Vijf redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

slechte content marketing

Vijf redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Niets is frustrerender dan je tijd besteden aan iets dat niet werkt. 

Als je contentmarketing niet datgene oplevert wat je ervan had gehoopt, kan het schrijven van content een nare klus worden. 

Daarom vallen bedrijven terug op Google Ads en social media advertising. Begrijp me niet verkeerd, we zijn groot fan van adverteren. 

Eigenlijk zijn we lui geworden.

Je hebt een bepaald budget en dat moet zo effectief mogelijk worden besteed. Door je budget aan Google Ads uit te geven, zie je direct rendement – als je het goed doet. 

Contentmarketing daarentegen vraagt een investering vooraf. 

Natuurlijk is het een lastige keuze, maar contentmarketing werkt. Dankzij onze contentstrategie nam de traffic naar onze website in een jaar tijd toe met 174%.

toename in traffic voorbeeld

Ook wij zijn niet altijd succesvol geweest met contentmarketing. 

Dit zijn vijf redenen waarom bedrijven falen met contentmarketing

Reden #1: Je vergeet ‘value first’

Iedereen weet dat het belangrijk is om waardevolle content te delen. Maar de manier waarop je de content deelt is cruciaal. Het doel van je content is natuurlijk om autoriteit voor je merk te bouwen.

Maar de intentie van je content moet zijn dat je je lezers helpt, zonder dat je daar iets voor terugvraagt. 

Sommige bedrijven vinden dat moeilijk, en sommige bedrijven hebben niet door dat ze iets terugvragen.

Voorbeeld, sluit jij je blog zo af?

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen over [onderwerp] en wil je meer weten over [onderwerp]? Neem dan contact op met [naam], we helpen je graag verder.  

Je blog afsluiten met bovenstaande alinea lijkt misschien onschuldig, en waarschijnlijk wil je iemand met vragen echt helpen. 

Maar dit is er fout aan:

  • Als iemand na het lezen van je blog nog vragen heeft kun je ervan uitgaan dat je blog niet goed genoeg is. 
  • Door deze alinea toe te voegen vraag je eigenlijk om een sale. 

Je blogs mogen op geen enkele manier een verkapte advertentie zijn. Het mag geen truc zijn om iets te verkopen. 

Contentmarketing is investeren in vertrouwen. 

Voorbeeld slechte marketing

Reden #2: Je denkt dat contentmarketing en SEO hetzelfde zijn

De mensen die mij kennen zullen dit vreemd vinden, ze weten namelijk dat SEO altijd een belangrijke rol speelt in iedere contentstrategie die ik maak. 

En dat moet ook zo blijven, maar contentmarketing en SEO worden vaak als één gezien. En er is wel degelijk verschil tussen contentmarketing en SEO. 

Als je denkt dat je een contentmarketingstrategie hebt gemaakt, terwijl je eigenlijk een SEO-strategie hebt gemaakt, kan dat ervoor zorgen dat je je doelen niet bereikt. 

Het verschil tussen contentmarketing en SEO

content marketin vs seo infographic

Als je met contentmarketing aan de slag gaat, investeer je in de relatie met je doelgroep. Je bouwt een sterke relatie op door je doelgroep constant te voorzien van informatie die waardevol is. 

Value first dus: je deelt waardevolle informatie zonder daar iets (een sale) voor terug te vragen. 

SEO kan een manier zijn om je doelgroep te bereiken. Je kunt je doelgroep ook bereiken door te adverteren. 

Een SEO-blog dat je schrijft met de intentie om te ranken op een specifiek keyword is niet per definitie waardevolle content voor je doelgroep, en draagt waarschijnlijk niet bij aan je merkautoriteit.

SEO en contentmarketing groeien naar elkaar toe

Content is immers de brandstof voor SEO. 

Het belangrijkste verschil is dat SEO technischer is en als doel heeft om content hoger te laten ranken in zoekmachines. De optimalisatie heeft te maken met het ontwerp, de structuur en het analyseren van het gedrag van websites. 

Met zoekmachine-optimalisatie zorg je ervoor dat je website optimaal geïndexeerd kan worden door Google. Je geeft alle pagina’s de juiste titels, url’s en beschrijvingen. Je zorgt ervoor dat je website snel laadt, een eenvoudig te gebruiken menu heeft en dat alle afbeeldingen de juiste alt-tags hebben.

Terwijl contentmarketing meer gericht is op het beantwoorden van vragen van je doelgroep, het opbouwen van een relatie en het verkrijgen van exposure.

Met een contentstrategie bepaal je wat voor soort content je wilt publiceren, hoe je het presenteert en hoe je het online promoot zodat je in beeld bent bij je doelgroep. 

Reden #3: Je promoot de content niet

Het principe is van contentmarketing is heel simpel.

Je maakt content waarvan je weet dat het waardevol is voor je doelgroep. 

Nu moet je het alleen nog onder de aandacht van je doelgroep brengen. 

Je zult niet onder contentpromotie uitkomen. En promoten is iets anders dan adverteren. 

Natuurlijk kun je advertenties maken op Facebook, LinkedIn of Instagram. Als je de targeting goed instelt heb je waarschijnlijk 98% kans dat je je doelgroep bereikt.

Het promoten van je content is iets anders dan adverteren. Simpel gezegd houdt het promoten in dat je je blogbericht onder de aandacht brengt bij publishers, webmasters of influencers.  

In dit blog vind je diverse methoden en een stappenplan om je content op een effectieve en efficiënte manier te promoten. (Afbeelding via Moz)

Content promotion

Reden #4: Tijd / De contentmarketing mythe

Uit onderzoek van MOZ blijkt dat de meeste organisaties een verkeerd beeld hebben van hoe contentmarketing werkt.

De meest organisaties gaan ervan uit dat contentmarketing er zo uitziet:

  • Je maakt toffe content en je neemt aan dat iedereen daarvan onder de indruk zal zijn.
  • Je promoot de content door het te delen via social media (al dan niet betaald) en je gaat ervan uit dat iedereen jouw content massaal gaat liken en delen.
  • De leads stromen binnen dankzij je eenmalige inspanning. Iedereen vindt jouw content helemaal het einde.

Ik help je direct uit de droom: zo werkt contentmarketing niet.

content marketing mythe

Rand Fishkin van Moz vergelijkt het met een spaarrekening. Door goede contentmarketing komt je doelgroep in aanraking met je merk.

Elke keer dat ze ermee in aanraking komen, wordt het banksaldo een beetje positiever. Maar je zult net zo lang moeten sparen totdat je genoeg credits hebt opgebouwd.

Uiteindelijk zullen mensen je vertrouwen en overgaan tot actie en de volgende stap in de funnel of customer journey maken.

Een veelgemaakte fout is dus te weinig tijd en budget uittrekken voor contentmarketing. Je moet constant content blijven maken. Veel bedrijven houden hier geen rekening mee en zijn daardoor niet succesvol met contentmarketing.

Contentmarketing staat niet garant voor instant succes. Het heeft veel tijd nodig.

Reden #5: Je merk heeft niet genoeg autoriteit

Binnen de SEO en contentmarketing wereld is autoriteit het buzzword van 2019. Iedereen heeft het over het hebben van autoriteit. 

Autoriteit zijn binnen je branche is dat mensen naar jouw website gaan als ze iets willen weten over een onderwerp dat gerelateerd is aan jouw business of persoonlijke kennis. Ze kiezen er bewust voor om de informatie bij jou te zoeken, omdat ze weten dat jij veel kennis van zaken hebt. 

En dat je te vertrouwen bent.

De autoriteit heeft betrekking op de reputatie van je merk.

Website autoriteit uitgelegd

Je kunt dit type autoriteit het beste vergelijken met de tijd voordat internet bestond. Als je iets wilde weten over klassieke dramatheorie, belde je niet je buurman of je tante op. 

Dan ging je naar de bibliotheek, en met de hulp van de bibliothecaris zou je op zoek gaan naar een handboek over klassieke dramatheorie.

Waarom dat handboek en niet je buurman? Dat is een kwestie van autoriteit. De schrijvers van het handboek zijn al jarenlang bezig met onderzoek naar klassieke dramatheorie. Heel veel andere wetenschappelijke artikelen hebben gerefereerd aan dit handboek. 

Je baseert je keuze dus op basis van autoriteit. 

Autoriteit is niet tastbaar, dat maakt het lastig. 

Ik zal er geen doekjes om winden, maar als je merk niet genoeg autoriteit heeft. Is je content tot nu toe (waarschijnlijk) niet goed genoeg geweest. 

Bouwen aan je online reputatie is hard werken. In deze longread over autoriteit leggen we exact uit wat autoriteit is en hoe je het het krijgt. 

Conclusie

Contentmarketing is een investering, handel daar ook naar. Wees bereid om belangeloos kennis en informatie te delen.

Als je gaat beginnen met contentmarketing, pak het dan serieus aan. Maak voldoende budget vrij voor (minimaal) een half jaar.

SEO-specialist bij bureau Machielsen

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet?

Met onze gratis content- en SEO-audit laten we zien hoe je het maximale uit je website haalt. Wij brengen in kaart hoe je er nu voor staat en waar je grootste kansen liggen. Je ontvangt een op maat gemaakt rapport met direct toepasbare tips en tricks.


Doe mij maar zo'n gratis SEO-audit