Tips voor zakendoen in Frankrijk

Zakendoen in Frankrijk

Tips voor zakendoen in Frankrijk

Als je gaat zakendoen in Frankrijk, moet je rekening houden met meerdere dingen. Om te beginnen: de Franse cultuur. C’est important. Maar naast de lokale omgangsvormen en gebruiken is ook de taal erg belangrijk. 

In dit blog bespreken we handige tips voor als je wilt zakendoen in Frankrijk. Verder geven lees je de do’s en dont’s voor als je succesvol wilt ondernemen in of met Frankrijk. We eindigen dit blog met een paar vrais Franse business-facts.

Frankrijk is aantrekkelijk voor je bedrijf

De Franse markt is al jaren aantrekkelijk voor Nederlandse bedrijven. Niet alleen consumentenproducten vinden er gretig aftrek, ook de industrie en business-to-business markt is er ontzettend groot.

Volgens het RVO zijn er grote kansen weggelegd voor alle tech-bedrijven en ondernemingen die actief zijn binnen het digitale domein. Is jouw onderneming actief in software of techniek? Dan is Frankrijk waar je wilt zijn.

Tips als je wilt zakendoen in Frankrijk

Parle français

We beginnen met de belangrijkste tip: spreek of schrijf goed Frans. Een goede beheersing van de Franse taal wordt enorm gewaardeerd bij je zakenpartners. Dit betekent echt niet dat je in een meeting vloeiend Frans moet spreken, maar een goed vertaalde website is een essentiële eerste stap.

Het spreken van de Franse taal is belangrijk bij zakendoen in Frankrijk.

Een Franstalige website vergroot de kans dat mensen met je willen zakendoen. Ook wanneer je bijvoorbeeld een Franse medewerker aanneemt en een arbeidsovereenkomst wilt vertalen, biedt een professioneel vertaalbureau uitkomst.

Bouw een relatie op

Met een goede beheersing van de Franse taal komen we op het tweede punt: win het vertrouwen en bouw een relatie op. Geen vlotte deals via de mail, maar tijd nemen voor elkaar – dat is wat Franse ondernemers willen. 

Ga samen lunchen of lekker uit eten, maar pak niet gelijk het contract en de blauwe pen erbij. Want ook al staan wij Nederlanders bekend om onze directe aanpak, de Fransen waarderen dit niet altijd. Veel gesprekken gaan over reizen, cultuur, sport en goed eten. Het zakendoen komt pas wanneer je een relatie hebt opgebouwd. 

Top-down: hiërarchie is de standaard

Veel Franse ondernemingen zijn hiërarchisch ingericht. Iedereen mag een mening hebben, maar de grote beslissingen worden in de professionele cultuur altijd genomen door de baas. 

Voor zakendoen in Frankrijk moet je daarom een behoorlijk lange adem hebben – voordat een beslissing door de verschillende bedrijfslagen is gesijpeld, zijn er soms al weken of maanden verstreken. 

Do’s en dont’s in Frankrijk

Dit zijn de belangrijkste do’s en dont’s voor zakendoen in Frankrijk: 

  • communiceer in goed Frans
  • tutoyeer pas als je zakenrelatie dit ook doet
  • neem de tijd om elkaar goed te leren kennen
  • kom zelf op tijd, maar kijk er niet vreemd van op als zij te laat zijn
  • vermijd zakelijke voorstellen met taalfouten – laat zulke belangrijke documenten vertalen door een professioneel vertaalbureau

Net als de Engelse, houdt de Franse ondernemer van small talk. Interesse en kritische vragen worden gewaardeerd en zijn effectieve manieren om elkaar beter te leren kennen.

Neem de tijd om je Franse zakenpartner te leren kennen. Onderschat de waarde en het belang van een eerste ontmoeting niet.

Franse business facts

  • de import vanuit Nederland (2018) bedroeg maar liefst 39,1 miljard euro
  • Frankrijk staat op de 10e plaats in de Global Entrepreneurial Index
  • in 2018 werd er met recordcijfers geïnvesteerd in de Franse startup-scene
  • de Franse economie groeide in 2018 met 1,7% en groeit nog steeds

(bronnen: RVO, Nederland wereldwijd, Business Insider)

 

Frans vertaalbureau Machielsen