Tips voor zakendoen in Engeland

Taal

zakendoen in Engeland

Inhoudsopgave

Zakendoen in Engeland biedt vele kansen. Engeland is een grote afzetmarkt en een van de vijf belangrijkste exportmarkten van Nederland.

Om hier succesvol te zijn, heb je een sterke marketingstrategie nodig. Stem daarom je bedrijf en uitingen af op je nieuwe doelgroep en zakenpartners. Hoe je dit doet en op welke culturele verschillen je hierbij moet letten, vertellen we je in dit blog.

Dit blog in 30 seconden

  • Zakendoen in Engeland biedt kansen door de grote afzetmarkt en exportmogelijkheden.
  • Een sterke marketingstrategie, storytelling en lokalisatie zijn essentieel.
  • Pas je aan de Engelse taal en cultuur aan, en onthoud de lokale verschillen binnen het VK.
  • Neem de tijd in onderhandelingen, begrijp dubbelzinnigheid en waardeer het belang van small talk.
  • Spreek Engels, vermijd taalfouten en culturele blunders, en wees je bewust van de nuances van de Engelse taal.

Engeland is aantrekkelijk voor je bedrijf

Het Verenigd Koninkrijk is interessant voor je business. Met bijna 67 miljoen inwoners is de afzetmarkt een flink stuk groter dan de Nederlandse afzetmarkt. Er is dus voldoende ruimte voor verschillende soorten bedrijven. Ben je actief in de agri-food, logistieke of maritieme sector, of ligt je focus op vergroening? Dan zit je zeker goed in het VK. We hebben een aantal mooie cijfers voor je verzameld:

  • Het VK was in 2021 de vijfde grootste economie ter wereld. 
  • In 2021 importeerde het VK voor € 38 miljard aan goederen uit Nederland. 
  • In 2022 werd er voor € 15,6 miljard geïnvesteerd in de startup-scene van het VK.
  • Het VK staat in de top 5 in de Global Entrepreneurial Index.

Marketing in Engeland 

Om succesvol je product of dienst te verkopen, heb je natuurlijk eerst een afzetmarkt nodig. Daarom moet je doelgroep weten dat je bestaat, moet je hun interesse wekken in jouw product of dienst en moet je ze tot slot verleiden tot een koop. Daarvoor heb je goede marketing nodig. 

Wees zichtbaar in de hele funnel met een goed verhaal

Volg voor de allerbeste marketing het principe van storytelling. Daarbij gaat het niet om jouw bedrijf, maar zet je juist de klant centraal. Zo maak je gelijk een connectie met je Engelse doelgroep. Als je dit combineert met een goede strategie, ben je optimaal zichtbaar in de hele funnel. 

Als je dit goed doet, ben je al vroeg in beeld bij je doelgroep. Hierdoor zien ze je als autoriteit, en daardoor converteer je beter en houd je klanten beter vast. Meer lezen over de voordelen? We hebben een uitgebreid blog over contentmarketing voor je geschreven. 

Schrijf in het Engels

Om te kunnen connecten met je doelgroep, moet je ze in hun eigen taal aanspreken. Dat is in Engeland gelukkig niet zo’n uitdaging, aangezien we in Nederland over het algemeen goed Engels spreken. Dat betekent alleen niet dat je al je content en marketinguitingen ‘gewoon’ kunt vertalen. In plaats daarvan moet je dit laten lokaliseren. 

Lokaliseren gaat verder dan één op één vertalen. Je Engelse doelgroep lijkt aan de oppervlakte misschien gelijk aan je Nederlandse doelgroep. Bijvoorbeeld omdat de economische status en de leeftijd hetzelfde zijn. Maar als je beter kijkt, zijn de verschillen tussen Nederland en het VK groter dan je denkt. 

Elk land heeft zijn eigen cultuur, met eigen voorkeuren en gebruiken. De landen in het VK – Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland – dus ook. Daar moet je je content en marketinguitingen op afstemmen. Dat doe je met lokalisatie. Je vertaalt de tekst daarmee niet woord voor woord, maar past de inhoud aan. Zo klopt alles wat je zegt én spreek je de doelgroep aan. 

Deze blogs zijn ook interessant:

Tips als je wilt zakendoen in Engeland

Als je je doelgroep weet te bereiken, ben je er nog niet. Je moet ook weten hoe je met zakenpartners omgaat. We zetten drie tips voor je op een rij, zodat je goed voorbereid kunt zakendoen in het Verenigd Koninkrijk. 

Neem de tijd 

Een groot verschil tussen Nederland en het VK is dat beslissingen hier sneller worden gemaakt dan in het VK. Engelsen nemen flink de tijd voor contractonderhandelingen. Ze willen wennen aan jou en je bedrijf voordat ze met je in zee gaan. 

Als je te snel wilt, zien ze dit al snel als onbeleefd, en dat is niet gunstig voor je zakelijke kansen. Geef je relaties dus de ruimte, en push ze niet te snel tot een beslissing.

Daarnaast vinden Engelsen small talk erg belangrijk. Ze gaan nooit gelijk over op de zaken, maar kletsen eerst over bijvoorbeeld sport of het weer. Politieke of persoonlijke zaken komen minder snel aan bod.

Houd rekening met dubbelzinnigheid 

De Engelsen zijn erg sterk in dubbelzinnigheid. Het kan dus voorkomen dat je prima verstaat wat je zakenpartner zegt, maar dat die toch iets anders bedoelt dan jij denkt. Iemand die iets ‘not bad’ vindt, kan het prima vinden, maar kan ook laaiend enthousiast zijn. Als het je niet duidelijk is, kun je dat altijd vragen aan je zakenpartner. Zo voorkom je misverstanden.

Spreek Engels

Je kunt er niet omheen wanneer je zakendoet met een land in het VK: je moet Engels spreken. Nederland staat al jaren in de top 10 van landen waar het beste Engels wordt gesproken als tweede taal, dus waarschijnlijk is dit ook voor jou geen probleem. 

De Engelsen waarderen het als je tijdens meetings Engels spreekt en vinden het echt niet erg als je even niet op een woord kunt komen. Voor officiële documenten, zoals offertes en contracten, is het beter om de vertaling ervan uit te besteden aan een professioneel Engels vertaalbureau. Zo weet je zeker dat er geen fouten in staan.

Do’s en dont’s in Engeland 

Tot slot onze belangrijkste do’s en don’ts voor zakendoen in Engeland. 

  • Neem de tijd voor je onderhandelingen
  • Houd rekening met dubbelzinnige betekenissen van bepaalde uitspraken
  • Houd small talk-onderwerpen algemeen en vermijd politieke of persoonlijke onderwerpen
  • Verwar het Verenigd Koninkrijk niet met Groot-Brittannië of Engeland   
  • Vermijd taalfouten en culturele blunders 

Het is bij zakendoen in Engeland cruciaal om je aan te passen aan de lokale markt, cultuur en taal. Vergroot je kans op succes door middel van effectieve storytelling en contentlokalisatie, en houd rekening met de nuances van de Engelse taal. Vergeet niet om belangrijke documenten en je website in goed Engels te vertalen en de Engelse gebruiken te respecteren. 

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.