Betekenis van SEO met duidelijke uitleg

wat is seo

SEO is onmisbaar als je je website op de kaart wilt zetten bij het grotere publiek. Op zoek naar een duidelijke en korte uitleg van SEO? Onze SEO-experts zetten alles op een rij.

Dit zijn de belangrijkste feiten over SEO:

  • SEO is een manier om voor online zichtbaarheid te zorgen.
  • Dit doe je door je website en je content zo goed mogelijk in te richten en te structureren.
  • Hierdoor kunnen zoekmachines je website en content beter begrijpen
  • Doordat zoekmachines je content beter begrijpen, kan het algoritme je content beter koppelen aan zoekvragen die mensen intikken

Heel simpelgezegd bestaat SEO uit on-page en off-page optimalisatie.

Met on-page SEO optimaliseer je de kwalitatieve content, titels en afbeeldingen. Met off-page SEO optimaliseer je de techniek en doe je aan linkbuilding. Goede SEO leidt tot hogere rankings en meer relevante bezoekers.

SEO betekenis

SEO betekent Search Engine Optimization. In het Nederlands is dit zoekmachine-optimalisatie. Het doel van SEO is om webpagina’s omhoog te krijgen in de organische (gratis) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Hoe hoger een pagina staat, hoe meer bezoekers je naar je website krijgt. Als je SEO écht goed doet, krijg je ook meer relevante bezoekers naar je website, die bereid zijn om je product of dienst te kopen.

Uitleg SEO-aspecten

SEO bestaat in de basis uit verschillende onderdelen, die nauw met elkaar samenhangen. Om te zorgen dat je pagina’s stijgen in de organische zoekresultaten moet je in ieder geval:

  • Content maken die past bij de zoekintentie van degene die de zoekopdracht uitvoert.
  • Zorgen dat je website goed wordt geïndexeerd en de sitebezoeker de beste gebruikerservaring biedt.
  • Laten zien dat jouw website relevant is, door relevante en waardevolle externe links.

Welke stappen moet je concreet zetten om dit te bereiken? Er zijn twee manieren om je site te optimaliseren: met off-page SEO en on-page SEO.

Benieuwd wat SEO voor jouw bedrijf kan betekenen? Check wat wij doen als SEO-bureau.

On-Page SEO

Dit zijn alle SEO-werkzaamheden binnen een website. Voorbeelden van on-page SEO: goede content, html-optimalisatie, verbeteren van de url-structuur en afbeeldingen optimaliseren.

Goede content

Goede content is de basis van on-page SEO. Ook al heb je alles perfect in orde, er gaat niks gebeuren als je content van lage kwaliteit is. Bij het schrijven van content moet je denken aan mensen én aan de zoekmachine.

Content moet altijd toegespitst zijn op de doelgroep die je wilt bereiken. Je potentiële klanten moeten zich aangesproken voelen. Daarnaast moet de tekst voldoen aan de zoekintentie. Wat dat precies is, leggen we uit in ons artikel over hoe je aansprekende SEO-teksten schrijft.

Daarnaast moet de zoekmachine je content begrijpen. Google checkt via algoritmes op talloze manieren of je content goed en relevant is voor de ingevulde zoekopdracht. Een belangrijke factor is of het ingevoerde zoekwoord in je tekst staat: daaraan herkent Google het onderwerp van je tekst.

Optimaliseren van html

Onder html-optimalisatie vallen een aantal elementen. De belangrijkste: de SEO-titel, meta-beschrijving en header tags.

De SEO-titel is het onderdeel in html dat de titel van de webpagina aangeeft. Dit is wat je ziet als de blauwe kopjes op een SERP. Vaak staat de SEO-titel van een pagina ook in je tabblad.

De meta-beschrijving is het onderdeel in html dat de inhoud van de content van de webpagina samenvat. Op een zoekresultatenpagina is de meta-description de tekst onder het blauwe kopje. Meestal staat hier een aantrekkelijke samenvatting van de pagina. Een leuke meta-beschrijving zorgt ervoor dat potentiële klanten eerder op jouw zoekresultaat klikken.

Met header tags geef je in html aan wat kopteksten zijn. H1 is de titel, H2, H3, H4 enzovoorts zijn tussenkopjes. De kopjes geven hiërarchie aan – zo komt een H3 altijd onder een H2. In de praktijk wordt vooral H1, H2 en H3 gebruikt. Zorg ervoor dat deze tussenkopjes duidelijk zijn en omschrijven wat er in de onderliggende tekst staat.

Afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen zijn lastig te lezen voor een zoekmachine. Daarom helpen we de zoekmachines een beetje! In de zogeheten alt-text kun je aangeven wat er precies op een afbeelding is te zien. Een omschrijving van de afbeelding dus. Bijvoorbeeld: ‘infographic term SEO’ – download de afbeelding onderaan dit blog maar eens en check de bestandsnaam.

Off-Page SEO

Off-Page SEO zijn alle SEO-werkzaamheden die buiten je eigen website plaatsvinden. Hiermee creëer je buiten je website om naamsbekendheid en vraag naar je product of dienst. Voorbeelden van off-page SEO zijn linkbuilding en social-mediamarketing.

Linkbuilding

Je hebt interne links en externe links op een website. Interne links leg je zelf aan binnen twee pagina’s op hetzelfde domein. Bijvoorbeeld van de homepage naar de contact- of over-ons-pagina. Door zulke links kan een bezoeker makkelijk navigeren op jouw website.

Linkbuilding gaat over externe links. Essentieel voor SEO, maar ingewikkelder dan interne links. Linkbuilding is een continu proces, waarbij je probeert om links van andere websites naar je eigen website te krijgen. Als andere websites naar jouw pagina verwijzen, ziet Google dit als een teken van goede kwaliteit. Daardoor leveren deze externe links een positieve bijdrage aan je ranking.

Linkbuilding kan automatisch ontstaan, als je content wordt opgepikt door andere websites. Vaak moet je er in ieder geval aan het begin wat harder voor werken, bijvoorbeeld door gastblogs te schrijven.

Meer weten? Check ons uitgebreide blog over linkbuilding.

Socialmediamarketing

Socialmediamarketing is een effectieve manier om je merk te verstevigen en nieuwe bezoekers naar je website te krijgen. Ieder platform heeft zijn eigen beste strategie. Let er dus goed op dat je een platform kiest dat bij jouw bedrijf en jouw potentiële klanten past.

 

wat-is-seo-infographic

Tot slot

In conclusie helpt een sterke SEO-strategie bij het verbeteren van online zichtbaarheid en het aantrekken van relevante bezoekers. Door zowel on-page als off-page aspecten te optimaliseren, kan een bedrijf de kans op hogere rankings en meer conversies vergroten.