Blog schrijven: de ultieme gids [How-To 2018]

Beginnen met blogs maken? We leren je onze bewezen technieken

[Geüpdatet voor 2018]

Een blog schrijven voor je doelgroep… Iedereen wil het, maar waar begin je? Hoe bedenk je onderwerpen?

Voor veel bedrijven is het schrijven van blogs een belangrijk marketing instrument. Content marketing wordt steeds vaker ingezet om organisch te scoren. Naarmate de populariteit van blogs schrijven stijgt, stijgt de concurrentie mee.

Dit is een complete handleiding over blogs schrijven. Gebruik de tips om je concurrentie te verslaan en gebruik het stappenplan om structuur aan te brengen in je blog.

Het SEO hoofdstuk zorgt ervoor dat je op #1 in Google komt!

En nee, dit is niet een simpel artikel waarin we “10 tips voor bloggen” geven…

We schrijven al 12 jaar blogs voor onze klanten, we hebben alle blog strategieën die we inzetten geanalyseerd en delen onze kennis met jou.

Het zijn bewezen strategieën die nu goed werken, en in 2018 worden ze nog belangrijker…

Laten we direct beginnen…

Introductie

Waarom blogs schrijven + 3 redenen om te beginnen met blogs

blogs schrijven hoe beginnen

Waarom je moet beginnen met blogs schrijven…

De internet jungle wordt overspoeld met blogs, want iedereen is namelijk met content bezig.

Misschien denk je nu, als iedereen het al doet… Laat dan maar, ik zal toch nooit scoren met blogs.

Maar vergis je niet, blogs zijn mateloos populair: 25% van de 25- tot 34-jarigen geeft aan dagelijks minstens één blog te lezen.

Het regelmatig plaatsen van goed geschreven blogs met relevante inhoud is een serieuze marketingstrategie die door veel bedrijven met groot succes wordt toegepast.

Ten eerste omdat een blog voor de lezer makkelijk te behappen is: die kan in korte tijd iets lezen over een interessant onderwerp. Ten tweede is het schrijven van blogs een vrij laagdrempelige manier om kennis te delen, zichtbaar en vindbaar te worden en je conversie te verhogen.

Win-win-win dus!

meer bezoekers met blogs

Drie redenen om te gaan bloggen:

1.    Je wordt zichtbaar en vindbaar

Door te bloggen maak je je site zichtbaar en vindbaar. Hoe meer kwalitatief hoogwaardige content je site bevat, hoe hoger Google je site rankt. Hierdoor vinden mensen je website sneller, waardoor je meer lezers trekt.

2.    Je vergroot je kennisleiderschap

Als je goede blogs schrijft (dit geldt in nog grotere mate voor uitgebreidere en diepgaandere content zoals E-books en white papers) zet je jezelf neer als kennisleider op je vakgebied. Als jouw website vol staat met interessante teksten, zal dat mensen trekken die daar meer over willen weten. Ook professionals uit je vakgebied. En als jouw website dé plek is waar niet alleen leken, maar ook mensen met kennis van zaken hun informatie kunnen vinden, word je gezien als kennisleider, wat de positie van je bedrijf versterkt.

3.    Meer lezers = meer conversie

Hoe meer relevante teksten je website bevat, hoe meer lezers je trekt en hoe meer conversie dat oplevert. En meer conversie betekent meer potentiële leads en klanten. Let wel op: het is belangrijk dat je altijd relevante content plaatst; goed geschreven blogs over onderwerpen waar je lezers daadwerkelijk wat aan hebben.

Twijfel je? Laat je overtuigen door deze indrukwekkende cijfers van HubSpot

Bedrijven die bloggen worden beter gevonden, genereren meer leads en halen een hogere ROI met marketingactiviteiten!

Blog beginnen voor bedrijf
1

Meer leads

53% van de markerteers ziet bloggen als de manier om inbound leads te genereren
2

Meer bezoekers

Bedrijven die meer dan 16 blogs per maand publiceren krijgen gemiddeld 3,5 x meer bezoekers dan bedrijven die 0-4 keer per maand posten.
3

Belangrijk voor b2b marketeers

Gemiddeld gezien reserveren B2B marketeers 28% van het totale marketingbudget voor content marketing.

Hoofdstuk 1

Wat zijn blogs en hoe werken ze?

wat voor soorten blogs zijn er

Wat is een blog?

terug naar de inhoudsopgave

Een blog is in feite niets meer en niets minder dan een kort artikel dat je op je website plaatst, waarin je je kennis of ervaringen deelt.

Het is een hele gangbare vorm van content. De meeste blogs bestaan uit ongeveer 500 woorden, bevatten vaak foto’s en beantwoordt vragen van je doelgroep.

Blogs met een educatieve inhoud zijn uitstekend om je positie als deskundige op je vakgebied te versterken: je bewerkstelligt er zogenaamd denkleiderschap mee.

Een blog kan alle vormen aannemen, van een kort, populairwetenschappelijk artikel tot een praktisch lijstje met tips. Alles is mogelijk in een blog. Daarom is deze vorm van schrijven zo toegankelijk.

Waarom zijn blogs zo populair?

Het internet landschap verandert in rap tempo en iedereen doet wat hij moet doen om bij te blijven. De zoekmachines worden steeds slimmer en het wordt steeds moeilijker om te scoren met organische resultaten. De ruimte voor organische resultaten op de eerst pagina van Goolge wordt ook steeds kleiner. Ze maken plaats voor betaalde resultaten als Adwords en Google Shopping.

Maar goed, waarom is het schrijven van blogs zo populair?

Een goede blog genereert omzet

 

Maar ja, de sleutel tot omzet genereren zit hem net in dat “goed”.

En de meeste bedrijven doen het niet goed. De meeste bedrijven publiceren matige tot slechte content en dit leidt tot een content overload bij je doelgroep.

Een goede blog werkt als een magneet

Je moet zichtbaar zijn bij je doelgroep. En je doelgroep die is online, ze zoeken informatie over een product dat ze willen kopen, over hoe ze iets moeten aanpakken of over een bepaald onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn. Ze googelen en komen via de zoekresultaten op bepaalde websites terecht. En op die websites willen ze méér lezen over de dingen die hen interesseren. Blogs zijn daarvoor een ideale vorm, want ten eerste kun je met specifieke SEO blogs hoog in de zoekresultaten eindigen en ten tweede kun je de doelgroep van genoeg informatie voorzien.

Speel daar dus op in door blogs te schrijven met onderwerpen die relevant zijn voor je website en waarvan je vermoedt dat je lezers er meer over willen weten. Leef je in de lezer in: wat zou jij willen lezen? Een goede blogger kent zijn doelgroep en weet wat hij zijn lezers moet voorschotelen. Het liefst nog voor ze dat zelf weten.

Waarom een goede blog verslavend werkt

Een goede blog is lang genoeg om een interessant onderwerp aan te snijden en kort genoeg om helemaal te willen lezen. Als het goed is, trekt een blog je met een pakkende titel en houdt de blog je vast door een interessante, goed gestructureerde inhoud.

Hoe lang is een goed blog?

terug naar de inhoudsopgave

Op deze vraag bestaat geen antwoord. Een van ons best bezochte blogs is deze “De blog of het blog” en telt ongeveer 200 woorden. Hij scoort goed in de zoekmachines en geeft antwoord op de vraag van de bezoeker. Maar hebben we er iets aan? Niet echt…

Hoe belangrijk is de lengte van blogs dan?

Dat hangt van je doelen af. Wij maken onderscheid tussen 3 soorten blogs, de inhoud verschilt maar het doel spreekt voor zich:

  • Entertainment 0-1000 woorden
  • SEO blogs  > 1000 woorden
  • Long blogposts > 3500 woorden

Als je entertainment content schrijft, is de lengte van content niet heel belangrijk. Je schrijft gewoon een tof artikel en presenteert het aan je fans. Maar bij SEO content ligt het voor de hand dat een artikel van meer dan 1500 woorden het beter doet dan een simpele blogpost van 400 woorden. De lezer wordt beter geïnformeerd, haalt meer voldoening uit het artikel en je zult waarschijnlijk meer backlinks verzamelen. In de onderstaande grafiek zie je dat er een verband is tussen hoge posities in Google en veel content. Gemiddeld hebben pagina’s die op de 10e positie ranken, 400 woorden minder dan de #1.

Ik maak bij het creëren van content onderscheid tussen SEO content en entertainment content.

Bij het maken van entertainment content staat het informeren of entertainen van de doelgroep op de eerste plaats en creëren we content vanuit de vraag of interesses van deze doelgroep. Hiermee bedoel ik content die bedrijven inzetten om klanten of gebruikers van hun product of dienst te informeren of te entertainen. Denk dan aan een update over features in een softwarepakket of een blog over een event. Dit is niet de content waar je mee wilt ranken. In het eerder gebruikte voorbeeld van de personal trainer kan dit een recept voor een gezonde maaltijd zijn.

SEO blogs zijn juist wel bedoeld om te ranken voor een bepaald onderwerp of zoekterm. Vaak zie je een combinatie tussen SEO blogs en long blogposts.

Waarom scoort lange content zo veel beter?

Laten we voorop stellen dat er geen format is voor “perfecte content”.

Maar SEO technisch heeft lange content zich bewezen. Weet je wat alle SEO-goeroes met elkaar gemeen hebben? Ze hebben allemaal mega lange content. Waarom zijn er dan maar een paar mensen zo slim om lange content te maken? Het antwoord op deze vraag brengt ons direct op het enige nadeel van lange content: het kost enorm veel tijd en energie om lange content te schrijven. En heel simpel, de meeste content marketeers zijn er te lui voor.

Hier ligt dus een enorme kans voor jou!

In onderstaande grafiek (via Moz & BuzzSumo) kun je zien dat pagina’s met lange content beter scoren.

1

Backlinks

Uit onderzoek van van Moz en BuzzSumo blijkt dat pagina’s met lange content (vanaf 1800 woorden) meer backlinks krijgen, meer shares en meer likes krijgen op social media.
2

Relevanter

Zoekmachines kunnen meer informatie op je pagina verzamelen en daarmee beter bepalen waar de content of de pagina over gaat. En vaststellen dat je content relevant is voor het keyword waarop je gevonden wilt worden.
3

Deep dive

Een blogpost van 500 woorden of minder, geeft simpelweg minder informatie aan de bezoeker. Lange content gaat dieper in op het onderwerp en zal de vraag van de bezoeker beter beantwoorden.
4

Meer nieuwe bezoekers

Lange content levert vaak meer nieuwe bezoekers en een hogere conversie op. De hogere conversie is toe te kennen aan het feit dat de bezoekers heel gericht op je content af komen en er echt waarde aan hechten.
5

Dwell time

Bezoekers blijven ook langer op je pagina. Dit is een positief signaal voor Google, want blijkbaar waarderen de bezoekers je content.

Hoofdstuk 2

Beginnen met blogs maken?

Upgrade je blogs, breng structuur aan

terug naar de inhoudsopgave

Voor je begint met schrijven, is het goed om een paar dingen op een rijtje te zetten.

Zo moet je weten voor wie je nu eigenlijk aan het schrijven bent. Daarnaast moet je natuurlijk weten waarover je wilt schrijven – je moet dus onderwerpen hebben of verzinnen.

En hoe ziet je blog eruit? Er zijn verschillende vormen waarin je een blog kunt gieten. Dan komt het technische gedeelte: het schrijven zelf. Hoe schrijf je een pakkende titel voor je blog? En hoe geef je je blog structuur?

Bepaal je doelgroep en tone of voice

Vraag je voor je begint met schrijven af voor wie je precies schrijft. Als je dat weet, kun je je schrijfstijl daarop aanpassen. Bij de ene doelgroep past een formele toon, bij de andere juist een informele. Bij een formele toon kun je ervoor kiezen om de lezer met ‘u’ aan te spreken, bij een informele toon met ‘je’. Maar dan moet je wel eerst weten wie je doelgroep is.

doelgroep bepalen voor blogs

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat interesseert je lezers?

Als je weet wie je lezers zijn, is het makkelijker om onderwerpen te verzamelen die aansluiten bij die interesses. Blog je over de laatste zomertrends, dan schrijf je voor een andere doelgroep dan wanneer je over een wetenschappelijk onderwerp blogt. In het eerste geval spreek je de lezer sowieso aan met ‘je’, en is de schrijfstijl losjes en gezellig – informeel dus. Bij een wetenschappelijk blog kun je ervoor kiezen om de lezer met ‘u’ aan te spreken, en is een wat formelere schrijfstijl waarschijnlijk op zijn plaats.

  • Wat is hun opleidingsniveau?

Zijn je lezers hoog of misschien juist lager opgeleid? Dat is belangrijk om te weten, want dan kun je daarop aansluiten in je taalgebruik. Bij ingewikkelder onderwerpen voor een wat hoger opgeleide doelgroep kun je je best wat ingewikkelder woorden en zinsconstructies veroorloven. Maar schijf je duidelijk voor een lager opgeleid publiek, laat lastige woorden en ingewikkelde zinnen dan liever achterwege.

  • Wat is hun leeftijd of levensfase?

Schrijf je voor een jong of juist voor een ouder publiek? Dat kan van belang zijn voor de tone of voice. Jongeren spreek je doorgaans aan met ‘je’ en ouderen stellen het misschien op prijs om met ‘u’ te worden aangesproken. Over het algemeen past een informele toon beter bij jongeren en een formelere toon beter bij ouderen, maar het is geen wetmatigheid. Denk hier dus goed over na.

Heb je je doelgroep min of meer in kaart? Heel goed. Dan is het nu tijd om een lijstje met onderwerpen te verzamelen.

De vorm van je blog

terug naar de inhoudsopgave

Als je je doelgroep in kaart hebt en weet waarover je wilt schrijven, moet je nog bedenken in wat voor vorm je je blog wilt gieten. Nu is het zo dat een blog geen vaststaande vorm heeft. Alles is in feite mogelijk, van lijstjes met tips tot korte verhaaltjes.

Ik geef hier een aantal voorbeelden van populaire blogvormen, en tips om je blog zelf in een vorm te gieten waar jij je happy bij voelt.

  • Het lijstje: de 10 beste manieren om…

10 manieren om blogs te maken

Ah, daar is het al: het lijstje. Deze blogvorm is mateloos populair onder lezers. Mensen zijn nu eenmaal dol op lijstjes. Ze geven het idee van overzichtelijkheid: je kunt ze afstrepen. Blijkbaar zijn er tien beste manieren om zus of zo te doen! Of zes redenen waarom je zus of zo absoluut niet moet doen. Dat wil je als lezer natuurlijk lezen!

Maar ook voor jou als blogger is een lijstje fijn, omdat je eigenlijk in je eentje aan het brainstormen bent: wat kun je allemaal nog meer aan dat lijstje toevoegen? En weet je geen tien punten te verzinnen? Niet erg, drie is ook goed. Zorg er dan wel voor dat die drie punten ook echt inhoud hebben.

Vaak zul je tijdens het schrijven van je lijstje vanzelf op meer punten komen. Of je bedenkt weer een nieuwe invalshoek voor je onderwerp, en hebt zo al gauw weer stof voor een nieuwe blog!

  • Kennisblog: uitleg over een onderwerp

In een kennisblog behandel je een onderwerp waar je redelijk wat vanaf weet.

Je deelt hier dus echt je kennis. Je schrijft voor lezers die geïnteresseerd zijn in de achtergrond van een onderwerp en daarom moet je je verhaal goed kunnen onderbouwen en toelichten. Dit type blogs wordt vaak geschreven door deskundigen op een bepaald vakgebied, of door brancheverenigingen.

 

  • Storytelling: begin met een verhaal

Storytelling is niets meer of minder dan een verhaal vertellen. Dus in plaats van dat je meteen begint met een lijstje of het delen van kennis, neem je de lezer mee in een verhaal dat de inleiding is of als metafoor dient voor je werkelijke boodschap. Begin bijvoorbeeld met een eigen ervaring als inleiding voor je verhaal (Toen ik laatst op een bankje in het park zat…) Of begin je blog met een fictief verhaal dat dient als metafoor of ter illustratie van je boodschap.

 

Tip:
Begin je verhaal met een zin die de lezer direct je verhaal in trekt. Bijvoorbeeld: ‘Toen Johan binnenkwam, viel er een ijzige stilte.’ Dit trekt direct de aandacht van lezers, die nu nieuwsgierig zijn: wat is er aan de hand met Johan?

  • Je mening of ervaring delen

Het delen van ervaringen of je mening over iets geven is een heel effectieve manier om een gevoel van verbondenheid met je lezers te creëren. Door te vertellen wat je hebt meegemaakt, deel je iets persoonlijks met hen, en dat schept een band. Dat geldt ook voor een mening die je deelt. Het gaat bij een mening niet per se om feiten, waardoor deze vorm van bloggen vrij toegankelijk is. Je bent immers vrij om te zeggen wat jij ergens van vindt, of wat jouw ervaring is geweest. Daar hoef je geen expert voor te zijn.

  • Vaardigheidsblog: hoe pak je iets aan?

Heel populair: de vaardigheidsblog. Ooit een kookrecept gelezen? Stomme vraag, natuurlijk heb je dat. In feite is een vaardigheidsblog precies hetzelfde. Je leest er heel praktisch en overzichtelijk hoe je iets in verschillende stappen moet aanpakken. Of het nu gaat om het plakken van je fietsband of over het opschonen van je computer: vertel het in een vaardigheidsblog. Dit type blogs begint vaak met het woord ‘hoe’. ‘Hoe plak je een fietsband in 5 eenvoudige stappen’. Simpel maar effectief. Bovendien beginnen mensen die een vraag intypen op Google, vaak met het woordje ‘hoe’. Het klinkt dus misschien afgezaagd om zo te beginnen, maar het werkt wel.

 

Je kunt een vaardigheidsblog ook inzetten om antwoord te geven op een vraag en zo scoren met een featured snippet.

Blog schrijven om in de featured snippet te komen

Vind je het erg moeilijk om zelf vormen voor je blogs te bedenken? Dan zijn er altijd nog handige tools die je kunnen helpen. De Content Idea Generator stelt aan de hand van steekwoorden zelf blogtitels voor, die je weer op weg kunnen helpen om de beste vorm voor je blog te vinden.

Hoe schrijf je de perfecte titel voor je blog?

Getriggerd om te lezen hoe je de perfecte titel schrijft? Mooi zo, dat was de bedoeling 😉 Als de titel lezers er niet van kan overtuigen om je tekst te lezen, had je net zo goed geen blog hoeven schrijven.

Want als je titel slecht is, leest niemand je blog, hoe goed je tekst verder ook is.

Bovendien is de concurrentie van andere teksten op internet moordend. Alleen met een pakkende titel val je op in de internetjungle aan tekst. Een goede titel is dus key – hij moet de lezer direct bij de strot pakken.

terug naar de inhoudsopgave

De titel van je blog hangt samen met de vorm van je blog, maar je kunt het ook andersom aanpakken: verzin een goede titel en laat die de vorm van je blog bepalen.

Waarom je moet beginnen met de titel

Wil je beginnen met het schrijven van je blog? Begin dan met de titel. De titel stuurt niet alleen je lezers, maar jou als schrijver ook. Hij dwingt je een onderwerp af te bakenen, en jezelf dus te beperken. En dat is nodig in de beperkte ruimte die een blog biedt.

En waarom het een goed idee is om je titel te beginnen met ‘waarom’? Omdat je je lezers daarmee een vraag voorschotelt waarvan ze zelf nog niet eens wisten dat ze het antwoord erop wilden weten.

3 voorbeelden die laten zien waarom lijstjes werken

Hé, daar is het lijstje weer! Lezers houden van lijstjes, maar niet per se om de lijstjes zelf. Ze vinden het vooral een fijn idee dat hun wereld er iets overzichtelijker van wordt. Een titel met de belofte van een lijstje geeft uitzicht op iets wat het leven versimpelt. Lijstjes werken bevredigend.

Bovendien zijn lijstjes een mooie manier voor jou als deskundige op je vakgebied om te laten zien hoe veelomvattend een onderwerp kan zijn. Maak hier dus gebruik van! Drie voorbeelden van de kracht van titels die een lijstje aankondigen:

  • Herken de 7 kenmerken van een geniale blog

Hiermee laat je je kennis zien over het onderwerp. Alleen jij weet immers wat die zeven kenmerken zijn, en je lezers willen dolgraag op de hoogte zijn. Bevredig hun verlangens! En laat ze na die zeven kenmerken gretig doorklikken naar je volgende blog:

  • 10 manieren om van je writer’s block af te komen

De ouderwetse manier van lijstjes schrijven. Bij deze simpele vorm moet de inhoud het werk doen, dus zorg ervoor dat je weet waarover je schrijft, en je lezers zullen je dankbaar zijn.

  • De vijf blogger-types. Bij welk type hoor jij?

Mensen willen graag ergens bij horen. Ingedeeld worden bij een groep geeft een gevoel van veiligheid en zekerheid. In feite schrijf je in deze blog dus over vijf typen bloggers, maar door de vraag ‘bij welk type hoor jij?’ erbij te stellen, betrek je de lezer op een heel directe manier bij je onderwerp.

Hoe je binnen 1,3 seconden 400 lezers trekt

Mensen zijn over het algemeen leergierig en nieuwsgierig. Ze willen dus graag weten hoe je dingen doet. Speel in op die behoefte en begin je titel met ‘hoe’. Gooi er nog wat intrigerende cijfers tegenaan en bingo: je hebt je lezers te pakken. Jij wilt vast heel graag weten hoe je binnen 1,3 seconden 400 lezers trekt. Ik ook 😉 Laat het me weten als je ontdekt hoe je zoiets doet.

Wat is de echte reden van Yolanthes tranen?

O, jee. Blijkbaar heeft Yolanthe verdriet. Zou er iets met Wesley zijn? Zou hij soms vreemdgaan?

Een kop als deze suggereert een hoop. Ten eerste dat er tranen zijn. Ten tweede dat daar een reden voor is die iedereen voor waar aanneemt. En ten derde dat er een werkelijke reden is die niemand nog kent, maar de schrijver van het artikel wel en jij ook als je het artikel hebt gelezen.

Ik moet je helaas teleurstellen; ik zou niet weten wat de reden van Yolanthes tranen zijn. Maar geef toe: je was wel nieuwsgierig!

Goede titel voor een blog bedenken

Laat je dus vooral inspireren door de koppen van populaire kranten en roddelbladen. Journalisten van dit soort bladen weten als geen ander hoe je lezers trekt. Hoe vaak is het je al gebeurd dat je, gegrepen door een pakkende titel, verder las en teleurgesteld was in het echte verhaal? Juist. Maar dan moet je toch toegeven dat de titel pakkend was. En dat je zonder die titel het verhaal nooit gelezen had, hoe teleurstellend dat verhaal achteraf ook bleek te zijn. Als jij nu zorgt voor een pakkende titel én een goed verhaal, zit je gebakken.

Kortom: een pakkende titel staat garant voor lezers van je blog. Maar hoe zorg je er nu voor dat je lezers na het lezen van de titel ook daadwerkelijk doorlezen?

Gebruik maken van tussenkopjes

terug naar de inhoudsopgave

Goed, je hebt van tevoren bedacht voor wie je je blog schrijft en waarover je je blog schrijft. Je hebt een pakkende titel bedacht, en nu wil je gaan beginnen met schrijven. Met een lijstjesblog heb je het relatief makkelijk: je begint bij nummer 1 en eindigt bij het laatste punt op je lijstje. In alle andere gevallen zul je zelf structuur moeten aanbrengen. En daar komen de tussenkopjes om de hoek kijken.

Hapklare brokken tekst

Je hebt vast weleens een document geopend of een tekst gedownload en meteen gedacht: laat maar. Herkenbaar? Dan was het waarschijnlijk veel tekst die eruitzag als… veel tekst. En veel tekst schrikt lezers af. De algemene tendens op internet is: hoe minder tekst, hoe beter. Een blog heeft een prima behapbare hoeveelheid tekst, namelijk 400 à 500 woorden. Maar als je daar helemaal geen structuur in aanbrengt, leest alsnog niemand je blog.

Tip: zoek een goed leesbaar lettertype uit!

Goed leesbaar lettertype voor online contentn

Alinea’s geven je tekst structuur

Hoe voorkom je nu dat mensen afhaken? Door je tekst in te delen in alinea’s. Met een alinea baken je een onderdeel van je verhaal af, wat het geheel overzichtelijk houdt. Je geeft op die manier structuur aan je tekst. En als je per alinea een kopje toevoegt, maak je het je lezer nog eens extra makkelijk.

Met tussenkopjes leid je de lezer

Kopjes leiden de lezer door je tekst. Je neemt je lezer als het ware bij de hand, en laat hem zien wat de hoofdlijn van je tekst is. Als je goede tussenkopjes schrijft, moet de lezer ook aan de hand van enkel die tussenkopjes begrijpen waar je tekst over gaat. Door de kopjes te scannen heeft hij de structuur van je tekst al gezien, en dan kan hij zelf bepalen of hij de moeite wil nemen om de tekst tussen de kopjes te lezen. Schrik niet, de meeste lezers scannen en lezen alleen maar titels en tussenkopjes. Jij gelukkig niet J

Tussenkopjes geven de schrijver houvast

Tussenkopjes zijn niet alleen een houvast voor de lezer, ze zijn voor jou als schrijver ook heel handig. Waarom? Omdat ze je dwingen om na te denken over de structuur van je tekst. Als je de titel hebt geschreven en daarna de tussenkopjes bepaalt, heb je in feite het geraamte al op papier. In feite hoef je de tekst daarna alleen nog maar in te vullen.

Hoofdstuk 3

SEO blogs schrijven

De perfecte SEO blog schrijven

terug naar de inhoudsopgave

Als je blogs schrijft, of van plan bent om een blog te gaan maken heb je zeker kennis van SEO nodig. Dat vind je misschien angstaanjagend, want SEO is super uitgebreid en er is een overkill aan informatie. Maar no worries, ik heb de belangrijkste SEO technieken voor je in deze handleiding gezet.

Ik heb namelijk gemerkt dat er een aantal punten zijn waar je van op de hoogte moet zijn om succesvol te zijn als je wilt scoren met een SEO blog. De kwaliteit van de content die je publiceert, wordt namelijk steeds belangrijker. Het verschil tussen schrijven en SEO vervaagt en je moet weten waar je mee bezig bent.

Deze SEO technieken zijn niet moeilijk en kun je direct inzetten.

Succesvol gebruik maken van title tags & meta data

Het invullen van de title tags en meta data is op zich niet moeilijk. Door tools als Yoast (voor WordPress) zijn ze makkelijk in te vullen. De tools geven tips en als je aan alle voorwaarden voldoet kleuren alle bolletjes groen. Alles op groen is natuurlijk tof, maar dit zegt nog niks over de kwaliteit van je title tags.

De title tags zijn een belangrijk ranking factor, met deze tag geef je bij Google aan waar je pagina over gaat. En voor potentiële bezoekers is het een eerste indruk van je webpagina. Je meta title mag maar 60 tekens lang zijn, de ruimte is dus beperkt. Op deze site kun je testen met verschillende meta titels.

wat is een goede meta titel voor een blog

Sommige bloggers doen echt hun best om een goede meta title te schrijven, maar de meeste bloggers gaan als volgt te werk bij het schrijven van meta titels:

Zoek een keyword voor de pagina

  1. Kijk of er veel zoekverkeer is (via Google Keyword Planner)
  2. Prop hem zo vaak mogelijk in de meta tittle
  3. Hoop dat je hoog in de zoekresultaten eindigt

Als je nagaat dat de title tag van je pagina een belangrijke factor is voor je ranking, kun je hier toch veel meer uithalen?

Dit is met een klein beetje meer tijd en aandacht te doen. Het is namelijk heel simpel om een lijst met synoniemen te maken en relevante zoektermen te verwerken in je title tags. Vaak is de concurrentie op het zoekwoord (dat hierboven in stap 1 is vastgesteld) heel hoog. Daarom is het vaak beter om de title tag specifieker te maken (long tail dus).

HTML heading tags

terug naar de inhoudsopgave

Dit zijn de bekende H1, H2, H3 etc. Google concludeert uit deze gegevens waar je pagina over gaat. Je kunt het vergelijken met een inhoudsopgave van een boek. Met de heading tags geef je aan waar de hoofdstukken over gaan. Overmatig gebruik wordt niet gewaardeerd en kan averechts werken.

Heading tags voor een SEO blog

H1 = de kop van je pagina, gebruik deze maar 1 keer per pagina of per blogbericht.

H2 + H3 zijn tussenkoppen, hiermee geef je als het ware de paragrafen aan.

H4 tot en met H6 vind ik zelf niet relevant en gebruik ik nooit. Hoe hoger het cijfer achter de H, hoe minder waarde het heeft.

In de praktijk ziet dit er als volgt uit:

Heading Tags voor seo blogs in de praktijk

Afbeeldingen optimaliseren

terug naar de inhoudsopgave

Deze SEO optimalisatie zal niet nieuw voor je zijn. Maar nu begrijp je ook waarom dit zo belangrijk is. Google bots kunnen geen plaatjes zien.

Gebruik alt tags voor je afbeeldingen en wijzig de naam voordat je de afbeeldingen uploadt. Dus niet gewoon uploaden, maar wat aandacht aan de titel besteden. Zoals je hieronder kunt zien heb ik de afbeelding voor de heading tags geoptimaliseerd. De afbeelding heet als naam heading- tags-voor-een-SEO-blog.gif. Als je een afbeelding plaatst geeft WordPress je de mogelijkheid om een alt tag toe te voegen.

Niet –  DCS045.jpg

Wel – heading- tags-voor-een-SEO-blog.jpg

Tip: gebruik geen underscore in je afbeeldingen, metadata of alt tags. Google ziet dit niet als scheidingsteken maar juist als één woord.

On Page SEO Afbeeldingen optimaliseren bij blogs

Creëer een duidelijke en makkelijke linkstructuur

Maak een sitemap! Een sitemap is een pagina op jouw website waarin alle links op jouw website staan. Een XML-sitemap wordt automatisch aangemaakt als je een plug-in als Yoast gebruikt.

Maak van elke URL een leesbare URL. Verbeter de URL´s die standaard worden aangemaakt bij een nieuw bericht.

Niet –  https://www.personaltrainer.com/pageid=53152d

Wel –   https:// personaltrainer.com/training

Blog schrijven – Let’s get started

terug naar de inhoudsopgave

Je hebt de hele handleiding gelezen, we snappen dat je heel veel informatie te verwerken hebt. Daarom hebben we de belangrijkste punten voor je samengevat.

Bloggen is geen race, het is een marathon. Er is geen quick win en je zult er heel veel tijd en energie in moeten stoppen wil je succesvol worden met je blogs.

Succes met blogs schrijven!

 

Wil je je blogs laten schrijven?