Wat is contentmarketing en hoe bouw je er een sterk merk mee?

Wat is content marketing

Contentmarketing is een manier om potentiële klanten te bereiken, aan je binden, te converteren en te behouden. Contentmarketing is populairder dan ooit. 

Vaak werkt contentmarketing beter dan andere vormen van marketing. Dat komt doordat mensen waardevolle content opzoeken en willen consumeren, in tegenstelling tot advertenties die ze vaak liever mijden.

Wil je beginnen met contentmarketing? Slim – de kans is groot dat je concurrenten al begonnen zijn. Hoe eerder je begint, hoe sneller je de achterstand kan wegwerken.

In dit blog leggen we je uit wat contentmarketing is, hoe het werkt en welke stappen je moet nemen om te starten met contentmarketing.  

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een techniek die volledig draait op het creëren en verspreiden van waardevolle content voor een specifieke doelgroep. Het doel is om die specifieke doelgroep aan je te binden, te converteren en te behouden. 

Bij Machielsen hebben we een eenvoudige contentmarketing-strategie. We delen onze kennis op het gebied van contentmarketing, SEO en internationalisering in de vorm van blogs en artikelen. 

Met onze content geven we onze doelgroep handvatten om zelf aan de slag te gaan met contentmarketing, SEO en internationalisering. Daardoor bouwen we een band op met onze doelgroep, en als ze ons nodig hebben, zijn we er voor ze. 

Blogs en geschreven content vormen de basis voor onze contentmarketing. Daar zijn we goed in en dat past bij onze doelgroep. Maar voor contentmarketing kun je in principe ieder type content inzetten – niet alleen tekst, maar ook bijvoorbeeld video’s, afbeeldingen en zelfs evenementen. Wat het beste werkt, hangt af van je doelgroep en waar jij je goed bij voelt. 

Definitie van contentmarketing

Content Marketing Institute gebruikt de volgende definitie van contentmarketing:

“Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.”

En het woord ‘waardevol’ (valuable) laat het hier verschil ziet tussen contentmarketing en andere vormen van marketing. Dit brengt de hele definitie van contentmarketing naar een hoger niveau. Zonder dit sleutelwoord kan deze definitie over iedere vorm van content gaan, zelfs over reclame en advertenties. 

Wat is contentmarketing - definitie met informatie

Wat is content precies?

Content is informatie die een doel dient. Meestal wordt bij content gedacht aan online uitingen, zoals tekst, afbeeldingen of video. Technisch gezien kan een evenement ook een vorm van content zijn. 

Goede content is afgestemd op de doelgroep, het medium en het bedrijf dat de uiting doet.

Dit zijn de meest voorkomende soorten content: 

  • Blogs
  • Youtube-video’s
  • Infographics
  • Animaties
  • E-books
  • Cheatsheets
  • Podcasts
  • Templates

De lijst met content-soorten is oneindig. Misschien denk je nu: als ik van alles een beetje doe, bereik ik meer mensen. Het tegengestelde is waar. Je maakt veel meer impact door al je focus op een of twee formats te richten. 

Wij hebben bewust gekozen om ons vooral te richten op blogs, omdat we weten dat onze doelgroep actief op zoek is naar informatie. Ze gebruiken Google om antwoorden op hun vragen te vinden. Daarom schrijven wij deze content: om zichtbaar te zijn waar onze doelgroep is. 

Contentmarketing uitgelegd aan de hand van een voorbeeld

Contentmarketing is uit te leggen met een eenvoudig voorbeeld. 

Stel, je overweegt om een kettlebell te kopen en er zijn twee websites die kettlebells aanbieden. Winkel ABC probeert je direct een kettlebell te verkopen, winkel XYZ biedt je een gratis startersgids aan. 

Omdat je nog niet zeker weet of je wel een kettlebell wilt, kies je voor de startersgids van winkel XYZ. In deze gids staat superveel informatie: welke basisoefeningen je kunt doen met een kettlebell, waar je op moet letten als je een kettlebell koopt en tips voor een gezonde levensstijl.

Na het lezen van de startersgids ben je overtuigd van het nut van kettlebells. Waar koop je ‘m? Bij winkel XYZ, natuurlijk. Zij hebben je immers al die handige informatie gegeven.

Nadat je de kettlebell hebt gekocht, krijg je nog een extra gids met gezonde recepten en krijg je een link naar een video met de 5 beste warming-up-oefeningen. Door deze extra ‘nazorg’ ben je extra blij dat je voor winkel XYZ hebt gekozen. 

Dus hoe werkt contentmarketing?

Het grote verschil tussen de twee winkels? Winkel XYZ voorziet in de informatiebehoefte van zijn klant. 

En dit is precies het uitgangspunt van contentmarketing: op het juiste moment door de juiste doelgroep worden gevonden en de juiste informatie te bieden.

Dit klinkt als geluk hebben: op het juiste moment op de juiste plaats zijn.

Integendeel. Contentmarketing is een systematische aanpak, waarbij je een bezoeker die in eerste instantie alleen informatie zoekt en geen concrete koopintentie heeft, langzaam maar zeker weet te interesseren voor jouw product of dienst. Dit doe je met een marketingfunnel.

Je leidt je potentiële klant hiermee als het ware door zijn klantreis. Zonder dat je direct iets probeert te verkopen, helpt je de potentiële klant in zijn of haar zoektocht naar informatie. Je deelt waardevolle kennis en bereidt de potentiële klant voor op de volgende stap in je funnel.

Door een systematische aanpak converteer je bezoekers in leads, van leads in prospects en van prospects in klanten.

De contentmarketing-mythe

Uit onderzoek van Moz blijkt dat de meeste organisaties een verkeerd beeld hebben van hoe contentmarketing werkt.

De meeste organisaties gaan ervan uit dat contentmarketing er zo uitziet:

  • Een contentmarketeer maakt toffe content. Iedereen gaat daarvan onder de indruk zijn.
  • Je promoot de content door het te delen via social media – al dan niet betaald. Iedereen gaat jouw content massaal liken en delen.
  • De leads stromen binnen dankzij je eenmalige inspanning. Iedereen vindt jouw content helemaal het einde.

Ik help je direct uit de droom: zo werkt het niet.

Rand Fishkin van Moz vergelijkt het met een spaarrekening. Door goede contentmarketing komt je doelgroep in aanraking met je merk.

Elke keer dat ze ermee in aanraking komen, wordt het banksaldo een beetje positiever. Maar je moet blijven sparen totdat je genoeg credits hebt opgebouwd.

Uiteindelijk zullen mensen je vertrouwen. Dan gaan ze over tot actie en maken ze de volgende stap in de funnel of customer journey.

Een veelgemaakte fout is te weinig tijd en budget uittrekken voor contentmarketing. Contentmarketing leidt niet tot instant succes: je moet consistent content blijven maken. Veel bedrijven houden hier geen rekening mee en zijn daardoor niet succesvol met contentmarketing.

Twee misvattingen over contentmarketing

  • Contentmarketing is afhankelijk van SEO
  • Contentmarketing is bloggen

Contentmarketing is afhankelijk van SEO

Contentmarketing en SEO worden vaak in een adem genoemd. Ook bij Machielsen combineren we contentmarketing bijna altijd met SEO-teksten. Maar goede contentmarketing is niet per definitie afhankelijk van zoekmachineoptimalisatie. Wel is het zo dat het met goede content makkelijker is om hoog te ranken in de zoekmachines. 

Maar SEO is slechts één kanaal om verkeer naar je content te leiden. Als je een contentmarketing-campagne opzet, is het soms zelfs beter om te adverteren. 

Waarom? Omdat je content waardevol is voor een specifieke doelgroep. Door te adverteren op Linkedin, Facebook of een ander kanaal, kun je die doelgroep heel gericht benaderen. Na het eerste contact start je contentmarketing-funnel. 

Contentmarketing is bloggen

Bloggen en contentmarketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat betekent niet dat je voor goede contentmarketing per se een blog moet beginnen

Welk kanaal je inzet en waar je succesvol mee kunt zijn, hangt volledig af van jou en je doelgroep. 

Veel bedrijven zijn bang om te beginnen met contentmarketing, omdat ze denken dat ze tientallen uitgebreide blogs moeten schrijven. Maar als je jouw doelgroep beter kunt helpen met instructiefilmpjes, hoef je geen enkel blog te schrijven

Nu ben jij aan zet!

Wij zijn ervan overtuigd dat contentmarketing de effectiefste vorm van marketing is. Voor organisaties is het belangrijk om een strategie te formuleren die aansluit op de bedrijfsdoelstellingen. Het creëren van content is nooit het doel maar het middel.

Wil je een concrete contentstrategie die voor tastbare resultaten zorgt? 

In deze handleiding delen we 8 stappen die je moet volgen om een contentstrategie te maken waar je op kunt bouwen.

Begin met het vastleggen van je doelen, breng je doelgroep en concurrentie in kaart. En gebruik die informatie om op zoek te gaan naar goede content-onderwerpen.

SEO-specialist bij bureau Machielsen

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet?

Met onze gratis content- en SEO-audit laten we zien hoe je het maximale uit je website haalt. Wij brengen in kaart hoe je er nu voor staat en waar je grootste kansen liggen. Je ontvangt een op maat gemaakt rapport met direct toepasbare tips en tricks.


Doe mij maar zo'n gratis SEO-audit