Content marketeer VS. SEO-specialist: tegenover elkaar of met elkaar?
ContentSEO

De content marketeer en de SEO-specialist: tegenover elkaar of met elkaar?

Door 27 juli 2017 No Comments
SEO specialist vs Content marketeer


Dat search engine optimization (SEO) en content marketing elkaar overlappen, is niets nieuws. De overlap neemt steeds verder toe en de grens tussen content marketing en SEO lijkt te vervagen.

Ik schrijf dit artikel omdat wij veel samenwerken met SEO-bureaus en webbouwers. Er ontstaan regelmatig discussies. Wie is er verantwoordelijk voor de SEO-optimalisatie van de content? Is dat de content marketeer of de SEO-specialist? Niemand lijkt een antwoord te hebben en er bestaan nogal wat misvattingen over SEO en content.

SEO-discussie – tegenover elkaar

Standpunt van de contentmarketeer

Als content marketeer wil je de beste, mooiste en meest relevante content produceren voor de doelgroep. Slaag je erin om de doelgroep aan te zetten tot actie, dan is je ultieme doel bereikt.

Wat heb je daarvoor nodig? Goed leesbare teksten met een pakket keywords, een passende tone of voice, een pakkend verhaal en content die aansluit bij de online identiteit van je klant.

Stel, je hebt een prachtige tekst afgeleverd bij de SEO-specialist, geheel conform de briefing, en je hebt rekening gehouden met de juiste keywords. Hoe irritant is het dan dat de SEO-specialist het nodig vindt om je content aan te passen en te optimaliseren door er allerlei extra keywords in te stoppen, headers te wijzigen en een hoeveelheid links te plaatsen! Waar is dat voor nodig? De tekst was toch goed?

Standpunt van de SEO-specialist

Als SEO-specialist wil je de beste organische resultaten behalen met je website en wil je met bepaalde keywords zo hoog mogelijk eindigen in de zoekresultaten.

SEO is veel meer dan keywords op de juiste plek plaatsen. Je bent 70% van de tijd bezig met het maken van analyses en het oplossen van technische problemen. In de ogen van een SEO-specialist is content de olie in de motor. Zonder technische optimalisatie van je website is je content niet (goed) beschikbaar voor zoekmachines.

En dan is er nog de ‘on page’ optimalisatie. De contentmarketeer heeft helemaal geen rekening gehouden met de interne links. En dit stuk content wil je in ‘silo X’ plaatsen; je moet de content dus nog behoorlijk aanpassen om het in je SEO-strategie te gieten.

In de digitale marketing zijn contentmarketing en SEO sterk met elkaar verweven. Zonder content geen SEO en zonder SEO geen ranking. Tegelijkertijd zie je ook dat ze mijlenver uit elkaar liggen.

Het verschil tussen content marketing en SEO

Content marketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert om een vastgestelde doelgroep aan te spreken. [bron CMI]

SEO staat voor search engine optimization en is een techniek waarmee je de hoeveelheid en kwaliteit van de traffic naar je website verhoogt. [bron Moz]

Waarin investeer je: in creativiteit of techniek?

Achter de echte SEO schuilt weinig creativiteit. Het gaat om keiharde technische problemen, het continu monitoren van performance, het maken van analyses, het opvolgen en toepassen van regels, trucs en optimalisaties.

Van die keiharde technische problemen zijn de websites meestal de boosdoeners. Een trage paginasnelheid, een rampzalige indeling van URL-structuren, ontbrekende HTML-sitemaps, you name it. Het merendeel van de problemen die een SEO-specialist oplost, heeft dus niets met de pagina content te maken. Aan de andere kant, wat heb je aan een website die uit SEO-oogpunt de perfecte anatomie heeft, maar waar geen content op staat?

Content en SEO hebben elkaar dus nodig. Als je de techniek niet op orde hebt, kan je content nog zo goed zijn, maar zal je waarschijnlijk niet, of minder snel gaan ranken. Dit maakt het meteen lastig, want je kunt je geld maar één keer investeren. Als jij moest kiezen, waarin zou je dan investeren? In goede content of in goede SEO techniek?

De toekomstige rol van beide partijen

Als je het mij vraagt, is er weinig creativiteit over in het SEO vak. Niet dat er geen creativiteit komt kijken bij het oplossen van alle problemen waar je als SEO-specialist tegenaan loopt, maar het enige waar nog echte creativiteit aan te pas komt is het zoeken van relevante keywords. En dan heb ik het niet over de keyword-zoekers die alleen de Google Keyword Planner gebruiken.

In mijn ogen zit hier de meeste overlap tussen content en SEO, en gaat hier een verschuiving plaatsvinden. Hoewel de meeste copywriters of contentbureaus nog niet zover zijn, denk ik dat copywriters een grotere rol gaan spelen in SEO. Misschien krijgt de SEO-specialist meer een controlerende rol.

In mijn ogen is het zoeken van keywords een vak apart en moet dit aan de copywriter worden overgelaten. Zeker, de copywriter moet over de juiste kennis, kunde en tools beschikken en dat is nog lang niet het geval bij de meeste copywriters of content bureaus.

Waarom ik dit vind?

De copywriter of content marketeer kan zich als geen ander in de doelgroep verplaatsen en kan feilloos aanvoelen waar kansen liggen om de doelgroep te raken met relevante content en keywords.

Bijkomend voordeel is dat je als copywriter enorm veel inspiratie opdoet voor content, onderwerpen en nichemarkten tijdens het zoeken van keywords. Deze inspiratie kan doorslaggevend zijn voor het succes. Als je een lijstje met keywords krijgt van je SEO-partner en dat braaf in de content verwerkt, mis je dus ook een stuk waardevolle informatie en inspiratie.

De content marketeer en de SEO-specialist: met elkaar

Als SEO-specialist moet je weten wat content goed maakt en als contentmarketeer moet je weten wat SEO succesvol maakt. Weinig mensen zijn zowel technisch onderlegd als creatief.

Verwacht van een SEO-specialist niet dat hij een goede tekst kan schrijven en verwacht van een tekstschrijver niet dat hij technische analyses kan draaien voor je website.

Zet ze allebei in hun kracht en je zult de beste content krijgen. Content die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, waarmee je de juiste doelgroep bereikt, waarmee je de doelgroep kunt voorzien van de juiste informatie en waarmee je de doelgroep aanzet tot actie.

Juist vanwege de overlap in expertise moeten de content marketeer en de SEO-specialist samenwerken om tot het beste eindresultaat te komen.