Hoe je succesvol kunt zakendoen in Spanje

Zakendoen in Spanje

Dit moet je weten over de Spaanse zakencultuur

Ben je van plan zaken te doen in Spanje? Terecht, want het is een aantrekkelijk land om zaken te doen. Maar om met je bedrijf door te breken in dit zonnige land, moet je met een aantal zaken rekening houden.

In dit blog vind je tips voor succesvol zakendoen in Spanje. Ik bespreek omgangsvormen in de Spaanse zakelijke cultuur. Ook leg ik uit hoe je het vertrouwen wint van je Spaanse zakenpartner. Vamos!

De Spaanse taal

Laat ik met de belangrijkste tip beginnen: comunicar en Español. Hiermee bedoel ik niet dat je per se zelf vloeiend Spaans moet spreken. Engels voldoet meestal wel, zeker in de grote steden. Spaans is niet de moeilijkste taal, al is het voor Nederlanders lastiger om te leren dan bijvoorbeeld Duits. Het Duits is, net als het Nederlands, een Romaanse taal en kent meer overeenkomsten.

Wat je wél moet hebben, is Spaans informatiemateriaal. Denk aan websites en handleidingen. In Spanje is een Spaanstalige website effectiever dan een Engelse – en met een Nederlandse website kun je echt niet aankomen. Ook een goedvertaalde folder kan doeltreffend zijn. Als je promotiemateriaal professioneel laat vertalen, komt je boodschap over zoals bedoeld.

Eerste meeting met Spaanse zakenpartner

Spanjaarden houden van persoonlijk contact. Ze willen weten wie ze voor zich hebben en leren je graag kennen. Het zakendoen komt later wel. Een eerste ontmoeting gaat dan ook meestal over jou en wie je bent, niet over je business.

Spaanse businesslunch

Samen lekker eten en drinken is voor Spanjaarden een groot sociaal goed. Aan tafel leer je elkaar kennen en wordt er vertrouwen opgebouwd. En daar nemen ze flink wat tijd voor – een gemiddelde lunchsessie duurt zomaar twee uur. 

In een later stadium speelt samen eten opnieuw een belangrijke rol in jullie zakenrelatie. De meeste deals worden namelijk gesloten tijdens de lunch of het avondeten. Oh, en cerveza of vino misstaat dan ook niet op tafel. Een beetje spraakwater is nooit verkeerd.

Maak geen grappen over de taal en cultuur

Spanjaarden zijn, net als wij, best een trots volk. Als een buitenlander grappen over de Spaanse cultuur maakt, wordt hem dat dan ook niet in dank afgenomen. Wees hier dus voorzichtig mee. 

Ze vinden het belangrijk dat je respect hebt voor de cultuur. Sterker nog, je Spaanse zakenpartner vindt het geweldig als je er echt belangstelling voor toont. Kom maar door met je vragen, ze vertellen je er graag over. 

Groeiende sectoren in de Spaanse markt

Voor Nederlandse ondernemers zijn er genoeg interessante sectoren in Spanje. Agrifood, high-tech en de logistieke industrie zijn booming. Denk bijvoorbeeld aan de export van olijfolie, wijn, groenten en fruit. Ook de ICT-sector groeit ontzettend hard.

Groeiende sectoren in Spanje 

Geen gebrek aan kansen in Spanje: ze doen grote investeringen in startups en moedigen de komst van buitenlandse ondernemers aan. Volgens Nederland wereldwijd kan een succesvol partnerschap in Spanje zelfs dienen als springplank richting Latijns-Amerika. Dit komt grotendeels doordat er in Latijns-Amerika veel Spaans gesproken wordt. Maar let op: Spaans in Spanje is heel anders dan Mexicaans-Spaans. 

Check voor meer informatie ons blog over de Spaanse taal in Spanje en Latijns-Amerika.

Zakelijke omgangsvormen in Spanje

In het pre-corona tijdperk was het gebruikelijk om aan het begin en eind van een afspraak elkaar de hand te schudden. Een hand op de schouder is minder gebruikelijk.

Na een ontmoeting is het goed om regelmatig contact te houden. Houd de zakenrelatie warm door zo nu en dan even te bellen of mailen. Dit soort opvolging wordt sterk gewaardeerd.

In vergelijking met andere landen worden academische titels in Spanje weinig gebruikt. Spreek je zakenpartner gerust aan met señora of señor.

Ik sluit dit blog af met een paar tips voor internationale ondernemers. Spaanse ondernemers:

  • gaan pas met je in zee als ze je kennen
  • doen graag zaken na een goede lunch
  • nemen de tijd voor belangrijke beslissingen
  • houden niet van grapjes over de baas
  • zijn gewend aan hiërarchie op de werkvloer

(bronnen: RVO, Nederland wereldwijd)