Social media afmetingen [2020 UPDATE]

social media afmetingen 2020

“Wat is het juiste formaat van een omslagfoto op Facebook ook alweer?”, roept m’n collega door kantoor. En twee tellen later: “En hoe zit het trouwens met een Instagram-post?”. Ik schreeuw terug dat ik het gauw even op zoek. 

Waarom mijn collega en ik die specifieke afmetingen zo belangrijk vinden? Omdat elk social media kanaal andere afmetingen vereist voor afbeeldingen. 

Een foto die mooi lijkt op Facebook kan gek worden afgesneden op Instagram. Of wat dacht je van een omslagfoto op LinkedIn? Die zijn een stuk smaller dan de banner afbeelding op Facebook, iets waar je in het ontwerp dus al rekening mee moet houden.

Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om de juiste formaten te kiezen voor je afbeeldingen. Het is mij namelijk ook meer dan eens overkomen dat ik op gevoel een formaat koos, wat vervolgens lelijk uitpakte voor mijn content. Letterlijk.

Daarom hebben we een up-to-date overzicht gemaakt van de juiste afmetingen voor Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.

Door je aan de afmetingen in dit blog te houden, weet je zeker dat al je foto’s en video’s geoptimaliseerd zijn voor elk kanaal. We houden dit overzicht up-to-date voor je (want soms veranderen ze), maar vooral ook voor onszelf en die ene collega die ze altijd vergeet.

Tip: bewaar de afbeeldingen in dit blog op je computer, dan heb je ze altijd bij je.

Het verschil tussen beeldverhouding en ratio

Op elk kanaal moet je met twee dingen rekening houden: beeldverhouding en grootte

Beeldverhouding verwijst naar de breedte van een afbeelding in relatie tot de hoogte. Dit wordt uitgedrukt als een verhouding, zoals 1:1 (een vierkant). 

Grootte heeft te maken met het aantal pixels in de foto of video. Over het algemeen ondersteunt Instagram, bijvoorbeeld, content met een breedte tussen de 320 pixels en 1080 pixels. Als een afbeelding te smal is, vergroot Instagram deze tot 320 pixels. Andersom gebeurt hetzelfde: is de foto te breed? Dan wordt ‘ie verkleind tot 1080 pixels. 

Dit zijn de ideale Facebook afmetingen

Facebook is de moeilijkste niet. De afmetingen van afbeeldingen voor een persoonlijk profiel en je bedrijfspagina zijn hetzelfde. Je hoeft dus niet voor beide pagina’s een nieuwe opmaak te maken, zoals bij LinkedIn. 

Mooie afbeeldingen is één, maar de inhoud moet ook kloppen. Dit geldt in het bijzonder wanneer je de grens over gaat met je organisatie. Is jouw organisatie actief in het buitenland? Met ons internationale social media bureau helpen we organisaties succes te behalen met social media, waar ook ter wereld.

Dit zijn de ideale LinkedIn afmetingen

Ah, LinkedIn. Hét platform voor iedereen die wil bouwen aan een professioneel netwerk. 

Individuen gebruiken LinkedIn om te netwerken en een baan te vinden. Bedrijven gebruiken het vooral om nieuwe werknemers en klanten te werven, door het delen van bedrijfsinformatie.

Wie je ook bent, het is belangrijk om je profiel te voorzien van een profielfoto en omslagfoto. Vooral bedrijven gebruiken afbeeldingen in hun berichten om op te vallen. Let op: zakelijke en persoonlijke profielpagina’s op LinkedIn hebben verschillende ontwerpen, en ook andere afmetingen.

Dit zijn de ideale Twitter afbeeldingen

Twitter is een handig kanaal om je met mensen te verbinden en om je gedachten met een groot publiek te delen. Ondanks dat op dit platform vooral tekstberichten worden gedeeld, is het plaatsen van foto’s en video’s er ook erg populair.

Ben je als bedrijf actief op Twitter? Een bedrijfspagina met een mooie profiel- en omslagfoto laat een professionele indruk achter bij je bezoekers. 

De juiste afmetingen van je Twitter-afbeeldingen spelen hierbij een grote rol. Waarom? Omdat je anders maar halve afbeeldingen te zien krijgt. Zo plaatste ik zelf een tijd lang afbeeldingen die maar voor de helft getoond werden, tenzij je er op klikte.

Zorg er dus voor dat je afbeeldingen op Twitter het juiste formaat hebben, dan weet je zeker dat je volgers hem zien zoals jij hebt bedoeld.

 

Dit zijn de ideale Instagram afmetingen

Instagram is al jaren hét kanaal om met visuele content jouw verhaal of dat van je merk te vertellen. 

En al is de essentie van Instagram gelijk gebleven, er is door de jaren heen wel iets veranderd: waar foto’s en video’s eerst altijd als vierkant werden geupload, heb je nu wat meer mogelijkheden. 

Instagram comprimeert foto’s tot een optimale resolutie. Wil je dat jouw foto’s en video’s altijd in de beste beeldkwaliteit staan? Gebruik dan de onderstaande afmetingen.

 

Social media als onderdeel van je contentstrategie

Social media is een belangrijk onderdeel van je content marketing-strategie. Met de juiste inhoud op een mooie manier gepresenteerd, voorzie je bezoekers in hun informatiebehoefte. Kanalen als Facebook, Instagram en Twitter zijn dan ook handige tools om bezoekers naar je website te trekken.

Met social media benader je mensen gerichter dan ooit, dus wil je dat de opmaak en de inhoud staan als een huis. Wil je toffe social media content creeëren? Gebruik dan deze 3 onmisbare social media tools.

Aan de slag met de juiste afmetingen

Sla deze pagina op in je favorieten, zodat je de juiste social media afmetingen altijd bij de hand hebt. Doorsturen naar die ene collega kan natuurlijk ook, scheelt je wat geschreeuw heen en weer.

social media inzetten