moet overzichtelijk, direct toegankelijk en altijd beschikbaar zijn.

juridische eisen Duitse webshop

Starten met e-commerce in Duitsland

Het hebben van een Duitse webshop is geen garantie voor succes. Er is geen kant en klare succesformule. De e-commerce markt verandert razendsnel en biedt enorm veel kansen en mogelijkheden.

Je kunt overwegen om te beginnen met verkopen via platformen. Door dit te doen, kun je op een laagdrempelige manier testen of je producten aanslaan en kun je bouwen aan je naamsbekendheid. Ondertussen werk je aan je webshop, je content marketing en je SEO teksten.

handige tips voor Duitse webshops

Bronnen:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/e-commerce-in-duitsland/

https://www.ecommercefoundation.org/reports

https://www.thuiswinkel.org/kennis/publicatie/16/internationale-e-commercecijfers

Summary
E-commerce in Duitsland: handige tips voor Duitse webshops
Article Name
E-commerce in Duitsland: handige tips voor Duitse webshops
Description
De Duitse e-commerce markt gaat als een raket. De Duitse e-commerce markt steekt anders in elkaar dan de Nederlandse, maar dit biedt grote kansen.
Author
Publisher Name
Machielsen
Publisher Logo