Tips voor zakendoen in Denemarken

Taal

wat zijn de MINT landen

Inhoudsopgave

Zakendoen in Denemarken biedt veel kansen, dankzij de relatief korte afstand en de open markt van het land. Om succesvol te zijn, is het belangrijk dat je bedrijf en uitingen aanpast aan deze nieuwe doelgroep en zakenpartners.

Hoe regel je de marketing? En wat zijn belangrijke cultuurverschillen tussen Nederland en Denemarken? We geven in dit blog handige tips voor als je wilt zakendoen in Denemarken.

Dit blog in 30 seconden:

  • Denemarken is aantrekkelijk voor bedrijven door de groeiende economie.
  • Gebruik storytelling in je marketingstrategie voor een connectie met je doelgroep.
  • Lokaliseer je content en marketinguitingen om de Deense doelgroep effectief aan te spreken.
  • Wees open, plan afspraken ruim van tevoren en toon respect voor de Deense cultuur en gewoonten.
  • Pas je aan aan de lokale markt en cultuur, en vermijd taalfouten en culturele blunders.

Denemarken is aantrekkelijk voor je bedrijf 

Denemarken is een interessante markt voor je business. De afzetmarkt is met 5,8 miljoen inwoners een stukje kleiner dan de Nederlandse afzetmarkt. Maar de ver ontwikkelde sectoren maken dat er veel ruimte is voor toekomstgerichte bedrijven. Ben je actief in de telecomsector, duurzame energie of de gezondheidszorg? Dan zit je helemaal goed in Denemarken. Een paar mooie cijfers:

Marketing in Denemarken

Je hebt een afzetmarkt nodig om te kunnen verkopen. Stap 1 is daarom dat je je doelgroep bewustmaakt van je bestaan. Vervolgens interesseer je ze in je product en verleid je ze tot een koop. Hiervoor maak je gebruik van een goede marketingstrategie. Zonder marketing verkoop je niets. 

Wees zichtbaar in de hele funnel met een goed verhaal

De beste marketingstrategie volgt het principe van storytelling. Hierbij staat de klant centraal in het verhaal, in plaats van je eigen bedrijf. Zo creëer je een connectie met je Deense doelgroep. Als je dit combineert met een goede strategie, ben je optimaal zichtbaar in de hele funnel. 

De meerwaarde hiervan? Je bent eerder in beeld bij je doelgroep waardoor ze je zien als autoriteit. Hierdoor converteer je beter en houd je klanten beter vast. Lees meer over deze voordelen in ons blog over contentmarketing.

Schrijf in het Deens

Om echt te connecten met je doelgroep, moet je hun taal spreken. Daarom is het essentieel dat je al je content en marketinguitingen laat lokaliseren. Op die manier spreek je je Deense doelgroep echt aan. 

Lokaliseren is namelijk meer dan alleen vertalen. Aan de oppervlakte lijkt je Deense doelgroep misschien hetzelfde als je Nederlandse doelgroep. Bijvoorbeeld omdat ze hetzelfde geslacht of dezelfde leeftijdscategorie hebben. Maar als je beter kijkt, zijn de verschillen groter dan je denkt. 

Net als elk ander land heeft Denemarken een eigen cultuur met eigen voorkeuren en gebruiken. Daar moet je je content en marketinguitingen goed op afstemmen. Dat doe je met lokalisatie. Dat betekent dat je je tekst niet woord voor woord vertaalt, maar dat je ook de inhoud aanpast. Zo klopt alles wat je zegt en spreek je de doelgroep aan. 

Tips als je wilt zakendoen in Denemarken 

Als je je doelgroep weet aan te spreken, ben je er nog niet. Voor een succesvolle overstap naar Denemarken, moet je ook weten hoe je met je zakenpartners omgaat. We hebben daarom 3 handige tips voor je op een rij gezet. 

Wees open

Denemarken heeft een open cultuur. Stel jezelf daarom ook open op, dat wekt vertrouwen bij je zakenpartner. Houd er wel rekening mee dat je niet te veel overdrijft, dat leidt namelijk alleen maar tot wantrouwen. Denen waarderen het net als Nederlanders juist als je ‘gewoon normaal’ doet.

Je kunt best een grapje maken – Denen houden wel van droge humor. Vermijd hierbij kritiek over onderwerpen als het koningshuis of EU-beleid, en houd je gespreksonderwerpen algemeen.  

Maak afspraken ruim van tevoren

Denen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Ze waarderen het niet als je twee dagen van tevoren een meeting inschiet. Plan afspraken daarom ruim van tevoren en houd er in je planning rekening mee dat het langere tijd kan duren voordat je een overeenkomst hebt bereikt. 

De Deense markt is vrij klein en daarom erg competitief. Denen zullen niet zo snel met meerdere partners samenwerken voor hetzelfde product. Als je eenmaal binnen bent en je je afspraken nakomt, kun je er meestal op vertrouwen dat je zakenpartner loyaal blijft.

Spreek Deens

Net als in Nederland is het in Denemarken gebruikelijk dat je de Engelse taal goed beheerst. Je kunt er dus prima uit de voeten met alleen Engels. Toch kan het geen kwaad om een paar woorden Deens te spreken. Zo laat je zien dat je bereid bent tijd te investeren in je relatie met het land, en dat je het niet alleen ziet als afzetmarkt voor je product of dienst. 

Do’s en don’ts in Denemarken

Tot slot hebben we een paar belangrijke do’s en don’ts voor zakendoen in Denemarken. 

  • Stel je open op
  • Droge humor wordt gewaardeerd, maar wees voorzichtig met kritiek
  • Overdrijf niet – minder is beter
  • Plan je afspraken ruim van te voren
  • Vermijd taalfouten en culturele blunders 

Bij zakendoen in Denemarken is het cruciaal om je aan te passen aan de lokale markt en cultuur. Gebruik daarom effectieve storytelling en contentlokalisatie. Houd daarnaast rekening met de openheid van Denen en vermijd last-minute afspraken. Vergeet niet om een paar woorden Deens te spreken en de Deense gebruiken te respecteren. 

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.