Alles over CTA’s

wat is een cta

Met de juiste SEO trek je klanten naar je website. En met goede landingspagina’s zorg je ervoor dat ze voor je product of dienst kiezen. Een laatste onderdeel om de klant binnen te halen, is de call to action. Wat dat precies is en hoe je die inzet, leggen we je uit in dit blog. De belangrijkste punten:

  • CTA staat voor call to action. Het is een cruciaal onderdeel van een website, waarmee je bezoekers aanspoort tot actie.
  • Een goede CTA is kort, krachtig, staat in de gebiedende wijs, en is duidelijk over wat de klant ontvangt bij het klikken.
  • CTA’s zijn belangrijk, omdat ze bezoekers in de juiste richting sturen en voorkomen dat ze de website verlaten zonder vervolgstap.
  • CTA’s worden meestal vormgegeven als linktekst of als opvallende button.
  • CTA’s leiden bezoekers door de funnel richting conversie en moeten daarom opvallend en goed geschreven zijn.

Wat is een CTA?

CTA staat voor de Engelse term call to action. Hiermee spoor je de websitebezoeker aan tot het ondernemen van actie, zoals een aankoop of een contactverzoek. Het is daarom een cruciaal onderdeel van je website. Een CTA is meestal een knop of een link in de lopende tekst.

Zo ziet een CTA er inhoudelijk uit

De tekst van een call to action is kort maar krachtig en staat in de gebiedende wijs. Bovendien is bij een goede CTA gelijk duidelijk wat de klant precies ontvangt als die op de knop klikt. Gebruik dus liever niet ‘klik hier!’, maar bijvoorbeeld “download direct de brochure”.

Waarom zijn CTA’s belangrijk? 

Een call to action stuurt je bezoekers in de juiste richting. Op een informatieve pagina leid je ze bijvoorbeeld naar verdere informatie op je eigen website, en op een landingspagina stuur je ze richting een aankoop. 

Wanneer je geen CTA’s gebruikt, weet de bezoeker niet wat de vervolgstap is en is de kans groot dat die je website weer verlaat.

Voorbeelden van een call to action

Je kunt een call to action op verschillende manieren vormgeven:

  • Als linktekst
  • Als button

Linktekst

Je kunt CTA’s subtiel in je content verwerken, door ze als link in je lopende tekst te plaatsen. Een voordeel hiervan is dat het de lezer niet onderbreekt. Bovendien is de relevantie van de link gelijk duidelijk, omdat de linktekst in de lopende tekst past.

Een voorbeeld hiervan is:

Wil je meer weten over het verwerken van CTA’s in je webteksten? Neem gerust contact met ons op, dan helpen we je graag verder! 

Opvallende button

Iets minder subtiel zijn de bekende CTA-buttons. Hier staat kort maar krachtig in wat de precieze actie is die de klant kan ondernemen. Zo maken we op onze eigen website gebruik van felgekleurde knoppen op een zwarte achtergrond. Niet te missen! 

voorbeeld van een cta

CTA = conversie

Met krachtige CTA’s zorg je ervoor dat meer klanten daadwerkelijk klikken. Zo leid je ze door de funnel richting conversie. Zorg daarom voor opvallende CTA’s met goede teksten.