Wat doet een content-marketeer? Betekenis en uitleg

Content

wat doet een contentmarketeer?

Inhoudsopgave

Een contentmarketeer heeft uitgebreide kennis van verschillende marketingdisciplines. Maar wat houdt dat precies in? Over welke skills en competenties moet je als contentmarketeer beschikken? Waar werken contentmarketeers en hoe word je contentmarketeer? Je leest het hier.

Dit zijn de belangrijkste punten uit dit blog:

  • Contentmarketeers plannen, creëren en delen waardevolle content
  • Dit zijn de belangrijkste doelen van een contentmarketeer: aantrekken, binden en converteren van bezoekers naar klanten
  • Vereiste skills: storytelling, strategie, creatieve contentproductie, visuele content en social media, en conversie

Wat is een contentmarketeer? 

Als contentmarketeer ben je verantwoordelijk voor het plannen, creëren en delen van waardevolle content. Het doel hiervan? Om relevante bezoekers aan te trekken, een band met ze op te bouwen en ze te converteren naar klanten

Het type content dat je als contentmarketeer creëert en deelt is afhankelijk van wat je verkoopt. Je probeert een relatie op te bouwen met de doelgroep, zodat ze later in de funnel voldoende vertrouwen hebben om tot koop over te gaan.

infographic over werkzaamheden van een contentmarketeer

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert voor een duidelijk afgebakende doelgroep. Het doel is om een connectie met die doelgroep te maken, zodat ze uiteindelijk je product of dienst willen kopen.

Meer weten? Check ons blog voor alles over contentmarketing.

Wat doet een contentmarketeer?

Een contentmarketeer is een creatieve storyteller en data-analist ineen. 

Dit zijn de doelen van een contentmarketeer: 

  • De doelgroep bepalen en doorgronden
  • Een contentplan en contentstrategie maken
  • Connecten met de doelgroep door waardevolle content
  • De doelgroep converteren en behouden 
  • Data analyseren en KPI’s monitoren
  • Content optimaliseren op basis van data

Dit is wat een contentmarketeer doet op een dag:

  • Content schrijven, zoals blogs, whitepapers en landingspagina’s.
  • Video-content maken, zoals how-to-video’s, uitlegvideo’s, salesvideo’s.
  • Content verspreiden via verschillende kanalen, zoals de website, social media en pr.
  • Doelgroep bepalen op basis van onderzoek en interviews.
  • Een contentstrategie maken, bewaken en bijsturen.
  • Een contentplan maken: bepalen welke content je gaat maken.
  • Contentkalenders vullen en bepalen wie wanneer welke content maakt.
  • Data analyseren en checken hoe de content presteert.
  • Samenwerken met het SEO-team voor content-optimalisatie.

Competenties van een contentmarketeer

Als contentmarketeer moet je uitgebreide kennis hebben van verschillende marketingdisciplines. De ene dag ben je copywriter, de volgende dag ben je data-analist. Veel contentmarketeers beginnen als tekstschrijver en bouwen de benodigde skills gedurende een aantal jaren op. 

Dit zijn de 5 belangrijkste skills voor een contentmarketeer:

Storytelling 

Het doel van contentmarketing is dat je een connectie opbouwt met je doelgroep, zodat ze uiteindelijk overgaan tot actie. Dit lukt alleen als je een goed verhaal hebt. En dat bereik je met storytelling.

In het kort: veel bedrijven vertellen alleen maar over zichzelf. Met storytelling zet je niet jezelf, maar je potentiële klant centraal. Jij bent de gids die de klant de oplossing biedt voor zijn of haar probleem. 

Strategie

Je moet strategisch kunnen denken als contentmarketeer. Je maakt zelf of met je team een contentstrategie. Die strategie moet aansluiten op de bedrijfsdoelen. Vervolgens bewaak je de strategie. 

Je baseert strategische keuzes altijd op data, die in overvloed beschikbaar is via marketingtools zoals Google Analytics, SEMrush of Ahrefs. Je moet data goed kunnen interpreteren. Als nodig, stuur je je strategie bij op basis van data. 

Creatieve content produceren

Met name geschreven content speelt een belangrijke rol in online marketing. Als contentmarketeer heb je precies in de gaten hoe geschreven content kan bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Je hebt je eigen visie op blogs, longreads, whitepapers en e-books. In een kleiner bedrijf schrijft de contentmarketeer ook SEO-teksten

Meestal werk je samen met een team van tekstschrijvers. Dan is het jouw verantwoordelijkheid om de taken en onderwerpen te verdelen. 

Voor hoogwaardige en creatieve content moet je schrijfvaardigheid uiteraard uitstekend zijn. Je moet in staat zijn om goede verhalen te vertellen en om je doelgroep te overtuigen, zonder dat je probeert te verkopen. 

Visuele content en social media

Geschreven content is misschien de basis, maar visuele content is onmisbaar in een goede contentmarketingstrategie. Denk aan infographics, video’s en afbeeldingen. Visuele content ondersteunt je verhaal. Je gebruikt dit soort content op je website, maar ook op social media.

Sommige contentmarketeers zelfs hun specialiteit van social media. Maar meestal beheerst een contentmarketeer een of twee platforms volledig en heeft hij of zij basiskennis van de andere kanalen. Het belangrijkste is dat je weet welk type content het beste werkt voor je doelgroep, en op welk platform je die content post. 

Zo is Twitter goed voor het promoten van nieuwe content. Op Facebook kun je de verbinding met je doelgroep opzoeken. En Pinterest is uitermate geschikt voor het delen van visuele content.

Conversie

Als contentmarketeer weet je hoe belangrijk het is om bezoekers te converteren. Met een systematische aanpak kun je een bezoeker die in eerste instantie alleen op zoek is naar informatie en geen concrete koopintentie heeft, langzaam maar zeker interesseren voor jouw product of dienst. 

Daarnaast is het aantal conversies een belangrijke KPI voor het succes van je marketinginspanningen. 

Waar werken contentmarketeers?

Contentmarketeers kunnen in principe overal werken. De meeste contentmarketeers werken in de B2B-branche. Het belangrijkste doel van een B2B-contentmarketeer is het genereren van leads

Maar als contentmarketeer kun je ook werken voor een contentmarketingbureau, B2C-bedrijf, overheidinstelling of non-profitorganisatie. 

Hoe word je contentmarketeer?

Er is geen vast traject dat je moet volgen om contentmarketeer te worden. Je kunt uiteraard een marketingstudie volgen, maar dat is niet verplicht. Er zijn genoeg contentmarketeers die geen marketing hebben gestudeerd. Het belangrijkste is dat je een goed taalgevoel hebt, goed kunt schrijven en analytisch en strategisch ingesteld bent. Veel contentmarketeers beginnen als copywriter of tekstschrijver en volgen cursussen om kennis en ervaring op te doen in de diverse marketingdisciplines.

Samenvatting

Contentmarketeers spelen een cruciale rol in moderne marketingstrategieën. Door hun veelzijdige vaardigheden en expertise dragen zij bij aan het genereren van leads en het bevorderen van merkbekendheid en vertrouwen. Met passie voor creativiteit en strategisch denken, zetten zij zich in voor het realiseren van succesvolle campagnes en bedrijfsdoelen.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.