Tips om een blog te beginnen

Blog beginnen met de Machielsen strategie

Hoe onze grootste fout de blauwdruk gaf voor een ijzersterke blogstrategie

Toen we begonnen met content marketing, was een blog beginnen een standaard onderdeel van onze content strategie.

We adviseerden iedere nieuwe klant om te starten met een blog. En nee, dat was geen sluwe verkooptruc om onze omzet te verhogen. We geloofden echt in de kracht van bloggen. 

Het bloggen was zo populair dat we er speciale abonnementen voor ontwikkelden. Binnen een jaar zaten we met 3 man fulltime blogs te kloppen.

Onze klanten waren blij met de blogs, maar achter de schermen zagen wij enorme verschillen in de resultaten.

Bij een aantal klanten zorgden de blogs voor een significante toename (100-300%) in bezoekers. De blogs droegen direct bij aan een toename in conversies en omzet.  

Hoe start je met een blog

Maar bij het merendeel gebeurde er helemaal niks. Geen toename in bezoekers, geen conversie en geen omzetverhoging.

Pijnlijk…

We constateerden vrij snel dat we minder succesvol waren bij klanten die onze blogabonnementen afnamen. Onze focus lag op kwantiteit, niet op kwaliteit.

De blogs die we schreven, telden maximaal 500 woorden en de onderwerpen werden op gevoel vastgesteld. Onze abonnementen zagen er zo uit:

Abonnementen van content creatie elke maand

Wat deden we dan voor onze klanten waar we wel successen voor behaalden?

Simpel… we legden de focus op kwaliteit.

We vroegen ons voor elke blog af: hoe kunnen we voor dit blogonderwerp de beste content ooit schrijven? Op basis van research en SEO onderzoek zetten we de hoofdlijnen uit, daarna schreven we blogs van minimaal 1500 woorden.

 

Een blog beginnen met de Machielsen strategie

Onze strategie is zo simpel dat we soms moeite hebben om bedrijven ervan te overtuigen hem te implementeren.

Meestal verwachten marketingmanagers of directeuren een uitgebreide strategie met veel hippe marketingtermen.

Die krijgen ze niet van ons. Dit is hoe we onze blog strategie presenteren:

1 blog per week

  • We schrijven minimaal 1500 woorden
  • We schrijven voor je ideale klant
  • We schrijven het beste blog ooit voor een set keywords
  • We maken custom afbeeldingen bij het blog
  • We plaatsen een samenvatting extern
  • We leggen interne linksaan
  • We leggen backlinks aan

Als je zelf een blog gaat beginnen, moet je je realiseren dat tijd je grootste vijand is.

Met het onderstaande stappenplan kun je onze strategie voor je eigen organisatie implementeren.

Strategie om te beginnen met een blog

 

Stap 1 voor het beginnen van een blog – Bepalen wie je lezer is

Het klinkt misschien afgezaagd, maar je moet echt vaststellen voor wie je gaat schrijven. Wij doen dit aan de hand van avatars. Een avatar is een personificatie van je ideale klant. Neem een interview af: wat beweegt hem, waar zoekt hij naar informatie, wat voor informatie zoekt hij, hoe is hij bij jou terecht gekomen? Met de antwoorden op deze vragen kun je een avatar samenstellen.

  • Let op, het is heel belangrijk om grondig uit te zoeken waar je avatar naar informatie zoekt. Welke blogsites houdt hij in de gaten, welke nieuwssites. Deze informatie heb je straks in stap 5 nodig.

We schrijven dus specifiek voor één persoon. Onze klanten worden altijd bang als we dit voorstellen… Ze zijn bang dat ze de boot missen omdat we 99% van de potentiële klanten uitsluiten.

Specifieke doelgroep voor je blog kiezen

Maar wanneer je voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijk voor niemand. Kies dus je ideale klant en schrijf de blogs specifiek voor die persoon.

Wees niet bang om je ideale klant aan te spreken, je blogs gaan het veschil maken. Bekijk deze statistieken van HubSpot maar eens. 

 

Stap 2 – SEO keyword onderzoek voor blogonderwerpen

Veel organisaties vinden het moeilijk om onderwerpen te bedenken om over te bloggen. Ze zeggen “onze business is te saai om over te bloggen” of “er gebeurt nooit iets bijzonders bij ons op kantoor”. Maar er is dan ook werkelijk niemand die zit te wachten op een blog over de aanschaf van 16 nieuwe kantoorplanten.

Als het op bloggen aankomt, geldt er maar 1 regel: je blog moet waarde toevoegen voor de lezer. Een blog beginnen over je dagelijkse bezigheden gaat waarschijnlijk niet veel waarde toevoegen. Deze veel gemaakte fout staat je rankings zelfs in de weg.

Keyword onderzoek voor blogonderwerpen

We baseren de onderwerpen altijd op kansen. Relevante keywords met een hoog zoekvolume zijn interessant om over te bloggen. Ze bieden namelijk een grote kans om je traffic te verhogen.

Door te ranken op relevante keywords, verhoog je de traffic naar je website. Om deze keywords te identificeren moet je onderzoek doen.

Wij gebruiken onder andere de keyword magic tool van SEMrush. De tool laat resultaten zien op basis van exacte zoekwoorden, maar ook op basis van gerelateerde termen en zinnen.

Waarom sommige SEO teksten succesvol zijn en anderen falen? Deze 21 ranking factoren hebben invloed op je SEO tekst.

Bij het vaststellen van de juiste keywords letten we op volume, trend en moeilijkheidsgraad.

SEMrush is een betaalde tool. Er zijn voldoende gratis tools om een goed keyword-onderzoek te doen. Bijvoorbeeld Ubersuggest, KW finder, Answer the public en de keywordplanner van Google.Logo's van keyword tools

 

Stap 3 – Schrijf het beste blog aller tijden

Onze belofte “we schrijven het beste blog ooit” is cruciaal. Daar zitten twee kanten aan. Enerzijds moet de content beter zijn dan alles wat er nu gepubliceerd is over het onderwerp waar je over gaat bloggen.

Anderzijds moet het toevoegen van waarde of “value first” het uitgangspunt zijn. Je moet je ideale klant oprecht een stap verder willen helpen met je blog.

Met het keyword-onderzoek benoem je kansen. Met je onderzoek verzilver je de kansen door input te leveren voor het blog.

Om het beste blog ooit te kunnen schrijven, moet je research doen. In de afbeelding hierboven zie je het keyword “draadloze koptelefoon”. Als je het beste blog ooit over draadloze koptelefoons wilt schrijven, moet je vaststellen wat er speelt. Je hebt betrouwbare bronnen nodig en je zult diep in het onderwerp moeten duiken om het beste artikel ooit te schrijven.

Onderzoek doen voor je blog

  • Welke technieken gebruiken fabrikanten?
  • Welke techniek is de beste?
  • Hoe werkt een draadloze koptelefoon?

De uitkomsten van je research zijn bouwstenen voor je blog.

 

Stap 4 – Het schrijven van je blog

Dankzij het keyword-onderzoek heb je kansen benoemd en door je research heb je alle bouwstenen voor je blog verzameld. Je weet waarover je gaat schrijven en je weet wie en wat je wilt bereiken met je blog.

Je gaat een blog schrijven van minimaal 1500 woorden. Dat is veel tekst. We raden je aan om je tekst in te delen in alinea’s. Door je verhaal in blokken te presenteren, houd je het overzichtelijk voor de lezer en voor jezelf.

Blog schrijven met SEO

Let op SEO bij het schrijven

  • Allereerst moet je ervoor zorgen dat je de keywords die je hebt onderzocht en waar je mee wilt ranken ook daadwerkelijk in je blog gebruikt. Dit wordt “keyword density” genoemd.
  • Verwerk de zoektermen in je blog maar overdrijf niet. Door keywords te vaak te laten terugkeren, schiet je door in “keyword stuffing”. Dat werkt averechts.
  • Zorg voor een goede SEO titel. Een title tag is een HTML element waarmee je de titel van je webpagina laat zien. Je geeft er bij Google mee aan waar je pagina over gaat. Je title mag maar 60 tekens lang zijn, de ruimte is dus beperkt.
  • Zorg voor een goede structuur in je blogpost, werk met “HTML heading tags”. Dit zijn de H1, H2, H3 – H6 tags die je in de editor kunt toekennen aan de koppen. Iedere pagina moet een H1 tag hebben en een H2 tag.
  • Gebruik je afbeeldingen in je blogpost? Zorg dan dat je de afbeeldingen voorziet van ALT tags.

 

Stap 5 – Linkbuilding maakt het verschil, maar gebeurt zelden

Veel bedrijven werken lang aan een blog. Ze doen alles volgens het boekje: van schrijven voor een specifieke avatar tot optimalisatie voor zoekmachines. Vervolgens plaatsen ze het artikel en leunen achterover. Nu is het een kwestie van wachten tot de klanten zich spontaan melden… Toch?

Heel soms werkt het inderdaad zo. Als je goede content hebt geschreven, rankt het soms vanzelf.  

Maar in de praktijk moet je het beste blog ooit over onderwerp X zelf onder de aandacht brengen bij je ideale klant. Bovendien moet je Google ervan overtuigen dat je het beste artikel aller tijden hebt geschreven.

Dit kun je doen door het plaatsen van gastblogs, linkbuilding en promotie. Bij Machielsen werken we altijd volgens een vast proces.

Linkbuilding door gastblogs

Plaats interne links vanaf bestaande pagina’s naar je nieuwe blogartikel. Heb je ooit een artikel geschreven over bluetooth boxen? Plaats dan een link op deze pagina “lees hier alles over draadloze koptelefoons”.

Bij het uitwerken van je avatar heb je onder andere uitgezocht waar je ideale klant naar informatie zoekt. Dit is je startpunt. In het voorbeeld van de koptelefoon is het aannemelijk dat je ideale klant van gadgets houdt. Als jouw avatar een specifieke gadget blog of site in de gaten houdt, dan moet je ervoor zorgen dat je op die website komt met een artikel.

Hoe je dat doet?

Noem het linkbuilding, noem het influencer marketing… Je komt er waarschijnlijk vrij snel achter dat voor niets alleen de zon op gaat. De meeste blogs, platforms of webmasters vragen geld voor een plaatsing. De kosten variëren.

Sla een aanbod niet direct af omdat het te duur is. Een gastblog kan een goede investering zijn. Je koopt namelijk exposure op een relevante website en een backlink naar je eigen blog.

Wanneer zijn een gastblog en een backlink een goede investering?

Linkbuilding is complex. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de kwaliteit en de invloed van een backlink naar je domein.

Hier helpen we je alleen op weg om vast te stellen of het plaatsen van een gastblog de investering waard is.

Tip 1 – Bezoekersaantallen en activiteit

Begin met een analyse van de website. Hier heb je geen tools voor nodig. Kijk gewoon hoe de website eruitziet. Is het een representatieve website? Zijn de webteksten goed geschreven? Staat de content vol met fouten? Wanneer is er voor het laatst een artikel geplaatst?

Vraag bij de webmaster op hoeveel bezoekers de website maandelijks trekt en of er social media kanalen zijn waar je artikel gedeeld wordt.

Bezoekersaantallen voor een blog

Tip 2 – Statistieken van het domein

Er zijn diverse SEO tools die een blijk geven van de sterkte van een domein. Elke tool heeft z’n eigen beoordelingssysteem waarmee SEO-specialisten kunnen werken. Je kunt van de meeste tools (beperkt) gratis gebruik maken. Dit zijn de belangrijkste graadmeters:

  • DA – Domein Autoriteit is een cijfer van 1 tot 100 dat de waarde van je internetdomein aangeeft. Deze waardering is ontwikkeld door Moz.
  • TF – Trust Flow is een waardering waarmee de betrouwbaarheid van een website wordt gemeten. Hoe betrouwbaarder het backlinkprofiel, hoe hoger de Trust Flow.
  • CF – Citation Flow voorspelt hoe veel invloed de URL van een webpagina heeft. Hoe hoger het aantal links naar de URL, des te hoger de Citation Flow van de URL.

checken van domain rating voor seo blog

Tip 3 – Relevantie

Relevantie is doorslaggevend. Je kunt statistieken meten tot je een ons weegt, als het op SEO aankomt, is relevantie belangrijker dan ooit.

Niemand kent het algoritme van Google (of iedere andere zoekmachine). Soms kun je een artikel plaatsen op een domein met statistieken of waardering waar linkbuilders misschien niet heel erg warm voor lopen. Als het voor veel exposure zorgt, hoeft de plaatsing niet direct slecht te zijn.

Voor ons en voor onze klanten proberen we de gastblogs altijd te plaatsen op domeinen die sterker zijn dan het eigen domein.

Conclusie

Wij geloven in de kracht van content en wij geloven ook dat een goed blog een toegevoegde waarde is voor iedere organisatie. Sterker nog, we raden nog steeds al onze content marketing klanten aan om een blog te beginnen. Maar dan wel op de juiste manier.

Focus op kwaliteit en niet op kwantiteit. 

Wij zijn ervan overtuigd dat je met deze strategie hele goede resultaten kunt behalen.

Ook interessant: