Content: wat is het precies? We leggen de betekenis van content uit

Content betekenis en definitie

Content is een breed begrip, dat veel wordt gebruikt. In de marketing- en communicatiewereld gaat het vaak over content. Meestal wordt bij content aan online uitingen als tekst, afbeeldingen of video gedacht. Maar technisch gezien kan een evenement ook een vorm van content zijn. 

Wat is content precies? Wij leggen de betekenis van content uit.

Wat is de definitie van content?

Content is eigenlijk een Engelse term. De algemene definitie van content is: de ideeën die worden weergegeven in een medium. Dit medium kan een tekst zijn, maar ook spraak of iets anders dat gecreëerd is, zoals kunst.  

Content betekenis in marketing

Heel simpel gezegd: in de marketingwereld is content inhoud. Dit kan de inhoud zijn van een:

  • blog
  • landingspagina
  • SEO teksten
  • bushokje-advertentie
  • Facebook-post
  • evenement
  • video

En nog veel meer. 

Een belangrijk verschil met de algemene definitie: content in marketing is altijd geschreven voor een specifieke doelgroep (buyer persona). Met een contentmarketingstrategie weet een bedrijf precies hoe de potentiële klanten kunnen worden aangesproken. 

Goede content is afgestemd op de doelgroep, het medium en het bedrijf dat de uiting doet.

De rol van content in marketing

Eigenlijk kan geen enkele vorm van marketing zonder goede content.

Content is een middel om de doelgroep te bereiken, te beïnvloeden en uiteindelijk te overtuigen. Bij contentcreatie wordt er dus content gemaakt voor een specifieke doelgroep, het is belangrijk dat er unieke content wordt gemaakt.

Neem zoekmachine-marketing als voorbeeld: SEO heeft bestaansrecht dankzij content. Zonder content valt er niets te optimaliseren voor een SEO-tekstschrijver. Hetzelfde geldt voor social media: een socialmediamarketeer heeft een karige campagne zonder content. 

Content is dus letterlijk de basis van alle marketing die je voert. En met een sterke basis ben je de koning te rijk. 

Lees ook: wat is een contentmarketeer?