Betekenis testimonial: wat is het?

testimonial-uitgelicht

Een testimonial is een verklaring van je klant over zijn of haar positieve ervaring met jouw bedrijf. Het wordt ook wel aanbeveling, getuigenis of referentie genoemd. De meeste testimonials zijn geschreven tekst, al hoeft dat natuurlijk niet. Ook video-testimonials komen veel voor.

De term testimonial refereert meestal aan de aanbeveling van ‘gewone consumenten’, de doorsnee klanten.

Doet een bekendheid of autoriteit de aanbeveling? Dan noemen we het ook wel een endorsement. Let op: voor endorsements betalen bedrijven vaak geld aan de desbetreffende persoon. Dat is dan eigenlijk betaalde promotie en levert niet per se betrouwbare testimonials op.

Het doel van testimonials

De meeste bedrijven plaatsen testimonials van klanten op hun website of op promotiemateriaal. Best slim: een testimonial laat potentiële klanten zien hoe blij andere klanten met je zijn. Dat wekt vertrouwen en laat zien dat je een expert bent in wat je doet.

Een testimonial doet eigenlijk twee dingen:

  • Het is voor jou als bedrijf de bevestiging dat je goed bezig bent;
  • Het kan potentiële klanten overtuigen om zaken met je te doen.

Testimonials verzamelen

Als bedrijf kun je klanten actief vragen om hun testimonials of ervaringen te delen, via reviews of recensies. Dat doen we bij Machielsen vaak ook. Wij gebruiken hier FeedbackCompany voor – een onafhankelijk platform waarop onze klanten een recensie kunnen achterlaten. We vragen klanten regelmatig naar hun ervaring met onze dienstverlening.

Door testimonials te tonen, zien andere (potentiële) klanten dat we een betrouwbare partner zijn. Klanten bekijken zulke ervaringen meestal wanneer ze zich in de overwegingsfase van hun klantreis bevinden. Ze leren zo je bedrijf kennen en kunnen zien of jij de moeite waard bent.

 

betekenis-testimonial