Bruikbare tips voor bloggen

Schrijf kick-ass blogs met deze drie tips

Blogs zijn onmisbaar voor succesvolle content marketing.

Maar hoe zorg je voor blogs die aanzetten tot actie?

En hoe genereer je traffic naar je blog?

Voor je potentiële klant is het lezen van een blog een toegankelijke manier om kennis te maken met jou, je bedrijf en je expertise. Goede blogs zijn een perfect middel om traffic te genereren en de eerste stap in de funnel.

Met deze tips voor het schrijven van blogs helpen we je op weg.

(TIP: lees hier de ultieme en meest complete handleiding voor het schrijven van blogs)

 

1. Ga een stap verder dan “bepaal je doelgroep”

Blogs schrijf je niet voor je doelgroep, een goed blog schrijf je voor een persoon. Geloof het of niet, maar jouw ideale klant is binnen handbereik. Is er een specifieke klant waar je elke week met heel veel plezier voor werkt? Maak een “avatar” of een persona van deze klant. Neem een interview af om erachter te komen: wat hem beweegt, waar zoekt hij naar informatie, wat voor informatie zoekt hij, hoe is hij bij jou terecht gekomen?

Met de antwoorden op deze vragen kun je een avatar samenstellen. Dit is de basis voor een heel gericht een blog, helemaal afgestemd op jouw ideale klant.

Handige blog tips

[Gratis template: download hier een gratis avatar template en een ingevuld voorbeeld]

2. Goede SEO blogs

Bepalen voor wie je schrijft is leuk, maar als je niet gevonden wordt door je ideale klant, kun je blogs schrijven tot je een ons weegt. Organisch verkeer is een belangrijke vorm van traffic, hoge posities in Google zijn dus essentieel. Google waardeert de kwaliteit van je website en de SEO waarde op meer dan 200 rankingfactoren. In je blog moet je rekening houden met de “on-page rankingfactoren”.

Dit zijn de belangrijkste tips voor een goed SEO blog:

Zorg voor een goede SEO titel. Een title tag is een HTML element waarmee je de titel van je webpagina laat zien. De title tag is een belangrijke ranking factor. Je geeft er bij Google mee aan waar je pagina over gaat. Ze geven potentiële bezoekers een eerste indruk van je webpagina. Je meta title mag maar 60 tekens lang zijn, de ruimte is dus beperkt.

hoe moet je blogs schrijven

Zorg voor een goede structuur in je blogpost, werk met “HTML heading tags”. Dit zijn de H1, H2, H3 – H6 tags die je in de editor kunt toekennen aan de koppen. Iedere pagina moet een H1 tag hebben en een H2 tag.

Gebruik de juiste keywords en zorg ervoor dat je blogpost antwoord geeft op de vragen die gerelateerd zijn aan dit zoekwoord. Als jouw ideale klant je blog heeft gelezen, moet hij onder de indruk zijn. Je moet de vragen die hij heeft, zo volledig mogelijk beantwoorden, gebaseerd op de keywords. Gebruik je afbeeldingen in je blogpost? Zorg dan dat je de afbeeldingen voorziet van ALT tags.

 

3. Zet social media effectief in om je blog te promoten

Social media, je kunt er niet omheen.

Dit is onze reactie wanneer iemand zegt: “Mijn doelgroep zit niet op social media”…

 

Bijna iedereen zit op social media, jouw doelgroep waarschijnlijk ook. De statistieken liegen niet.

We raden iedereen aan om social media in te zetten als distributiekanaal voor geproduceerde content. En met distribueren bedoelen we niet dat je ervoor moet betalen. Ook op social media kun je organisch (onbetaald) traffic naar je website genereren.

De belangrijkste reden om je geschreven content via social media kanalen te distribueren: als je een content marketing systeem (of funnel) hebt gebouwd is het een “numbers game”. Een succesvol systeem heeft een constant stroom aan nieuwe traffic nodig. Met je conversiepercentage kun je uitrekenen hoe veel traffic je nodig hebt om een bepaalde omzet te halen.

(Als je wilt starten met Facebook advertenties raad ik je deze blogpost aan)

Voor zakelijke blogs is LinkedIn is een prachtig kanaal om potentiële klanten te bereiken. Maar onderschat de kracht van Facebook niet, jouw ideale klant is in zijn of haar vrije tijd actief op Facebook.