Tips voor zakendoen in Frankrijk

Taal

zakendoen in Frankrijk

Inhoudsopgave

Zakendoen in Frankrijk biedt enorme kansen, dankzij een grote afzetmarkt en een sterke economie. Als je succesvol wilt zijn, moet je je bedrijf en uitingen aanpassen aan je nieuwe doelgroep of zakenpartners. Hoe regel je de marketing? Wat zijn belangrijke cultuurverschillen? We geven in dit blog handige tips voor als je wilt zakendoen in Frankrijk. 

Dit blog in 30 seconden

  • De Franse markt is aantrekkelijk met een sterke economie, grote afzetmarkt en veel kansen in de circulaire economie, energietransitie en digitale branche.
  • Gebruik storytelling en lokaliseer content en uitingen voor je Franse doelgroep. Wees zichtbaar in de hele funnel.
  • Let op de hiërarchie, bouw relaties op, neem tijd voor persoonlijke interactie en small talk.
  • Spreek Frans waar mogelijk, zorg voor Franstalige klantenservice en vermijd taalfouten en culturele blunders.
  • Respecteer beleefdheidsvormen, wees punctueel en neem de tijd om elkaar te leren kennen.

Frankrijk is aantrekkelijk voor je bedrijf

Frankrijk is een interessante markt voor je business. De afzetmarkt is flink groter dan in Nederland: er wonen meer dan 67 miljoen mensen in Frankrijk. Hierdoor is er ruimte voor veel soorten bedrijven. Ben je actief in de circulaire economie, energietransitie of de digitale branche? Dan zit je helemaal goed in Frankrijk. Een paar mooie cijfers:

Marketing in Frankrijk

Voordat je kunt verkopen, heb je eerst een afzetmarkt nodig. Daarom moet je je doelgroep bewust maken van je bestaan, hen interesseren in je product of dienst en ze verleiden tot koop. Zonder marketing geen sales. 

Wees zichtbaar in de hele funnel met een goed verhaal 

Voor de allerbeste marketing volg je het principe van storytelling. Je zet hierbij de potentiële klant centraal in je verhaal, en niet je bedrijf. Hierdoor maak je een connectie met je Franse doelgroep. Combineer dit met een goede strategie en je bent optimaal zichtbaar in de hele funnel. Wat je daaraan hebt? Je bent eerder in beeld bij je doelgroep, je doelgroep ziet je als autoriteit, je converteert beter en je houdt klanten beter vast. Lees meer over deze voordelen in ons blog over contentmarketing. 

Schrijf in het Frans

Als je echt wilt connecten met je doelgroep, moet je hun taal spreken. Daarom moet je al je content en je marketinguitingen laten lokaliseren, zodat je de Franse doelgroep daadwerkelijk aanspreekt. 

Lokaliseren gaat verder dan alleen vertalen. Het lijkt aan de oppervlakte misschien dat je doelgroep in Frankrijk lijkt op je huidige doelgroep in Nederland. Misschien is de leeftijd of de economische status vergelijkbaar. Maar als je beter kijkt, zijn de verschillen groter dan je denkt. 

Elk land heeft een eigen cultuur, met eigen voorkeuren en gebruiken. Daar moet je je content en je marketinguitingen op afstemmen. En dat doe je met lokalisatie. Hierdoor vertaal je niet alleen de tekst an sich, maar pas je de inhoud aan. Zo klopt alles wat je zegt, en spreek je de doelgroep aan. 

Tips als je wilt zakendoen in Frankrijk

Als je weet hoe je je doelgroep moet aanspreken, ben je er nog niet. Je moet ook leren hoe je met zakenpartners omgaat, vooral als je zakendoet met grote of traditionele bedrijven. We zetten 3 tips op een rij, zodat je weet waarop je moet letten.

Let op de hiërarchie

In Frankrijk zijn machtsverhoudingen vaak duidelijk afgebakend. Er heerst een hiërarchische cultuur die je als Nederlander misschien niet gewend bent. In het zakenleven verwacht men dat je handelt naar de status die iemand heeft.

Daarnaast heb je soms een behoorlijk lange adem nodig  – voordat een beslissing door de verschillende bedrijfslagen is gesijpeld, zijn er soms weken of maanden verstreken.

Bouw een relatie op

In Nederland komen we graag snel to the point. In Frankrijk gaat dat net iets anders. Je bouwt eerst een relatie met elkaar op, voordat je elkaar vertrouwt om zaken te doen. Geen vlotte deals via de mail, maar tijd nemen voor elkaar – dat is wat Franse ondernemers willen.

Ga samen lunchen of lekker uit eten met een goed glas wijn en laat je directe aanpak thuis. Bereid je voor op gesprekken over reizen, cultuur, sport en goed eten. Het zakendoen komt pas wanneer je een relatie hebt opgebouwd. De Franse ondernemer houdt van van small talk. Interesse en kritische vragen worden gewaardeerd. Neem de tijd om je Franse zakenpartner te leren kennen. Onderschat de waarde en het belang van een eerste ontmoeting niet.

Spreek zelf Frans

In de meeste landen kun je in het Engels communiceren met zakenpartners. Dat geldt ook voor Frankrijk. Toch is het goed om een beetje Frans te kunnen spreken. Zo laat je zien dat je bereid bent tijd te investeren in je relatie met het land, en dat je het niet alleen ziet als afzetmarkt voor je product of dienst.

Het is niet verplicht om Frans te spreken, maar het kan als onbeleefd worden gezien als je het weigert of als je het niet probeert. Zorg er ook voor dat je klantenservice Frans spreekt: dat is wel zo fijn voor je doelgroep.

Do’s en dont’s in Frankrijk

Tot slot onze belangrijkste do’s en dont’s voor zakendoen in Frankrijk: 

  • Communiceer in goed Frans
  • Tutoyeer pas als je zakenrelatie dit ook doet
  • Neem de tijd om elkaar goed te leren kennen
  • Kom zelf op tijd, maar kijk er niet vreemd van op als zij te laat zijn
  • Vermijd taalfouten en culturele blunders

Bij zakendoen in Frankrijk is het cruciaal om je aan te passen aan de lokale markt, cultuur en taal. Door effectieve storytelling en contentlokalisatie te gebruiken, rekening te houden met hiërarchie en relaties op te bouwen, vergroot je je kans op succes. Vergeet niet om Frans te spreken en de Franse etiquette te respecteren.

Ook interessant

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.