Wat is tone of voice en waarom is het belangrijk voor je marketing?

Wat is tone of voice?

Om je bedrijf stevig neer te zetten voor je doelgroep moet je de juiste tone of voice bepalen. Wij vertellen je de definitie van tone of voice en we laten zien hoe je de perfecte tone of voice kunt kiezen.

Betekenis tone of voice

De tone of voice is de stijl waarin je schrijft – de manier waarop je als bedrijf jouw doelgroep (of buyer persona) aanspreekt in alle uitingen. Het is de persoonlijkheid van je merk. 

Als je het goed doet, is je tone of voice ongeveer hetzelfde in al je communicatie-uitingen. Met een consistente tone of voice ben je herkenbaar en kweek je een imago voor jezelf. Dat betekent dat je altijd min of meer dezelfde stem hebt: op social media en in een e-mail, maar ook op een 404-pagina of een informatiepagina.

Kortom: je tone of voice is consistent in al je content en op al je kanalen. 

Een tone of voice is de persoonlijkheid van je merk

Hoe kies je de juiste tone of voice?

We beginnen met een pro-tip: kopieer niet de tone of voice van je doelgroep. Dan val je geheid door de mand. Je kunt beter een eigen tone of voice kiezen die goed bij jouw bedrijf of jouw merk past. Dat is veel oprechter en ook nog eens makkelijker vol te houden. Vervolgens is het eenvoudig om vanuit jezelf naar je publiek te schrijven. 

Voor een tone of voice die bij je bedrijf past, moet je vier keuzes maken. 

Grappig of serieus

Schrijf je op een serieuze manier over je onderwerp, of benader je de wereld iets lolliger? Bedenk of je af en toe een grapje wilt of kunt maken, of dat het ongepast is om de komiek uit te hangen.

Informeel of formeel 

Hier maak je de keuze of je op een formele manier schrijft, of dat je je doelgroep meer in spreektaal benadert. De keuze tussen ‘u’ en ‘je’ is een goed voorbeeld van het verschil tussen een formele en informele schrijfstijl. 

Respectvol of bijdehand

Let op: hier gaat het om hoe je over je onderwerp praat, niet over hoe je je opstelt naar je doelgroep. Dan is bijdehand nooit een goed idee. Maar wat betreft je specialisme kun je best een beetje bravoure tonen met een zelfverzekerde toon. Het tegenovergestelde hiervan is een eerbiedige en respectvolle tekst.

Enthousiast of feitelijk 

De laatste keuze gaat over of je emoties laat zien of niet. Je kunt heel feitelijk en objectief over een onderwerp schrijven, of kiezen voor een meer levendige aanpak met meer bijvoeglijke naamwoorden.

Geen enkele keuze is per definitie goed of fout: zolang de keuzes die je maakt bij je bedrijf of je merk passen. De enige tip die we willen meegeven is dat té nooit goed is. Als je te grappig schrijft, kan dat onprofessioneel overkomen. Is jouw tone of voice te serieus, dan lijkt je uiting onpersoonlijk en is je tekst misschien nogal taai om door te komen. 

Tone of voice in het buitenland 

Stel, je besluit te internationaliseren met je bedrijf. Top, maar wat doe je met je zorgvuldig opgebouwde tone of voice? Die kun je weer (deels) opnieuw gaan uitvinden, helaas. Jouw bedrijf blijft in grote lijnen misschien hetzelfde, maar je doelgroep is bijna zeker anders. 

In dit blog delen we 5 tips voor een internationale contentstrategie.

Schrijf je in het Nederlands relatief grappig, informeel, bijdehand en enthousiast? De kans is erg groot dat je Duitse doelgroep hier niet van gediend is. Zorg er dus voor dat je vertaling goed afgestemd is op je nieuwe publiek. Anders duurt je buitenlandse expansie-avontuur waarschijnlijk minder lang dan je wilt. 

Tone of voice van je brand of business 

Met een goede toon zet je je merkpersoonlijkheid sterk neer – aan de andere kant heb je een goede brand personality nodig om een consistente tone of voice te kunnen vinden. Een ding is zeker: je kunt jezelf uitstekend profileren met een goede tone of voice. 

Lees ook: wat doet een contentmarketeer?