Zakendoen in Duitsland

Zakendoen in Duitsland is misschien niet zo traditioneel als je denkt

De Duitse bedrijfscultuur is berucht en beroemd in Nederland. Onze buren staan bekend om hun traditionele manier van zakendoen. Structuur, regeltjes en een strak regime voeren de boventoon. Maar is het zakendoen in Duitsland anno 2020 nog steeds zo formeel? In dit blog duiken we in de Duitse zakencultuur, de start-upscene en geven we een aantal tips om het zakendoen in Duitsland vlot te laten verlopen. 

Duitsland heeft een van de meest vooruitstrevende en meest vitale start-upscenes van Europa. Dat blijkt uit onderzoek van EU-Startups. Berlijn heeft de op een na grootste start-up-hub van Europa. 

Nu hoor ik je denken: start-ups zijn toch niet zo traditioneel als de gevestigde orde? We moeten toegeven, zakendoen met Duitse start-ups is misschien toegankelijker. 

Maar de cultuurverschillen blijven.

Als je zakendoet in Duitsland, moet je rekening houden met een aantal belangrijke cultuurverschillen. ‘Je’ of ‘u’ zeggen kan je deal maken of breken. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat Duitsland veel formeler is dan Nederland. Het kiezen van de juiste tone of voice voor de Duitse markt is vrij lastig. 

Cultuurveschillen nederland duitsland

Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen de Duitse en Nederlandse zaken cultuur 

  • Hiërarchie is belangrijk in Duitsland
  • Spreek Duits, Duits is altijd de voertaal
  • Wees altijd 5 minuten te vroeg
  • Zeg nooit je, gebruik altijd u

Ere wie ere toekomt, maar eer de directeur het meest

Hiërarchie is belangrijk in het Duitse zakenleven: iedereen is stil als de directeur aan het woord is. Als je met een traditioneel familiebedrijf zakendoet, is het niet ongebruikelijk dat alle kinderen aanwezig zijn maar dat alleen de vader (de directeur) het woord voert. Ook het dragen van de juiste kleding is belangrijk. Duitsers kunnen erg traditioneel zijn als het gaat om kleding en zakelijke gebruiken. 

Herr Doktor of Frau Doktor

Duitsers zijn trots op hun academische titels. Daarmee kun je je voordeel doen. Als je Duitse zakenrelatie een academische titel heeft, scoor je punten door deze te gebruiken in je communicatie. 

Tip: lees ook onze blog over zakendoen in Polen.

Traditionele hiërarchie in Duitsland

Pünktlichkeit: kom te vroeg

Heb je een afspraak met je Duitse zakenpartner? Wees op tijd en plan ruim tijd in voor je afspraak. Te laat komen of een afspraak missen kan grote gevolgen hebben voor jullie zakelijke relatie. 

Te laat komen is echt een doodzonde. Zelfs als je drie minuten te laat bent, kan dat je zakelijke relatie om zeep helpen. Duitsers waarderen het enorm als je een paar minuten te vroeg komt; dit wordt namelijk gezien als een teken van betrouwbaarheid. Doe er je voordeel mee. Het is gebruikelijk om afspraken later in de middag te plannen.

Tip: wil je met je bedrijf de grens over naar Duitsland? Als je een business in Duitsland start, moet je flink wat zakelijke termen kennen. We hebben de belangrijkste Duitse business termen op een rij gezet.

Op tijd zijn in Duitsland

Duits of Engels in de Duitse zakenwereld

Het is heel simpel. Als je zakendoet in Duitsland of met een Duitse zakenpartner, wordt er van je verwacht dat je in het Duits kunt communiceren. Duitsers doen het liefst zaken met Duitsers. De traditionele familiebedrijven hebben Duits als voertaal. 

Je merkt steeds vaker dat er jonge techbedrijven zijn die Engels als voertaal accepteren. Maar ga er nooit van uit dat je Duitse zakenpartner Engels spreekt. Duitsers zijn perfectionistisch en daarom terughoudend om in het Engels te communiceren. 

Over perfectionisme gesproken: als je schriftelijk in het Duits communiceert, is het belangrijk om foutloos Duits te schrijven. Ook fouten in de geschreven tekst kunnen een dealbreaker zijn. Laat daarom je teksten vertalen door een professioneel Duits vertaalbureau. Ga je op zakenreis naar Duitsland? Misschien kan een van deze vertaal apps je op weg helpen. Of investeer tijd in het leren van een nieuwe taal. Dat doe je heel makkelijk met een van deze taal leren apps.

Tip: wat is transcreatie? In deze blog leggen we de verschillen tussen vertalen, lokalisatie en transcreatie uit.

Tutoyeren van je Duitse zakenpartner

In Nederland zijn we lekker makkelijk. Medewerkers spreken de directeur met je of jij aan. We vinden het zelfs vreemd om iemand met u aan te spreken. In Duitsland zijn ze een stuk formeler. Je of jij zeg je alleen tegen vrienden of familie. We raden je aan om je Duitse zakenpartner altijd met ‘Sie’ aan te spreken – siezen.

Ook hier geldt dat sommige jonge bedrijven steeds vaker ‘du’ zeggen – duzen. Begin het gesprek altijd met ‘Sie’ en wacht tot je zakenpartner aangeeft dat hij of zij wil overgaan op ‘du’. Vaak zit daar nog een stap tussen: het aanspreken met de voornaam en toch ‘Sie’. Laat je leiden door je Duitse zakenpartner.

Online marketing kansen in Duitsland

Online marketing in Duitsland

Het is niet gezegd dat de strategie waarmee je in Nederland succesvol bent, in Duitsland ook het gewenste resultaat oplevert. Als je met online marketing aan de slag gaat om je Duitse doelgroep te bereiken, is het belangrijk dat je als een betrouwbare partner overkomt. 

Je website moet er verzorgd uitzien en de content moeten foutloos geschreven zijn. Een website met een .de-extensie zorgt voor vertrouwen. 

Onthoud dat je site het hart van je online marketing is – landelijk en internationaal. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om je website te vertalen. Toch maken veel organisaties dezelfde fouten. Zo besteden ze niet genoeg tijd en aandacht aan het maken van een planning, het stellen van doelen en het managen van verwachtingen. 

Op basis van de grootste fouten, misstappen en de meestgestelde vragen hebben we een compleet stappenplan samengesteld.

Dit zijn de belangrijkste marketingkanalen in Duitsland 

  • Xing 
  • LinkedIn
  • SEO 
  • Google Ads
  • Facebook

Xing vs. LinkedIn

Sommige mensen zullen nu denken… Xing? 

Ik ben het met je eens dat het eerder Aziatisch klinkt dan Duits, maar niets is minder waar. Xing is de Duitse tegenhanger van LinkedIn. Het Duitse zakelijke platform heeft zelfs meer Duitstalige gebruikers dan LinkedIn. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft Xing 15,3 miljoen gebruikers terwijl Linkedin ‘slechts’ 12 miljoen gebruikers heeft uit die landen.

In deze blog vind je een cheatsheet voor de perfecte afmeting van je social media post.

Zakelijk netwerk Xing

E-commerce in Duitsland

De Duitse e-commerce markt gaat als een raket. Duitse webshops hebben in het eerste kwartaal van 2019 al € 16,2 miljard omzet gerealiseerd. De e-commerce omzet steeg in de eerste drie maanden van 2019 met 11,2 %. Dit blijkt uit onderzoek van Het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel (BEVH), de Duitse zusterorganisatie van Thuiswinkel.org.

Als je met je webwinkel de Duitse markt op gaat, zijn er een aantal punten waar je op moet letten. Zo zijn we in Nederland gewend om een aankoop vooraf te betalen met Ideal.

Dit is in Duitsland niet gebruikelijk. Duitse consumenten zijn gewend om achteraf te betalen met creditcard, of op rekening met Paypal bijvoorbeeld. Als je de Duitse markt betreedt, is het belangrijk dat je deze betaalmogelijkheden aanbiedt.

Ook vindt de Duitse consument het normaal dat bestellingen gratis geretourneerd kunnen worden. Ook zijn bedrijven niet verplicht om de kosten te vergoeden volgens de Europese wetgeving.

Ecommerce kansen in Duitsland

Zakendoen in Duitsland 

We zien dat de Duitse bedrijfscultuur langzaam maar zeker aan het veranderen is. Er zijn Nederlandse bedrijven die proberen om met hun eigen (Nederlandse) tone of voice de Duitse markt te betreden. Bij sommige bedrijven gaat dit goed, andere ondernemingen stappen na een aantal maanden toch over op ‘Sie’.

Duitsland is een prachtig land en de zakelijke mogelijkheden zijn bijna oneindig. De Duitse markt is met ruim 5 miljoen bedrijven gigantisch. Als je de ambitie hebt om de Duitse markt op te gaan, is het belangrijk om een goede internationale contentstrategie uit te denken. We adviseren altijd om je complete online en offline experience te lokaliseren. Wil je hier verder over lezen? In dit blog lees je wat het verschil is tussen gewoon vertalen, lokaliseren en transcreatie.

Summary
6 tips voor zakendoen in Duitsland
Article Name
6 tips voor zakendoen in Duitsland
Description
Ben je van plan om je organisatie uit te breiden naar Duitsland? Door alle technologische, en logistieke ontwikkelingen is de stap over de grens makkelijker dan ooit. De Duitse zakelijke markt is met ruim 5 miljoen bedrijven gigantisch.
Author
Publisher Name
Machielsen
Publisher Logo