Waarom je moet investeren in contentmarketing: 7 redenen

Waarom content marketing

De concurrentie is heviger dan ooit en het traditionele reclametijdperk is voorbij. B2B-bedrijven zijn steeds afhankelijker van online en online-strategieën worden steeds breder ingezet. 

Voor B2B-bedrijven is contentmarketing onmisbaar. We zien dat de budgetten toenemen en dat steeds meer organisaties willen beginnen met contentmarketing. 

Waarom contentmarketing? Omdat het een bewezen strategie is. 

Contentmarketing is een van de meest effectieve methodes om een band op te bouwen met je doelgroep, en om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. 

Overweeg je om te starten met contentmarketing? In dit blog lees je welke voordelen contentmarketing biedt. 

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert. Hiermee spreek je een duidelijk afgebakende doelgroep aan. Het doel is om deze specifieke doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties.

Het woord ‘waardevol’ maakt het hier verschil. Dit tilt de hele definitie van contentmarketing naar een hoger niveau. Zonder dit sleutelwoord kan deze definitie over iedere vorm van content gaan: zelfs over reclame en advertenties. 

Het belangrijkste verschil is dat mensen waardevolle content opzoeken en willen consumeren, in tegenstelling tot advertenties die vaak worden gemeden. 

Lees ook: zo maak je een contentmarketingplan

Waarom contentmarketing? 

#1. Je komt betrouwbaar over

Door content te creëren, kan je organisatie een relatie met je doelgroep opbouwen. Met deze content kun je vragen beantwoorden en oplossingen bieden voor de pijnpunten die je klanten ervaren. 

Wanneer je iets van waarde creëert zonder daarvoor iets terug te vragen, is je doelgroep eerder geneigd om jouw advies en aanbevelingen te vertrouwen en op te volgen.

Hoe meer hoogwaardige content je jouw doelgroep biedt, hoe groter de kans dat ze een positief beeld van jouw bedrijf krijgen. 

#2. Je legt de basis voor een relatie

Hoogwaardige content is superbelangrijk. Het is de basis voor de relatie met je prospect. Voor je prospect is de content een eerste kennismaking. Je wilt een goede eerste indruk maken, door je prospect een positieve ervaring te geven. Zonder een positieve eerste indruk kun je geen basis leggen voor een goede relatie. 

Hoogwaardige content is dus dé kans om de aandacht van je doelgroep publiek te trekken en een positieve indruk achter te laten.

#3. Ondersteunt je SEO 

SEO is een complexe marketing-discipline. Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben op de SEO-performance van je website. Maar in de basis draait SEO om content die relevant is voor gebruikers – de mensen die een zoekopdracht uitvoeren. 

Het is dus logisch dat hoogwaardige content je SEO-performance ten goede zal komen. 

Contentmarketing helpt bijna altijd bij het verbeteren van de zichtbaarheid en vindbaarheid van je organisatie. Als je een contentstrategie maakt, is het raadzaam om dit te combineren met een SEO-strategie.

Lees ook: wat zijn SEO-teksten? En hoe schrijf je een SEO-tekst die rankt

#4. Betere social-mediaperformance

Contentmarketing verbetert altijd de performance van je socialmediakanalen. Waarom? De content die je creëert, is afgestemd op de vragen, pijnpunten en uitdagingen van je doelgroep. 

Door content te maken die jouw doelgroep raakt, verhoog je de interactie met je content. Zo helpt hoogwaardige content met het upgraden van je socialmediagame.  

#5. Bouw autoriteit op

Het creëren van hoogwaardige content helpt met het opbouwen van je autoriteitspositie. 

De moeilijkste onderdelen van online marketing? Bouwen aan een ijzersterke online reputatie en het verkrijgen van autoriteit.

Als je een autoriteit bent binnen je branche, gaan mensen naar jouw website als ze iets willen weten over een onderwerp dat gerelateerd is aan jouw business of persoonlijke kennis. 

Ze kiezen er bewust voor om de informatie bij jou te zoeken, omdat ze weten dat jij veel kennis van zaken hebt en dat je te vertrouwen bent.

Als je een autoriteit bent, is de kans groter dat je hoger in de zoekmachines rankt. Bovendien zijn je bezoekers eerder geneigd om je te vertrouwen.

#6. Leads genereren 

Contentmarketing kan – en moet – leads genereren. 

  • Een goede salesman of -vrouw zegt: als ik een prospect aan de telefoon krijg, verkoop ik hem gegarandeerd iets. 
  • Een goede contentmarketeer zegt: als een prospect op mijn content landt, zorg ik dat hij converteert. 

Hoe zit dit precies?

Als je hoogwaardige content hebt, vergroot je de kans dat je prospect in de toekomst iets bij je koopt. Bovendien kunnen calls to action (CTA’s) nieuwe leads genereren. 

Contentmarketing is een systematische aanpak. Een bezoeker die in eerste instantie alleen op zoek is naar informatie, zonder concrete koopintentie, kun je zo langzaam maar zeker interesseren voor jouw product of dienst. Dit doe je door middel van een marketingfunnel.

#7. Conversies verbeteren

Content beïnvloedt de conversies altijd. Je campagnes presteren veel beter met doelgerichte content die specifiek is ontworpen om conversies te genereren. 

Voor veel marketeers is content een statisch begrip: voor hen is content een synoniem voor tekst, afbeeldingen en video. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen content die een pagina vult en doelgerichte content die conversieverhogend werkt. 

Maar er zijn wel degelijk een aantal factoren die invloed hebben op het conversiepercentage. In dit blog delen we 7 simpele en snelle tips die de conversie van je content verhogen

Je content moet in ieder geval altijd een CTA bevatten. Ook moet je ervoor zorgen dat de lezer naar de gewenste vervolgactie wordt gestuurd.