Wat is een SEO-specialist?

SEO

wat is een SEO specialist?

Inhoudsopgave

Waneer ben je SEO-specialist en wat doet een SEO-specialist het precies? Welke werkzaamheden horen bij SEO? Wij leggen je alles uit over het SEO-vak.

Dit zijn de belangrijkste punten uit dit blog:

  • SEO-specialisten optimaliseren websites voor hogere ranking in zoekmachines
  • Focus op content, techniek, autoriteit en gebruikerservaring
  • Combinatie met SEA vormt search engine marketing (SEM)

SEO is het optimaliseren van content, zodat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.

Een SEO-specialist zorgt ervoor dat websites zo hoog mogelijk scoren (ranken) in de organische resultaten van online zoekmachines. Om dit te bereiken, optimaliseert een SEO-specialist websites op on- en off-page-factoren. Content, techniek en autoriteit zijn de belangrijkste pijlers van SEO. 

Wat zijn de werkzaamheden van een SEO-specialist?

Als SEO-specialist is het je doel om webpagina’s zo hoog mogelijk te laten scoren op de zoekresultatenpagina. De zoekresultatenpagina wordt ook wel SERP genoemd – search engine result page. 

De SERP wordt samengesteld op basis van complexe berekeningen van het algoritme. Als je een zoekopdracht uitvoert, gaat het algoritme voor je op zoek in de index van Google. Het algoritme beoordeelt op basis van meer dan 200 ranking-factoren welke pagina’s de meest relevante resultaten zijn voor jouw zoekopdracht. 

Als SEO-specialist voer je technische optimalisaties uit, creëer je content en bouw je aan autoriteit. 

Bij de functie SEO-specialist horen de volgende werkzaamheden: 

  • Technische optimalisaties. Denk aan het verbeteren van de laadsnelheid van websites. Laadsnelheid is een belangrijke ranking-factor voor desktop en mobiel. Niemand wordt blij van zoekresultaten die traag laden.
  • Linkbuilding. Linkbuilding is een cruciaal onderdeel van SEO. Als je aan het linkbuilden bent, probeer je een verwijzing van andere websites naar je eigen website te krijgen.
  • SEO-teksten schrijven. Als je SEO-teksten schrijft, schrijf je op zo’n manier dat de content bijdraagt aan een hogere ranking in Google. 
  • Analyseren van zoekgedrag. Met analyses vind je nieuwe mogelijkheden en kansen waarmee je je contentstrategie kunt aanscherpen. 
  • Trends en ontwikkelingen volgen. Het SEO-landschap verandert razendsnel. Google voert dagelijks updates uit voor het algoritme. Ook wordt er constant getest met nieuwe functionaliteiten. Als SEO-bureau moet je bijblijven om kansen te verzilveren. 
  • Analyseren en optimaliseren van UX. Bij goede SEO draait om alles om de sitebezoeker. Het is dus belangrijk om te analyseren hoe de sitebezoeker jouw website ervaart. 

Hoe word je SEO-specialist? 

Er is geen specifieke opleiding tot SEO-specialist. 

In de basis is SEO heel toegankelijk. Er is veel informatie online beschikbaar en de meeste bedrijven redden zich met de basis. Maar als je echt stappen wilt maken, is het handig om voor SEO uitbesteden te kiezen. Een SEO-specialist heeft meer kennis en ervaring en kan daardoor sneller doelen behalen.

Het salaris van een SEO-specialist

Een SEO-specialist verdient gemiddeld tussen de € 2.500 en € 4.500 bruto per maand. (2023)

Waar werken SEO-specialisten?

Technisch gezien kan een SEO-specialist voor ieder bedrijf werken. Ieder bedrijf heeft er namelijk baat bij om hoog in Google te ranken. 

Meestal werken SEO-specialisten bij ambitieuze bedrijven die budget reserveren voor het zo goed mogelijk vindbaar maken van hun website in de zoekmachines. Soms werken ze inhouse, soms huren bedrijven een extern SEO-bureau in. Qua branche kan dit heel divers zijn: zowel commerciële bedrijven als non-profitorganisaties huren SEO-specialisten in. 

Lees ook: wat is een contentmarketeer precies?

Search engine marketing (SEM)

Als bedrijf wil je met je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staan. Hoe hoger je staat, hoe hoger de kans dat een potentiële klant op jouw website landt. Dit doe je met zoekmachinemarketing (search engine marketing of SEM). 

Héél simpel gezegd bestaat de zoekresultatenpagina uit twee onderdelen: betaalde resultaten en organische resultaten. Naast SEO (search engine optimisation) is er dus nog een manier om hoog in de zoekresultaten te eindigen: SEA (search engine advertising).  

Search engine marketing is een combinatie tussen:

  • SEO – ranken in de organische zoekresultaten 
  • SEA – ranken in de betaalde zoekresultaten

Samenvatting

Een SEO-specialist verantwoordelijk voor het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in zoekmachines. Dit wordt gedaan door het optimaliseren van content, techniek en autoriteit, met als doel meer verkeer naar de website te genereren. Samen met SEA, vormt dit de basis voor een effectieve zoekmachinemarketingstrategie.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.