6 handige tips voor als je een blog gaat beginnen

blog tips van een expert

Ben je net een blog gestart? Of ben je van plan een blog te beginnen? Bezoekers krijgen gaat niet vanzelf, zeker niet in het begin.

In een succesvol blog gaat de nodige tijd zitten. En de tijd die je hebt, wil je goed besteden.

In dit blog deel ik 6 tijdbesparende tips die je moet kennen als je een blog gaat beginnen. Eigenlijk had ik ze destijds zelf ook wel willen weten.

Blog-tip 1: Kies een niche

Mijn eerste blog-tip is: kies een niche, een heel specifiek onderwerp. En word vervolgens expert in dit onderwerp.

Waarom? Als je vandaag de dag een blog begint, heb je enorm veel concurrentie. Er zijn wereldwijd tientallen, of misschien wel honderden miljoenen blogs. Alleen in de VS zijn er ruim 31 miljoen blogs, volgens OptinMonster. En dan te bedenken dat de markt nog steeds groeit. Ook in Nederland komen er jaarlijks talloze blogs bij.

Stel: je begint een blog over koken. Dan kun je een niche kiezen, door (eerst) te focussen op één keuken. Italiaans, Frans of iets anders – kies je favoriet. Of als je een reisblog start, kun je beginnen met één land of gebied. Of richt je op een specifieke soort reis, bijvoorbeeld backpacken als vrouw in je eentje.  

Het gaat erom dat je je eerst focust op een heel specifiek onderwerp. Zo vergroot je de kans dat mensen precies vinden wat ze zoeken als ze op jouw blog terechtkomen. 

Een voorbeeld: als ik zoek op ‘Italiaans pasta recept’, krijg ik de onderstaande zoekresultaten te zien. 

kies-een-niche-voor-je-blog

Het blog ‘Alles Over Italiaans Eten’ scoort hoger dan de algemenere website van Albert Heijn. Waarom? Omdat Google vindt dat ‘Alles Over Italiaans Eten’, een specifiek blog over Italiaanse recepten, in dit geval relevanter is.

Natuurlijk zijn er ook andere factoren die deze volgorde van zoekresultaten bepalen. Hierover meer in 11 tips voor hoger ranken met content. Maar een goede vuistregel is dat blogs die zich in een niche begeven, het vaak beter doen dan superalgemene blogs.

Wanneer je blog eenmaal wat verkeer aantrekt, kun je bredere onderwerpen erbij pakken. Veel grote bloggers begonnen op deze manier: eerst een niche pakken, daarna uitbreiden.

Blog-tip 2: Schrijf over onderwerpen waar mensen naar zoeken

Mijn tweede tip: gebruik een keyword research tool. Denk aan tools als Google Trends of Keyword Surfer. Ze zijn gratis en geven prima basisinzichten in waar mensen naar zoeken.  

Bij Machielsen gebruiken we SEMrush. Deze betaalde tool geeft ons niet alleen inzicht in de zoekvolumes per keyword, maar alle informatie over hoog rankende zoekresultaten.

blog-tip-onderwerpen-1

Verreweg het meeste verkeer naar een blog is organisch. Of anders gezegd: de meeste mensen komen binnen op een website via de organische (dus gratis) zoekresultaten in Google. Iemand heeft een vraag, zoekt het op in Google en komt via de organische zoekresultaten op een website terecht.

blog-tip-onderwerpen-2

Als je hoog tussen die zoekresultaten staat, is de kans groter dat mensen op jouw blog terechtkomen. Maar je moet wel weten naar welke onderwerpen mensen zoeken. Hoog scoren op iets waar niemand naar zoekt, levert weinig verkeer op.

Blog-tip 3: Tackle de best presterende onderwerpen van concurrenten

Hoe mooi zou het zijn als je kon zien welke artikelen van je concurrentie het beste presteren? Met zulke informatie zou je goud in handen hebben. Je kunt hun succes evenaren! Sterker nog, als je beter schrijft, kun je zelfs boven ze uitstijgen. 

Wat als ik je vertel dat dit binnen handbereik is?

Tools als SEMrush geven je alle handvatten om je concurrenten in kaart te brengen. Hierin zie je precies welke pagina’s het meeste organische verkeer opleveren. Dat geldt niet alleen voor je eigen pagina’s, maar dus ook voor die van je concurrenten. Dit is een handige manier om potentiële onderwerpen te ontdekken.

Blog-tip 4: Denk na over de zoekintentie

Tip nummer vier heeft alles te maken met de reden waaróm iemand iets opzoekt: schrijf content die overeenkomt met de zoekintentie.

Google wil gebruikers altijd de beste resultaten geven. Resultaten die antwoord geven op hun vraag. Wil je hoog scoren? Dan moet jouw content het meest relevante antwoord geven.

Maar hoe kom je achter die zoekintentie? 

Hiervoor kun je de zoekresultaten van Google gebruiken. Bekijk de top 10 resultaten voor het door jou gekozen onderwerp en kijk welke pagina’s op de eerste pagina staan. Dan weet je gelijk wat Google denkt wat de zoekintentie is.

Kijk bijvoorbeeld naar de 3 beste zoekresultaten voor ‘racefiets’.

zoekintentie-google-serp

De hoogste resultaten zijn websites zijn die racefietsen verkopen. Dat is blijkbaar waar mensen naar op zoek zijn. Het wordt dus moeilijk om hoog te ranken met een blog voor het keyword ‘racefiets’.

Vergelijk dat eens met de zoekresultaten voor ‘single speed’.

zoekresultaten-single-speed

Single speed is een bepaald type race- of stadsfiets. In deze zoekresultaten zie je dat Google naast keiharde ‘verkoop-content’ ook een blog van Vydz als relevant ziet. Om met een  blog voor het zoekwoord ‘single speed’ te ranken, kun je waarschijnlijk het beste bloggen over het verschil tussen een single speed en een fixie. 


Meer traffic, leads en omzet?

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet? Vraag een gratis SEO-audit laten en ontdek hoe je het maximale uit SEO kunt halen.


Gratis SEO-audit aanvragen

Blog-tip 5: Schrijf lekker leesbare content

Het klinkt misschien wat hard, maar weinig mensen zitten erop te wachten om jouw artikel te lezen. Mensen zoeken een antwoord op hun vraag. Dat antwoord hoeft niet per se het jouwe te zijn.

Daarom is het jouw taak als schrijver om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken. Dus áls mensen op je blog komen, dat ze blijven hangen omdat wat ze zien hen aanspreekt. En dat doe je onder andere door lekker leesbare content. De onderstaande blog-tips helpen je hierbij:

  • Gebruik korte alinea’s. Grote blokken tekst schrikken mensen af, terwijl korte alinea’s juist uitnodigen om te lezen.
  • Geen lange zinnen. Lange zinnen zijn vaak lastig te volgen. Daarnaast maak je sneller fouten in lange zinnen. Schrijf daarom in korte zinnen. Makkelijker voor jezelf én je lezers. Probeer echt niet meer dan 20 woorden in een zin te proppen. Dat is echt te veel voor een gewoon blog.
  • Ondersteunende visuals. Visuals, zoals foto’s en video’s, kunnen je verhaal kracht bijzetten.
  • Gebruik opmaak. Gebruik dikgedrukte, cursieve of onderstreepte letters om je tekst te verduidelijken. Kopjes zijn ook onmisbaar voor een goed leesbare tekst.
  • Lees je tekst hardop voor. Zo herken je waar jouw tekst niet helemaal soepel loopt.

Blog-tip 6: Basic on-page optimalisatie

On-page optimalisatie is het optimaliseren van je content om zo hoger in Google te ranken. Een paar voorbeelden hiervan:

  • Zet het keyword in de URL
  • Gebruik een korte URL
  • Plaats je keyword vooraan in de URL
  • Gebruik het keyword in je H1, H2 en H3 title tags

Meer weten over on-page optimalisatie? SEO? Keywords? In ons blog geven we een praktische uitleg van zoekmachineoptimalisatie.

Conclusie

Bloggen is een vak. Het is niet iets dat je er zomaar even bij doet. Alleen met het toepassen van deze blog-tips ben je al even zoet.

Ja, een goede basis en een goede strategie kosten even tijd. Maar ik kan je garanderen dat je er uiteindelijk tijd mee bespaart. Een goed begin is het halve werk. En dat gaat zeker op voor het schrijven van content.

Om een vaste stroom aan bezoekers te krijgen, moet je consistent bloggen. Ik hoop dat deze 6 tips jou helpen om van je blog een succes te maken. Of te verbeteren, als je er al een hebt.

Nog één keer op een rijtje:

  1. Kies een niche
  2. Schrijf over onderwerpen waar mensen naar zoeken
  3. Tackle de best presterende onderwerpen van concurrenten
  4. Denk na over de zoekintentie
  5. Schrijf lekker leesbare content
  6. Basic on-page optimalisatie

 

Wil je een blog laten schrijven? Of wil je meer traffic naar je website genereren? Stuur gerust even een berichtje!

Jouke de Jong SEO-specialist

Boek een vrijblijvend gesprek met onze SEO-specialist

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet? Vraag een gratis SEO-audit laten en ontdek hoe je het maximale uit SEO kunt halen.


Ik neem contact op met Jouke