9 bewezen manieren om meer traffic naar je website te krijgen

Content

Inhoudsopgave

9 bewezen manieren om meer traffic naar je website te krijgen

Ik zal met de deur in huis vallen: meer bezoekers op je website krijgen is niet makkelijk.

Voor iedereen is het keihard werken, knokken voor een hoge positie in Google.

Er zijn geen shortcuts…

SEO is bloed, zweet en tranen.

In dit blog deel ik 9 bewezen technieken en manieren om traffic naar je website te genereren.

Ik heb geen magische trucjes waarbij je achterover kunt leunen en de bezoekers binnen ziet stromen.

Maar als je deze stappen volgt, dan zie je uiteindelijk resultaat. Dan word je straks blij van statistieken op Google Analytics.

#1: Oude content updaten en verbeteren

Oude content verbeteren

Als je begint met een contentstrategie of SEO ben je vaak geneigd om direct te starten met het schrijven van nieuwe content. Nieuwe landingspagina’s en nieuwe blogs.

Maar wij zijn groot fan van content recyclen. Content updaten en verbeteren.

Neem onze pagina “Is het de blog of het blog? Wat is de juiste schrijfwijze?” als voorbeeld.

We hebben dit blog in 2018 geüpdatet en verbeterd. De resultaten liegen er niet om: 776% toename in paginaweergaven.

Oude content updaten

Content met veel potentie vind je in 2 stappen

Stap #1:

Gebruik Google Analytics om de pagina’s te achterhalen die niet presteren. We gaan nu op zoek naar pagina’s die minder zijn gaan presteren. Simpel gezegd kun je de pagina’s in drie categorieën verdelen:

  • Pagina’s die goed ranken en constant traffic genereren
  • Pagina’s die niet goed ranken en nauwelijks traffic genereren
  • Pagina’s die over tijd steeds minder zijn gaan presteren

Om de pagina’s te vinden die minder zijn gaan presteren zet je het datum interval op een jaar en vergelijk jaar op jaar, zet het interval op een half jaar als je veel content publiceert. Zoek naar pagina’s waarvan het aantal paginaweergaven significant is afgenomen.

Content met potentie zoeken

De pagina’s die minder zijn gaan presteren zijn het meest interessant. Deze pagina’s hebben autoriteit opgebouwd en misschien zelfs backlinks gegenereerd. Maar ergens is er iets gebeurd waardoor Google heeft besloten dat je content minder relevant is geworden.

Dit zijn pagina’s of blogs die wel een facelift kunnen gebruiken.

Gebruik je een SEO tool? Analyseer de URL dan met je SEO tool. Dit geeft meer inzicht in op keyword niveau. Wij gebruiken SEMrush. Dit is screenshot van een longread over “Wil je een blog schrijven“. Zoals je ziet nam het traffic af en hebben we het blog in mei 2019 geüpdatet.

Pagina analyseren met SEMrush

Stap #2:

Je kunt op een vrij eenvoudige manier achterhalen waarom je search rankings zijn gedaald. Google het onderwerp of keyword waar je voor rankte en analyseer de zoekresultaten. Wat hebben de blogs die nu ranken wel die jij niet hebt? Vaak wordt je content gedegradeerd omdat de inhoud (sterk) verouderd is. Denk aan:

  • Jaartallen (in de content en titels)
  • Statistieken
  • Oude screenshots
  • Broken links (intern en extern)
  • Oude trends

Een voorbeeld:

Je hebt een longread geschreven over ‘6 design trends in 2015’. Eerst zorgde deze post voor veel traffic, maar nu niet meer.

Het is inmiddels 2019, de hoogste tijd voor een update dus. Vervang oude trends door nieuwe trends. Voeg een tip toe over duurzaamheid, omdat dat nu helemaal hip is. Verander je titel in ‘7 design trends in 2020 (update)’. Voeg nieuwe afbeeldingen toe en laat het blog herschrijven en herstructureer door een SEO-tekstschrijver.

Je moet er wel wat tijd insteken om je post up-to-date te maken. Maar het kost minder tijd dan het schrijven van een nieuwe post.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: SEO-schrijven is niet eenmalig. Dit is het bewijs wat ons betreft. Zelfs als je goed rankt voor een bepaald zoekwoord, kan er van alles gebeuren. Denk aan concurrenten die (betere) content maken, maar ook Google kan je degraderen als je content verouderd raakt.

Het monitoren en updaten van je bestaand content moet een belangrijk onderdeel van je SEO strategie zijn. Tip: dit is de definitie van een SEO-tekst.

#2: Zorg ervoor dat je content gedeeld wordt

Content delen voor traffic

Sharing is caring, en dat geldt zeker voor content.

Maak het je bezoekers makkelijk. Voeg socialmediaknoppen toe aan je site. Met één klik kunnen mensen dan jouw content delen.

Het is het beste om deze buttons altijd in het zicht te houden. Wanneer een lezer iets interessants ziet en het wilt delen, moet dat gelijk kunnen. Als ze eerst helemaal naar boven of beneden moeten, ben je je share kwijt.

Lees ook: wat is contentmarketing?

Er zijn ook slimme tools die het makkelijk maken voor bezoekers om jouw blog te delen, bijvoorbeeld clicktotweet. Hiermee kun je zelf een catchy tweet schrijven. Als mensen dan via die link tweeten over jouw blog, dan komt jouw goede tekst er automatisch bijstaan. Andere tweeps zijn door die goede tekst weer eerder geneigd om op de gedeelde link te klikken.

Share op social media

Voeg share triggers toe

Als je socialmediaknoppen toevoegt heb je een goede eerste stap gezet. Maar je bent er nog niet: mensen moeten het ook wíllen delen.

Enter share triggers.

Definitie share triggers
“Share triggers are specific elements you include in your content which make people more likely to share that content with others.”

Oftewel: share triggers zijn elementen in je content die de kans vergroten dat mensen je content delen.

Share triggers (of mijn elegante vertaling: deelimpulsen) zijn cruciaal als je wilt dat mensen je content delen.

Social media share

STEPPS – 6 share triggers

Onderzoeker Jonah Berger heeft 6 share triggers gevonden: Social Currency, Triggers, Emotions, Public, Practical Value and Stories (STEPPS). Ik leg ze hieronder aan je uit.

Wat houdt STEPPS in?

Social Currency

Social Currency betekent dat mensen graag content delen waardoor ze zelf een goed imago krijgen. Als mensen iets in jouw content zien waardoor ze een goed imago krijgen of zich speciaal voelen, delen ze het graag.

Triggers

Triggers zorgen ervoor dat mensen aan je product herinnerd worden. Voorbeelden hiervan zijn ‘Duyvis, als er een fuif is’ of ‘4 uur Cup-a-Soup’. Deze slogans zorgen ervoor dat je aan het product denkt als je een feestje organiseert of als het 4 uur is. Als je vaker aan een product denkt, ben je ook eerder geneigd om hier iets over te delen.

Emotions

Als je een sterke emotie oproept, vergroot je de kans dat mensen je content willen delen. Je moet mensen raken, dan delen ze je content. Dus: verbaas mensen, shockeer ze of laat ze lachen.

Public

Deze share trigger betekent eigenlijk zichtbaarheid en naamsbekendheid. Concreet betekent dit dat je moet hebben: een herkenbaar logo, herkenbaar design, en een herkenbare boodschap.

Practical Value

Practical value houdt in dat je content praktisch nut moet hebben. Dus heb je een goede deal of een supertip? Zorg ervoor dat dat duidelijk zichtbaar is.

Stories

Mensen houden van verhalen. Verpak je product of merk in een breder verhaal. Als mensen dat verhaal dan delen, verspreiden ze indirect ook jouw merk.

share trigger stepps

#3: Verwerk LSI keywords in je content

LSI keywords verwerken

Keyword research of zoekwoordenonderzoek is echt megabelangrijk.

Definitie keyword research
Met zoekwoordenonderzoek ontdek je woorden en zinnen die mensen gebruiken in zoekmachines. Het doel van zoekwoordenonderzoek is om je content te optimaliseren rond deze termen.

Met keyword research zoek je dus op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt. Dit kun je het beste doen aan de hand van een buyer persona. Het maken van een buyer persona is sowieso belangrijk voor je business. Het zou zelfs de basis moeten zijn van iedere vorm van marketing.

Wat zijn LSI keywords?

Definitie LSI keywords
LSI Keywords zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je hoofdkeywords. LSI keywords = Latent Semantic Indexing keywords. In het Nederlands: gerelateerde zoekwoorden. Kijk, dat is al wat begrijpelijker.

Het vinden van gerelateerde zoekwoorden is onderdeel van een goede keyword research. LSI keywords zijn allemaal verschillende zoekwoorden die samenhangen met jouw hoofdonderwerp.

Hoe vind je LSI keywords?
Gerelateerde zoekwoorden zijn dus super belangrijk voor het verbeteren van je vindbaarheid. Het grote voordeel is dat de LSI keywords vrij eenvoudig te achterhalen zijn. De makkelijkste manier is Google.

Stel, je wilt een blog schrijven over kippen en je wil weten wat daar de gerelateerde zoekwoorden voor zijn.

Dan zoek je op ‘kippen’. Onderaan je zoekresultaten zie je dan iets als dit:

LSI keywords voorbeeld

Dit zijn je LSI keywords. Mensen zoeken dus blijkbaar ook vaak op ‘kippen verzorgen’.

LSI keywords identificeren met behulp van AnswerThePublic.

AnswerThePublic is een gratis tool en werkt heel eenvoudig. Je voert een zoekopdacht uit en de tool zoekt er veel voorkomende vragen en zoekopdrachten bij. Zie onderstaand voorbeeld.

Answer the public

Keyword Magic Tool van SEMrush (betaald)

De keyword magic tool van SEMrush is echt goud waard. Je vult een seed keyword in (in dit voorbeeld hebben we “content marketing” gebruikt) en de tool maakt zelf combinaties op basis van het seed keyword. Je kunt keyword databases per land of taal selecteren. SEMrush is dus geschikt voor een internationaal keyword onderzoek.

SEMrush keywords

Strooi deze keywords en zinnen door je content alsof het confetti is

Voeg deze woorden en zinnetjes toe aan je blog. Bijvoorbeeld door antwoord te geven op de vragen die via deze LSI keywords gesteld worden. Vertel hoe je kippen moet verzorgen en welke soorten kippen er zijn.

Je helpt zoekmachines door deze woorden toe te voegen. Als je deze keywords in je tekst stopt, weten zoekmachines zeker dat jouw website over kippen gaat. Dit helpt met jouw zichtbaarheid. Als mensen dan een van de bovenste zoekopdrachten uitvoeren, zal jouw website tevoorschijn komen.

#4: Verbeter je click-through-rate (CTR)

CTR verbeteren

Definitie van CTR
CTR betekent click-through-rate. In het Nederlands: klikfrequentie. De CTR laat zien hoeveel mensen een zoekresultaat hebben gezien en er daarna op de link geklikt hebben.

Hoe wordt de klikfrequentie berekend?
De CTR wordt als volgt berekend: als een link naar jouw website wordt getoond op een pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP) en 32% van de mensen die die SERP bekijken klikken op jouw link, dan is de CTR 32%.

Is CTR een ranking factor?

Binnen de SEO-wereld is de klikfrequentie al jaren een punt van discussie. Want is de klikfrequentie wel of geen ranking factor? Ten eerste: Google ontkent stellig dat de CTR een ranking factor is.

De SEO-wereld is verdeeld over de impact van CTR

De impact van CTR op organische posities wordt door vriend en vijand uitvoerig getest. En ja, de SEO-wereld is verdeeld over de impact die de klikfrequentie heeft op de organische posities.

De ene kant is ervan overtuigd dat de CTR geen impact heeft en de andere kant is er heilig van overtuigd dat de CTR wel degelijk impact heeft op de organische posities.

CTR ranking factor believer

Rand Fishkin (Moz, SparkToro) is ervan overtuigd dat de organische positie van een website duidelijk gerelateerd is aan de klikfrequentie.

Als een pagina op positie 3 staat, maar een CTR krijgt die hoger is dan verwacht, kan Google besluiten die pagina hoger te ranken omdat er significant meer mensen geïnteresseerd zijn in dat resultaat. Klinkt logisch, toch?

CTR ranking factor non-believer

Bartosz Góralewicz heeft een experiment uitgevoerd, waaruit blijkt dat CTR geen ranking factor is.

“Na het uitvoeren van dit experiment, geloof ik er sterk in dat CTR geen ranking factor meer is in 2015. Ik ben er vast van overtuigd dat de gebruikerservaring een enorme rol speelt in het Google-algoritme.”

Maar de gebruikerservaring omvat veel meer dan alleen de klikfrequentie. Er zijn backlinks, kwaliteit van de content, vermeldingen, sociale media, plug-in gegevens, Chrome-gegevens en nog veel meer statistieken waarvan we ons misschien niet bewust zijn.

Ranking factor of niet, een hoge klikfrequentie is belangrijk

Hoe hoger de CTR, hoe meer bezoekers. Maar hoe zorg je voor een hoge CTR?

Het antwoord is eenvoudiger dan je denkt: door de aandacht van de zoeker te trekken.

Tips voor een betere ctr

Met deze tips verbeter je je CTR:

Tip #1: Voeg reviews toe en trek de aandacht met de befaamde gele sterren.

Je kunt ervan vinden wat je wilt maar die goudgele sterren zorgen ervoor dat je opvalt in de zoekresultaten. Ten eerste steekt de gele kleur af tegen de het blauw, groen en wit dat je op de SERP ziet. Ten tweede zorgen de sterren ervoor dat je resultaat meer ruimte in beslag neemt. Dit is een groot voordeel als je concurrenten geen reviews tonen.

Review met sterren

Tip #2: Schrijf aantrekkelijke titles en meta descriptions

Het is belangrijk om de title van je pagina te optimaliseren voor SEO, maar het is minstens zo belangrijk om de SEO title te optimaliseren voor een hoge CTR.

Zie de SEO-titel als de eerste kennismaking van de zoeker met jouw merk. De titel moet aansluiten op de zoekintentie en de zoeker verleiden om op jouw pagina te klikken.

Uit dit onderzoek van Brian Dean (Backlinko) blijkt het volgende:

  • Title tags that contain a question have a 14.1% higher CTR vs. pages that don’t have a question in their title.
  • Title tags between 15 to 40 characters have the highest CTR. According to our data, pages with a title tag length between 15 and 40 characters have an 8.6% higher CTR compared to those that are outside of that range.
  • Adding “Power Words” to your title tag may decrease your CTR. We found that titles with Power Words had a 13.9% lower CTR compared to titles that didn’t contain Power Words.
  • Emotional titles may improve your CTR. We found that titles with positive or negative sentiment improved CTR by approximately 7%.
  • Writing meta descriptions for your pages may result in a higher CTR. Pages with a meta description get 5.8% more clicks than those without a description.

#5: Zorg voor een mobile friendly website

Mobile first index

Een groot deel van de websitebezoeken komt van mobiele gebruikers.

Het is daarom essentieel dat je website mobielvriendelijk is.

Zorg voor een responsive website. Dan werkt je website ook goed (en mooi) werkt op mobiel.

Definitie responsive website

Een responsive website heeft een goede weergave op alle devices. De website past zich aan de grootte van het scherm aan. De leesbaarheid en functionaliteit van de website is in principe op elk apparaat goed. Als je website alleen goed werkt op een pc, dan doe je het niet goed.

In de afgelopen 5 dagen waren 35% van de bezoeken afkomstig van mobiele gebruikers.

Mobile traffic

Google’s mobile first
Google heeft een tijd geleden iets veranderd in hun indexering. Ze werken nu met het principe mobile first.

Dat betekent dat Google in eerste instantie kijkt naar de mobiele versies van websites. Ook als zoek je vanaf een pc. Je krijgt natuurlijk wel gewoon de desktop-versie van een website te zien als je vanaf je pc zoekt. Maar Google kijkt dus naar de mobiele versie.

Oftewel: als jouw website niet goed werkt op mobiele apparaten, heeft dat invloed op je ranking en dus op je bezoekersaantallen.

Gelukkig heeft Google heeft een handige tool ontwikkeld waarbij je kunt zien of jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

#6: Ga mediabreed met je content

Multimedia content meer traffic

Heb je killer content geschreven? Nice. Als je slim bent, gebruik je het ook op andere manieren.

Video’s. Podcasts. You name it.

Probeer je scorende content in een ander format te gieten.

Als dit blog het goed doet, kan ik hier prima een YouTube-video over maken, waarin ik deze punten een voor een langsga.

Multimedia content presteert beter

Uit onderzoek blijkt dat SEO-teksten waarin minimaal één afbeelding is verwerkt, beter rankt dan content zonder afbeeldingen.

Tip: deze 21 Google ranking factoren maken of breken je SEO-teksten.

Met andere woorden: het maken van visuals moet een belangrijk onderdeel van je contentstrategie zijn. Besteed tijd aan het maken van afbeeldingen die de tekst versterken. Alle hoog gewaardeerde websites doen dit, dus als je net zo goed wilt scoren, zul je moeten investeren in multimedia.

Ik moet eerlijk bekennen dat wij dit te lang NIET gedaan hebben. Sinds we veel tijd besteden aan het maken van visuals bij ieder blog ranken we beter, is de time on page toegenomen en zijn we zelf trotser op onze content.

Mooie content rankt beter

#7: Verminder je bouncepercentage

Bouncepercentage verlagen

Stel: jouw website verschijnt in de zoekresultaten. Iemand klikt erop, en klikt binnen no-time weer op ‘vorige pagina’. Dat is een bounce.

Maar wat is een bouncepercentage?

Definitie bouncepercentage
Een bounce is dus een sessie waarbij maar één pagina van je site wordt geladen. Het bouncepercentage (of bounce rate) kan twee dingen zijn.

Het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies.
Het percentage van alle sessies op je site waarbij gebruikers één pagina hebben bekeken en één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.

Is een hoog bouncepercentage altijd slecht?
Niet per se. Als je contactpagina een hoog bouncepercentage heeft, dan is dat prima. Dat betekent dat bezoekers je contactgegevens direct kunnen vinden.

Maar als een pagina met daarop een dienst of product een hoog bouncepercentage heeft, gaat er iets niet goed. Of als je homepage een hoge bounce rate heeft. Dat zijn pagina’s waarbij mensen dieper je site in moeten gaan. Bijvoorbeeld om iets te kopen of om meer informatie te vinden.

Als iemand dan weer terug naar de zoekresultaten ‘bouncet’, is dat een teken voor Google dat jouw website misschien wat minder hoog moet ranken.

Je bounce rate verlagen

Er zijn allemaal redenen voor een hoge bounce rate op pagina’s waarop je dat niet wilt.

Dit kan komen doordat je pagina te lang moet laden. Bijvoorbeeld als je een heel zware afbeelding op je homepage hebt staan. Zorg er dus voor dat je website snel laadt. Dan klikken bezoekers niet weg omdat het laden te lang duurt (zie ook tip 5).

Zorg ervoor dat je marketing voor die pagina aansluit bij de content. Als de inhoud anders is dan je bezoekers verwachten, vergroot je de kans dat ze weggaan. Dan vindt de bezoeker niet de informatie die hij of zij zoekt, omdat je het überhaupt niet op die pagina hebt staan, of omdat ze te lang moet zoeken.

Als je bounce rate voor je hele website hoog is, houd je de aandacht van je bezoekers niet vast. Kijk daarom ook naar de algehele look en feel van je website.

Dus: hoe ziet je site eruit? Hoe is je tekst geschreven? Waar staat je CTA (Call to Action)? Weten bezoekers wel wat ze moeten doen als ze op je website zijn?

Betekenis Call to Action:
Een Call to Action (CTA) zorgt ervoor dat bezoekers aan het eind van je boodschap overgehaald worden om tot een handeling over te gaan. Een voorbeeld van een CTA is een knop met ‘schrijf je nu in!’.

voorbeeld van een goede cta

#8. Schrijf langere teksten

Longread blogs schrijven

Ja, ik weet het. Ik heb eerder gezegd dat je je niet te veel moet focussen op je woordenaantal. En dat is ook zo. Als je hebt bedacht dat je 2000 woorden wilt schrijven, en je loopt vast op 1800 woorden, ga dan geen 200 woorden onzin schrijven.

Maar er zit een duidelijk verschil tussen een blogpost van 300 woorden en een van 3000.

De eerste tekst is bijna zeker weten minder diepgaand dan de tweede.

Taaltip: Dit zijn de regels voor het gebruik van hoofdletters.

Vergeet niet: jij bent niet de enige die blogs schrijft om meer traffic naar je website te genereren. Dus hoe meer je erboven uitsteekt, hoe beter.

Een manier om op te vallen is dus om dikke blogs te schrijven.

Opvallen met goede longreads

Dit blog is 3000+ woorden. Dat komt omdat ik een uitgebreide handleiding wilde schrijven. En geen blogje met 3 tips.

Als je een informatieve longread schrijft, dan val je op. Je beantwoord de vragen van bezoekers op een meer diepgaande en onderscheidende manier. En dat helpt met het vergroten van het aantal views en shares.

Probeer een uitgebreide lijst te maken van iets dat belangrijk is in jouw niche. Bijvoorbeeld: 57 dingen die je moeten weten als je begint met fitness.

Er zijn al genoeg korte flutblogs. Het kost moeite om iets goeds te schrijven.

Maar het levert je wel veel links en traffic op. Dankzij onze longread contentstrategie nam ons organic traffic toe met ruim 150%.

genereren van organic traffic

Organic traffic genereren

#9: Ga samenwerkingen aan binnen je niche

Samen sta je sterker, en dat geldt ook voor content.

Als je het goed doet, kunnen samenwerkingen een flinke boost aan je bezoekersaantallen geven.

Podcasts zijn helemaal hip en happening. Betekent dit dat jij dan ook een podcast moet starten?

Niet per se.

Je kunt ook te gast komen in een al gevestigde podcast. De luisteraars komen dan in aanraking met jou en je website.

De podcast moet natuurlijk wel in jouw niche zitten. Als personal trainer heeft het in principe weinig zin om mee te doen aan een podcast over science-fictionseries.

Dat voegt wel iets toe aan je zichtbaarheid, alleen niet bij de goede doelgroep.

Maar als je het leuk vindt, moet je het natuurlijk gewoon doen.

Het stappenplan voor meer traffic

#1: update en verbeter je oude content
#2: Zorg ervoor dat je content gedeeld wordt
#3: Verwerk LSI keywords in je content
#4: Verbeter je click-through-rate (CTR)
#5: Zorg voor een mobile friendly website
#6: Ga mediabreed met je content
#7: Verminder je bouncepercentage
#8: Schrijf langere teksten
#9: Ga samenwerkingen aan binnen je niche

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.