Wat is een marketing-funnel?

marketing funnel uitleg en betekenis

Een marketing-funnel symboliseert de klantreis van bewustwording tot aankoop. Het helpt prospects te scheiden en voor te bereiden op de verkoop door hen met content te beïnvloeden.

Dit zijn de belangrijkste feiten over de marketing-funnel:

  • Iedere organisatie moet een marketing-funnel in kaart brengen
  • Een funnel heeft meerdere fases: Awareness, Consideration, Conversion
  • De funnel moet aansluiten op de customer journey
  • Maak meetbare stappen in de funnel
  • Het doel is het systematisch filteren en een relatie opbouwen met doelgroep

Een marketing-funnel staat symbool voor de reis die jouw potentiële klant aflegt.

De reis van je potentiële klant begint in de fase waarin iemand je bedrijf leert kennen en eindigt bij de aankoopfase. Een marketing-funnel brengt de reis naar de uiteindelijke conversie in kaart. 

Een marketing-funnel heeft twee belangrijke doelen:

  • prospects en afhakers scheiden;
  • en prospects klaarstomen voor de sale.

Door je marketing-funnel zorgvuldig in te richten, zet je een systeem neer waarmee je bezoekers kunt sturen, beïnvloeden en converteren. 

Wat is een marketing funnel

Welke fases zijn er in een marketing-funnel?

Er zijn verschillende marketing-funnel-modellen. De meest bekende is waarschijnlijk het AIDA-model. Dit model beschrijft 4 stappen, die in een vaststaande volgorde worden gevolgd. Het AIDA-model bestaat uit deze 4 fases:

  • Awareness (aandacht)
  • Interest (interesse) 
  • Desire (drang)
  • Action (actie) 

Wij werken met de funnel van Digital Marketer. We combineren deze funnel altijd met contentmarketing. Deze heeft drie fases waarin je prospect zich kan bevinden: 

  • TOFU (Top Of The Funnel) = Awareness
  • MOFU (Middle Of The Funnel) = Consideration
  • BOFU (Bottom Of The Funnel) = Conversion

Lees ook: wat is een contentmarketeer?

Waarom is een marketing-funnel belangrijk?

In een marketing-funnel trek je potentiële klanten aan met content. Meestal is deze content geschreven door een vakkundige copywriter. Nadat je potentiële klanten hebt aangetrokken, doorlopen ze een proces en uiteindelijk komen ze onderaan de trechter – en dan converteren ze tot lead. 

Een customer journey en een funnel zijn niet hetzelfde. Je prospect (of buyer persona) zit in een bepaalde fase van zijn customer journey en de funnel correspondeert met deze fase. Door de funnel kun je de bezoeker altijd op het juiste moment de juiste informatie bieden.

Een marketing-funnel is belangrijk omdat:

  • prospects en afhakers systematisch worden gefilterd;
  • je een band opbouwt met de doelgroep.

Voordelen van een marketing-funnel

Het is heel simpel: een marketing-funnel geeft handen en voeten aan je customer journey. Een customer journey is mooi om te hebben, maar je moet er als bedrijf ook naar handelen. En dat doe je met een een marketing-funnel. Je kunt iedere stap in de customer journey laten corresponderen met een actie in de funnel.

Groot voordeel: iedere stap in de marketing-funnel is meetbaar. Je kunt dus precies zien waar prospects afhaken. Dit geeft handvatten om je marketing te optimaliseren en je strategie aan te passen.

Tip: wat is een SEO-tekst? Je leest het hier.

Hoe werkt een marketing-funnel? (voorbeeld)

Awareness – stap 1 in de funnel (TOFU)

Je verkeer komt op een landingspagina, in dit geval je blog. Hier komt de bezoeker in aanraking met jou en je merk.

Het blog dat je geschreven hebt, is hopelijk waardevol en relevant. De bezoeker is klaar om de volgende stap in de funnel te zetten: hij wil jouw e-book downloaden. Hier heb je op ingespeeld: onderaan het blog geef je de mogelijkheid om je e-book te downloaden in ruil voor een e-mailadres.

Consideration – stap 2 in de funnel (MOFU)

Nu je sitebezoeker het e-book heeft gedownload, is hij geconverteerd naar prospect. Omdat je nu zijn e-mailadres hebt, kun je hem relevante informatie sturen ter voorbereiding op de volgende stap in de funnel. Hierbij is het mailcontact essentieel.

Conversion – stap 3 in de funnel (BOFU)

Je prospect heeft nog maar een klein duwtje nodig om te converteren naar lead. Daarom stuur je een businesscase met overtuigende cijfers. Hiermee laat je je prospect zien welke mooie resultaten je hebt behaald voor een van je klanten.

Als de prospect daarna aangeeft dat hij een demo wil van een van je verkopers, is hij geconverteerd naar lead – en bevindt hij of zij zich aan het einde van de marketing-funnel.

Tot slot

Een marketing-funnel een essentieel hulpmiddel voor bedrijven om de klantreis te stroomlijnen en conversies te genereren. Door de funnel nauwkeurig in te richten en af te stemmen op de customer journey, kunnen bedrijven effectief hun doelgroep bereiken, vertrouwen opbouwen en hun contentstrategie optimaliseren.