Tips voor zakendoen in Spanje

Taal

zakendoen in spanje

Inhoudsopgave

Een grote afzetmarkt en een sterke financiële sector bieden veel kansen voor zakendoen in Spanje. Om hier succesvol te zijn, is het belangrijk dat je zakenpartners en doelgroep op de juiste manier aanspreekt.

Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf de juiste uitstraling heeft? En met welke cultuurverschillen moet je rekening houden? In dit blog zetten we een aantal handige tips en feiten voor je op een rij.

Dit blog in 30 seconden

  • De Spaanse markt is interessant voor bedrijven vanwege de grote afzetmarkt en sterke financiële sector.
  • Een goede marketingstrategie is essentieel om je doelgroep te bereiken en hen te verleiden tot aankoop.
  • Lokaliseer content en marketinguitingen en houd daarbij rekening met culturele verschillen en voorkeuren van de Spaanse doelgroep.
  • Bij zakendoen in Spanje moet je rekening houden met andere werktijden, de tijd nemen voor het opbouwen van relaties en de Spaanse taal spreken.
  • Do’s en don’ts zijn onder andere communiceren in goed Spaans, geen haast hebben, afspraken schriftelijk opvolgen, rekening houden met andere dagindeling en gelokaliseerde content gebruiken om taalfouten en culturele blunders te vermijden.

Spanje is aantrekkelijk voor je bedrijf

De Spaanse markt is erg interessant voor je business. Met zo’n 46 miljoen inwoners is de afzetmarkt daar een flink stuk groter dan in Nederland. Ben je actief in de e-commerce sector en richt je je op mode, voeding, elektronica of farmaceutische producten? Dan zit je helemaal goed in Spanje. Een paar mooie cijfers over de Spaanse economie:

  • Spanje is de vijfde grootste economie in de EU.
  • Spanje importeerde in 2021 voor ruim 18 miljard euro uit Nederland.
  • In 2021 werd er voor 1,2 miljard euro geïnvesteerd in de Spaanse startup-scene.
  • In 2022 is de Spaanse economie met 5,5% gegroeid.

Marketing in Spanje

Om je producten of diensten te verkopen, heb je natuurlijk eerst een afzetmarkt nodig. Je moet jezelf daarom zichtbaar maken voor je doelgroep en op de juiste manier hun interesse wekken. Alleen zo kun je ze verleiden tot het kopen van je product of dienst. Met andere woorden – zonder goede marketingstrategie geen sales. 

Wees zichtbaar in de hele funnel met een goed verhaal

Volg het principe van storytelling voor de allerbeste marketing. Daarbij zet je niet je bedrijf, maar juist de klant centraal. Zo maak je die essentiële verbinding met je Spaanse doelgroep. Door dit te combineren met een goede strategie, ben je optimaal zichtbaar in de hele funnel. 

Concreet betekent dit dat je hierdoor eerder in beeld bent bij je doelgroep. Daarnaast zien ze je als autoriteit. Het resultaat: je converteert beter en je houdt klanten beter vast. We leggen deze voordelen uitgebreid voor je uit in ons blog over contentmarketing. 

Schrijf in het Spaans

Je kunt pas echt connecten met je doelgroep als je hun taal spreekt. Het is daarom belangrijk om al je content en marketinguitingen te laten lokaliseren. Daarmee spreek je de Spaanse doelgroep daadwerkelijk aan. 

Lokaliseren gaat namelijk verder dan alleen vertalen. Je huidige Nederlandse doelgroep lijkt aan de oppervlakte misschien erg op je Spaanse doelgroep qua geslacht of economische status. Maar als je beter kijkt, zie je dat er meer verschillen zijn dan je in eerste instantie denkt. 

Elk land heeft namelijk een eigen cultuur, met eigen voorkeuren en gebruiken. Je moet je content en je marketinguitingen hier goed op afstemmen. Dit doe je met lokalisatie. Je vertaalt hiermee niet woord voor woord je Nederlandse tekst, maar past de inhoud aan zodat je je Spaanse doelgroep op de juiste manier aanspreekt. 

Tips als je wilt zakendoen in Spanje

Door je doelgroep aan te spreken, ben je al een heel eind op weg naar een succesvolle overstap naar Spanje. De tweede belangrijke stap is leren hoe je omgaat met zakenpartners. Ook dat verschilt met het zakendoen in Nederland. We zetten 3 tips voor je op rij, zodat je weet waarop je moet letten. 

Houd rekening met andere werktijden

In Spanje is de werkdag anders ingedeeld dan we hier in Nederland zijn gewend. Waar we hier een halfuur tot een uur lunchpauze nemen, is het in Spanje normaal om tussen 2 en 4 ’s middags te lunchen. 

Dat betekent niet dat ze in Spanje minder werken: ter compensatie loopt de werkdag langer door, tot het begin van de avond. Verwacht tussen de middag dus geen reactie op je mail, en kijk niet raar op als iemand om 7 uur nog ergens op reageert. Daarnaast zijn sommige bedrijven vrijdag een paar uur eerder gesloten. 

Neem de tijd voor het opbouwen van een relatie

Waar we in Nederland vaak snel overgaan op de zaken, is het in Spanje gebruikelijk om eerst een relatie op te bouwen. Het is gangbaar om met je zakenpartner te gaan lunchen en tijdens de lunch gesprekken te voeren die niet alleen maar over zaken gaan. Voetbal en politiek zijn goede gespreksonderwerpen. Let wel op dat je het gesprek algemeen houdt en spreek niet direct je voorkeur voor een bepaalde club of politieke partij uit. 

Het is vaak noodzakelijk om afspraken meerdere keren schriftelijk of telefonisch op te volgen. Spanjaarden nemen graag de tijd voor beslissingen, dus het kan langer duren tot je een reactie hebt dan je gewend bent. 

Spreek zelf Spaans

In veel Europese landen kun je prima uit de voeten met het Engels, maar in Spanje is dat lastiger. Dat geldt vooral voor traditionele bedrijven – in jonge start-ups en techbedrijven wordt vaak wel goed Engels gesproken. Maar ook zij waarderen het als je je best doet om een beetje Spaans te spreken.

Het is dus goed om in het Spaans te kunnen communiceren, zowel met zakenpartners als met je doelgroep. Voor schriftelijke communicatie kun je een professioneel Spaans vertaalbureau inschakelen. Bij belangrijke meetings is het handig om een tolk mee te nemen. 

Do’s en don’ts in Spanje

Tot slot onze belangrijkst do’s en don’ts voor zakendoen in Spanje:

  • Communiceer in goed Spaans
  • Heb geen haast
  • Volg je afspraken schriftelijk op
  • Houd rekening met een andere dagindeling
  • Vermijd taalfouten en culturele blunders met gelokaliseerde content

De Spaanse markt biedt veel kansen voor als je wilt uitbreiden naar het buitenland. Om succesvol te zijn, moet je wel rekening houden met de culturele verschillen en zakelijke gebruiken in Spanje. Investeer daarom in een goede marketingstrategie, lokaliseer je content en bouw sterke relaties met zakenpartners. Met onze genoemde tips en do’s en don’ts kun je een goede start maken bij het zakendoen in Spanje.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.