3 onmisbare online tools voor toffe social content

social media content maken

Deze tools zijn onmisbaar voor iedere social media-marketeer

Ben je geen pro in Photoshop, maar wil je wel mooie afbeeldingen op je socials? Staan er honderd to do’s op je lijstje en ontbreekt het je aan tijd? Ik snap hoe je je voelt – ik zat ooit in dezelfde situatie. 

Gelukkig ben ik door mijn werk als contentmarketeer in aanraking gekomen met een aantal handige tools. Tools die me, zeker in het begin, veel tijd zouden hebben bespaard. En mijn afbeeldingen er sowieso mooier uit hadden laten zien.

In dit blog bespreek ik mijn 4 favoriete social-media-tools. Met deze gratis hulpmiddelen creëer je in een handomdraai toffe social-media-content – ook als je weinig tijd of ervaring hebt.

Mooie templates dankzij Canva

Canva is een grafisch design tool waarmee je eenvoudig afbeeldingen en ontwerpen maakt. Van Instagram-berichten of nieuwsbrieven tot aan een Facebook-omslag en infographics – het kan allemaal.

Canva is een handig tool voor social media-templates.

Groot voordeel: Canva is gratis te gebruiken. Je krijgt toegang tot meer dan 8000 gratis sjablonen en honderdduizenden gratis afbeeldingen. Kortom, je kunt heel veel. Ik gebruik deze versie.

Canva heeft ook betaalde abonnementen: Pro en Onderneming. Het grootste verschil met de gratis versie is de toegang tot Canva’s volledige ontwerp-bibliotheek, meer opslagruimte en merkbeheer-opties.

Hoe werkt Canva precies? Stel dat je een afbeelding wilt maken voor op Instagram. Klik op ‘Alles bekijken’ en Canva toont je vervolgens alle bewerkbare templates in hun bibliotheek.

Hoe werkt Canva?

Zit er een ontwerp tussen dat je mooi vindt? Klik hierop, dan kun je het template gaan bewerken. Je kunt het ontwerp helemaal omgooien door bijvoorbeeld foto’s, achtergronden of elementen toe te voegen. Alleen de kleur of tekst veranderen, kan ook.

Hoe verander je templates in Canva

Mijn mening over Canva

Ik wil graag een kanttekening plaatsen bij Canva. Aan de ene kant vind ik het een geweldig hulpmiddel. Het is ideaal voor mensen of bedrijven die eenvoudig mooie content willen maken. Aan de andere kant lijken veel ontwerpen die zijn gemaakt in Canva op elkaar. Sterker nog: als ik door mijn Instagram-feed scroll, herken ik een Canva-ontwerp vrijwel direct. 

Canva is dan ook geen vervanging voor een grafisch vormgever. De templates zijn redelijk standaard – een unieke huisstijl ontwerp je er niet snel mee. Heb je al wel een huisstijl? Mijn tip: kies een template dat je mooi vindt, maar verander het op zo’n manier dat het past bij de uitstraling van je bedrijf.

Tip: dankzij dit blog heb je altijd de juiste social-media-afmetingen (2020) bij de hand.

Ik gebruik Canva voor:

  • Design-inspiratie
  • Social-media-content

Ik gebruik Canva niet voor:

  • Huisstijlen
  • Het bewerken van foto’s
  • Brochures of materiaal dat geprint moet worden

Professionele foto’s dankzij Pexels

Aantrekkelijke content doet het goed op social media. Mooie foto’s dragen hier sterk aan bij. Maar als je geen dure camera tot je beschikking hebt, is het lastig om mooie foto’s te krijgen. Toch? Nee, niet per se. Dankzij Pexels heb je namelijk toegang tot een database vol mooie stockfoto’s en -video’s. Pexels is gratis en je hebt er geen account voor nodig.

Stockfoto’s zijn professionele foto’s die je gratis of tegen betaling mag gebruiken. Er zijn stockfoto’s te krijgen in brede onderwerpen, zoals reizen, dieren en mensen.  Stockfoto’s danken hun naam aan het feit dat fotografen een ‘voorraad’ foto’s rondom een thema maken, die ze vervolgens aanbieden op beeldbanken als Pexels. Het zijn algemene foto’s die niet in opdracht zijn gemaakt.

Mijn mening over Pexels

Ik gebruik Pexels graag. De beeldbank bevat veel mooie stockfoto’s in verschillende thema’s en de afbeeldingen staan met een paar klikken op je computer – ideaal voor social media en web-content. Let op: hoe geschikt stockfoto’s voor jou zijn, hangt af van je doel en het type bedrijf.

Neem ons blog The Health Issue. Mijn collega’s en ik schrijven hier over onderwerpen als sporten, eten en lifehacks. Bij elk blog plaatsen we foto’s die het betreffende verhaal ondersteunen, maar de tekst staat altijd centraal. In zo’n geval zijn stockfoto’s perfect – het inschakelen van een fotograaf is voor ons niet nodig.

Stockfoto's voor een blog

Maar wat als je business volledig draait om visuele content? Of als de content persoonlijk en uniek moet zijn? In zo’n geval raad ik je aan om in je content te investeren. Schakel een fotograaf in of een professioneel bureau dat je hierbij helpt.

Ik gebruik Pexels voor:

  • Ondersteunende visuals op blogs
  • Social media-content
  • Presentaties

Ik gebruik Pexels niet voor:

  • Uniek beeldmateriaal
  • Huisstijlen

Freepik voor al je illustraties

Freepik is een andere website waar je onder andere stockfoto’s kunt vinden. Want naast stockfoto’s vind je er ook vector-afbeeldingen, iconen en Photoshop-bestanden. Een account op Freepik is gratis, al heb je voor €7,50 per maand toegang tot veel meer graphics en hoef je niet te verwijzen naar de eigenaar.

Vector-afbeeldingen bestaan, in tegenstelling tot pixel-afbeeldingen, uit vectoren. Het is gebaseerd op beeldverhouding en de grootte ervan staat niet vast in pixels. Hierdoor kun je een vector-afbeelding groter maken zonder kwaliteit te verliezen. Vergroot je een pixel-afbeelding, dan worden de pixels waaruit de afbeelding bestaat zichtbaar of ‘korrelig’.

Ik gebruik Freepik voor vrijwel alle afbeeldingen voor onze blogs en de socials van Machielsen. Zie je de afbeelding bovenaan in dit blog? Freepik. Een post op ons LinkedIn-profiel zoals hieronder? Ook Freepik.

Machielsen gebruikt Freepik voor social media

Mijn werkwijze is als volgt: ik bepaal vooraf hoe een afbeelding eruit moet zien en hoe deze bijdraagt aan het verhaal dat ik vertel. Vervolgens zoek ik vectors die secundaire elementen of iconen bevatten die ik wil gebruiken. Ik haal de elementen uit de afbeeldingen en voeg ze samen tot een nieuwe afbeelding. 

Mijn mening over Freepik

Van de drie genoemde tools in dit blog gebruik ik Freepik het vaakst, bijna dagelijks zelfs. Het is mijn go-to website voor alle afbeeldingen die ik maak. 

Belangrijk om te vermelden: je hebt weinig aan Freepik als je geen software hebt die vector-afbeeldingen kan inladen, zoals Photoshop of Sketch. Sleep een afbeelding rechtstreeks in de programma’s en je kunt gelijk beginnen met editen.

Ik gebruik Freepik voor:

  • Inspiratie
  • Stockfoto’s
  • Vector-afbeeldingen
  • Social media-content

Ik gebruik Freepik niet voor:

  • Uniek beeldmateriaal
  • Huisstijlen

Social media-content maken is awesome

Voor mij als content marketeer behoort social media tot een vast onderdeel van mijn werkzaamheden. Eerst schrijven we content op basis van een buyer persona. Daarna zetten we social media om de precieze doelgroep te bereiken – het is de brandstof van onze content marketing.

Het creëren van toffe content voor socials is leuk, maar met de juiste tools wordt het ook nog eens een stuk eenvoudiger. Heb je weinig ervaring met Photoshop of simpelweg geen tijd om volledig eigen content te maken? 

Ik vat het nog een keer voor je samen:

  • Met Canva ontwerp je snel aantrekkelijke social media-berichten in de juiste formaten.
  • Met Pexels download je professionele stockfoto’s.
  • Met Freepik maak je mooie visuals op basis van vectors.

Kortom, met de drie tools in dit blog heb je alles in huis om toffe content te maken. Zelfs als je weinig ervaring of tijd hebt. 

Social media is onmisbaar in sterke contentmarketing