Als we het over contentcreatie hebben, bedoelen we het proces dat nodig is om content te maken.
Bij sommige bedrijven is een inhouse-team verantwoordelijk voor de contentcreatie. Andere bedrijven kiezen voor het uitbesteden van de contentcreatie.
Dit zijn de belangrijkste punten uit dit blog:
- Contentcreatie is proces van het maken van content
- Het doel van contentcreatie: doelgroep bereiken, beïnvloeden en overtuigen
- Er zijn veel content vormen: blogs, infographics, illustraties, videocontent, social media
- Je kunt de content zelf creëren of uitbesteden aan contentcreatiebureau
- Een contentstrategie is de basis voor effectieve contentcreatie
- Een content creator is iemand die content creeërt
Wat houdt contentcreatie precies in?
Content is een breed begrip, dat veel wordt gebruikt. Vooral in de marketing- en communicatiewereld gaat het vaak over content.
Meestal wordt bij content gedacht aan online uitingen als tekst, afbeeldingen of video. Maar een evenement kan ook een vorm van content zijn.
Content is een middel om de doelgroep te bereiken, te beïnvloeden en uiteindelijk te overtuigen. Bij contentcreatie wordt er dus content gemaakt voor een specifieke doelgroep, het is belangrijk dat er unieke content wordt gemaakt.
Vormen van content
Denk bij contentcreatie aan de volgende vormen van content:
- het schrijven van blogs
- het maken van infographics
- het maken van illustraties en afbeeldingen
- het maken van videocontent
- het creëren van content voor social media
Contentcreatiebureau of zelf doen
Ga je content uitbesteden of het zelf doen? Dit is een lastige keuze. Als je de tijd en kennis hebt, kun je de contentcreatie het beste zelf doen. Het struikelpunt is vaak de tijd: goede content maak je meestal niet in een halfuurtje. Ook moet je kennis hebben van veel verschillende tools, zoals WordPress, iMovie en InDesign.
Als je te weinig tijd of kennis hebt om zelf content te maken, kun je je contentcreatie uitbesteden. Je gaat dan samenwerken met een contentcreatiebureau.
Betekenis van contentmarketeer en contentcreator
Het zijn twee termen en de verschillen zijn minimaal. Een contentcreator is iemand die zich bezighoudt met het maken van content. Een contentmarketeer doet dat ook, maar je kunt ervan uitgaan dat hij of zij zich iets meer bezig houdt met de strategie van de contentmarketing.
Wat is een content creator precies?
Een content creator is een persoon die gespecialiseerd is in het creëren van diverse vormen van content, zoals tekst, afbeeldingen, video’s en sociale media uitingen, met als doel een specifieke doelgroep te bereiken, te beïnvloeden en te informeren, en merk- of bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen.
Content maken op basis van een contentplan en contentstrategie
Iedereen weet dat content belangrijk is. Maar er zijn weinig organisaties die structureel hoogwaardige content produceren. De gouden tip? Een contentmarketingplan. Dit helpt je om de voortgang te bewaken, zodat je goede content blijft produceren.
Daarnaast zorgt het plan ervoor dat de content die je gaat produceren in lijn is met je doelstellingen.
Samenvattend is contentcreatie essentieel om je doelgroep te bereiken en te overtuigen. Het maakt niet uit of je ervoor kiest om zelf content te creëren doen of uitbesteden. Zorg voor een solide contentmarketingstrategie als basis voor effectieve contentcreatie.