Content: wat is het precies? We leggen de betekenis van content uit

Content

wat is de definitie van content

Inhoudsopgave

Content, de ideeën die via een medium worden weergegeven, speelt een cruciale rol in marketing. Het dient als basis voor marketingstrategieën zoals SEO en social media, en is gericht op het bereiken, beïnvloeden en overtuigen van een specifieke doelgroep.

Dit zijn de belangrijkste punten van dit blog:

  • Content zijn ideeën weergegeven via een medium
  • Content is onmisbaar in marketing: bereiken, beïnvloeden, overtuigen
  • Content is de basis voor marketingstrategieën, zoals SEO en social media

Content is een breed begrip dat veel wordt gebruikt, vooral in de marketing- en communicatiewereld. De meeste mensen denken bij content aan online uitingen, zoals teksten, afbeeldingen of video’s. Maar technisch gezien kan een evenement ook een vorm van content zijn. 

Wat is content precies? Wij leggen de betekenis uit en vertellen je welke belangrijke rol het speelt in marketing.

Wat is de definitie van content?

Content is eigenlijk een Engelse term. De algemene definitie: de ideeën die worden weergegeven via een medium. Dit medium kan een tekst zijn, maar ook spraak of iets anders dat gecreëerd is, zoals kunst.  

Ook interessant: wat is de juiste schrijfwijze, content marketing of contentmarketing?

De betekenis van content in marketing

Heel simpel gezegd: in de marketingwereld is content inhoud. Dit kan de inhoud zijn van een:

  • blog
  • landingspagina
  • SEO-tekst
  • bushokje-advertentie
  • Facebook-post
  • evenement
  • video

En nog veel meer. 

Content in marketing verschilt op één belangrijk punt met de algemene definitie: contentmarketing is altijd geschreven voor een specifieke doelgroep (buyer persona). Met een contentmarketingstrategie weet een bedrijf precies hoe het de potentiële klanten kan aanspreken. 

Goede content is afgestemd op de doelgroep, het medium en het bedrijf dat de uiting doet.

De rol van content in marketing

Eigenlijk kan geen enkele vorm van marketing zonder goede content.

Content is een middel om de doelgroep te bereiken, te beïnvloeden en uiteindelijk te overtuigen. Bij contentcreatie richt je je daarom altijd op een specifieke doelgroep. Hierbij is het belangrijk dat de inhoud uniek is.

Neem zoekmachine-marketing als voorbeeld: SEO heeft bestaansrecht dankzij content. Zonder content valt er niets te optimaliseren voor een SEO-tekstschrijver. Hetzelfde geldt voor social media: een socialmediamarketeer heeft een karige campagne zonder content. 

Content is dus letterlijk de basis van alle marketing die je voert. En met een sterke basis ben je de koning te rijk. 

Lees ook: wat is een contentmarketeer?

Content is een essentieel aspect van marketing, omdat het de basis vormt voor verschillende strategieën en helpt bij het bereiken, beïnvloeden en overtuigen van de doelgroep. Het creëren van unieke en doelgerichte content is cruciaal voor succesvolle marketing.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.