De basics voor een content strategie

Hoe onze grootste fout de blauwdruk gaf voor een ijzersterke contentstrategie

In dit blog leer ik je stap voor stap hoe je een ijzersterke contentstrategie maakt.

Dit is dezelfde contentstrategie die we voor onszelf en onze klanten gebruiken.

Ons organisch verkeer is verdubbeld.

Dankzij onze contentstrategie is het organisch verkeer naar onze website is met 114% toegenomen.

Resultaten van contentstrategie

Voordat ik onze strategie met je deel vind ik het belangrijk om uit te leggen hoe we deze contentstrategie hebben ontwikkeld.

Onze oude, niet werkende strategie ligt hieraan ten grondslag.

De slechtste contentstrategie ooit…

Toen we begonnen met content marketing, bestond onze contentstrategie eigenlijk uit een simpel onderdeel: bloggen.

Noem het naïef, noem het onwetend…

We geloofden echt dat bloggen het verschil ging maken:

  • er was ontzettend veel vraag naar blogs
  • onze klanten waren super blij met de blogs die we schreven
  • de blogs die we schreven voldeden aan alle SEO voorwaarden

We ontwikkelden zelfs speciale blog abonnementen.

Onze klanten waren tevreden. Maar toen gebeurde er iets onverwachts, na een paar maanden bloggen zagen wij enorme verschillen in de resultaten.

 

Oude content abonnementen

Bij het merendeel van de klanten gebeurde er helemaal niks.

Geen toename in bezoekers, geen conversie en geen omzetverhoging. Onze focus lag op kwantiteit, niet op kwaliteit. Begrijp me niet verkeerd, we leverden goede blogs af.

Maar de blogs die we schreven, telden maximaal 500 woorden en de onderwerpen werden op gevoel vastgesteld.

Pijnlijk…

De verschillen waren het grootste met onze klanten die een aangepast abonnement hadden. Van deze klanten kregen we een maandbudget.

Op basis van dit budget besteden we onze uren aan:

  • Strategie
  • Het schrijven van long reads
  • SEO en linkbuilding
  • Social media

Voor deze klanten kregen we de ruimte om kwaliteit te leveren. Deze contentstrategie zorgde voor een significante toename (80-200%) in bezoekers. De blogs droegen direct bij aan een toename in conversies en omzet.

De blog abonnementen bestaan niet meer. Nu hebben we een contentstrategie die wel werkt:

Vraag je je af wat content marketing precies inhoudt? 

Content is informatie. Meestal wordt bij content aan online uitingen als tekst, afbeeldingen of video gedacht. Maar technisch gezien kan een evenement ook een vorm van content zijn.

Dit is de definitie van content marketing:

Content marketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert waarmee je een duidelijk afgebakende doelgroep aanspreekt. Met als doel een specifieke doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties.

Content marketing strategie

Ik neem je stap voor stap mee in onze succesvolle contentstrategie.

Een contentstrategie in vier stappen

Stap #1: een buyer persona maken
Stap #2: keyword onderzoek en content onderwerpen
Stap #3: hoogwaardige content creëren
Stap #4: Linkbuilding intern en extern

SEO is een belangrijk onderdeel van onze contentstrategie

Stap 1 voor een contentstrategie

Stap #1 – een buyer persona maken

Dit ga je waarschijnlijk vreemd vinden, maar een buyer persona is de basis voor je contentstrategie.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat het maken van een buyer persona een van de meest ondergewaardeerde facetten van content marketing is.

Maar een buyer persona gaat echt het verschil maken tussen goede en slechte content. Zonder een goede persona is het praktisch onmogelijk om effectieve doeltreffende content te maken. Door je content af te stemmen op een buyer persona, word je gedwongen om content te creëren die naadloos aansluit op je doelgroep.

In vier stappen een buyer persona maken

  • Maak een beschrijving van je ideale klant. Koopt je ideale klant een bepaalde dienst bij je, neemt hij een x aantal uren af, is dit een klant waar je ook een biertje mee zou drinken in de kroeg of is hij actief in een bepaalde (niche) markt? Dit kun je ook doen op basis van de klanten die je nu hebt. Welke klanten vind je wel prettig om voor te werken en welke niet? Ga op zoek naar een patroon.
  • Download het avatar template en begin met invullen. Het lijkt misschien veel en sommige punten lijken onmogelijk om in te vullen. Ga eerst op je gevoel af en vul het template zo zorgvuldig mogelijk in.
  • Wie kun je beter om input vragen dan je ideale klant zelf? De meeste klanten vinden het leuk om hieraan mee te werken en dragen graag bij aan de groei van je business. Bel hen op en vraag of ze tijd hebben voor een paar simpele vragen. Gratis bijvangst van dit gesprek is meestal dat je klanten zich bewust worden van hun gedrag, dat je hen op ideeën brengt en dat ze je daar dankbaar voor zijn.
  • Werk het interview uit en vul de customer avatar met de informatie. Dit “onderzoek” staat garant voor waardevolle inzichten en marktkennis. Kennis die je concurrent niet heeft.
Quote van rand fishkin

Je schrijft de content dus specifiek voor één persoon. Onze klanten zijn vaak bang dat ze de boot missen omdat we 99% van de potentiële klanten uitsluiten.

Tip: wil je een blog schrijven? Lees onze complete handleiding.

Maar wanneer je voor iedereen schrijft, schrijf je eigenlijk voor niemand.

Kies dus je ideale klant en schrijf de blogs specifiek voor die persoon.

Zonder te weten met wie je gaat communiceren is het bijna onmogelijk om je product of dienst op de markt te brengen
Je kunt je producten en diensten beter positioneren en relevanter maken voor je doelgroep
Door een persona te maken, word je gedwongen om je te verdiepen in je doelgroep. Dit geeft je waardevolle inzichten op het gebied van content onderwerpen en interessante zoekwoorden.

Ga je zelf content schrijven? Dit zijn drie onmisbare apps voor schrijvers.

Dit zijn de drie belangrijkste redenen om een buyer persona te gebruiken:

Buyer personas zijn cruciaal voor het maken van strategieën en het creëren van content die je merk onderscheiden van concurrenten. De beste persona’s worden gemaakt op basis van echte enquêtes en interviews.

  • Een buyer persona geeft je waardevolle marktinzichten
  • Een buyer persona zorgt voor betere leads
  • Een buyer persona brengt focus aan in al je marketing
Stap 2 keyword onderzoek

Stap #2: keyword onderzoek en content onderwerpen

Het traditionele zoekwoordenonderzoek kan rechtstreeks de prullenbak in.

Als je content gaat schrijven is het van essentieel belang om te weten welke termen vaak worden gebruikt in Google. Dit doe je met een zoekwoordenonderzoek (keyword research).

Een goed zoekwoorden onderzoek wordt uitgevoerd op basis van de buyer persona. Het is cruciaal om te achterhalen wat de reden is waarom je buyer persona op zoek gaat naar een bepaalde oplossing.

Veel SEO specialisten of content marketeers voeren het keyword onderzoek uit op basis van de producten of diensten. Maar dit levert nooit het gewenste resultaat. Het probleem is namelijk dat je met deze aanpak slechts een beperkt aantal keywords achterhaalt.

Tip: deze 21 ranking factoren maken of breken je SEO tekst.

Stel je voor dat je als personal trainer op zoek gaat naar keywords. Het traditionele keyword onderzoek levert de volgende keywords op:

  • Personal trainer
  • Beginnen met personal training
  • Personal training +locatie
  • Personal trainer + kosten
  • Personal trainer +goedkoop

Maar het zijn juist de zoekwoorden die sterk gerelateerd zijn aan jouw business die het meest waardevol zijn.

Een goed keyword onderzoek richt zich op de reden dat mensen op zoek gaan naar een personal trainer. Als je kunt achterhalen waarom mensen een personal trainer nodig hebben. Voordat ze zelf weten dat ze een personal trainer nodig hebben, heb je goud in handen.

Belangrijke keywords achterhalen

We noemen dit het “reverse keyword onderzoek”.

In het geval van de personal trainer kan dit de volgende zoektermen opleveren:

  • Ik heb te weinig energie
  • Ik kan me niet goed concentreren op werk
  • Ik ben vaak moe en futloos
  • Wat is een gezonde levensstijl
  • Hoe blijf ik gemotiveerd om te sporten

Op basis van deze input kun je op zoek naar de keywords die passen bij deze vragen en motieven.

Je zult zien dat de concurrentie rondom deze termen lager is dan een zeer commercieel keyword als “personal trainer”

Begin dus nooit met je product of dienst als basis voor je keyword onderzoek. Je moet je inleven in je buyer persona. Vraag je af waarom jouw ideale klant een personal trainer zoekt. Een belangrijke tip: probeer je ideale klant oprecht een stap verder te helpen. Je content mag geen verkapte advertentie zijn.

Hoogwaardige content creëren

Stap #3: hoogwaardige content creëren

Focus op kwaliteit. Onze content creatie is voor een deel gebaseerd op de “skyscraper techniek” van Backlinko.

Onze belofte “we maken de beste content ooit” is cruciaal. Daar zitten twee kanten aan.

Enerzijds moet de content beter zijn dan alles wat er nu gepubliceerd is over het onderwerp waar je over gaat bloggen.

Anderzijds moet waarde toevoegen aan het leven van je buyer persona. Je moet je ideale klant oprecht een stap verder willen helpen met je content.

Tip: in dit blog delen we 5 praktische tips voor een internationale contentstrategie.

In welk format je je content gaat gieten kun je helemaal zelf bepalen. Maar bepaal in deze stap wat je gaat maken

  • Blog
  • YouTube video
  • Spoken word video
  • Social Media video (Facebook, LinkedIn, of Twitter)
  • Lead magnet
  • E-book
  • Infographic
  • Podcast

Wat je ook doet, kies een format dat bij je past. Schrijf je de sterren van de hemel? Maak dan een blog, heb je een fantastische stem? Neem dan een Podcast op.

Tip: gebruik deze snelle blog tips om efficiënt te schrijven.

Ik raad je aan om hetzelfde onderwerp in meerdere formats te gieten. Schrijf je een blog en deel je 10 tips over content marketing, maak dan ook een video waar je kort en bondig de 1o tips doorneemt.

Multimedia content presteert beter
Uit onderzoek blijkt dat SEO teksten waarin minimaal één afbeelding is verwerkt, beter rankt dan content zonder afbeeldingen.

Met andere woorden: het maken van visuals moet een belangrijk onderdeel van je contentstrategie zijn. Besteed tijd aan het maken van afbeeldingen die de tekst versterken. Alle hoog gewaardeerde websites doen dit, dus als je net zo goed wilt scoren, zul je moeten investeren in multimedia. In dit blog delen we 4 handige en gratis tools voor toffe visuals

Het beste blog aller tijden schrijven doe je zo:

Focus op kwaliteit.

Wij schrijven eigenlijk alleen nog maar blogs die ±1000 woorden tellen.

Het is niet de bedoeling om een blog zo lang mogelijk te maken, maar het is de bedoeling om zo gedetailleerd antwoord te geven op een bepaalde vraag.

Je moet begrijpen dat Google het meest relevante en volledige antwoord wil tonen aan de zoeker.

Daarom proberen we altijd blogs van 1000 woorden te schrijven. Het is aannemelijk dat een longread beter scoort in de zoekresultaten omdat het de vraag van de zoeker volledig beantwoordt.

Voorbeeld van een longread

In stap #2 hebben we vastgesteld dat onze buyer persona de volgende vraag heeft: wat is een gezonde levensstijl. Als ik een longread zou schrijven voor dit topic zou de indeling er zo uitzien:

  • Intro: gezonde levensstijl uitgelegd
  • Definitie: wat betekent een gezonde levensstijl
  • Voorbeelden: hoe ziet een gezonde levensstijl eruit (dagelijks leven)
  • Celebrities: deze celebrities staan bekend om hun gezonde levensstijl
  • Tips: 10 tips om met een gezonde levensstijl te beginnen
  • Voeding en diëten: de meest voorkomende levensstijl diëten
  • Valkuilen: dit zijn de 7 grootste valkuilen
  • Samenvatting: definitie van gezonde levensstijl + belangrijkste tips

Let op SEO bij het schrijven van content

  • Allereerst moet je ervoor zorgen dat je de keywords die belangrijk zijn voor je contentstrategie en waar je mee wilt ranken ook daadwerkelijk in je blogs gebruikt. Dit wordt “keyword density” genoemd.
  • Verwerk de zoektermen in je blog maar overdrijf niet. Door keywords te vaak te laten terugkeren, schiet je door in “keyword stuffing”. Dat werkt averechts.
  • Zorg voor een goede SEO titel. Een title tag is een HTML element waarmee je de titel van je webpagina laat zien. Je geeft er bij Google mee aan waar je pagina over gaat. Je title mag maar 60 tekens lang zijn, de ruimte is dus beperkt.
  • Zorg voor een goede structuur in je blogpost, werk met “HTML heading tags”. Dit zijn de H1, H2, H3 – H6 tags die je in de editor kunt toekennen aan de koppen. Iedere pagina moet een H1 tag hebben en een H2 tag.
  • Gebruik je afbeeldingen in je blogpost? Zorg dan dat je de afbeeldingen voorziet van ALT tags.
Linkbuilding voor content marketing

Stap #4: Linkbuilding moet een belangrijk onderdeel van je contentstrategie zijn

Veel bedrijven besteden ontzettend veel tijd aan het creëren van content.

Ze doen alles volgens het boekje: van schrijven voor een specifieke avatar tot optimalisatie voor zoekmachines. Vervolgens plaatsen ze het artikel en leunen achterover. Nu is het een kwestie van wachten tot de klanten zich spontaan melden… Toch?

Heel soms werkt het inderdaad zo. Als je goede content hebt geschreven, rankt het soms vanzelf.

Maar in de praktijk moet je het beste blog ooit over onderwerp X zelf onder de aandacht brengen bij je buyer persona. Bovendien moet je Google ervan overtuigen dat je het beste artikel aller tijden hebt geschreven.

Dit kun je doen door het plaatsen van gastblogs, linkbuilding en promotie. In dit blog een aantal handige tips om te starten met linkbuilding.

Interne linkbuilding

Wat is een interne link?
Interne links zijn links die van de ene pagina op een domein naar een andere pagina op hetzelfde domein gaan. Ze worden vaak gebruikt in de hoofdnavigatie. Deze links zijn nuttig om drie redenen:

  • Hiermee kunnen gebruikers een website navigeren.
  • Ze helpen bij het vaststellen van informatie hiërarchie voor de gegeven website.
  • Ze helpen link equity (ranking power) te verspreiden over websites.

Als je een nieuw artikel plaatst is belangrijk om interne links aan te leggen. Dit zijn verwijzingen vanaf bestaande pagina’s naar je nieuwe blogartikel.

Externe linkbuilding

Wat is een externe link?
Externe links zijn hyperlinks die verwijzen naar (doel) elk domein dat anders is dan het domein waarop de link bestaat (bron). Simpel gezegd, als een andere website naar jouw website linkt, wordt dit beschouwd als een externe link.

Contentstrategie en SEO, een gouden combinatie

Bij het uitwerken van je buyer persona heb je onder andere uitgezocht waar je ideale klant naar informatie zoekt. Dit is je startpunt. Want daar waar je buyer persona zoekt naar informatie, wil jij ook zijn.

Als jouw buyer persona een specifieke blog of site in de gaten houdt, dan moet je ervoor zorgen dat je op die website komt met een artikel.

Bouwen aan je online aanwezigheid

Noem het linkbuilding, noem het influencer marketing… Het principe is heel simpel, jij hebt goed content en je wilt dat onder de aandacht brengen bij je ideale klant.

Dit is de definitie van influencer marketing:

Inluencer marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp van invloedrijke mensen, de zogeheten influencers, potentiële klanten te beïnvloeden.

Wanneer zijn een gastblog en een backlink een goede investering?

Linkbuilding is complex. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de kwaliteit en de invloed van een backlink naar je domein. In een recente webmaster hangout werd John Mueller (van Google) gevraagd om te definiëren wat een goede link is en hoe je ze moet verkrijgen. Dit was zijn antwoord:

The question asked is a good one. Here is what the publisher asked:

“Could I get an example of… what a good link would be…?”

Google’s John Mueller answered:

“A good link… so I mean the traditional good link is someone who comes across your website and thinks it’s a fantastic website and recommends it to other people with a link.”

Definitie van een goede link

Hier helpen we je alleen op weg om vast te stellen of het plaatsen van een gastblog de investering waard is.

Tip 1 – Bezoekersaantallen en activiteit

Begin met een analyse van de website. Hier heb je geen tools voor nodig. Kijk gewoon hoe de website eruitziet. Is het een representatieve website? Staat de content vol met fouten? Wanneer is er voor het laatst een artikel geplaatst?

Vraag bij de webmaster op hoeveel bezoekers de website maandelijks trekt en of er social media kanalen zijn waar je artikel gedeeld wordt.

Tip 2 – Statistieken van het domein

Er zijn diverse SEO tools die een blijk geven van de sterkte van een domein. Elke tool heeft z’n eigen beoordelingssysteem waarmee SEO-specialisten kunnen werken. Je kunt van de meeste tools (beperkt) gratis gebruik maken. Dit zijn de belangrijkste graadmeters:

DA – Domein Autoriteit is een cijfer van 1 tot 100 dat de waarde van je internetdomein aangeeft. Deze waardering is ontwikkeld door Moz.
TF – Trust Flow is een waardering waarmee de betrouwbaarheid van een website wordt gemeten. Hoe betrouwbaarder het backlinkprofiel, hoe hoger de Trust Flow.
CF – Citation Flow voorspelt hoe veel invloed de URL van een webpagina heeft. Hoe hoger het aantal links naar de URL, des te hoger de Citation Flow van de URL.

Metrics voor linkbuilding

Tip 3 – Relevantie

Relevantie is doorslaggevend. Je kunt statistieken meten tot je een ons weegt, als het op SEO aankomt, is relevantie belangrijker dan ooit.

Niemand kent het algoritme van Google (of iedere andere zoekmachine). Soms kun je een artikel plaatsen op een domein met statistieken of waardering waar linkbuilders misschien niet heel erg warm voor lopen. Als het voor veel exposure zorgt, hoeft de plaatsing niet direct slecht te zijn.

Voor ons en voor onze klanten proberen we de gastblogs altijd te plaatsen op domeinen die sterker zijn dan het eigen domein.

Benader linkbuilding net als een “casual conversation”. Een verwijzing moet relevant en waardevol zijn voor de lezer.

Linkbuilding strategie

Leer van onze fouten

Toen we begonnen met content marketing, bestond onze contentstrategie eigenlijk uit een simpel onderdeel: bloggen.

Onze klanten waren zeer tevreden met de blogs die we aanleverden. Maar na een paar maanden bloggen zagen wij enorme verschillen in de resultaten.

De verschillen waren het grootste met onze klanten die ons de ruimte gaven om kwaliteit te leveren. We ontwikkelden een contentstrategie die garant staat voor succes.

Een contentstrategie in vier stappen

Stap #1: een buyer persona maken
Stap #2: keyword onderzoek en content onderwerpen
Stap #3: hoogwaardige content creëren
Stap #4: Linkbuilding intern en extern

Summary
De enige contentstrategie die werkt in 2019: leer van onze fouten
Article Name
De enige contentstrategie die werkt in 2019: leer van onze fouten
Description
In dit blog leer ik je stap voor stap hoe je een contentstrategie maakt. Dankzij deze strategie is ons organic traffic is verdubbeld. SEO en content is goud!
Author
Publisher Name
Machielsen
Publisher Logo