Webteksten schrijven: de ultieme gids voor 2023

Content

webteksten schrijven met stappenplan

Inhoudsopgave

Iedere organisatie die online succesvol wil zijn moet eraan geloven: webteksten schrijven.

Goede webteksten zijn superbelangrijk: ten eerste moeten ze de lezer overtuigen om actie te ondernemen. Ten tweede zijn ze onmisbaar voor je SEO-strategie.

Maar voor veel marketeers is het schrijven van website-teksten een enorme uitdaging.

Eigenlijk is ‘webteksten’ een verzamelnaam voor alle geschreven content die online wordt gepubliceerd, van blogpost tot dienstenpagina.

Bij Machielsen hebben we veel ervaring met het schrijven van website-teksten. We schrijven continu content voor onze klanten en voor onze eigen websites.

We hebben een proces ontwikkeld om webteksten te schrijven die worden gelezen door de doelgroep én goed ranken in Google.

In deze praktische gids delen we onze 9 beste tips voor het schrijven van goede webteksten.

  • Tip 1 – 3 – onderzoeksfase
  • Tip 4 – 9 – schrijftips 

1. Begin met onderzoeken waar je doelgroep naar zoekt

Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, je biedt altijd een beperkt aantal diensten aan. Als je alleen webteksten schrijft voor je diensten laat je kansen liggen. 

Natuurlijk zijn er veel mensen die naar een dienst of product zoeken: uitzendbureau, makelaar of facturatie-software. Dit zijn goede keywords om voor te ranken, maar de concurrentie is vaak extreem hoog. 

Zoekwoorden voor webteksten

Bovendien is de kans groter dat iemand jouw product of dienst nodig heeft, zonder dat diegene dat weet. Dit zijn een aantal voorbeelden:

  • Iemand die een uitzendbureau nodig heeft, zoekt misschien op ‘personeelstekort oplossen’.
  • Iemand die een makelaar nodig heeft, zoekt misschien op ‘tips om een huis te kopen in Amsterdam’.
  • Iemand die facturatie-software nodig heeft, zoekt misschien op ‘betere offertes maken’. 

Als je goede webteksten wilt schrijven, moet je altijd beginnen met onderzoek. Je moet op zoek naar onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan je product of dienst. 

Als je kunt achterhalen waarom je doelgroep facturatie-software nodig heeft, voordat ze zélf weten dat ze jouw software nodig hebben, heb je goud in handen. Je kunt dan met webteksten je doelgroep in een eerder stadium bereiken.

In het geval van facturatie-software kan dit de volgende webteksten opleveren:

  • Hoe maak je een goede factuur?
  • Een klant betaalt niet? Deze stappen moet je nemen.
  • Hoe factureer je een abonnement?
  • Wat is een goede betaaltermijn?
  • Hoe maak ik mijn factuur leuker?

Keyword onderzoek voor goede website teksten

2. Stem de webteksten af op de zoekintentie 

Als je iets googelt, krijg je bijna altijd de informatie waar je naar op zoek bent, toch?

Resultaten voor zoekopdracht

Iedereen die iets intikt in Google heeft een bepaalde intentie. En Google weet vaak beter waar je naar op zoek bent dan je denkt. 

En dat is geen toeval. Google wil haar klanten (de zoekers) de meest relevante resultaten bieden. Daarom hebben ze gigantisch geïnvesteerd in het begrijpen van zoekopdrachten.

Als je wilt scoren in Google moet je webteksten schrijven die qua inhoud overeenkomen met de topposities in Google. Dat is namelijk de content waar mensen naar op zoek zijn – Google rankt die pagina’s niet voor niets bovenaan. 

Lees ook: wat is een SEO-tekst precies?

De zoekintentie vaststellen doe je zo: 

Google je onderwerp en analyseer de SERP. Waaruit bestaan de resultaten? Blogberichten, dienstenpagina’s, categoriepagina’s of landingspagina’s? Zie je featured snippets, video’s of afbeeldingen?

In de afbeelding hieronder zie je de SERP voor de zoekopdracht ‘beste drone voor beginners’. Het gaat erg moeilijk worden om voor deze term te ranken met een productpagina.

Een productpagina ranken voor een informatieve zoekopdracht is niet de beste keuze. Check daarom altijd de zoekintentie voordat je begint te schrijven.

Zoekintentie uitleg

3. Schrijf een outline voor je webtekst 

Herken je dit? Je hoofd zit vol met goede ideeën, maar het lukt je niet om ze op papier te krijgen. 

Dat komt doordat je niet weet waar je moet beginnen. 

Voordat je je webtekst kunt gaan schrijven, heb je overzicht nodig. Met een outline leg je vast waarover je gaat schrijven. Dat helpt al vaak enorm in het voorkomen van een writer’s block. 

Wij houden in onze outline altijd rekening met de pagina’s die nu ranken en de ‘mensen zoeken ook naar’ sectie onderaan Google. De pagina’s die nu ranken geven een goed beeld van wat de lezer zoekt, de ‘mensen zoeken ook naar’ sectie geeft een goed beeld van wat Google relevante vragen vindt. 

Lees ook: wat is contentmarketing? En hoe bouw je er een sterk merk mee?

Voor iedere (web)tekst moet je een outline maken. Maak tussenkoppen en vertel per tussenkopje kort wat je wil vertellen, welk punt je wil maken en welk keyword je target. 

Een outline van ons ziet er zo uit:

Voorbeeld van een outline voor webtekst

4. Niet nadenken, schrijf je website-tekst!

Niemand schudt in een keer een perfecte tekst uit zijn mouw.

Sommige mensen vinden het spannend om te beginnen met schrijven. Ze zijn bang om een tikfout te maken of om een zin te schrijven die niet klopt. 

 

Maar niemand kijkt. Begin dus gewoon met schrijven en verwacht niet dat je in één keer een perfecte tekst op papier tovert.

In deze fase is perfectie niet belangrijk: het gaat erom dat je de content op papier krijgt. Je moet je best doen om elke vorm van onderbreking van je schrijven te vermijden. Het belangrijkste is dat je in een flow komt. Laat je niet afleiden door taalfouten, best practices voor SEO en blijf niet hangen in de teksten van je concurrenten. 

Pas als je de tekst op hoofdlijnen hebt uitgeschreven, scroll je naar boven en begin je met het verbeteren, aanvullen en optimaliseren.

5. Optimaliseer de inleiding van je webtekst

Beschouw de inleiding als je enige kans om de aandacht van de lezer te grijpen. De inleiding moet je de lezer overtuigen om verder te lezen. 

Maar hoe doe je dat? Een goede inleiding schrijven voor je webtekst?

Een goede inleiding grijpt in ieder geval de aandacht van de lezer. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Een voorbeeld van een goede opbouw voor je inleiding:

  • Probleem. Als je begint met het benoemen van een probleem, zorg je voor herkenning bij de lezer. Zo is hij of zij direct getriggerd.
  • Pijnpunt. Hierbij ga je nog wat dieper in op het probleem. 
  • Oplossing. Hier vertel je dat jij de lezer gaat helpen dit probleem op te lossen. 

Hoe schrijf je een goede inleiding website

6. Schrijf een killer-titel

Dit lijkt misschien slecht nieuws, maar niemand zit te wachten op jouw webtekst. 

Een goede titel kan daar verandering in brengen. Mensen klikken namelijk op goede titels. Oftewel: je moet leren om titels te schrijven die de aandacht trekken. 

Ik verwijs altijd naar de clickbait-titels die je op Facebook of in de roddelbladen tegenkomt. De content die ze publiceren is niet best, maar ook jij klikt regelmatig op zo’n clickbait-titel in je Facebook-tijdlijn. 

Clickbait voorbeeld

Zo eentje waarvan je denkt: ik weet dat het troep is, maar ik móét weten wat het antwoord is. Mensen zijn enorm leergierig en nieuwsgierig. 

Dit betekent niet dat je een clickbait-titel voor jouw website-tekst moet gebruiken, maar wel dat je een titel moet bedenken die aanspreekt.

Er zijn verschillende ‘triggers’ waardoor bezoekers sneller geneigd zijn om op een link te klikken. Dit zijn:

  • Krachtige bijvoeglijke naamwoorden. Zoals verrassend, slimste, beste, ergste, enzovoorts.
  • Getallen. Een jaartal werkt goed bij onderwerpen die snel veranderen. Heb je een blog met een aantal tips? Zet dat aantal dan in je titel. Zo weten lezers direct wat ze te wachten staat. 
  • Extra info tussen haakjes. Als je tussen haakjes iets achter je titel zet, ‘breek’ je de tekst in je titel. En dat valt op. 
  • Zet je belangrijkste keyword vooraan. De lezer ziet dan direct waar je tekst over gaat. Ook voor de zoekmachine-optimalisatie is het goed om je belangrijkste zoekwoord vooraan te zetten. 

Ook interessant: bouw een succesvolle contentstrategie in 8 praktische stappen

7. Maak je webteksten makkelijk leesbaar

Het ‘leesbaar’ maken van je webteksten is een belangrijke stap. 

Dit schrikt af

Slecht leesbare tekst voorbeeld

Dit nodigt uit

Goed leesbare tekst voorbeeld

Mensen scannen een website en scannen de teksten in een F-patroon. Daarom moet je teksten goed structureren en voorzien van pakkende titels, opsommingslijsten en korte alinea’s.

Niemand houdt ervan om een tekst te lezen die oneindig lijkt. 

Je moet de webteksten opbreken in alinea’s en zorgen voor afbeeldingen. De afbeeldingen hoeven niet eens heel fancy te zijn, zolang ze maar bij de tekst passen. 

Afbeeldingen maken de tekst niet alleen beter leesbaar. Als je afbeeldingen laat aansluiten op de tekst, help je de lezer om de tekst beter te begrijpen. Zo kan een duidelijke infographic een goede toevoeging zijn aan een ingewikkeld blog. 

Afbeeldingen ter ondersteuning van tekst

8. Een goede tekst heeft geen dure woorden nodig

Beginnende schrijvers denken vaak dat het belangrijk is om moeilijke en dure woorden te gebruiken, zoals: 

  • Echter
  • Normaliter 
  • Idealiter
  • Alvorens
  • Welke in plaats van die 

Maar door deze woorden te gebruiken, wordt de tekst vaak minder goed leesbaar. 

Als je ingewikkelde teksten schrijft die alleen hogeropgeleiden kunnen lezen, dan mis je een heel groot deel van je potentiële doelgroep. Trouwens: ook als mensen moeilijke teksten kúnnen lezen, lezen ze vaak toch liever een eenvoudigere tekst. 

Je moet ervan uitgaan dat de meeste lezers het liefst een eenvoudige en gemakkelijk te begrijpen tekst lezen.

Een goede vuistregel: schrijf ongeveer zoals je praat.

9. Vraag feedback en laat je teksten redigeren

Als je dagen lang aan het schrijven bent, raak je blind voor je eigen teksten. 

Het beste dat je kunt doen, is iemand anders je webteksten laten lezen en vragen om feedback. Je kunt feedback vragen op inhoudelijk vlak en je kunt een reviewer vragen om de tekst te checken op taalfouten.

Bij Machielsen laten we onze teksten altijd redigeren door een collega. En meestal vragen we ook om een extra check op de inhoud. 

Teksten redigeren een feedback vragen

Onze laatste tip: schrijf en rank!

Schrijven kan een enorme uitdaging zijn. Het is makkelijk om de schrijftaken voor je uit te schuiven en te wachten op inspiratie. 

Maar als je blijft uitstellen ga je nooit schrijven. En als je niet schrijft, zal je nooit hoog ranken. 

Wat bij ons werkt is een contentplanning. Een contentmarketingplan helpt je om de voortgang te bewaken. Zo blijf je content produceren. Daarnaast zorgt een goed plan ervoor dat de content die je gaat produceren in lijn is met je doelstellingen. 

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.