Wat is een lead? Betekenis en voorbeelden

wat is een lead

‘Hoeveel leads heeft die campagne opgeleverd?’ of ‘Heb je nog iets met die nieuwe lead gedaan?’ Het zijn vragen die vaak worden gesteld in de Slack-kanalen van ons contentteam. Dat is niet zo gek. Het genereren van leads is namelijk een van de doelen van contentmarketing

Maar wat betekent het nu precies? Wanneer is iemand wel of niet een lead? En welke soorten zijn er? Wij leggen het je uit.

Dit zijn de belangrijkste feiten over leads:

  • Leads tonen actieve interesse in producten/diensten
  • Verschil tussen potentiële klanten en leads
  • Koude en warme leads
  • MQL en SQL
  • Contentmarketing voor leadgeneratie

Leadgeneratie is een belangrijk doel van contentmarketing. Leads zijn potentiële klanten die actief interesse tonen in producten of diensten. Er zijn verschillende soorten leads, zoals warme, koude, Marketing Qualified Leads (MQL) en Sales Qualified Leads (SQL). Contentmarketing helpt potentiële klanten verder in hun customer journey en verhoogt de kans op aankopen.

Wat is de betekenis van lead

Iemand die interesse toont in jouw producten of diensten, in ruil voor contactgegevens. Die om informatie vraagt of bijvoorbeeld een offerte-aanvraag doet. Ook het downloaden van een document op je website valt hieronder!

Een lead is een potentiële klant. Maar let op: niet elke potentiële klant is ook een lead. Hoe houd je die twee uit elkaar? Een lead toont actief interesse in jouw product of dienst. Een potentiële klant niet per se. 

Stel dat softwarebedrijven jouw doelgroep zijn. In principe kun je dan alle softwarebedrijven zien als potentiële klanten. Ook de bedrijven waarmee je nog geen contact hebt of had. Pas wanneer ze contact met je opnemen, kun je ze zien als lead.

Waarom het zo heet? Vrij letterlijk vertaald is het de weg of het spoor naar een potentiële klant. Het is iemand die je kunt volgen, met de hoop van hem of haar een klant te maken.

Wel of geen lead?

Om het te verduidelijken, geven we een paar voorbeelden.

  • Wel: een websitebezoeker die onze SEO-audit aanvraagt
  • Niet: een websitebezoeker die alleen ons blog leest
  • Wel: iemand die ons een LinkedIn-bericht stuurt voor informatie
  • Niet: iemand die binnen onze doelgroep valt, maar geen contact opneemt

Warme of koude lead: verschillende soorten

Als je de betekenis van lead googelt, zie je vaak termen als warm of koud voorbijkomen. 

Een koude lead is iemand die jou nog niet kent, maar die jij ‘koud’ benaderd. Jij legt contact met deze persoon. 

Een warme lead is iemand die jou benadert en actief interesse toont in je bedrijf. Bijvoorbeeld door zijn of haar contactgegevens achter te laten.

Deze personen noemen we ook wel Marketing Qualified Lead (MQL). Ze bevinden zich in de oriëntatie- en overwegingsfase van de customer journey (ook wel klantreis). Ze vragen bijvoorbeeld een whitepaper aan, zonder jou te vragen om contact met ze op te nemen. Een MQL is nog niet klaar om te kopen. 

Iemand die wél klaar is om te kopen, noemen we een Sales Qualified Lead (SQL). Zij hebben interesse, vragen prijzen op of willen een afspraak met je maken.

Klanten aantrekken met ijzersterke content

Contentmarketing is de perfecte manier om leads te genereren. Ga maar na: een bezoeker op je website is in eerste instantie vaak op zoek naar informatie. Lang niet altijd met een concrete koopintentie. 

Maar met hoogwaardige content kun je iemand daar uiteindelijk wel toe verleiden. Jij geeft waardevolle informatie weg, in ruil daarvoor is een bezoeker bereid om zijn of haar e-mailadres aan jou te geven. 

Door jouw content komt een potentiële klant weer een stapje verder in zijn of haar customer journey en is deze klant eerder bereid om de aankoop bij jou te doen. 

lead-betekenis

Tot slot

Het begrijpen en benutten van leads is belangrijk voor succesvolle marketing. Door contentmarketing effectief in te zetten, kun je potentiële klanten aantrekken en hun interesse wekken in je producten of diensten.