Zakendoen in Zweden biedt veel kansen voor maatschappelijk verantwoord zakendoen. Om succesvol te zijn, moet je je bedrijf en uitingen aanpassen aan je Zweedse doelgroep en zakenpartners.
Waar let je op in je Zweedse marketing? En wat zijn belangrijke cultuurverschillen? We zetten een aantal handige tips voor je op een rij in dit blog voor als je wilt zakendoen in dit Scandinavische land.
Dit blog in 30 seconden
- Zweden is een aantrekkelijke markt voor maatschappelijk verantwoorde bedrijven.
- Een goede marketingstrategie is essentieel, waarbij je de Zweedse doelgroep centraal stelt en in het Zweeds communiceert.
- Bewust zakendoen en kwaliteit zijn belangrijk in de Zweedse zakencultuur. Een horizontale organisatiestructuur en bescheidenheid zijn de norm.
- Wees op tijd bij afspraken, kleed je stijlvol maar niet te opzichtig en geef geen dure relatiegeschenken.
- Investeer in het leren van Zweeds om het ijs te breken en laat juridische documenten vertalen door een tolk of beëdigde vertaler.
Zweden is aantrekkelijk voor je bedrijf
Zweden is een interessante markt voor je maatschappelijk verantwoorde business. De Zweedse afzetmarkt is met zo’n 10,5 miljoen inwoners misschien kleiner dan de Nederlandse afzetmarkt, maar je hebt er wel alle ruimte voor verschillende soorten bedrijven. Ben je actief in de gezondheidszorg, duurzame bouw of autohandel? Dan zit je helemaal goed in Zweden. Hieronder een paar mooie cijfers:
- Zweden staat wereldwijd op plek 10 voor ease of doing business.Â
- Zweden importeerde in 2021 voor 12 miljard euro uit Nederland.Â
- In 2021 werd er voor 7,8 miljard euro aan venture capital-investeringen gedaan.
- Zweden is de Europese leider in impact investeringen.
Marketing in ZwedenÂ
Je hebt een afzetmarkt nodig om je producten en diensten te kunnen verkopen. Je doelgroep moet weten dat je bestaat, ze moeten geïnteresseerd zijn in je aanbod en je moet ze overtuigen om jouw product of dienst te kopen. Een goede marketingstrategie is hierin essentieel – zonder marketing geen sales.Â
Wees zichtbaar in de hele funnel met een goed verhaal
De allerbeste marketing volgt het principe van storytelling. Daarbij zet je de potentiële klant centraal, en niet je eigen bedrijf. Zo maak je een connectie met je Zweedse doelgroep. Als je dit combineert met een goede strategie, ben je optimaal zichtbaar in de funnel.Â
Hoe dit je helpt? Je bent al vanaf het begin in beeld bij je doelgroep, je doelgroep ziet je als autoriteit, je converteert beter en je houdt je klanten beter vast. Check de uitgebreide uitleg van deze voorbeelden in ons blog over contentmarketing.Â
Schrijf in het Zweeds
Een goede connectie met je doelgroep bereik je door hun taal te spreken. Laat daarom al je content en marketinguitingen lokaliseren, zodat je de Zweedse doelgroep daadwerkelijk aanspreekt.Â
Lokaliseren is meer dan een-op-een vertalen. Je Nederlandse doelgroep lijkt aan de oppervlakte misschien wel op je Zweedse doelgroep. Misschien is de leeftijd of economische status vergelijkbaar. Maar de verschillen zijn al snel groter dan je denkt.Â
De Zweedse cultuur heeft namelijk heel andere voorkeuren en gebruiken dan de Nederlandse cultuur. Het is essentieel dat je je content en je marketinguitingen hierop afstemt. Dat doe je met lokalisatie. Daarmee vertaal je niet alleen precies wat er staat, maar pas je ook de inhoud aan. Zo klopt alles wat je zegt én spreek je de doelgroep aan.Â
Tips als je wilt zakendoen in Zweden
Het juist aanspreken van je doelgroep levert op zichzelf geen succes op. Je moet namelijk ook je Zweedse zakenpartners op de juiste manier benaderen. We zetten 3 handige tips op een rij zodat je precies weet waar je op moet letten.Â
Bewust zakendoen staat vooropÂ
Zweden houden van maatschappelijk verantwoord zakendoen. Ze streven naar gendergelijkheid en vinden mensenrechten in het algemeen belangrijk. Ook willen ze zo klimaatbewust mogelijk ondernemen – initiatieven om duurzamer te produceren worden erg gewaardeerd.Â
Daarnaast is kwaliteit belangrijk. Laat zien dat je kwalitatief goede producten maakt door rapporten en kwalificaties te presenteren. Zo win je het vertrouwen van je Zweedse zakenpartners.Â
Horizontale organisatiestructuur
De Zweedse bedrijfscultuur is erg plat ingericht. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn dus redelijk breed verdeeld. Leidinggevenden staan in theorie boven hun medewerkers, maar in praktijk is gelijkwaardigheid erg belangrijk en staan ze niet op hun autoriteit.Â
Je hoeft je zakenrelaties dan ook niet met hun titels aan te spreken, zoals bijvoorbeeld bij zakendoen in Italië gebruikelijk is. Ook is het normaal om elkaar bij de voornaam te noemen.Â
Spreek zelf Zweeds
Net als we in Nederland gewend zijn, spreken de meeste Zweden een prima woordje Engels. Je kunt daarom prima zakendoen in Zweden zonder zelf Zweeds te spreken. Het helpt natuurlijk wel om een beetje Zweeds te leren, zodat je het ijs kunt breken voor een belangrijke meeting. Zo laat je zien dat je bereid bent tijd te investeren in je relatie met het land, en dat je Zweden niet alleen als afzetmarkt ziet.
Een tolk of beëdigde vertaling is in sommige gevallen wel handig, vooral als het gaat over juridische documenten of belangrijke contracten.
Do’s en don’ts in Zweden
Tot slot onze belangrijkst do’s en dont’s in Zweden:
- Doe bewust zaken
- Houd rekening met de horizontale organisatiestructuur
- Wees op tijd bij je afspraken
- Kleed je stijlvol, maar niet te opzichtig
- Bescheidenheid is belangrijk, dus geef geen dure relatiegeschenkenÂ
Zorgvuldige voorbereiding en kennis van de Zweedse cultuur en taal zijn essentieel voor lucratief zakendoen in Zweden. Met de tips in dit blog vergroot je de kans op succesvolle zakelijke relaties. Investeer daarom in een goede marketingstrategie, lokaliseer je content en houd rekening met cultuurverschillen en de Zweedse voorkeur voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo maak je een goede start in deze interessante markt.