Wat is SEO? Een praktische uitleg van zoekmachine-optimalisatie

Wat is SEO

We vallen direct met de deur in huis: SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO is het optimaliseren van content, zodat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.

Waarom is SEO nou zo interessant? Heel eenvoudig: omdat het elke maand gratis traffic naar je website oplevert. 

Maar hoe optimaliseer je content voor SEO? En welke ranking-factoren zijn nou echt belangrijk?  

We beginnen bij de bron: de zoekmachines. 

1. Zo werken zoekmachines

Als je een zoekopdracht uitvoert, zoek je niet echt live op het internet. Eigenlijk zoek je in Google’s geïndexeerde versie van het web. Alle pagina’s die Google-bots hebben gecrawld, worden toegevoegd aan de index. 

Je kunt het vergelijken met een bibliotheek. Als je naar de bibliotheek gaat om een boek te lenen zoek je in de database op titel, auteur of ISBN. Als het boek niet in de database staat kun je hem niet lenen. 

Voordat je nieuwe website of pagina kan worden getoond in de zoekresultaten, moet je website of pagina zijn geïndexeerd. 

Om zoekresultaten te rangschikken, gebruikt Google algoritmes. Niemand weet precies hoe deze algoritmes werken.

Wat we wel weten is wat de algoritmes doen: wanneer je een zoekopdracht uitvoert, laat Google een lijst van websites zien die matchen met jouw zoekopdracht. 

Heel simpel gezegd brengen de algoritmes vraag (zoektermen) en aanbod (geïndexeerde websites) samen. 

Ook interessant: maak een succesvolle contentstrategie in 8 praktische stappen

2. Wat is SEO? 

Simpel gezegd is SEO alles wat je kunt doen om zoekmachines te laten zien dat jouw pagina het beste resultaat is voor iemands zoekvraag. 

Met SEO doe je er dus alles aan om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen.

Alle zoekmachines hebben immers hetzelfde doel: om de gebruiker de beste, relevantste resultaten te laten zien. 

Hoe je SEO precies moet doen is afhankelijk van de zoekmachine waarvoor je optimaliseert. Wil je meer organisch verkeer naar je webpagina’s? Dan ben je voor het algoritme van Google aan het werk. Wil je dat je video’s vaker worden bekeken, dan draait het om het algoritme van YouTube.

Elke zoekmachine heeft zijn eigen ranking-algoritme. 

In dit blog hebben we het over de grootste zoekmachine van allemaal: Google.

Meer traffic, leads en omzet?

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet? Vraag een gratis SEO audit laten en ontdek hoe je het maximale uit SEO kunt halen.


Gratis SEO-audit aanvragen

3. Hoe optimaliseer je voor Google?

Als je met SEO aan de slag gaat, probeer je je webpagina’s zo hoog mogelijk te laten scoren op de zoekresultatenpagina. 

De zoekresultatenpagina wordt SERP genoemd, scoren wordt ranken genoemd. 

De SERP wordt samengesteld op basis van complexe berekeningen van het algoritme.

Het algoritme gaat op basis van jouw zoekopdracht door de index van Google. Het beoordeelt op basis van meer dan 200 ranking-factoren welke pagina’s de meest relevante resultaten zijn voor jouw zoekopdracht. 

Pagina’s en SEO-teksten krijgen dus een ranking op de SERP toegewezen op basis van de berekening van het algoritme.

Niemand weet wat al die ranking-factoren zijn, maar we kennen er wel een aantal. 

Waarom? Omdat Google hints geeft en omdat veel mensen (SEO-specialisten) de correlaties tussen verschillende factoren en Google rankings hebben bestudeerd. 

Laten we eens kijken naar factoren die invloed hebben op ranking en zichtbaarheid voor zoekmachines.

Je website moet crawlbaar zijn

Voordat je kunt ranken, moet je aan Google laten zien dat je bestaat.

Als je nieuwe content hebt geschreven, moet Google je opnemen in de index. Maar hoe ontdekt Google precies nieuwe content? Door te crawlen. Dit gebeurt door kleine Google-bots – ook wel spiders genoemd.

spider crawlt websites

Crawlen is het volgen van links op al bekende pagina’s. Spiders volgen in principe alle links die ze tegenkomen. Uiteindelijk komen ze dan ook uit bij nog onbekende pagina’s. Deze nieuwe pagina’s worden vervolgens opgenomen in de index. 

Als een nieuwe pagina dan ook nog goed intern linkt, kunnen de spiders ook de rest van het domein crawlen. Met een goede website-structuur wordt een hele website binnen no-time opgenomen in de Google-index. 

Je kunt spiders op verschillende manieren een signaal geven dat ze een pagina niet moeten crawlen:

  • Noindex-tags. Door een noindex-tag aan je pagina te hangen, geef je aan dat Google die hele pagina niet mag indexeren. Deze pagina komt dan niet in de zoekresultaten.
  • Robots.txt. Dit is een tekstbestandje, waarin staat naar welke pagina’s spiders wel en niet mogen crawlen. Dit is niet hetzelfde als een noindex-tag: als een niet te bezoeken pagina een backlink krijgt, wordt-ie alsnog gecrawld en geïndexeerd via deze backlink.
  • Geen interne links aanmaken. Zonder interne links is er geen lijntje waarover de spiders kunnen crawlen. Vaak wordt een pagina zonder interne links niet gevonden. Een pagina zonder interne links kan toch worden geïndexeerd, als er extern naar naar die pagina wordt gelinkt.

Laadsnelheid

Laadsnelheid is een belangrijke ranking-factor voor desktop en mobiel. Niemand wordt blij van zoekresultaten die traag laden. Gebruik Google’s Pagespeed Insights tool om de snelheid van je webpagina’s te onderzoeken.

Wij gebruiken de Site Audit van SEMrush om te checken of er pagina’s op onze website zijn die te langzaam laden. Je krijgt een waarschuwing voor pagina’s die meer dan één seconde nodig hebben in te laden.

laadsnelheid als ranking factor

Google heeft zelf ook een gratis tool (pagespeed insights) waarmee je de laadsnelheid kunt checken. Een ander alternatief is GTmetrix

pagespeed insights

Mobielvriendelijk zijn

Sinds 2018 indexeert en rankt Google de mobiele versie van je website. Niet vreemd, als je bedenkt dat mobiele zoekopdrachten goed zijn voor ongeveer tweederde van alle Google-zoekopdrachten. Zorg er dus voor dat je pagina’s goed op mobiel worden geladen. 

Bijna 80% van de mensen klikt direct weg als de mobiele pagina niet goed is. Bijvoorbeeld als-ie langzaam laadt, of als ze een desktopversie zien.  

Pagina’s die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers, leiden dus tot ontevredenheid. En mocht je onverhoopt toch hoog ranken, dan blijven bezoekers niet hangen om je content te lezen.

Je kunt controleren of je webpagina’s mobielvriendelijk zijn met Google’s testtool. Zo niet, laat ze dan verbeteren door een developer. 

Zoekintentie

Zoekintentie is het uiteindelijke doel van degene die een zoekopdracht uitvoert. Het doel bepaalt hoe iemand precies zoekt en wat voor content hij of zij wil zien. Daarom moet je de zoekintentie van je potentiële doelgroep begrijpen.

Zo kun je je tekst hierop optimaliseren.

Als jouw SEO-tekst niet matcht met de zoekintentie, is de kans dat je hoog gaat ranken nihil. 

Uiteindelijk betekent dit dus dat je moet onderzoeken welke resultaten hoog ranken voor keywords die jij wilt verwerken in je tekst. Is dat een heel ander soort tekst dan wat jij wilde schrijven?

Dan moet je of je format omgooien, of een ander keyword targeten. 

Google probeert bij iedere zoekopdracht te achterhalen wat zoekintentie is. Intussen is Google daar aardig goed in. Zo goed zelfs, dat de zoekintentie invloed heeft op zoekwoorden die op het eerste gezicht veel op elkaar lijken. Een voorbeeld: 

Dit zijn de zoekresultaten voor ‘werkplek’:

Zoekintentie verschil

En dit zijn de resultaten voor ‘werkplek huren’:

voorbeeld van zoekintentie

De zoekopdrachten lijken veel op elkaar. Toch zijn de SERPs erg verschillend. Google ziet dat de gebruiker voor beide zoekopdrachten een ander antwoord wilt. 

Voor de zoekopdracht ‘werkplek’ worden informatieve blogs getoond, voor de zoekopdracht ‘werkplek huren’ alleen aanbieders van werkplekken.

Maar hoe bepaal je de zoekintentie? In twee eenvoudige stappen:

  • Stel vast welk type content rankt.
  • Stel vast welk type format rankt.

Type content

Google je onderwerp en analyseer de SERP. Wat zie je in de resultaten? Blogs, dienstenpagina’s of e-commercepagina’s? Zie je featured snippets, rich snippets en afbeeldingen?

Type format 

Welk type format rankt hoog? Oftewel: hoe is de content weergegeven? Zijn het uitgebreide handleidingen, stap voor stap-blogs, blogs met veel voorbeelden of lijsten? 

Autoriteit

De ene website is de andere niet. En de ene backlink is ook de andere niet. Dat komt vooral door hoeveel autoriteit een website heeft. 

Ieder domein heeft een bepaalde mate van autoriteit. Simpel gezegd wordt de waardering van een domein beïnvloed door drie factoren:

  • leeftijd en vertrouwen;
  • populariteit;
  • pagina’s op domein.
autoriteit van een website

Bovendien kan een website ook ‘een autoriteit zijn’. Als je veel goede content publiceert over een bepaald onderwerp, wordt je door bezoekers (en door zoekmachines) steeds meer gezien als autoriteit.

Als er dan ook nog heel veel andere websites naar jouw website verwijzen, groeit je autoriteit nog verder. Helemaal als die andere sites een hoge waardering hebben.

In het algemeen zijn backlinks van pagina’s met een hoge autoriteit sterker dan die van pagina’s met een lage autoriteit. Probeer dus backlinks te krijgen van sites met een relatief hoge autoriteit. 

Ook binnen je website kun je autoriteit verdelen. Door goed intern te linken, kan een pagina met veel autoriteit een lage of nieuwe pagina versterken. Doe dit wel op een passende manier, dus alleen als de interne link ook een logische link is. 

Je kunt een SEO-tool gebruiken om de internal link distribution te analyseren. Wij gebruiken SEMrush.

Interne linkstructuur analyseren

Backlinks

Backlinks zijn onmisbaar als je hoog wilt ranken. 

Backlinks zijn externe links die van het ene domein naar een ander domein wijzen. Dit zijn belangrijke graadmeters voor zoekmachines. Als er backlinks naar jouw pagina leiden, betekent dit voor Google dat anderen je tekst waarderen. Hoe meer waardering, hoe hoger je waarschijnlijk rankt.  

Het bouwen van backlinks moet hoog op je prioriteitenlijstje staan. Vooral als je net begint, is het een flinke uitdaging om backlinks te krijgen. 

Het allerbelangrijkste is dat je goede content schrijft. Laat eerst je expertise zien. Daarna kun je een volgende stap zetten. Mail bijvoorbeeld websites die linken naar een slechtere of oudere pagina dan de jouwe – vraag of ze die oude link willen vervangen door de jouwe.

Zo linken zij naar betere content en heb jij er weer een backlink bij. 

High-quality content

Dit klinkt logisch, maar geloof ons – er is meer slechte content dan je denkt. De inhoud van wat er op je webpagina staat, blijft ontzettend belangrijk. Uiteraard kijkt Google voor de ranking ook naar content-gerelateerde signalen, zoals of je een expert bent en of je betrouwbaar bent.  

Een paar tips om goede SEO-teksten te schrijven:

  • Schrijf op B1-niveau. Niet al je lezer zijn hoger opgeleid. En ook als ze dat wel zijn, lezen ze liever toegankelijke teksten dan ingewikkelde zinsconstructies. Houd zinnen en alinea’s kort. Je schrijft voor je lezer, niet om je kennis te etaleren. Gebruik eventueel deze handige tool.
  • Link naar handige informatiebronnen, intern en extern. Zo kunnen lezers verder lezen over een onderwerp dat ze interessant vinden.
  • Maak het mooi. Lange lappen tekst zijn voor niemand leuk. Wissel af met infographics, afbeeldingen en duidelijke kopjes.

Als je een tekst eenmaal geschreven hebt, ben je er nog niet. Je moet de meeste content regelmatig updaten. 

Heb je een blog geschreven over alle vegan restaurants in Groningen? Check dan regelmatig of je iets moet toevoegen, aanpassen of weghalen. Als deze info niet recent is, is het niet meer relevant. Dan wil niemand het meer lezen en zakt het weg uit de zoekresultaten. 

Dit geldt trouwens niet altijd. Een informatief blog waarin je uitlegt hoe je zelf havermelk maakt, hoef je niet per se te updaten. Deze informatie is nu (waarschijnlijk) hetzelfde als over 5 jaar.  

Check de SERP voor je target keyword om te zien of het belangrijk is dat je de content steeds vernieuwd. 

4. Onthoud: ranking is niet de heilige graal

Google kijkt ook naar persoonlijke details van de gebruiken, zoals locatie, zoekhistorie en zoekinstellingen. Dat betekent dat de zoekresultaten voor iedereen anders zijn. 

Zie je op jouw SERP dat je op nummer 1 rankt voor een zoekwoord? Dan is dat niet per se voor iedereen zo.

Het helpt om te zoeken in een incognito-venster – dan personaliseert Google je zoekresultaten niet. Of in ieder geval minder: je algemene locatie (land) wordt altijd meegenomen, tenzij je een VPN gebruikt. 

Maak het ranken op positie 1 of 0 dus niet je einddoel. Je positie verschilt per persoon en per dag.

Ranking is belangrijk. Maar nog belangrijker is hoeveel verkeer je binnenkrijgt en wat voor verkeer dat is. Wat heb je aan tienduizend bezoekers per maand, als niemand je product of dienst afneemt? Juist, niet zoveel.

Ter afsluiting

Nu je weet wat SEO is en hoe zoekmachines werken, begrijp je hoe je content moet creëren die rankt.

Onthoud dat de Google-algoritmes continu veranderen. Backlinks, zoekintentie en autoriteit blijven vast belangrijk. Maar bereid je erop voor dat je soms zakt en soms weer stijgt. Dat is het leven van een SEO-tekstschrijver en een contentmarketeer.

We hebben nooit gezegd dat het makkelijk was.

 

Meer traffic, leads en omzet?

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet? Vraag een gratis SEO audit laten en ontdek hoe je het maximale uit SEO kunt halen.


Gratis SEO-audit aanvragen