Wat is contentmarketing en hoe bouw je er een sterk merk mee?

Content

relatie opbouwen met content marketing

Inhoudsopgave

Contentmarketing is een manier om potentiële klanten te bereiken, aan je te binden, te converteren en te behouden. 

Vaak werkt contentmarketing beter dan andere vormen van marketing. Dat komt doordat mensen waardevolle content actief opzoeken en willen consumeren, in tegenstelling tot advertenties: die mijden ze vaak liever.

Met contentmarketing maak je een connectie met je doelgroep, doordat je zichtbaar bent in de hele funnel. Als ze je dan eenmaal nodig hebben, weten ze dat jij degene bent die hen kan helpen. Hierdoor kiezen ze eerder voor jou dan voor je concurrenten.

Wil je beginnen met contentmarketing? Je leest hier wat het is, hoe het werkt en welke stappen je moet nemen om te starten met contentmarketing en een contentmarketingstrategie.  

Dit zijn de belangrijkste punten die we gaan bespreken

  • Contentmarketing is een marketingvorm waarbij je waardevolle content creëert om doelgroepen aan te trekken, te converteren en te behouden.
  • Je kunt verschillende soorten content inzetten, zoals blogs, video’s, podcasts en infographics.
  • Contentmarketing zorgt voor zichtbaarheid in de hele klantreis en positioneert jouw bedrijf als autoriteit.
  • Contentmarketing is kostenefficiënt op de lange termijn en zorgt voor een connectie met de doelgroep.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert, zodat je zichtbaar bent in iedere stap van de klantreis. Hierdoor kun je een specifieke doelgroep aantrekken, converteren en vasthouden, en een waardevolle relatie met hen opbouwen. 

Voor contentmarketing kun je in principe ieder type content inzetten – niet alleen tekst, maar ook bijvoorbeeld video’s, afbeeldingen en zelfs evenementen. Wat het beste werkt, hangt af van je doelgroep en waar jij je goed bij voelt. 

Wat is content precies?

Content bestaat uit de ideeën die worden weergegeven via een medium. In de marketingwereld zien we content als inhoud. Dit kan de inhoud zijn van een:

  • Blog
  • Landingspagina
  • SEO-tekst
  • Video
  • Bushokje-advertentie
  • Facebook-post
  • Evenement

En nog veel meer.

Goede content in marketing is altijd geschreven voor een specifieke doelgroep. Als je een contentmarketingstrategie hebt, regel je precies hoe en wanneer je potentiële klanten aanspreekt. 

Dit zijn de meest voorkomende soorten content:

  • Blogs
  • YouTube-video’s
  • Podcasts
  • Infographics
  • Animaties
  • E-books
  • Templates

Zichtbaar over de hele funnel met contentmarketing

De allerbeste contentmarketing volgt het principe van storytelling. In het kort zet je hierbij de potentiële klant centraal in je verhaal, en niet je bedrijf. Hierdoor maak je een connectie met je doelgroep. Combineer dit met een goede contentmarketingstrategie en je bent optimaal zichtbaar in de hele funnel:

  • Je bent eerder in beeld bij je doelgroep
  • Je doelgroep ziet je als autoriteit
  • Je converteert beter
  • Je houdt klanten beter vast

Je bent eerder in beeld bij je doelgroep

Met contentmarketing los je het grootste probleem op van de meeste marketingstrategieën. Je komt niet pas in beeld als klanten willen kopen, maar al veel eerder.

Je doelgroep is namelijk niet op zoek naar jou, maar naar een oplossing voor hun probleem. Als je onzichtbaar bent, kan de doelgroep niet voor je kiezen. Met contentmarketing ben je al aan het begin van de klantreis zichtbaar, waardoor je voor een connectie zorgt. Die connectie werpt zijn vruchten af op het moment dat de doelgroep klaar is om te kopen.

Je doelgroep ziet je als autoriteit

Je overtuigt je doelgroep niet door alleen maar te bestaan. Daarom moet je content altijd relevante en waardevolle informatie bevatten.

Het doel is dat je altijd op de radar van je doelgroep bent als ze zoeken naar oplossingen rondom jouw product of dienst. Als je steeds de relevante en waardevolle informatie biedt waarnaar ze op zoek zijn, onthoudt de doelgroep je bedrijf en zien ze je als autoriteit.

Je converteert beter

Wat heb je aan bezoekers als ze uiteindelijk niets kopen? Niet zoveel. Gelukkig helpt contentmarketing ook met het laatste zetje. Denk aan goed gestructureerde landingspagina’s die hun laatste bezwaren wegnemen.

Is je doelgroep vaak bang dat je product te duur is, of dat ze je abonnement niet gratis kunnen opzeggen? Dan kun je een landingspagina maken waarop je die angsten wegneemt. Denken ze dat je product ingewikkeld werkt? Maak een eenvoudige uitlegvideo. Duidelijke CTA’s zijn onmisbaar als je goed wilt converteren.

Je houdt klanten beter vast

Contentmarketing stopt niet bij de verkoop. Nazorg is ontzettend belangrijk. Zo zorg je dat klanten blijven terugkomen. En als ze zelf niet terugkeren, vertellen ze anderen hoe goed je service is.  Je kunt je aftersales op talloze manieren inrichten. Denk aan een uitgebreide help-sectie voor je software of maandelijkse abonnement. Of richt een e-mailsequentie in met tips en exclusieve korting rondom de door hen gekochte producten.

Voorbeeld van contentmarketing

Contentmarketing is uit te leggen met een eenvoudig voorbeeld. Stel, je overweegt om een kettlebell te kopen en er zijn twee websites die kettlebells aanbieden. Winkel ABC probeert je direct een kettlebell te verkopen, winkel XYZ biedt je een gratis startersgids aan.

Omdat je nog niet zeker weet of je wel een kettlebell wilt, kies je voor de startersgids van winkel XYZ. In deze gids staat superveel informatie: welke basisoefeningen je kunt doen met een kettlebell, waar je op moet letten als je een kettlebell koopt en tips voor een gezonde levensstijl.

Na het lezen van de startersgids ben je overtuigd van het nut van kettlebells. Waar koop je ’m? Bij winkel XYZ, natuurlijk. Zij hebben je immers al die handige informatie gegeven.

Nadat je de kettlebell hebt gekocht, krijg je nog een extra gids met gezonde recepten en krijg je een link naar een video met de 5 beste warming-up-oefeningen. Door deze extra nazorg ben je extra blij dat je voor winkel XYZ hebt gekozen.

Dus hoe werkt contentmarketing?

Het grote verschil tussen de twee winkels? Winkel XYZ voorziet in de informatiebehoefte van zijn klant. 

En dit is precies het uitgangspunt van contentmarketing: op het juiste moment door de juiste doelgroep worden gevonden en de juiste informatie te bieden.

Dit klinkt als geluk hebben: op het juiste moment op de juiste plaats zijn.

Integendeel. Contentmarketing is een systematische aanpak, waarbij je een bezoeker die in eerste instantie alleen informatie zoekt en geen concrete koopintentie heeft, langzaam maar zeker weet te interesseren voor jouw product of dienst. Dit doe je met een marketingfunnel.

Je leidt je potentiële klant hiermee als het ware door zijn klantreis. Zonder dat je direct iets probeert te verkopen, helpt je de potentiële klant in zijn of haar zoektocht naar informatie. Je deelt waardevolle kennis en bereidt de potentiële klant voor op de volgende stap in je funnel.

Door een systematische aanpak converteer je bezoekers in leads, van leads in prospects en van prospects in klanten.

De contentmarketing-mythe

Uit onderzoek van Moz blijkt dat de meeste organisaties een verkeerd beeld hebben van hoe contentmarketing werkt.

De meeste organisaties gaan ervan uit dat contentmarketing er zo uitziet:

  • Een contentmarketeer maakt toffe content. Iedereen gaat daarvan onder de indruk zijn.
  • Je promoot de content door het te delen via social media – al dan niet betaald. Iedereen gaat jouw content massaal liken en delen.
  • De leads stromen binnen dankzij je eenmalige inspanning. Iedereen vindt jouw content helemaal het einde.

Ik help je direct uit de droom: zo werkt het niet.

Rand Fishkin van Moz vergelijkt het met een spaarrekening. Door goede contentmarketing komt je doelgroep in aanraking met je merk.

Elke keer dat ze ermee in aanraking komen, wordt het banksaldo een beetje positiever. Maar je moet blijven sparen totdat je genoeg credits hebt opgebouwd.

Uiteindelijk zullen mensen je vertrouwen. Dan gaan ze over tot actie en maken ze de volgende stap in de funnel of customer journey.

Een veelgemaakte fout is te weinig tijd en budget uittrekken voor contentmarketing. Contentmarketing leidt niet tot instant succes: je moet consistent content blijven maken. Veel bedrijven houden hier geen rekening mee en zijn daardoor niet succesvol met contentmarketing.

Drie misvattingen over contentmarketing

  • Contentmarketing is afhankelijk van SEO
  • Contentmarketing is bloggen
  • Contentmarketing is zonde van je geld

Contentmarketing is afhankelijk van SEO

Contentmarketing en SEO worden vaak in een adem genoemd. Ook bij Machielsen combineren we contentmarketing bijna altijd met SEO-teksten. Maar goede contentmarketing is niet per definitie afhankelijk van zoekmachineoptimalisatie. Wel is het zo dat het met goede content makkelijker is om hoog te ranken in de zoekmachines. 

Maar SEO is slechts één kanaal om verkeer naar je content te leiden. Als je een contentmarketing-campagne opzet, is het soms zelfs beter om te adverteren. 

Waarom? Omdat je content waardevol is voor een specifieke doelgroep. Door te adverteren op Linkedin, Facebook of een ander kanaal, kun je die doelgroep heel gericht benaderen. Na het eerste contact start je contentmarketing-funnel. 

Contentmarketing is bloggen

Bloggen en contentmarketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat betekent niet dat je voor goede contentmarketing per se een blog moet beginnen. 

Welk kanaal je inzet en waar je succesvol mee kunt zijn, hangt volledig af van jou en je doelgroep. 

Veel bedrijven zijn bang om te beginnen met contentmarketing, omdat ze denken dat ze tientallen uitgebreide blogs moeten schrijven. Maar als je jouw doelgroep beter kunt helpen met instructiefilmpjes, hoef je geen enkel blog te schrijven. 

Contentmarketing is zonde van je geld

Je moet flink aan de slag met je marketing als je je contentmarketing goed wilt neerzetten. Je moet een strategie uitdenken en flink wat content creëren voor de hele funnel. Maar het mooie van contentmarketing is dat het rendement hartstikke hoog is.

Stel dat je normaal alleen maar ads gebruikt om je doelgroep naar je salespagina’s te krijgen. De hoge kosten voor die advertenties komen iedere maand terug.

Vergelijk dat met de kosten voor contentmarketing. Dan maak je eenmalig een strategie, een funnel en teksten die je doelgroep op een organische manier naar diezelfde salespagina leiden. Daar hoef je maar één keer tijd en geld in te investeren. Die content kan vervolgens jaren mee, met hoogstens hier en daar een update. Ook voor deze content kun je adverteren, maar doordat de content is geoptimaliseerd voor de klantreis, zijn de kosten stukken lager.

Uiteindelijk kost contentmarketing veel minder geld dan blindelings geld in advertenties investeren – en daar krijg je ook nog eens een connectie met je doelgroep voor terug.

Nu ben jij aan zet!

Wij zijn ervan overtuigd dat contentmarketing de effectiefste vorm van marketing is. Door waardevolle en relevante content te creëren, ben je optimaal zichtbaar en maak je een connectie met je doelgroep.

Als je aan de slag wilt met contentmarketing, is het belangrijk om een solide strategie te ontwikkelen en verschillende soorten content in te zetten om je doelgroep effectief te bereiken. Vergeet niet om zichtbaar te zijn in elke stap van de klantreis en je te focussen op storytelling en autoriteit. Door consistentie en een goed doordachte aanpak bouw je een waardevolle relatie met je doelgroep op, wat leidt tot betere conversies en klantbehoud.

Wil je een concrete contentstrategie die voor tastbare resultaten zorgt? In deze handleiding delen we 8 stappen die je moet volgen om een contentstrategie te maken waar je op kunt bouwen.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.