3 tips voor effectieve content marketing

Content is onmisbaar om leads en conversie te krijgen. Maar waar moet je bij het schrijven van content op letten? Met deze drie tips zorg je voor effectieve content.

  1. Bepaal je doelgroep en je doel

Voordat je begint met schrijven, stel je jezelf deze vragen: voor wie schrijf je, wat wil je dat diegene doet en in welke fase van de koopcyclus bevindt je potentiële klant zich?

blogs laten schrijven Groningen

Als je dit helder voor ogen hebt, kun je gericht gaan schrijven. Bedenk goed of je een klant met een zakelijk ‘u’ of het informelere ‘jij’ wilt aanspreken. En wil je je klant informeren of juist directer aanzetten tot een aankoop?

Een blog is geschikt om te informeren en om kennis en ervaringen te delen. Je toon moet dit reflecteren – je deelt iets, dus je bent niet aan het verkopen. Maar op een landingspagina moet je potentiële kopers juist over de streep zien te trekken door wervend te schrijven.

  1. Zet SEO effectief in

Bepaal de SEO keywords en search strings. Als je wilt dat je site beter gevonden wordt, stel dan een lijst met keywords en search strings op die door je kopers worden gebruikt en gebruik die weloverwogen in je content. Het is het belangrijkst dat je een goede tekst hebt die natuurlijk loopt.

Een tekst die op geforceerde wijze is volgestopt met keywords, leest niet lekker. Dan haken potentiële klanten af en bereik je ondanks al je goede bedoelingen een tegenovergesteld effect. Zorg eerst voor een goed lopende tekst en kijk daarna pas of het nodig is keywords aan je tekst toe te voegen.

Zorg voor een optimale ‘on page SEO’

Blogs optimaliseren voor SEO - Groningen

Voorzie je meta-tags van keywords, zorg voor sterke headers, optimaliseer je afbeeldingen met ALT tags en zorg voor genoeg tekst.

  1. Houd je aan de editorial calendar

Een editorial calendar bepaalt waar je content over moet gaan, wat het doel van je content moet zijn, wat je doelgroep is, in welke vorm je content gegoten moet worden en wanneer het gepubliceerd moet worden.

Zo weet je altijd zeker dat je gevarieerde en relevante content schrijft, en dat je die regelmatig en op tijd publiceert. Als er meerdere mensen bij de content betrokken zijn, kan iedereen door de gedeelde agenda zien wat er nog moet gebeuren en wie waarvoor verantwoordelijk is.

Bovendien kun je nieuwe ideeën voor content makkelijk verzamelen op één plek. Kortom, met een editorial calendar werk je sneller en efficiënter.

Onmisbaar dus!