Alles over zoekintentie

zakendoen in zweden

Door je content goed op orde te hebben, haal je zoveel mogelijk potentiële klanten naar je website. Een belangrijk onderdeel van je contentstrategie: aansluiten op de zoekintentie. Wat dat precies is en waarop je moet letten, leggen we je uit in dit blog.

Dit blog in 10 seconden:

  • Zoekintentie is het doel dat iemand heeft bij het intypen van een zoekwoord en begrip hiervan is cruciaal voor je contentstrategie.
  • Er zijn vier soorten zoekintenties: navigatie, informatie, commercieel en transactioneel.
  • Door content af te stemmen op de zoekintentie, stuur je de inhoud en opbouw van je tekst op wat de doelgroep verwacht.
  • Zoekintentie moet de basis zijn voor je contentcreatieproces, zodat je de lezer op het juiste moment op de juiste manier aanspreekt.

Wat is zoekintentie?

Met zoekintentie bedoelen we het doel waarmee iemand een zoekwoord intypt. Dit doel bepaalt hoe iemand precies zoekt en wat voor content die wil zien. Daarom moet je de zoekintentie van je potentiële doelgroep begrijpen en je content daarop laten aansluiten. We onderscheiden 4 verschillende soorten zoekintenties:

  • Navigeren
  • Informeren
  • Commercieel
  • Transactioneel 

Waarom is zoekintentie belangrijk? 

Door je content af te stemmen op de zoekintentie, geef je sturing aan je teksten. Een landingspagina waarop je klanten aanstuurt tot het kopen van je product, wordt gevonden met een andere zoekintentie dan een informatief blog over datzelfde product. Daardoor is de opbouw en de invulling van deze twee teksten verschillend van elkaar. 

Een klant die informatie zoekt, bevindt zich relatief vroeg in de klantreis. Het is te vroeg voor deze klant om een aankoop te doen. Daarom heeft deze klant niet zoveel aan CTA’s met ‘koop nu’.

Tegelijkertijd wil een klant die iets wil kopen niet eerst door alinea’s vol informatie scrollen tot die eindelijk bij zo’n button aankomt. Stel daarom vast wat de zoekintentie van je doelgroep is voordat je begint met schrijven. Stem vervolgens de inhoud en opbouw van je tekst af op wat je doelgroep verwacht.  

Verschillende soorten zoekintenties 

We zetten hieronder de verschillende soorten zoekintenties voor je op een rij, met voorbeelden:

  • Informerende zoekintentie
  • Navigerende zoekintentie
  • Commerciële zoekintentie 
  • Transactionele zoekintentie

De klant in onze voorbeelden gaat op vakantie naar Terschelling. Daarom zoekt die naar activiteiten of producten die hij of zij tijdens de vakantie kan ondernemen of kopen. 

Informatieve zoekintentie

Klanten met een informatieve zoekintentie zijn op zoek naar informatie. Ze zitten in de fase waarin ze zoveel mogelijk informatie willen verzamelen over een product of dienst. Ze zijn niet van plan een aankoop te doen en willen juist een tekst zien die hun vragen zo volledig mogelijk beantwoordt. 

Het doel van jouw content is in dit geval om de klant te voorzien in hun informatiebehoefte. Let hierop bij het schrijven van webteksten.  

  • Je stelt eerst een probleem vast:
    • De klant is nog niet eerder op Terschelling geweest en wil daarom weten wat het eiland allemaal te bieden heeft.
  • Vervolgens bied je de oplossing voor het probleem van de klant:
    • Je geeft informatie over verschillende producten, activiteiten of musea op Terschelling.
  • In deze teksten push je de klant niet tot het doen van een aankoop:
    • Laat de “bestel hier je tickets voor museum X” CTA’s achterwege 

Navigerende of lokale zoekintentie 

Klanten die navigerend of lokaal zoeken, hebben voldoende informatie over het product of de dienst en willen nu verschillende lokale opties vergelijken. 

Het doel van jouw content is nog steeds informatief, maar je wilt hierbij graag naar boven komen als lokale optie. 

  • Je schrijft een informatieve tekst over je product of dienst waarin je de locatie van je bedrijf benoemt:
    • Maak je verse honing en verkoop je die online, maar ook in plaatselijke supermarkten? Schrijf dan een landingspagina voor elke locatie waar jouw honing te koop is, bijvoorbeeld in een winkel op Terschelling.

Commerciële zoekintentie  

Klanten met een commerciële zoekintentie hebben genoeg informatie gelezen over een product of dienst. Maar voordat ze klaar zijn om een aankoop te doen, willen ze verschillende opties vergelijken. Ze vergelijken bijvoorbeeld verschillende modellen of kleuren van een product; de beste prijzen van meerdere aanbieders; of reviews van andere klanten.   

Het doel van jouw content is om de beste optie te zijn voor de klant.   

  • Gebruik keywords in je teksten waarmee je naar boven komt in zoekvragen als: 
    • Wat zijn de leukste activiteiten met kinderen op Terschelling?
    • Reviews van museum X op Terschelling
    • Goedkoopste outdoor activiteiten op Terschelling

Transactionele zoekintentie

Klanten met een transactionele zoekintentie zijn klaar om een aankoop te doen. Daarom is het belangrijk om de juiste CTA’s op je pagina te zetten. Zo leid je de klant gemakkelijk tot een aankoop. 

Het doel van jouw content is de klant verleiden tot een aankoop. 

  • Gebruik pakkende en opvallende CTA’s
    • [Museum X] Terschelling tickets bestellen 
    • [Activiteit Y] Terschelling reserveren 
    • [Product Z] Terschelling kopen 
  • Verwerk deze ook als keywords in je teksten, zodat de klant via de zoekmachine naar jouw website wordt geleid. 

Zoekintentie als de basis van je content

Door de zoekintentie van je doelgroep vast te stellen voordat je begint met schrijven, heb je gelijk een goede basis voor je tekst. Het is een stuk makkelijker om de juiste structuur aan te houden wanneer je weet wat mensen willen lezen. 

Ben je zelf niet zo’n ster in het schrijven van teksten? Dan is het handig om een professioneel contentbureau in te schakelen. Die weten precies hoe ze jouw ideale klant naar je website kunnen halen.