Handige tips voor betere blogs

Schrijf betere blogs met deze 3 blog tips

Zakt de moed je in de schoenen als je denkt aan het schrijven van een blog? We delen onze blog tips om je op weg te helpen.

We raden je zeker aan om een blog te beginnen. Want met een goede blog strategie voeg je veel waarde toe aan je content marketing.

Waarom wij in blogs geloven? Wij zijn ervan overtuigd dat ze jouw (potentiële) klant door de klantreis kunnen helpen.

De informatiebehoefte van je klant is sterk veranderd. Vroeger was een verkoper verantwoordelijk voor 80% van de informatievoorziening.

Nu is dat niet meer zo. Jouw klanten zoeken nu zelf alle informatie die ze nodig hebben om een beslissing te nemen. Het zoeken naar informatie is een belangrijke stap in de klantreis.

Met goede blogs kun je in die informatiebehoefte voorzien.

Onze blog tips in het kort…

  • Maak een avatar, een personificatie van je ideale klant
  • Genereer traffic met SEO blogs
  • Maak slim gebruik van social media

 

Voorwaarden van een goed blog

Blog tip 1 – Ga een stap verder dan “bepaal je doelgroep”

Iedere content marketeer snapt dit: blogs schrijf je niet voor je doelgroep, een goed blog schrijf je voor een persoon. Een blog schrijven voor “iedereen” werkt gewoon niet.

Geloof het of niet, maar jouw ideale klant is binnen handbereik. Is er een specifieke klant waar je elke week met heel veel plezier voor werkt? Maak een “avatar” of een persona van deze klant.

In deze blogpost delen we een gratis template om een avatar van jouw ideale klant te maken

Neem een interview af om erachter te komen: wat hem beweegt, waar zoekt hij naar informatie, wat voor informatie zoekt hij, hoe is hij bij jou terecht gekomen?

Met de antwoorden op deze vragen kun je een avatar samenstellen. Dit is de basis voor een heel gericht een blog, helemaal afgestemd op jouw ideale klant. Iedere goede tekstschrijver stelt vast wie de uiteindelijke lezer is.

Blog tip 2 – Je blog optimaliseren voor Google (SEO)

Bepalen voor wie je schrijft is de basis voor ieder blog. Maar hoe bereik je je ideale klant? Je kunt natuurlijk een advertentie campagne opzetten, maar je kunt ook investeren in SEO.

Met deze blog tip willen we je helpen om meer organisch (onbetaald) verkeer naar je blog te genereren. Organisch verkeer is een belangrijke vorm van traffic, hoge posities in Google zijn dus essentieel.

Google waardeert de kwaliteit van je website en de SEO waarde op meer dan 200 ranking factoren. Je zult je blog moeten optimaliseren voor zoekmachines en rekening houden met de “on-page ranking factoren”. Deze 21 ranking factoren hebben invloed op je SEO tekst.

Structureel aan SEO werken

 

Dit zijn de belangrijkste tips voor een goed SEO blog:

  • Allereerst moet je ervoor zorgen dat je de keywords die je hebt onderzocht en waar je mee wilt ranken ook daadwerkelijk in je blog gebruikt. Dit wordt “keyword density” genoemd
  • Verwerk de zoektermen in je blog maar overdrijf niet. Door keywords te vaak te laten terugkeren, schiet je door in “keyword stuffing”. Dat werkt averechts.
  • Zorg voor een goede SEO titel. Een title tag is een HTML element waarmee je de titel van je webpagina laat zien. Je geeft er bij Google mee aan waar je pagina over gaat. Je title mag maar 60 tekens lang zijn, de ruimte is dus beperkt.
  • Zorg voor een goede structuur in je blogpost, werk met “HTML heading tags”. Dit zijn de H1, H2, H3 – H6 tags die je in de editor kunt toekennen aan de koppen. Iedere pagina moet een H1 tag hebben en een H2 tag.
    Gebruik je afbeeldingen in je blogpost? Zorg dan dat je de afbeeldingen voorziet van ALT tags.

Blog tip 3 – Gebruik de kracht van social media

Social media, je kunt er niet omheen.

Toch zijn er nog steeds bedrijven die zeggen: “Mijn doelgroep zit niet op social media”.

 

Bijna iedereen zit op social media, jouw doelgroep waarschijnlijk ook. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of Pinterest, de statistieken liegen niet.

Blog verspreiden via social media

We raden iedereen aan om social media in te zetten als distributiekanaal voor geproduceerde content. En met distribueren bedoelen we niet dat je ervoor moet betalen. Ook op social media kun je organisch (onbetaald) traffic naar je website genereren.

De belangrijkste reden om je geschreven content via social media kanalen te distribueren: als je een content marketing systeem (of funnel) hebt gebouwd is het een “numbers game”. Een succesvol systeem heeft een constant stroom aan nieuwe traffic nodig. Met je conversiepercentage kun je uitrekenen hoe veel traffic je nodig hebt om een bepaalde omzet te halen. Als je wilt starten met Facebook advertenties raad ik je deze blogpost aan.

Voor zakelijke blogs is LinkedIn is een prachtig kanaal om potentiële klanten te bereiken. Maar onderschat de kracht van Facebook niet, jouw ideale klant is in zijn of haar vrije tijd actief op Facebook.

Bonus tip

Laat je blogs vertalen

Heb je internationale ambities met je organisatie? Het loont de moeite om je blogs te laten vertalen door een vertaalbureau. De content wordt vertaald en gelokaliseerd. Als content wordt gelokaliseerd wordt vertaling ook aangepast op de gebruiken en cultuurverschillen. Kies daarom altijd de juiste taal.

Voorbeeld:

  • Bij een Duitse vertaling wordt er rekening mee gehouden dat de tone of voice van je Duitse doelgroep formeler is.
  • Bij een Engelse vertaling zoeken we naar het juiste taalniveau.

 

het vertalen van een blog

Stem je blogs altijd af op je avatar

Als je voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijk voor niemand

Het is belangrijk om vast te stellen wie je wilt bereiken en hoe je je ideale klant gaat bereiken. Als je een post op social media plaatst raden we altijd aan om een afbeelding toe te voegen, dat verhoogt de engagement rate. In deze blog delen we onze favoriete social media tools.

doelgroep bereiken met blogs

Ook interessant

Summary
Schrijf betere blogs met deze 3 blog tips
Article Name
Schrijf betere blogs met deze 3 blog tips
Description
Zakt de moed je in de schoenen als je denkt aan het schrijven van een blog? We delen onze blog tips om je op weg te helpen.
Author
Publisher Name
Machielsen
Publisher Logo