Wat is contentcreatie en waarom moet je content creëren?

content creatie uitgelegd

Als we het over contentcreatie hebben, bedoelen we het proces dat nodig is om content te maken. 

Bij sommige bedrijven is een inhouse-team verantwoordelijk voor de contentcreatie. Andere bedrijven kiezen voor het uitbesteden van de contentcreatie

Wat houdt contentcreatie precies in?

Content is een breed begrip, dat veel wordt gebruikt. Vooral in de marketing- en communicatiewereld gaat het vaak over content. 

Meestal wordt bij content gedacht aan online uitingen als tekst, afbeeldingen of video. Maar een evenement kan ook een vorm van content zijn. 

Content is een middel om de doelgroep te bereiken, te beïnvloeden en uiteindelijk te overtuigen. Bij contentcreatie wordt er dus content gemaakt voor een specifieke doelgroep, het is belangrijk dat er unieke content wordt gemaakt. 

Vormen van content 

Denk bij contentcreatie aan de volgende vormen van content: 

  • het schrijven van blogs
  • het maken van infographics
  • het maken van illustraties en afbeeldingen
  • het maken van videocontent
  • het creëren van content voor social media

Contentcreatiebureau of zelf doen

Ga je content uitbesteden of het zelf doen? Dit is een lastige keuze. Als je de tijd en kennis hebt, kun je de contentcreatie het beste zelf doen. Het struikelpunt is vaak de tijd: goede content maak je meestal niet in een halfuurtje. Ook moet je kennis hebben van veel verschillende tools, zoals WordPress, iMovie en InDesign.

Als je te weinig tijd of kennis hebt om zelf content te maken, kun je je contentcreatie uitbesteden. Je gaat dan samenwerken met een contentcreatiebureau

Contentmarketeer of contentcreator

Het zijn twee hippe termen en de verschillen zijn minimaal. Een contentcreator is iemand die zich bezighoudt met het maken van content. Een contentmarketeer doet dat ook, maar je kunt ervan uitgaan dat hij of zij zich iets meer bezig houdt met de contentstrategie.

Content maken op basis van een contentplan en contentstrategie

Iedereen weet dat content belangrijk is. Maar er zijn weinig organisaties die structureel hoogwaardige content produceren. De gouden tip? Een contentmarketingplan. Dit helpt je om de voortgang te bewaken, zodat je goede content blijft produceren.

Daarnaast zorgt het plan ervoor dat de content die je gaat produceren in lijn is met je doelstellingen.