Bouw een succesvolle contentstrategie in 8 praktische stappen

contentstrategie in 5 stappen

Wil je een contentstrategie die voor tastbare resultaten zorgt? 

In deze handleiding delen we 8 stappen die je moet volgen om een contentstrategie te maken waar je op kunt bouwen.  

We zien het te vaak: bedrijven beginnen met contentmarketing om er vervolgens na een paar maanden mee stoppen. 

Dit zijn de meest gehoorde argumenten:

  • Ik heb een contentmarketingbureau ingehuurd om content te schrijven, maar ik zie geen resultaten.
  • Ik heb zelf heel veel content gemaakt maar er gebeurt niets. 

Maar waar gaat het dan mis? Waarom zijn sommige bedrijven zo succesvol met contentmarketing en anderen niet? 

In 99% van de gevallen ligt het aan de contentstrategie. Bedrijven met succesvolle content hebben een heldere contentstrategie geformuleerd.

Een contentstrategie geeft namelijk richting aan alles wat je doet. 

Te veel bedrijven slaan de strategiefase over en storten zich vol op het schrijven van content. Maar het maakt niet uit hoeveel content je creëert: als je niet weet wat je doelen zijn, ga je niet op magische wijze leads genereren. 

Wat is een contentstrategie precies? 

Een contentstrategie is een strategisch document. Hierin leg je vast hoe je contentmarketing gaat inzetten om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en ze om te zetten naar betalende klanten. 

In een contentstrategie leg je vast:

  • wat je doelen zijn 
  • wie je doelgroep is
  • wat voor content je gaat maken 
  • hoe, waar en wanneer je de content gaat publiceren

Onze definitie van een contentstrategie

Met een contentstrategie bouw je een publiek op. Dit doe je door geregeld content van hoge kwaliteit te publiceren, te vernieuwen en te delen. Met deze content weet je je publiek vast te houden. Zo raken ze uiteindelijk geïnteresseerd in je product of dienst, en tenslotte worden ze klant. 

Meer traffic, leads en omzet?

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet? Vraag een gratis SEO audit laten en ontdek hoe je het maximale uit SEO kunt halen.


Gratis SEO-audit aanvragen

Hoe moet je dit stappenplan gebruiken

In deze handleiding delen we 8 stappen die je moet volgen om een contentstrategie te maken. Dit is hetzelfde proces dat we voor onszelf en onze klanten gebruiken. 

De eerste drie stappen helpen je om:  

  • doelen te bepalen
  • je concurrenten in kaart te brengen
  • je doelgroep vast te leggen

De daaropvolgende stappen helpen je met: 

  • een topic vinden en keyword-onderzoek uitvoeren
  • keywords en topics ombouwen naar concrete onderwerpen
  • onderwerpen plannen
  • content creëren 
  • de voortgang bewaken

Stap #1 – Doelen bepalen 

Het komt allemaal neer op je doelen.

Als wij klanten vragen naar hun contentmarketing-doelstellingen, bepalen hun antwoorden de contentstrategie die we voor hen maken.

Het doel bepaalt de strategie. Want content is nooit het doel. 

Content-doelstellingen bepalen lijkt simpel, maar vaak weten onze klanten in eerste instantie niet wat het doel van hun content is.

Voorbeeld

Laatst werd ik door een klant uitgenodigd om mee te denken over de contentstrategie.

Een van de marketeers vertelde mij dat ze eigenlijk een klantenstop hebben, maar toch willen blijven bloggen. Op die manier wilden ze blijven bouwen aan organische posities en top of mind blijven de doelgroep. 

Op het eerste gezicht is dat een prima strategie. Maar uiteindelijk bleek dat ze achter de schermen werken aan een digitale cursus. 

Dat is cruciale informatie. 

Sterker nog, door die informatie is de strategie om aan organische posities te bouwen en top of mind te blijven niet de meest interessante keuze. 

Want als je weet dat je over een tijd digitale cursussen gaat verkopen, wil je zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen en aan een relatie bouwen totdat de digitale cursus klaar is voor lancering. 

En dat vraagt om andere content. 

Want het doel bepaalt de strategie.

Stap #2 – Weten wie je concurrenten zijn 

Concurrenten geven je inzicht in de markt en in hoe jij je daar kunt positioneren. 

Het is niet alleen belangrijk om te weten wie je directe concurrenten zijn. Je moet je afvragen: wie of wat kan prospects van je wegnemen?

Een personal trainer concurreert bijvoorbeeld niet alleen met andere personal trainers, maar ook met online afvalprogramma’s of begeleidings-apps.

Stap #3 – Weten voor wie je schrijft

Vervolgens bepaal je je doelgroep.

Dit is een cruciale stap. Want de content die je straks gaat creëren, hangt voor een groot deel af van wat je doelgroep wil zien. 

Identificeer en beschrijf je doelgroep aan de hand van een buyer persona. Het maken van een buyer persona dwingt je om je te verdiepen in je doelgroep. 

Door je in hen te verdiepen, win je een schat aan informatie. Zo leer je bijvoorbeeld wat de grootste pijnpunten en uitdagingen van je doelgroep is. 

Bijvoorbeeld:

  • Amalia is een werkende moeder die graag gezond wil koken voor haar familie, maar te weinig tijd heeft om iedere dag te koken. 
  • Frank is letselschade-advocaat die graag meer cliënten wil. Hij wil graag zelf aan de slag met SEO, maar hij weet niet waar hij moet beginnen. 
  • Tony heeft een kleine erfenis gekregen en wil zijn geld beleggen of investeren. Hij heeft nauwelijks ervaring en is bang om een verkeerde beslissing te nemen.

Afhankelijk van je producten en diensten, kan het dus zijn dat je meerdere doelgroepen hebt. Je kunt zelfs per doelgroep meerdere buyer persona’s hebben. Daarom moet je je per doelgroep en persona verdiepen in zijn of haar pijnpunten en uitdagingen.  

Lees ook: wat zijn SEO-teksten? En hoe schrijf je een SEO-tekst die rankt

Stap #4 – Topic- en keyword-onderzoek 

Dit is superbelangrijk om te beseffen: jouw potentiële klant is niet per definitie op zoek naar de oplossing die jij biedt. 

Ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Jij kunt dat (toevallig) oplossen. 

De onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan jouw business zijn vaak het waardevolst. 

Maar hoe weet je welke topics en termen je moet gebruiken in je content? 

Door een topic- en keywordonderzoek.

De meeste contentmarketeers vinden dit het minst leuke onderdeel van contentcreatie,  maar het is wel een belangrijke stap.

Voordat je content gaat schrijven, wil je eerst vaststellen welke zoektermen en vragen je doelgroep gebruiken. 

Voor keyword-onderzoek heb je een SEO-tool nodig. Wij gebruiken een betaalde variant van SEMrush, maar je kunt ook een gratis tool gebruiken. Je kunt ook een SEO-bureau inhuren

Bedenk een aantal keywords die relevant zijn voor je doelgroep en niche. Analyseer een van je keywords met je SEO-tool. 

Voorbeeld

Een van onze buyer persona’s is Amalia. Amalia is een werkende moeder die graag gezond wil koken voor haar familie, maar te weinig tijd heeft om iedere dag te koken. 

Een keyword dat relevant is voor Amalia en gerelateerd is aan je niche is ‘gezonde voeding’. 

Als je dit keyword analyseert krijg je de volgende antwoorden: 

keywords voor een contentstrategie

Nu heb je een aantal onderwerpen gevonden die je de kans bieden om dieper te graven naar informatie.

Heb je geen idee welke keywords interessant zijn? Geen stress. 

De oplossing is simpeler dan je denkt: kijk naar waarover anderen in jouw branche schrijven. 

Dit doe je door de website van concurrenten te analyseren. 

Voer de url van de website in de SEO-tool, kies organic research, selecteer ‘root domain’. Je kunt de website op keywordniveau of paginaniveau analyseren. 

root domain analyse

Als je de website op paginaniveau analyseert, krijg je beter inzicht in het verkeer dat een bepaalde pagina binnenbrengt. 

Concurrentieanalyse voor contentstrategie
Dankzij deze rapportage heb je nu overzicht van de best presterende pagina’s, blogs en keywords van je concurrenten.

Lees ook: boost je conversie met betere content: 7 simpele en snelle tips

Stap #5 – Van keywordonderzoek naar concrete topics

Een keywordonderzoek kan een oneindige lijst met interessante onderwerpen opleveren. Alleen het keyword “gezonde voeding” levert al ruim 2500 variaties en mogelijkheden.

Overzicht van content onderwerpen

Dus hoe selecteer je de juiste onderwerpen? 

Herinner je dit nog: het doel bepaalt de strategie?

De content en onderwerpen die het meest interessant zijn, hangen voor een groot deel af van je strategie. 

Bij het selecteren van onderwerpen moet je je dus afvragen: hoe helpt dit onderwerp en de bijbehorende content met het bereiken van mijn doel? 

Het potentieel van je content moet je op twee manieren benaderen: het zakelijk potentieel en het verkeerspotentieel. 

  • Het zakelijk potentieel is hoog als het onderwerp je helpt om je doelen te realiseren, ongeacht het zoekvolume. Het onderwerp is erg relevant voor je doelgroep, niche of branche.
  • Het traffic-potentieel is hoog als je een zoekterm hebt met veel zoekvolume. Je weet alleen niet zeker of het onderwerp echt bijdraagt aan het bereiken van je doelen.

Stap #6 – Topics vastleggen en plannen 

Het enige dat je nu nog hoeft te doen, is de onderwerpen vastleggen en plannen. Er zijn ontzettend veel tools die heel handig zijn bij het plannen van content. 

Maar je kunt ook een heel simpel excelsheet gebruiken. 

Dat ziet er zo uit:

Excel gebruiken als contentkalender
Wij gebruiken de marketing calendar-functie van SEMrush. Dat ziet er zo uit: 

content kalender voorbeeld

Een tool zorgt voor iets meer overzicht. Je kunt de taken beter verdelen en je kunt een specifiek tijdstip inplannen voor jezelf, of voor iemand anders die de content gaat maken. 

content planning voorbeeld
Stap #7 – Door naar de creatiefase

Waarschijnlijk ben je ambitieus en heb je nu een waslijst aan content die je wilt maken.

Contentcreatie kost veel tijd, wees dus realistisch. Helaas zitten er maar 24 uren in een dag.

Als je dit jaar 12 infographics, 8 blogs en 6 video’s wilt maken, wie gaat dan het onderzoek doen? Wie schrijft de content, werk je samen met een SEO-tekstschrijver? Wie schiet de video’s? 

Lees ook: een blog schrijven in 9 stappen (Een blog dat echt wordt gelezen)

Iedereen weet dat content belangrijk is. Maar geloof ons: er zijn weinig organisaties die structureel hoogwaardige content produceren. 

Als je net zo’n ambitieus contentplan hebt als wij, is het verstandig om een aantal taken uit te besteden.

Een contentkalender helpt je om de voortgang te bewaken. Als je contenttaken gaat uitbesteden, raden we je aan om een planningstool te gebruiken waarmee je taken kunt uitzetten, zoals Trello. 

Trello als content kalender

Zo blijf je continu content produceren en houd je overzicht. 

Stap #8 – Voortgang bewaken

Om te meten hoe succesvol je contentmarketing is, moet je de juiste statistieken (metrics) monitoren. 

Als je doelen de strategie bepalen, wordt het succes bepaald door in hoeverre je je doelen realiseert.

Veel bedrijven richten zich te veel op metrics die er niet genoeg toe doen.

De statistieken die worden gemonitord, komen dan eigenlijk niet overeen met het doel. 

Bijvoorbeeld:

  • Het aantal reacties op een social-mediapost en of je viraal gaat correleert niet direct met het verkopen van een digitale cursus. 
  • Als een bedrijf leads wil genereren, wordt er vaak te veel gefocust op metrics als toename in organic traffic, terwijl het aantal conversies veel belangrijker is.

Bij het bewaken van de voortgang moet je dus opletten dat je metrics analyseert die je doelen weerspiegelen. 

Bepaal van te voren welke metrics je kunt bijhouden, om te zien of je je doelen echt bereikt. Pas dan wordt je contentstrategie een succes. 

Lees ook: SEO-teksten schrijven: 11 tips voor hoog ranken met de beste content

Nu ben jij aan zet

Als je ons stappenplan volgt heb je alles in huis om een ijzersterke contentstrategie te bouwen. Dit is verreweg de belangrijkste take away: Het doel bepaalt de strategie, want content is nooit het doel.

Niets houdt je tegen om nu zelf een contentstrategie te maken.

Begin met het vastleggen van je doelen, breng je doelgroep en concurrentie in kaart. En gebruik die informatie om op zoek te gaan naar content-onderwerpen.

Meer traffic, leads en omzet?

Wil je meer traffic naar je website, betere leads en meer omzet? Vraag een gratis SEO audit laten en ontdek hoe je het maximale uit SEO kunt halen.


Gratis SEO-audit aanvragen