Wat is traffic? Betekenis en uitleg

wat is traffic op een website

Traffic is van levensbelang voor een website. Maar wat is het precies? Hoe krijg je traffic? En waarom hebben we het altijd over traffic in de online-marketingwereld? Onze marketeers leggen het uit. Zo ben je helemaal op de hoogte!

Wat is de betekenis van traffic op een website?

Met traffic (verkeer) bedoelen we het aantal bezoekers op je website of op een specifieke pagina. Er zijn verschillende soorten verkeer: organische traffic en betaalde traffic.

Vaak komt het meeste verkeer binnen als zoekverkeer: mensen die na een zoekopdracht via een zoekmachine op een website komen. Maar bezoekers kunnen ook op je website komen via social media, of door op een advertentie te klikken.

Verschil organic traffic en paid traffic

Er is een verschil tussen organisch verkeer en betaald verkeer:

  • Organic traffic of organisch verkeer: als mensen op een natuurlijke manier op je website terechtkomen.
  • Paid traffic of betaald verkeer: als mensen via een advertentie op je website terechtkomen.

Waarom is traffic belangrijk?

Als je een website hebt, is het natuurlijk de bedoeling dat daar bezoekers naartoe komen. Dat geldt vooral voor websites van bedrijven, waar een product of dienst wordt verkocht. Iedere bezoeker is een potentiële betalende klant (een lead). Daarom vinden bedrijven (zoek)verkeer belangrijk.

Maar het is niet alleen belangrijk voor bedrijven. Ook als je zelf een blog runt, is het goed om veel verkeer te hebben. Bijvoorbeeld voor advertentie-inkomsten.

Organisch verkeer is eigenlijk het beste verkeer. Daar hoef je namelijk niet steeds voor te betalen.

Je kunt organisch verkeer creëren door je website met SEO goed te laten scoren op zoektermen. Dan duik je op als organisch zoekresultaat. Mensen zoeken iets op Google en zien dan jouw pagina op de eerste pagina staan. Als ze dan op jouw pagina klikken, telt dat mee als organisch zoekverkeer.

Heb jij betaald om als advertentie bovenaan te staan? Dat is een betaald zoekresultaat. Als iemand dan op je pagina klikt, geldt dat als betaald zoekverkeer.

Hoe meet je traffic?

Er zijn verschillende tools waarmee je je traffic kunt meten. De meestgebruikte tool is Google Analytics. Deze gratis online tool is enorm uitgebreid. Zo krijg je met Google Analytics inzicht in:

  • realtime bezoekersaantallen;
  • geschiedenis van bezoekersaantallen;
  • demografische kenmerken van bezoekers;
  • via welke website bezoekers zijn gekomen (acquisitie);
  • het gedrag van bezoekers op je website;
  • het aantal conversies op je website;
  • en nog veel meer.

Hoe verhoog je traffic?

Je kunt betaald zoekverkeer eenvoudig verhogen, door te betalen voor advertenties. Het nadeel hiervan is dat het duur en niet duurzaam is: je moet blijven betalen voor bezoekers. Als je volledig inzet op betaalde resultaten, stopt het inkomende verkeer op het moment dat je stopt met betalen. Je staat immers niet meer tussen de betaalde resultaten, dus je bent niet meer zichtbaar.

Organisch verkeer verhogen is meer werk, maar daar heb je op de lange termijn ook meer aan. Hiervoor moet je goede teksten op je website hebben, waaraan de zoekmachine ziet dat jouw site relevant is voor de zoeker. Je optimaliseert je site voor zoekmachines met een combinatie van SEO-teksten en contentmarketing.

Wij hebben een aantal blogs geschreven. In deze blogs geven we tips over hoe je goede teksten schrijft die worden gewaardeerd door zoekmachines én lezers.

Een greep uit onze handleidingen:

Geen tijd om zelf teksten te schrijven? Of wil je zeker weten dat je teksten puntgaaf zijn? Dan kun je beter een bureau inschakelen dat alles weet over SEO en contentmarketing. traffic-betekenis-infographic