Wat is copywriting? Betekenis, uitleg en voorbeelden

wat is copywriting

Copywriting is tekstschrijven op een bepaalde manier. Wat is het precies? Wat doe je als copywriter? Wat is het verschil met tekstschrijven of contentmarketing? Wij leggen alles uit over copywriting.

Copywriting is het schrijven van overtuigende, commerciële teksten gericht op klantwerving. Copywriters zijn gespecialiseerd in korte, pakkende teksten en verschillen van tekstschrijvers en contentmarketeers.

Dit zijn de belangrijkste feiten over copywriting

  • Copywriting: overtuigende, commerciële teksten
  • Copywriters: experts in wervende teksten
  • Verschil met tekstschrijvers: focus op kortere, pakkende teksten
  • Verschil met contentmarketeers: copywriting is onderdeel van contentmarketing
  • Toepassingen: slogans, titels, folders, CTA’s, website-teksten, socialmediacontent

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten die overtuigen. Deze teksten zijn uiteindelijk altijd bedoeld om klanten te werven: commerciële teksten dus. Het doel hiervan is dus dat iemand actie onderneemt en verder in de marketingfunnel komt, waardoor hij of zij een product koopt of een dienst afneemt.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is iemand die is gespecialiseerd in het schrijven van deze wervende teksten. Meestal zijn het freelancers of werknemers bij een marketingbedrijf. Hij of zij weet met welke woorden het gedrag van klanten is te beïnvloeden. Hierbij is het belangrijk om de doelgroep en de behoeftes van de doelgroep te leren kennen. Dit gaat het makkelijkst met een buyer persona.

Voorbeelden van teksten die copywriters schrijven

Meestal schrijven copywriters onder andere:

Slagzinnen en slogans
De zin die naast of onder een merk staat? Grote kans dat die door een copywriter is geschreven.

Titels of ondertitels
De titel van een blog of webpagina moet bezoekers verleiden om verder te lezen.

Folders
In een folder staat bondige informatie over een product of dienst. Copywriters weten hierin de juiste toon te vinden.

CTA’s
Calls to action staan op een website in de lopende tekst of aan het einde van een tekst. Hiermee zet een copywriter de lezer aan een actie.

Website-teksten
Copywriters schrijven vooral website-teksten die wervend moeten zijn, zoals een treffende product- of dienstenpagina die tot koop aanzet.

Socialmediacontent
Op sociale media moet je de aandacht van de lezer direct trekken. Copywriters zijn hier experts in.

Wat is het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?

In de basis doen een copywriter en een tekstschrijver precies hetzelfde: teksten schrijven. Het verschil zit ’m in wat voor teksten. Copywriters hebben zich gespecialiseerd in pakkende, vaak kortere teksten. Tekstschrijvers schrijven vaak langere teksten, zoals blogs, of hele websites. Sommige goede tekstschrijvers kunnen ook wervende copy schrijven.

Wat is het verschil tussen een copywriter en een contentmarketeer?

Met contentmarketing gebruik je content om een band op te bouwen met potentiële klanten. Je geeft informatie weg, waardoor je doelgroep jouw bedrijf vertrouwt en onthoudt. Copywriting is hier een onderdeel van. De pakkende, wervende CTA’s, bijvoorbeeld. Of de tekst die aanzet tot het invullen van een e-mailadres. Een goede contentmarketeer heeft dus ook copywriting onder de knie.

infographic met uitleg over copywriting