Wat is content-management en waarom is het onmisbaar?

Wat is content management?

Goed content-management stelt je merk in staat om een krachtige machine op te starten. Vervolgens zorgt het ervoor dat de machine ook blijft draaien. 

Content speelt 24/7 een rol in ons leven. We posten iets op social media, we lezen een blog, we scrollen door onze social feed of we lezen het nieuws. Die content die we consumeren, bepaalt voor een groot deel hoe ons leven eruitziet. 

Omgekeerd geldt hetzelfde. Als merk bepaalt de content die je publiceert voor een groot deel hoe de wereld jouw merk ervaart.

Daarom is goed en efficiënt contentmanagement onmisbaar. Zeker als je in meerdere talen communiceert.

Content management is de manier waarop je de content en online aanwezigheid van een organisatie managet.

Wat is content-management?

Content-management is de manier waarop je de (meertalige) content en online aanwezigheid van een organisatie managet. Content-management omvat het complete proces: van de creatieve fase tot de publicatiefase.  

Content-management is een brede term. In de praktijk wordt content-management vaak opgedeeld per kanaal, voor je website of social media bijvoorbeeld.

Zie content-management als de motor van je contentstrategie. Content-management bewaakt de consistentie van het creëren, beheren en publiceren van content. Met een goed content-management-proces verzeker je jezelf van een optimale online merkbeleving in iedere taal. 

Wat is een content-manager?

Content-management is een ruim begrip, want technisch gezien is ook een event een vorm van content. Daarom wordt content-management vaak opgedeeld per kanaal. 

Een content-manager is verantwoordelijk voor een kanaal. Je kunt bijvoorbeeld content-manager van een website zijn, of van een set social-media-accounts. 

Lees ook: wat doet een content-marketeer?

Wat doet een content-manager?

Als je content-manager van een website bent, kunnen dit je taken zijn:

  • De inhoudelijke content van de website beheren
  • Het schrijven en redigeren van content 
  • Een SEO-roadmap maken
  • Een contentplan maken
  • Supervisie over SEA (bijvoorbeeld met Google Ads)
  • Developers adviseren over het verbeteren van de website (van snelheid tot gebruikersgemak)
  • Tone of voice en huisstijl bewaken
  • Gebruikersstatistieken analyseren (bijvoorbeeld met Google Analytics)