Wat is spoken word

Waarom steeds meer bedrijven spoken word video’s gebruiken

Alles dat je moet weten over spoken word

“Wat doe ik mezelf aan?” dacht ik vier jaar geleden vlak voor mijn eerste optreden als spoken word artiest.

Ik zweette me kapot van de zenuwen, mijn hart klopte als een gek en het publiek keek ik liever niet aan.

Vijf minuten later kon ik door een staande ovatie niet stoppen met lachen.

Ik gaf mijn vrienden een high five en de bloemen waren voor mijn moeder. Dat dit het begin was van een carrière als spoken word marketeer, had ik nooit verwacht.

Toch is het zo.

Toen ik bij Machielsen aan de slag ging als content marketeer, wist ik direct: ik wil spoken word combineren met content marketing. En dat is gelukt.

Dit is de eerste spoken word video voor Machielsen en ik ben er super trots op. Binnen no time werd de video ruim 15.000 keer (organisch) bekeken.

Dit verbaasde ons allemaal, omdat het eigenlijk een experiment was waarin ik in één minuut vertel wie we zijn en wat we doen.

Spoken word is ontzettend krachtig. Grote merken als Nike en Adidas gebruiken spoken word al jaren om hun doelgroep te bereiken. En dat is precies waarom ieder bedrijf spoken word zou moeten inzetten. Maar voor veel organisaties is spoken word ontastbaar.

In dit blog neem ik je mee in de wereld van spoken word. Ik vertel je waarom spoken word zo krachtig is, hoe je het kunt toepassen en waarom iedere organisatie deze vorm van marketing moet omarmen.

Stand Up comedy

Wat is spoken word precies?

De term spoken word wordt door iedereen op een andere manier geïnterpreteerd. Het maakt niet uit aan wie ik het vertel, iedereen reageert anders op mijn titel “spoken word marketeer”. De een denk dat spoken word een vorm van rap is, de ander denkt aan een vorm van stand up comedy.

Wat veel mensen niet weten, is dat spoken word een belangrijke rol heeft gespeeld in het succes van de grootste merken ter wereld.

Goed, er zijn dus meerdere definities mogelijk van de term spoken word.

Dit is mijn definitie:

“Een voordrachtsvorm waarbij de spreker op ritme en met cadans een poëtische tekst voordraagt, zonder muzikale ondersteuning.”

Waarom is spoken waardevol?

Iedereen weet dat content belangrijk is. Maar wat vaak vergeten wordt, is dat de boodschap die je wilt overbrengen, minstens zo belangrijk is. Nog vaker wordt vergeten dat je die boodschap op de juiste manier wilt overbrengen bij je doelgroep. Enter storytelling en spoken word.

storytelling vorm van spoken word
storytelling

Spoken word is de puurste vorm van storytelling

Met spoken word probeer je de beleving van een verhaal zo sterk mogelijk over te brengen door de emotie van de luisteraar te triggeren. Om dat voor elkaar te krijgen, speel je met rijm, ritme, taal en stemgeluid.

Als je erin slaagt om storytelling en spoken word op de juiste manier in te zetten, kun je je doelgroep (of nog beter, buyer person) raken en aan je binden.

Dit is waarom spoken word een belangrijke rol speelt bij het bouwen van de grootste merken ter wereld.

Als spoken word zo goed werkt, waarom gebruikt iedere organisatie het dan niet?

Er zijn meerdere oorzaken: de meeste organisaties vinden het lastig om hun doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Ook vinden veel organisaties het moeilijk om een verhaal te vertellen.

Iedereen wil ijzersterke content maken. Maar voor een goed verhaal moet je eerst kritisch naar je bedrijf durven kijken. Wat wil je vertellen en waarom? Waar sta je voor, wat is je ultieme doel en wat maakt jouw organisatie uniek?

Kritisch naar je eigen organisatie kijken kan een pijnlijk proces zijn. Misschien is je product of dienst fantastisch, maar heb je geen verhaal. Dan is het praktisch onmogelijk om je doelgroep te raken en aan je te binden.

The best of both worlds. Spoken word brengt het beste van twee werelden bij elkaar: tekst en beeld.

Oké, woorden kunnen mega krachtig zijn. Tegelijkertijd zegt een foto meer dan duizend woorden. Spoken word is een unieke combinatie van krachtige woorden en beeld. Tel uit je winst. Met een goede spoken word video breng je jouw verhaal en boodschap op een unieke manier over op je doelgroep. Je onderscheidt je van de concurrentie zonder je authenticiteit te verliezen.

Met een spoken word bedrijfsvideo:

  • Stel je je kwetsbaar op.
  • Komt je boodschap helder over.
  • Kun je je visie delen op een creatieve manier.
  • Geef je je bedrijf een persoonlijkheid.
  • Deel je je normen en waarden.

Het is een effectieve manier om potentiële klanten en relaties uit te nodigen om feeling te krijgen met je bedrijf.

Mensen houden van verhalen. En helemaal van verhalen die simpel te volgen zijn. Bij een goede spoken word tekst/video is dat het geval. De lezer of kijker houdt gemakkelijk de aandacht vast en blijft langer geboeid.

Zelfs droge stof wordt beter onthouden als het in een goed verhaal wordt verteld. Dit komt door het gebruik van bijvoorbeeld beeldtaal. Ons brein slaat beeld gemakkelijker op dan tekst. De boodschap van een tekst blijft hierdoor beter opgeslagen. En dat is wat je wilt.

Barack obama speech

Neem een voorbeeld aan Obama. Hij leert je, hoe je de beleving van je doelgroep triggert.

Yes, we can!

Barack Obama past het gebruik van beeldtaal perfect toe. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom hij door veel mensen wordt gezien als een van de beste sprekers ter wereld. Zijn toespraken zitten bomvol poëtische hoogstandjes.

Simpel gezegd past Obama vier spoken word technieken toe die ervoor zorgen dat zijn doelgroep wordt meegenomen in zijn verhaal:

Spoken word techniek #1: Het schetsen van een omgeving. Waar speelt het verhaal zich af?

Spoken word techniek# 2: Personages. Benoem duidelijk over wie het gaat. Waar ligt ruimte voor de luisteraar om zich te relateren aan je verhaal?

Spoken word techniek #3: Story. Bedenk goed wat je wilt zeggen. Je boodschap moet kraakhelder zijn.

Spoken word techniek #4: Afsluiting. Zorg altijd voor een afgerond verhaal. Ongeacht de uitkomst (goed of slecht) heeft ieder verhaal een einde.

Barack obama beste spreker

Wist je trouwens dat Barack Obama op jonge leeftijd begon met het schrijven en voordragen van gedichten? Misschien heeft dat hem wel zo succesvol gemaakt 🙂

Als je deze vier stappen volgt, word je gedwongen om je verhaal op een bepaalde manier te structureren. Die structuur zorgt ervoor dat het verhaal to the point is en alle elementen van een verhaal bevat.

Hoe zou jij je bedrijfsverhaal vertellen à la Barack Obama?

Merken die spoken word inzetten

Dit levert spoken word de grootste bedrijven ter wereld op

Je wilt geen klanten, maar fans. “Fans” is misschien een buzzword, maar iedere marketeer droomt ervan dat klanten fans worden. Daarmee bedoel ik dat je klanten zo enthousiast zijn over jouw bedrijf, product of dienst, dat ze het voor je verkopen.

En dat is precies wat Nike doet met deze video.

Klanten aanzetten om fan te worden.

Spoken word is in your face. De boodschap staat als een huis. Voor het versterken van een merk is dit ideaal. Daarom zetten de grootste bedrijven ter wereld spoken word in voor hun branding.

Zo pakt Nike het aan:

“If you have a body, you’re an athlete.”

Eén korte zin, maar je voelt je meteen aangesproken. Nike speelt perfect in op de beleving van iedere sportliefhebber. Er wordt duidelijk gemaakt dat sport niet alleen voor de kampioenen onder ons is, maar voor iedereen.

Quote van Nike

Je spreekt je doelgroep aan en geeft hun handvatten om zich te identificeren met je merk.

En daar ligt de toegevoegde waarde van goede spoken word content: verbondenheid creëren tussen je doelgroep en je bedrijf of merk.

Nike maakt al jaren gebruik van video storytelling. Door de combinatie van tekst en beeld neemt Nike je mee in hun belevingswereld. Net zoals Obama dat doet.

Je vergeet bijna dat ze gewoon sportartikelen verkopen.

Door deze ijzersterke vorm van branding en het uitdragen van waarden, is Nike door de jaren heen meer dan alleen een merk geworden in de ogen van hun doelgroep. Het merk is een visie, iets om voor te staan.

Deze Nike commercial legt het nog beter uit.

Het effect van spoken word video’s op een bedrijf/product/dienst

We blijven nog even bij Nike. Want wat gebeurt er nu precies? Het merk zet video storytelling in en verkoopt vervolgens miljoenen schoenen wereldwijd.

Hoe dan?

Nike onderscheidt zich van de concurrentie door te vertellen waarom ze iets doen, in plaats van wat ze doen. Ze zetten hun idealen, drijfveren en kennis in de spotlights in plaats van hun producten. Zo tillen ze al jaren hun merkverhaal naar een hoger niveau.

De kwaliteit van je content is net zo belangrijk als de oprechtheid en authenticiteit van je boodschap. Je wilt dat je doelgroep gelooft in je verhaal en visie, en daardoor in de producten of diensten die je aanbiedt.

Nike krijgt dit voor elkaar door video storytelling. Want zonder die al die spoken word commercials was een paar nieuwe Nike sneakers gewoon een paar nieuwe schoenen. Door spoken word heeft de klant zich kunnen binden aan het verhaal, de visie en het merk zelf.

In zekere zin koopt de klant geen schoenen, maar een overtuiging.

Tip: In deze blog lees je vijf marketingfails door verkeerde vertalingen.

doelgroep bereiken

De sleutel om je doelgroep te overtuigen

Om je doelgroep van je verhaal te overtuigen, is diepgang onmisbaar. Je doelgroep moet de content niet ervaren als een verhaal, maar als jouw verhaal.

Met spoken word kun je een extra dimensie geven aan je content. Zo creëer je diepgang in je content. Door te spelen met woorden, laat je je creativiteit zien. Het gebruik van ritme en cadans triggert in veel gevallen de emotie van de kijker. Waar de emotie wordt geraakt, is waar je doelgroep zich kan binden aan je product, dienst, verhaal en aan je bedrijf.

Het effect van spoken word video’s op brand attitude en klantloyaliteit

First things first.

Wat is brand attitude:

De brand attitude vertelt wat mensen denken over een dienst/product/bedrijf. En of er wordt voorzien in de behoefte van de consument. Brand attitude wordt veel gebruikt bij het opzetten van marketingcampagnes.

Wat is klantloyaliteit:

De klantloyaliteit geeft aan in welke mate klanten toegewijd zijn aan een dienst of product van een merk/bedrijf. En belangrijker nog, of de klant bereid is om het product of de dienst te verkiezen boven de concurrentie.

De vraag is: Welk effect hebben spoken word video’s op de brand attitude en klantloyaliteit?

Dit gebeurt er als een bedrijf spoken word video’s inzet

Omdat je spoken word video geen straight sell is, ervaart je doelgroep je content niet als de zoveelste verkooptruc. Ze ervaren het als een verhaal dat je met oprechte intenties met hen wilt delen. Je biedt een dienst of product, en je bent er van overtuigd dat het van waarde kan zijn voor je doelgroep. Die overtuiging is wat mensen willen zien. Op deze manier vergroot je de kans dat je doelgroep het ook daadwerkelijk zo ervaart.

Mensen vinden het indrukwekkend als een bedrijf ergens voor staat en dat op een creatieve manier van de daken schreeuwt. Iemand voelt zich eerder verbonden met een bedrijf dat duidelijk ergens voor staat, dan een bedrijf waar het slechts om de centen gaat.

Het resultaat van spoken word video’s is vaak dat mensen meer vertrouwen krijgen in je bedrijf. De mening van je doelgroep ten opzichte van je bedrijf wordt positiever, dus de brand attitude verbetert.

Een betere brand attitude staat gelijk aan meer vertrouwen. En meer vertrouwen staat gelijk aan een verhoogde klantloyaliteit.

Klantloyaliteit door spoken word

Waarom je spoken word moet omarmen

We kunnen het belang van content en storytelling niet vaak genoeg benoemen. In eerste instantie om je doelgroep te bereiken, maar ook voor jezelf als ondernemer. Hoe kijk ik naar mijn bedrijf? En wat wil ik er nu echt mee? Door dieper in te gaan op je eigen waarom-vragen, kun je veel leren over je bedrijf en de doelen die je stelt.

Voor veel ondernemers is video marketing een perfecte weerspiegeling van hun visie. Dit resultaat is alleen haalbaar als je 100% procent eerlijk durft te zijn naar jezelf en je medewerkers.

Daarnaast is het uitproberen van een nieuwe vorm van content creatie waardevol. Je verrast je bestaande klanten en vergroot de kans op het bereiken van nieuwe klanten. Op deze manier laat je zien dat je vernieuwing belangrijk vindt en niet bang bent om te experimenteren.

 

Summary
Alles dat je moet weten over spoken word
Article Name
Alles dat je moet weten over spoken word
Description
Spoken word is ontzettend krachtig. Wist je dat de grootste merken ter wereld spoken word inzetten? Maar waarom is spoken word eigenlijk zo effectief? In dit blog lees je waarom iedere organisatie spoken word moet omarmen.
Author
Publisher Name
Machielsen
Publisher Logo