Grootste cultuuverschillen nederland en duitsland zakelijk

Ga je zakendoen in Duitsland? Dit moet je weten

6 tips voor internationale ondernemers (online en offline)

Ben je van plan om je organisatie uit te breiden naar Duitsland? Door alle technologische, en logistieke ontwikkelingen is de stap over de grens makkelijker dan ooit. De Duitse zakelijke markt is met ruim 5 miljoen bedrijven gigantisch.

Als je zaken wilt doen in Duitsland, zijn er een aantal belangrijke cultuurverschillen waar je rekening mee moet houden. ‘Je’ of ‘u’ zeggen kan je deal maken of breken. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat Duitsland veel formeler is dan Nederland.

zakelijke tips voor duitse export

Onze tips voor een goede zakenrelatie in het kort:

  • Hiërarchie is belangrijk in Duitsland
  • Duits is altijd de voertaal
  • Wees altijd 5 minuten te vroeg
  • Zeg nooit je, gebruik altijd u
  • Xing is het belangrijkste zakelijk platform
  • Belangrijke e-commerce tips

Ere wie ere toekomt, maar eer de directeur het meest

Hiërarchie is belangrijk in het Duitse zakenleven. Iedereen is stil als de directeur aan het woord is. Als je met een traditioneel familiebedrijf zakendoet, is het niet ongebruikelijk dat alle kinderen aanwezig zijn maar dat alleen de vader (de directeur) het woord voert. Ook het dragen van de juiste kleding is belangrijk. Duitsers kunnen erg traditioneel zijn als het gaat om kleding en zakelijke gebruiken.

Duitsers zijn trots op hun academische titels. Daarmee kun je je voordeel doen. Als je Duitse zakenrelatie een academische titel heeft, kun je punten scoren door deze te gebruiken in je communicatie.

Cultuur verschillen duitse zakenwereld en nederland

Pünktlichkeit: kom te vroeg

Heb je een afspraak met je Duitse zakenpartner? Wees op tijd en plan ruim tijd in voor je afspraak. Te laat komen of een afspraak missen kan grote gevolgen hebben voor jullie zakelijke relatie. Te laat komen is echt een doodzonde. Zelfs drie minuten te laat zijn, kan je zakelijke relatie om zeep helpen. Duitsers waarderen het enorm als je een paar minuten te vroeg komt. Dit wordt gezien als een teken van betrouwbaarheid. Doe er je voordeel mee. Het is gebruikelijk om afspraken later in de middag te plannen.

Duitsers zijn punktlich en zakelijk

Duits of Engels in de Duitse zakenwereld

Het is heel simpel. Als je zakendoet in Duitsland of met een Duitse zakenpartner, wordt er van je verwacht dat je in het Duits kunt communiceren. Duitsers doen het liefst zaken met Duitsers. De traditionele familiebedrijven hebben Duits als voertaal. Je merkt steeds vaker dat er jonge techbedrijven zijn die Engels als voertaal accepteren. Maar ga er nooit vanuit dat je Duitse zakenpartner Engels spreekt. Duitsers zijn perfectionistisch en daarom terughoudend om in het Engels te communiceren.

Als je schriftelijk in het Duits communiceert, is het belangrijk om foutloos Duits te schrijven. Ook fouten in de geschreven tekst kunnen een dealbreaker zijn. Laat je teksten vertalen door een professioneel Duits vertaalbureau.

Tutoyeren van je Duitse zakenpartner

In Nederland zijn we lekker makkelijk. Medewerkers spreken de directeur met je of jij aan. We vinden het zelfs vreemd om iemand met u aan te spreken. In Duitsland zijn ze een stuk formeler. Je of jij zeg je alleen tegen vrienden of familie. We raden je aan om je Duitse zakenpartner altijd met “Sie” aan te spreken. Ook hier geldt dat sommige jonge bedrijven steeds vaker je en jij “du” gaan zeggen. Begin het gesprek altijd met “Sie” en wacht tot je zakenpartner aangeeft dat hij of zij wil overgaan op “du”. Vaak zit daar nog een stap tussen: het aanspreken met de voornaam en toch “Sie”. Laat je leiden door je Duitse zakenpartner.

Online marketing in Duitsland

Het is niet gezegd dat de strategie waarmee je in Nederland succesvol bent, in Duitsland ook het gewenste resultaat oplevert. Als je met online marketing aan de slag gaat om je Duitse doelgroep te bereiken, is het belangrijk dat je als een betrouwbare partner overkomt. Je website moet er verzorgd uitzien, de content moeten foutloos geschreven zijn. Een website met een .de extensie zorgt voor vertrouwen.

Online marketing in Duitsland

Je website is het hart van je online marketing – landelijk en internationaal. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je website te vertalen. Toch maken veel organisaties dezelfde fouten. Zo besteden ze niet genoeg tijd en aandacht aan het maken van een planning, het stellen van doelen en het managen van verwachtingen. Op basis van de grootste fouten, misstappen en de meest gestelde vragen hebben we een compleet stappenplan samengesteld. Het Machielsen stappenplan is gebaseerd op bijna 30 jaar vertaalervaring en 10 jaar marketing ervaring.

Tip: Lees onze website vertalen handleiding en voorkom beginnersfouten.

Dit zijn de belangrijkste marketingkanalen in Duitsland

  • Xing
  • LinkedIn
  • SEO
  • Google Ads
  • Facebook

Xing vs. LinkedIn

Sommige mensen zullen nu denken… Xing?

Ik ben je eens dat het eerder Aziatisch klinkt dan Duits. Niets is minder waar. Xing is de Duitse tegenhanger van LinkedIn. Het Duitse zakelijke platform heeft zelfs meer gebruikers dan LinkedIn. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft Xing 15,3 miljoen gebruikers terwijl Linkedin “slechts” 12 miljoen gebruikers heeft.

Xing vs. Linkedin in duitsland

E-commerce in Duitsland

Als je met je webwinkel de Duitse markt op gaat, zijn er een aantal punten waar je op moet letten. Zo zijn we in Nederland gewend om een aankoop vooraf te betalen met Ideal. Dit is in Duitsland niet gebruikelijk. Duitse consumenten zijn gewend om achteraf te betalen met creditcard, of op rekening met Paypal bijvoorbeeld. Als je de Duitse markt betreedt, is het belangrijk dat je deze betaalmogelijkheden aanbiedt.

Ook vindt de Duitse consument het normaal dat bestellingen gratis geretourneerd kunnen worden. Ook zijn bedrijven niet verplicht om de kosten te vergoeden volgens de Europese wetgeving.

ecommerce tips voor Duitsland

Conclusie

Duitsland is een prachtig land en de zakelijke mogelijkheden zijn (bijna) oneindig. De Duitse markt is met ruim 5 miljoen bedrijven gigantisch. Als je de ambitie hebt om de Duitse markt op te gaan, is het belangrijk om een goede strategie uit te denken.

Ook interessant: