Alles over keywords

wat is een keyword

Heb je een website vol met handige producten of informatie over de app die je hebt ontworpen, maar merk je dat je website geen bezoekers trekt? Dan heb je waarschijnlijk geen zoekwoorden in je content verwerkt. 

Wat een keyword of zoekwoord precies is en waarom ze belangrijk zijn voor je vindbaarheid, leggen we je uit in dit blog. De belangrijkste punten: 

  • Keywords zijn de woorden waar mensen op zoeken in zoekmachines.
  • Het gebruik van keywords is essentieel voor vindbaarheid op het internet.
  • Short-tail keywords zijn zeer algemene zoekopdrachten en hebben een hoge keyword difficulty.
  • Long-tail keywords zijn specifieker en hebben minder zoekvolume en minder competitie.
  • LSI keywords dragen bij aan de autoriteit van je website en zorgen voor relevante informatie voor de gebruiker.

Wat is een keyword?

Een keyword of zoekwoord is de term waar mensen op zoeken in zoekmachines als Google of Bing. Met de juiste keywords wordt je website beter gevonden door je doelgroep, op een organische manier. Om erachter te komen welke keywords je nodig hebt, doe je een zoekwoordenonderzoek voordat je begint met teksten schrijven. 

Waarom zijn keywords belangrijk?

Als je geen keywords gebruikt in je webteksten, komt je website niet naar boven in een zoekmachine. Het algoritme van een zoekmachine gebruikt deze woorden namelijk om te checken of jouw pagina relevant is voor de gebruiker. Met andere woorden: zonder de juiste keywords blijf je onzichtbaar. 

Verschillende soorten keywords 

Je kunt verschillende soorten keywords gebruiken om je webteksten te optimaliseren. Het is belangrijk om alle drie te gebruiken en niet op maar één type te focussen. We zetten de drie soorten hieronder voor je op een rij:

  • Short tail keywords
  • Long tail keywords
  • LSI keywords

Short-tail keywords

Zoekopdrachten van maximaal 2 of 3 woorden vallen onder short-tail zoekopdrachten. Dit zijn heel brede zoekopdrachten waar vaak op wordt gezocht. Daarom zijn ze ook het meest waard: ze heten ook wel de money keywords. Het is vaak lastig om goed te ranken op deze keywords, door de hoge keyword difficulty. Iedereen wil hierop ranken, waardoor de competitie hoog is. Voorbeelden van short tail keywords:

  • Muurverf
  • Beste muurverf
  • Muurverf kopen Groningen

Long-tail keywords 

Een zoekopdracht van vier woorden of meer noemen we een long-tail zoekopdracht. Long tail keywords hebben minder zoekvolume dan short-tail keywords, omdat ze specifieker zijn. Hierdoor is het wel makkelijker om op deze keywords te ranken. De keyword difficulty is lager en de competitie is ook niet zo moordend. Voorbeelden van long-tail keywords:

  • Afwasbare verf achterwand keuken 
  • Verf voor badkamer plafond

LSI keywords 

Latent Semantic Indexing (LSI) keywords dragen bij aan de autoriteit van je website. De algoritmes van zoekmachines begrijpen welke woorden en termen samenhangen met de keywords die je gebruikt. Met andere woorden – de context van je content wordt ook gecontroleerd en beoordeeld. 

Zo ziet een zoekmachine dat je tekst niet puur is geschreven voor de keywords, maar om de gebruiker zo relevant mogelijke informatie te geven. Een makkelijke manier om LSI keywords te vinden: check de gerelateerde zoekwoorden onderaan de SERP. Voorbeelden van LSI keywords: 

  • Ervaring verf achter fornuis
  • Beste schimmelwerende verf badkamer
  • Waterafstotende verf badkamer

Meer zichtbaarheid met de juist SEO-strategie 

Keywords zijn essentieel voor je vindbaarheid. Wil je gevonden worden en wil je je website laten groeien? Dan is het handig om een SEO-specialist in te schakelen. Die voert een zoekwoorden-analyse uit en weet zo precies welke zoekwoorden jouw content nodig heeft. Op die manier wordt je content ook daadwerkelijk gevonden door je doelgroep.