Zakelijke tips voor italie

Zakendoen in Italië? Ga een discussie niet uit de weg

Italië is een belangrijke handelspartner van Nederland

Wil je zakendoen in Italië? Ongeacht je business of branche begint succesvol zakendoen in Italië met het begrijpen van de Italiaanse cultuur. Wist je dat Italië in de top 5 van belangrijke handelspartners van Nederland staat? Voor Nederlandse ondernemers is Italië een aantrekkelijke afzetmarkt.

Italianen hechten veel waarde aan vriendschap en wederzijds vertrouwen. Dit zie je terug in de Italiaanse bedrijfscultuur. Italianen houden niet van vlotte deals, maar willen zakenrelaties voor de toekomst.

Zakendoen in Italië is intelligente

Op zakelijk vlak nemen Italiaanse ondernemers zelden een impulsieve beslissing. Deze eigenschap kunnen we bij vertaalbureau Machielsen waarderen. Door onze maandelijkse pizza-hackathon hebben we sowieso al een band met de Italiaanse cultuur.

Italiaanse bedrijven vinden Nederlandse producten over het algemeen innovatief en van hoge kwaliteit. Daarom is het slim om te onderzoeken of er in Italië belangstelling is voor jouw product of dienst.

Voor Nederlandse ondernemers die zaken willen doen in Italië, liggen er kansen in de duurzame mobiliteitssector (bijvoorbeeld elektrisch openbaar vervoer en elektrische fietsen), in de waterzuiveringindustrie, de scheepsbouw en de kastuinbouw. Werk altijd samen met een goed Italiaans vertaalbureau.

Tip om te ondernemen in Italie

Italiaanse ondernemers zijn goede onderhandelaars

Italiaanse ondernemers genieten van goede onderhandelingen en discussies. Ze zien de waarde in van een meningsverschil en gaan die niet uit de weg. Ze vinden het belangrijk om naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren. Daarnaast delen ze graag hun mening en zijn ze benieuwd naar die van jou. Italianen sparren graag met je over zaken.

Laat je niet afschrikken door het temperament van je Italiaanse zakenpartner, maar ga de discussie aan. Je Italiaanse zakenpartner het vuur na aan de schenen leggen is een goede manier om hem of haar te overtuigen van je kennis. Hij of zij neemt je serieus als je de discussie aangaat en goede argumenten geeft. Wees niet bang om tegengas te geven, maar blijf wel respectvol. Laat de ander uitspreken en blijf rustig praten.

Door te onderhandelen en te discussiëren met je Italiaanse zakenpartner, leer je elkaar beter kennen. Je maakt elkaar beter door kritische vragen te stellen. Dit is belangrijk in de Italiaanse zakencultuur.

Succesvol zakendoen in Italie

Word vrienden met je Italiaanse zakenpartner

De Italianen bouwen het liefst een vriendschap op met hun zakenpartners. Ze houden niet van een vlot en eenmalig dealtje. Italianen gaan voor langdurige zakenrelaties.

De Italiaanse ondernemer hecht meer waarde aan een zakenrelatie die gebouwd is op vriendschap en wederzijds vertrouwen, dan op een imposant CV. Als ondernemer moet je hier slim mee omgaan. Investeer in de relatie door bijvoorbeeld een uitgebreide lunch aan te bieden. Om elkaar te leren kennen is het belangrijk om niet alleen over zaken te praten. Een lunch leent zich hier perfect voor.

Over die lunch: schrik niet als je Italiaanse zakenpartner een wijntje bestelt om 1 uur ‘s middags.

Ondernemen in Italie

Italië is minder gedigitaliseerd dan Nederland

Italië is een van de minst gedigitaliseerde landen van de Europese Unie. In sommige delen van het land maakt nog geen 50% van de bewoners gebruik van internet. Dit heeft effect op hoe ondernemers hun doelgroep bereiken.

In Italië bereik je je doelgroep niet op dezelfde manier als in Nederland. Terwijl de Nederlandse ondernemer inmiddels gewend is aan content marketing en SEO, staat online marketing in Italië nog in de kinderschoenen. Voor je marketingcampagne in Italië behaal je het meeste rendement via radio-advertenties en tv-reclames.

Wist je trouwens dat Italië en Frankrijk het minste aantal sociale media gebruikers tellen van alle EU-landen?

Tip: In deze blog delen we tips over zakendoen in Duitsland.

Italiaanse zakenpartner informatie

Italiaanse business facts

  • Investeer in goede kleding en zorg ervoor dat je er verzorgd uitziet. Dit cliché klopt echt: het uiterlijk is belangrijk in Italië. Italianen zijn over het algemeen goed gekleed en de kwaliteit van de kleding is hoog. Tijdens de eerste ontmoeting beoordelen je zakenrelaties jou op je uiterlijk.
  • Probeer Italiaans te spreken. Sommige Italiaanse ondernemers spreken Engels of Frans, maar daar kun je niet vanuit gaan. Neem een tolk mee als je een belangrijke bespreking hebt. Je kunt ook gebruik maken van een vertaal app, of je kunt Italiaans leren door middel van een taal app.
  • Gebruik titels. Spreek je zakenpartner aan met zijn of haar titel, zoals dottore/dottoressa, avvocato of ragioniere, gevolgd door de familienaam.
  • Wil je een relatiegeschenk geven? Kies er dan een met een zekere uitstraling. Een simpele aansteker met je bedrijfslogo gaat je niet verder helpen. Zorg voor een origineel relatiegeschenk waarmee je indruk maakt.
Zakendoen in Italie tips

Bronnen: RVO