Wat is een cms? Betekenis en voordelen

wat is een cms

In de wereld van contentmarketing kom je een woord als cms regelmatig tegen. Op deze pagina vertellen we de betekenis van cms en leggen we uit wanneer je er een nodig hebt. We sluiten af met een voorbeeld: het contentmanagementsysteem dat we bij Machielsen zelf gebruiken.

Betekenis cms 

Cms staat voor contentmanagementsystem (of contentmanagementsysteem, in het Nederlands). Een cms is een webapplicatie waarmee je inhoud (content) op een website managet. Voorbeelden van content zijn nieuwe webpagina’s, blogs, maar ook afbeeldingen. 

In een cms beheer je alle inhoud van een website. De content op iedere pagina is eenvoudig aan te passen. En het mooie is: je hebt er weinig tot geen technische kennis voor nodig.

Hoe werkt een cms?

Stel dat je een nieuw blog schrijft voor je website. In een cms voer je de tekst aan de achterkant in als platte tekst, zonder lay-out. Toch krijgt een websitebezoeker een mooi opgemaakt blog te zien. 

Hoe dat kan? In een cms zijn inhoud en vormgeving van elkaar gescheiden. Je werkt in een sjabloon dat door een webbouwer is gemaakt. Alles wat jij via zo’n sjabloon aan een website toevoegt, wordt op een vaste manier getoond aan de voorkant. Cms’en zijn gebruiksvriendelijk – je hoeft er geen programmeur voor te zijn.

Wanneer heb je een cms (contentmanagementsysteem) nodig? 

Stel: je wil een blog of website beginnen. Je kunt er dan voor kiezen om die website te laten bouwen in HTML óf om gebruik te maken van een contentmanagementsysteem.

HTML is een opmaaktaal om webpagina’s te ontwikkelen. Een webbouwer maakt de website from scratch, precies zoals jij dat wilt. Klinkt ideaal, toch? Maar wat als je later iets wilt aanpassen aan de site, zoals het toevoegen van een nieuwe pagina? Of het veranderen van een afbeelding? Zonder technische kennis is dat een flinke uitdaging, helemaal wanneer het om verschillende soorten pagina’s gaat.

En dat is waar een contentmanagementsysteem om de hoek komt kijken. Een cms maakt immers gebruik van sjablonen met vaste vormgeving. Hierdoor kun je makkelijker webteksten updaten en nieuwe blogs toevoegen aan je website, in dezelfde opmaak als de site.

Ook wij hebben een dynamische website met meerdere pagina’s. We publiceren regelmatig nieuwe blogs, updaten teksten en optimaliseren onze webpagina’s. In zo’n geval is een contentmanagementsysteem de meest gebruiksvriendelijke en snelste keuze.

WordPress, het contentmanagementsysteem van Machielsen

Een populair cms is WordPress. Het is zelfs een van de meestgebruikte cms-systemen ter wereld. Het systeem is gratis, gebruiksvriendelijk en wordt meerdere keren per jaar geüpdatet. En om de reclame van bol.com te quoten: “Ik heb ‘m zelf ook”. Onze contentmarketeers voegen met WordPress zonder problemen dagelijks nieuwe content toe aan onze website. 

Het mooie aan WordPress is dat het websites ‘responsive’ maakt. Dit houdt in dat de website goed wordt weergegeven op alle devices: computers, tablet en telefoons. De website past zich automatisch aan aan de grootte van elk scherm. 

Waarom dat zo belangrijk is? Omdat zo’n 50% van het webverkeer via telefoons gaat. Sterker nog: Google rangschikt de zoekresultaten tegenwoordig op basis van je mobiele website. Is je website niet gebruiksvriendelijk voor telefoons? Grote kans dat je online minder goed vindbaar bent.

Zoals je leest, is een cms voor grotere websites een onmisbaar stukje software. Het is dé manier om eenvoudig en overzichtelijk je website te managen. Met een cms als WordPress kan iedereen uit de voeten – zo blijft je site mooi up-to-date!