Wat is SERP: betekenis en voorbeeld

wat is serp betekenis

SERP is een veelvoorkomende term in de online marketingwereld. Wij vertellen je binnen één minuut wat SERP betekent. Ook geven we je voorbeelden van belangrijke zoekresultaten.

Dit zijn de belangrijkste punten uit dit blog:

  • SERP staat voor Search Engine Results Page
  • Organische en betaalde resultaten
  • Image packs
  • Ranking bepaald door Google’s algoritme
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO) verbetert positie

SERP staat voor Search Engine Results Page, de pagina met zoekresultaten in zoekmachines zoals Google. Het bevat organische en betaalde resultaten, image packs en diverse andere elementen. SEO helpt bij het verhogen van de positie in de SERP.

Betekenis SERP

SERP staat voor Search Engine Results Page. Letterlijk vertaald: zoekmachine-resultaten-pagina. Als je iets opzoekt in Google, zie je een lijst met gerangschikte zoekresultaten die in beeld. Dat is een SERP.

Een SERP toont zoekresultaten op basis van de woorden waarop je zoekt. Google rangschikt deze resultaten via een complex algoritme. In dit algoritme spelen wel meer dan 200 ranking-factoren een rol. Zo krijg jij de meest relevante resultaten voor jouw zoekopdracht.

Elementen van een SERP

De belangrijkste SERP-elementen zijn organische resultaten, betaalde resultaten en image packs.

Informatie over andere elementen, waaronder featured snippets en rich snippets en meer, vind je in ons seo- en marketingwoordenboek.

serp-betekenis

Betaalde zoekresultaten

De bovenste paar resultaten zijn betaalde advertenties. Je herkent ze aan het dikgedrukte ‘Advertentie’ boven de blauwe titel. Bedrijven betalen geld om hier te staan bij specifieke zoekopdrachten. Onderaan de SERP staan vaak nog advertenties.

Organische resultaten

De rest van de zoekresultaten noemen we organische zoekresultaten, oftewel niet-betaalde zoekresultaten. Deze resultaten zijn gerangschikt op basis van Google’s algoritme. Dat betekent dat de meest relevante webpagina’s bovenaan staan. 

Image packs

Een image pack is een rij met relevante afbeeldingen. Ze worden meestal, maar niet altijd, getoond bij een zoekopdracht. De afbeeldingen linken niet direct naar een website, maar naar Google Afbeeldingen. Vanuit daar klik je wél door naar een website.

Zoekmachineoptimalisatie

Als bedrijf wil je zo hoog mogelijk verschijnen in de zoekresultaten op de SERP. Want hoe hoger je staat, hoe meer bezoekers je krijgt. Dat is waar SEO om de hoek komt kijken. In ons blog over zoekmachine-optimalisatie lees je precies wat SEO betekent.

Wil jij voor bepaalde zoekwoorden op een hogere positie staan in de SERP? Vraag onze gratis SEO-audit aan en onze SEO-specialisten kijken waar je kansen liggen.

Tot slot

In dit artikel hebben we de betekenis en belangrijkste elementen van SERP verkend, zoals organische en betaalde resultaten, image packs en Google’s algoritme voor het rangschikken van zoekresultaten. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines (SEO) is belangrijk om een hogere positie in de SERP te bereiken, wat leidt tot meer traffic en leads.