Wat doet een contentmarketeer? Creatieve storyteller en data-analist ineen

Wat is een content marketeer

Een contentmarketeer heeft uitgebreide kennis van verschillende marketingdisciplines. Maar wat houdt dat precies in? Over welke skills en competenties moet je als contentmarketeer beschikken? Waar werken contentmarketeers en hoe word je contentmarketeer?

Ik beantwoord al je vragen, maar eerst geef ik een een definitie van de term ‘contentmarketeer’.

Wat is een contentmarketeer? 

Definitie van de term ‘contentmarketeer’

Een contentmarketeer is iemand die verantwoordelijk is voor het plannen, creëren en delen van waardevolle content. Het doel hiervan? Om relevante bezoekers aan te trekken en die bezoekers te converteren naar klanten. 

Het type content dat de contentmarketeer creëert en deelt is afhankelijk van wat hij of zij verkoopt. Een contentmarketeer probeert een relatie op te bouwen met de doelgroep, zodat ze in een later stadium voldoende vertrouwen hebben om tot koop over te gaan.

Wat is een content marketeer - infographic

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert. Met deze content spreek je een duidelijk afgebakende doelgroep aan. Het doel is om deze specifieke doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties.

Het grote verschil met andere vormen van marketing? Het woord ‘waardevol’. Dit tilt de hele definitie naar een ander niveau. Zonder dit sleutelwoord kan dit gaan over iedere vorm van marketing, zoals advertenties en reclame. 

Dit is zo belangrijk, omdat mensen waardevolle content opzoeken en willen consumeren. Bij advertenties is dit heel anders: die worden vaak gemeden. 

Wat doet een contentmarketeer?

Een contentmarketeer is een creatieve storyteller en data-analist ineen. Als contentmarketeer ben je een onmisbare schakel in het online en offline landschap. 

Als contentmarketeer is het jouw missie om: 

  • Je doelgroep te doorgronden
  • Een contentplan en contentstrategie maken
  • Content te creëren die waardevol is voor je doelgroep
  • Te zorgen dat je doelgroep converteert 
  • Data te analyseren en KPI’s te monitoren
  • Content te optimaliseren op basis van data
Taken van een contentmarketer

Dit zijn de belangrijkste dagelijkse werkzaamheden van een contentmarketeer:

  • Content schrijven, zoals blogs, whitepapers en landingspagina’s.
  • Video-content maken, zoals how-to-video’s, uitlegvideo’s, salesvideo’s.
  • Content verspreiden via verschillende kanalen, zoals social media en pr.
  • Doelgroep bepalen en buyer persona’s maken op basis van interviews.
  • Een contentstrategie maken, bewaken en bijsturen.
  • Een contentplan maken: bepalen welke content je gaat maken.
  • Contentkalenders vullen en bepalen wie wanneer welke content maakt.
  • Data analyseren en checken hoe de content presteert.
  • Samenwerken met het SEO-team voor content-optimalisatie.

Welke competenties heb je nodig als contentmarketeer?

Als contentmarketeer moet je uitgebreide kennis hebben van diverse marketingdisciplines. De ene dag ben je copywriter, de volgende dag ben je data-analist. De meeste contentmarketeers beginnen als tekstschrijver en bouwen de benodigde skills gedurende een aantal jaren op. 

Dit zijn de 5 belangrijkste skills waarover je moet beschikken als contentmarketeer:

Storytelling 

Het doel van contentmarketing is je doelgroep aanzetten tot een (winstgevende) actie. Dit lukt alleen als je een goed verhaal hebt. 

Door verhalen te vertellen, maakt je doelgroep op een laagdrempelige en toegankelijk manier kennis met jou, je bedrijf of je merk. Uiteindelijk bouw je vertrouwen op. En pas als je vertrouwen hebt gewonnen, verkoop je iets. 

Strategie

Een goede contentmarketeer is zich bewust van de onderliggende contentstrategie. Je moet begrijpen welke doelen je moet bereiken met de contentmarketing.  

Content schrijven

Geschreven content speelt een belangrijke rol in online marketing. Als contentmarketeer moet je precies in de gaten hebben hoe geschreven content kan bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Je ontwikkelt je eigen visie op blogs, long reads, whitepapers en e-books. Waarschijnlijk besteed je ook de nodige uren aan het schrijven van SEO teksten

Vaak werk je samen met een team van tekstschrijvers. Dan is het jouw verantwoordelijkheid om de taken en onderwerpen te verdelen. 

Als je hoogwaardige content wilt schrijven, moet je schrijfvaardigheid uiteraard uitstekend zijn. Je moet in staat zijn om je doelgroep te overtuigen, zonder dat je probeert te verkopen. 

Social media

Echte contentmarketeers begrijpen hoe social media werkt.

Sommige contentmarketeers maken hier zelfs hun specialiteit van. Maar de meesten beheersen een of twee platforms en hebben een basiskennis van de andere kanalen. Het belangrijkste is dat je weet welk type content het beste werkt op elk platform. 

Zo is Twitter goed voor het promoten van nieuwe content. Op Facebook kun je de verbinding met je doelgroep leggen. En Pinterest is uitermate geschikt voor het delen van visuele content.

Conversie

Als contentmarketeer weet je hoe belangrijk het is om bezoekers te converteren. 

Contentmarketing is een systematische aanpak. Met contentmarketing kun je een bezoeker, die in eerste instantie alleen op zoek is naar informatie en geen concrete koopintentie heeft, langzaam maar zeker interesseren voor jouw product of dienst. 

Dit lukt alleen als je gefocust bent op conversie. 

Waar werken contentmarketeers?

Contentmarketeers kunnen in principe overal werken. De meeste contentmarketeers werken in de B2B-branche. Het belangrijkste doel van een B2B-contentmarketeer is het genereren van leads. 

Maar als contentmarketeer kun je ook werken voor een content marketing bureau, B2C-bedrijven of non-profitorganisaties.  

Hoe word je contentmarketeer?

Er is geen vast traject dat je moet volgen om contentmarketeer te worden. Je kunt uiteraard een marketingstudie volgen, maar dat is niet verplicht. Er zijn genoeg contentmarketeers die geen marketing hebben gestudeerd. Veel contentmarketeers beginnen als copywriter of tekstschrijver en volgen allerlei cursussen om kennis en ervaring op te doen in de diverse marketingdisciplines.