Wat is een buyer persona? Definitie en uitleg

Definitie van een buyer persona

In, maar ook buiten, de marketingwereld hoor je de term ‘buyer persona’ vaak voorbij komen. En terecht, wat ons betreft. Want organisaties die ze gebruiken, zien hun omzet en rendement groeien. Een buyer persona is de basis van content marketing.  

Maar een buyer persona, wat is dat precies? En waarom is het belangrijk voor je marketing? Je leest het hier.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een gedetailleerde beschrijving van jouw ideale klant. Het is een semi-fictief profiel dat je baseert op gesprekken met jouw doelgroep zelf, en op basis van marktonderzoek en klantdata.

Vraag jezelf bijvoorbeeld af hoe een dag in het leven van je ideale klant eruit ziet, wat hun doelen of pijnpunten zijn, en welke boeken zij lezen.

Een buyer persona helpt jou om je doelgroep beter te begrijpen als persoon. Vervolgens gebruik je die inzichten om je doelgroep gericht te benaderen. De meest relevante content en marketing, daar gaat het om.

Waarom is een buyer persona belangrijk?

Een buyer persona geeft je inzicht. Ze helpen ervoor te zorgen dat alle activiteiten om potentiële kopers voor je te winnen, zijn afgestemd op hun behoeftes.

Veel bedrijven vertellen wat ze doen – niet wat hun klant nodig heeft. Terwijl bij het kiezen van een product of dienst de meeste mensen juist toetrekken naar organisaties die ze kennen en vertrouwen. 

Dit is extra belangrijk voor advocatenkantoren. In dit blog 4 online marketing tips voor advocaten en juristen.

Maar hoe bouw je dat vertrouwen op? De beste manier is door oprecht begrip te tonen voor hun situatie. En dat lukt alleen wanneer jij ze goed kent (met behulp van een buyer persona).

Dus: laat potentiële klanten zien dat jij begrijpt waar ze tegenaan lopen en waar ze behoefte aan hebben. Alleen dan staan ze open om te ontdekken wat je te bieden hebt en bereik jij de juiste personen.

Waaruit bestaat een buyer persona?

Een buyer persona, ook wel customer avatar genoemd, bestaat meestal uit vijf componenten. Hieronder benoem ik ze kort:

  • Doelen en waarden
  • Informatiebronnen
  • Demografische informatie
  • Uitdagingen en pijnpunten 
  • Eventuele bezwaren en rol in het aankoopproces

Doelen en waarden

Denk eerst na over de doelen en waarden die belangrijk zijn voor je klant. Schrijf vervolgens op welke van die doelen en waarden relevant zijn voor jouw product of dienst. 

Informatiebronnen

Waar hangt jouw ideale klant uit, zowel online als offline? Wat leest hij of zij? Wie volgen ze op social media? Het klinkt misschien gek, maar alleen met deze details weet jij precies waar je klant uithangt. En dus waar jij ze kunt bereiken.

Demografische informatie

Met demografische informatie komt een persona pas echt tot leven. Gegevens als leeftijd, geslacht, beroep en inkomen helpen je hierbij. 

Wij merken zelf dat vooral door deze demografische informatie het creëren van de juiste content makkelijker gaat. Je weet zo beter voor wie je het maakt.

Uitdagingen en pijnpunten

De uitdagingen en pijnpunten van beoogde klanten zijn heel nuttig. Ze helpen je bij het schrijven van teksten en content. Waar zitten ze mee? Door hen aan te spreken op hun pijnpunten, dwing jij ze er bijna toe actie te ondernemen.

Bezwaren en rol in het aankoopproces

Ten slotte: denk na over de redenen waarom een klant juist niet voor je zou kiezen. Dit noemen we ook wel de bezwaren. Ook de rol in het aankoopproces is belangrijk. Is jouw ideale klant niet degene die het product of de dienst aanschaft? Pas je boodschap en strategie hierop aan.

Wil je bloggen? Met dit stappenplan wordt een blog schrijven heel makkelijk.