In 5 stappen een blog schrijven

Start je met content marketing en ga je een blog schrijven?

In 2019 zal bloggen een belangrijk onderdeel van je content strategie zijn.

Een blog schrijven waarmee je waarde toevoegt aan je content-strategie, is lastiger dan je denkt.

Blogs zijn het ideale middel om je merk te versterken en meer traffic te genereren.

Waarom?

Blogs helpen je klant door de klantreis. Dat blogs zo effectief zijn, ligt niet aan je product of dienst, maar aan je klant.

Veel bedrijven benaderen hun doelgroep met een achterhaalde tactiek.

De informatiebehoefte van je klant is sterk veranderd. Vroeger was een verkoper verantwoordelijk voor 80% van de informatievoorziening.

Nu is dat niet meer zo. Jouw klanten zoeken nu zelf alle informatie die ze nodig hebben om een beslissing te nemen. Het zoeken naar informatie is een belangrijke stap in de klantreis.

Succesvolle bedrijven snappen dit en voorzien in deze informatiebehoefte.

Een blog schrijven is een effectieve manier om in die behoefte te voorzien. Je biedt je doelgroep de juiste informatie en helpt hen de klantreis te doorlopen.

Maar naarmate de populariteit van blogs schrijven toeneemt, groeit ook de concurrentie.

Ik raad je aan om onze gids over het beginnen van een blog te lezen. In dit blog delen we onze strategie waarmee we 100-300% meer traffic genereren voor onze klanten.

 

Customer Journey voor content maken

 

Een blog schrijven in 5 overzichtelijke stappen

Voor je begint met het schrijven van je blog, is het belangrijk om een aantal zaken vast te stellen. Je moet snappen voor wie je een blog schrijft. Wij raden je aan om je blog af te stemmen op je ideale klant.

  • Stap 1 – Bepaal je ideale klant
  • Stap 2 – Zoek relevante onderwerpen
  • Stap 3 – Kies de vorm van je blog
  • Stap 4 – Schrijf een kick ass titel
  • Stap 5 – Structureer je blog

Schrijf je een blog voor SEO doeleinden? Deze 21 ranking factoren zijn van invloed op je SEO tekst.

Daarnaast moet je weten waarover je wilt schrijven. Je moet dus blogonderwerpen hebben of verzinnen. Dan komt het technische gedeelte: het schrijven zelf. Hoe zorg je voor een goede structuur en hoe schrijf je een pakkende titel voor je blog?

vijf stappen om een blog te schrijven

 

Schrijf je blog voor een avatar, je ideale klant (stap 1)

Waarschijnlijk ga je dit vreemd vinden. 

Een goed blog schrijf je niet voor je doelgroep, maar voor één persoon. Je wilt met je blog jouw ideale klant door de klantreis helpen. Om dit succesvol te doen, moet je het blog schrijven voor die ene ideale klant.

Een blog schrijven begint dus met het maken van een “avatar” of een persona van je ideale klant. Neem bijvoorbeeld een interview af bij je ideale klant.

Hoe maak je een avatar?

Weet welke doelen je ideale klant nastreeft en met welke pijnpunten je avatar te maken heeft

Dit is een van de belangrijkste tips die we je kunnen geven over bloggen. Je blog moet waarde toevoegen aan het leven van je ideale klant. Daarom is het belangrijk om vast te stellen welke doelen hij of zij nastreeft.

Stel, je verkoopt bedrijfssoftware en het doel van jouw ideale klant is om zijn organisatie te digitaliseren. Dan kun je waarde toevoegen door een blog te schrijven over digitalisering. Het onderwerp van je blog kan dan zijn: Hoe start je een succesvol digitaliseringstraject?

Met je blog voorzie je in de informatiebehoefte en help je de klant door de klantreis. Heel plat gezegd is hij/zij na het lezen van je blog klaar voor de volgende stap.

Maak een avatar voor je blog

Onderzoek het opleidingsniveau, de gemiddelde leeftijd en de levensfase van je avatar

Zijn je lezers hoog of misschien juist lager opgeleid? Dat is belangrijke informatie, want je moet je taalgebruik aanpassen aan je lezer. Hetzelfde geldt voor leeftijd. Schrijf je voor een jong of juist voor een ouder publiek? Dat kan van belang zijn voor de tone of voice. Jongeren spreek je doorgaans aan met ‘je’ en ouderen stellen het misschien op prijs om met ‘u’ te worden aangesproken.

Zoek uit wat de belangrijkste informatiebronnen van je avatar zijn

Het is heel belangrijk om grondig uit te zoeken waar je avatar naar informatie zoekt. Welke blogsites houdt hij in de gaten, welke nieuwssites? Zijn er specifieke, branche gerelateerde events die hij of zij bezoekt? Dit is cruciale informatie. Niet per se voor het schrijven van je blog, maar dankzij deze informatie weet je hoe en waar je avatar straks te bereiken is.

TIP: In deze blog leggen we je uit waarom  content marketing werkt en waarom content king is

Een blog schrijven op basis van relevante onderwerpen (stap 2)

Een succesvol blog schrijven lukt alleen maar als je over relevante onderwerpen schrijft. Afhankelijk van je doelstellingen en digitale strategie kun je de onderwerpen op een aantal manieren vaststellen. We delen drie tips om relevante blogonderwerpen vast te stellen. In deze blog delen we drie geniale tips

Traffic genereren met blogs

Tip 1 – Bedenk onderwerpen op basis van de doelen en pijnpunten van je avatar.

Een goed uitgewerkte avatar is heel belangrijk. Als je de doelen en pijnpunten zorgvuldig in kaart hebt gebracht, heb je de eerste relevante onderwerpen voor je blog eigenlijk al vastgesteld. Een pijnpunt kan bijvoorbeeld het vinden van geschikt personeel zijn. Op basis van dit pijnpunt kun je een aantal blog onderwerpen bedenken: “Hoe kun je personeel opleiden en trainen” of “Employer branding succesvol inzetten”.

Tip 2 – Blog onderwerp op basis van SEO

De Machielsen strategie is een zeer succesvolle manier van bloggen. In deze gids leren we je hoe je met slechts 1 blog per week 100-300% meer traffic naar je website kunt genereren. Het is de simpelste strategie die er bestaat en dat maakt hem zo succesvol.

Kort gezegd is de strategie als volgt: je zoekt naar relevante keywords met een hoog zoekvolume en je schrijft het allerbeste blog ooit over deze keywords.

Keywords tools om een blog te schrijven

 

Tip 3 – Betrek een potentiële klant bij een blog over een branche gerelateerd onderwerp

Als jouw avatar actief is in een specifieke branche, kun je een blog schrijven over een actualiteit of gebeurtenis. Een slimme truc om met je ideale klant in contact te komen is om hem te betrekken bij het schrijfproces. Vraag hem om gerichte input door een mail te sturen met het volgende onderwerp: Wat is jouw mening over de toename van X tijdens een financiële crisis?

Makkelijk een blog schrijven door deze klassiekers (stap 3)

Drie klassieke blog vormen:

  • Het lijstje: de 10 beste manieren om…
  • Een long read (kennis blog)
  • Vaardigheid blog

Na het vaststellen van je doelgroep en onderwerpen is het tijd om te bepalen in welke vorm je je blog gaat schrijven. Het is belangrijk om hier goed over na te denken, want het bepaalt in grote mate het doel van je blog en de bijbehorende tijdsinvestering. Als je kiest voor een long read waarin je echt een deep dive in een onderwerp neemt, is je doel waarschijnlijk om te ranken op specifieke keywords. Daarnaast vraag het een grotere tijdsinvestering dan wanneer je een blog schrijft waarin je 7 tips over onderwerp x gaat delen.

Klassieker 1 – Het lijstje: de 10 beste manieren om…

Lezers houden van lijstjes, maar niet per se om de lijstjes zelf. Ze vinden het vooral een fijn idee dat hun wereld er iets overzichtelijker van wordt. Een titel met de belofte van een lijstje geeft uitzicht op iets dat het leven versimpelt.

Dit zijn een aantal voorbeelden van lijstjesblogs:

  • Herken de 7 kenmerken van een geniale blog
  • 10 manieren om van je writer’s block af te komen
  • De vijf blogger-types. Bij welk type hoor jij?

Klassieker 2 – Het kennisblog of long read

In een kennisblog of long read schrijf je uitgebreid over een specifiek onderwerp. Je duikt diep in de materie en probeert een zo compleet mogelijk blog te schrijven. Als wij een long read schrijven, proberen we alle bestaande blogs over een bepaald onderwerp te overtreffen. We schrijven het beste en meest complete blog aller tijden.

Door kennis te delen, positioneer je jezelf of je organisatie als een autoriteit en verhoog je de gunfactor. Bij het schrijven van een long read is het belangrijk om vooraf vast te stellen welke keywords veel worden gebruikt bij het zoeken naar informatie.

Lange content heeft namelijk de potentie om heel goed te scoren in Google. Een long read scoort beter omdat het de vraag van de zoeker volledig beantwoordt. Google wil een zo relevant mogelijk antwoord bieden aan de zoeker. Een goede blogpost van 1500 woorden geeft veel gedetailleerder antwoord op een vraag dan een blogpost van 250 woorden.

In de onderstaande grafiek (via Moz & BuzzSumo) kun je zien dat blogs met lange content beter scoren.

Long read blog schrijven

 

5 redenen waarom een lange blog beter scoort in Google

  1. Meer backlinks – uit onderzoek van van Moz en BuzzSumo blijkt dat pagina’s met lange content (vanaf 1800 woorden) meer backlinks krijgen, meer shares en meer likes krijgen op social media.
  2. Relevanter – zoekmachines kunnen meer informatie op je pagina verzamelen. Daardoor kunnen ze beter bepalen waar de content of de pagina over gaat. Zo kunnen ze dus vaststellen dat je content relevant is voor het keyword waarop je gevonden wilt worden.
  3. Deep dive – een blogpost van 500 woorden of minder geeft simpelweg minder informatie aan de bezoeker. Lange content gaat dieper in op het onderwerp en beantwoordt de vraag van de bezoeker beter.
  4. Meer nieuwe bezoekers – lange content levert vaak meer nieuwe bezoekers en een hogere conversie op. De hogere conversie komt doordat bezoekers heel gericht op je content af komen en er echt waarde aan hechten.
  5. Dwell time – bezoekers blijven ook langer op je pagina. Dit is een positief signaal voor Google, want blijkbaar waarderen de bezoekers je content.

Klassieker 3 – Een vaardigheidsblog

Ooit een kookrecept gelezen? In feite is een vaardigheidsblog hetzelfde. Het vertelt je heel praktisch en overzichtelijk hoe je iets in verschillende stappen moet aanpakken. Of het nu gaat om het plakken van je fietsband of het opschonen van je computer: vertel het in een vaardigheidsblog.

De titel van dit type blogs begint vaak met ‘Hoe’. ‘Hoe plak je een fietsband in 5 eenvoudige stappen’. Simpel maar effectief. Bovendien beginnen mensen die een vraag intypen op Google, vaak met het woordje ‘hoe’. Het lijkt dus misschien afgezaagd om zo te beginnen, maar het werkt wel.

Je kunt een vaardigheidsblog ook inzetten om antwoord te geven op een vraag en zo scoren met een featured snippet.

Blog schrijven als antwoord featured snippet

 

Schrijf een f*cking goede titel voor je blog (stap 4)

De titel van je blog is echt super belangrijk. Een goede titel zorgt ervoor dat je opvalt. Een goede tekst met een slechte titel wordt door niemand gelezen.

De beste titel wint het gevecht.

Op de eerste pagina van Google staan 10 (organische) resultaten. Dat betekent dus dat je met 10 soortgelijke artikelen concurreert. Technisch gezien concurreer je ook met alle andere resultaten op positie 11 tot en met 100.

De titel van je blog hangt samen met de vorm van je blog, maar je kunt het ook andersom aanpakken: verzin een goede titel en laat die de vorm van je blog bepalen.

Een blog schrijven op basis van je titel is een heel andere manier om tot een blog te komen. De titel stuurt niet alleen je lezers, maar jou als schrijver ook. Hij dwingt je een onderwerp af te bakenen en jezelf dus te beperken. En dat is soms nodig om de structuur van je blog te bewaken.

Op de eerste pagina van google met je blog

Hoe schrijf je een goede titel voor je blog?

Hoe je binnen 1,3 seconden 400 lezers trekt

Mensen zijn over het algemeen leergierig en nieuwsgierig. Ze willen dus graag weten hoe je dingen doet. Speel in op die behoefte en begin je titel met ‘hoe’. Gooi er nog wat intrigerende cijfers tegenaan en bingo: je hebt je lezers te pakken. Jij wilt vast heel graag weten hoe je binnen 1,3 seconden 400 lezers trekt.

De clickbait tactiek: Wat is de echte reden van Yolanthes tranen?

O, jee. Blijkbaar heeft Yolanthe verdriet. Zou er iets met Wesley zijn? Zou hij soms vreemdgaan? Een kop als deze suggereert een hoop.

Ten eerste dat er tranen zijn. Ten tweede dat daar een reden voor is die iedereen voor waar aanneemt. En ten derde dat er een werkelijke reden is die niemand nog kent, maar de schrijver van het artikel wel en jij ook als je het artikel hebt gelezen. Laat je inspireren door de koppen van populaire kranten en roddelbladen. Journalisten van dit soort bladen weten als geen ander hoe je lezers trekt.

Clickbait titels als voorbeeld voor een blogtitel

 

Geef structuur aan je blog door tussenkopjes te gebruiken (stap 5)

Alinea’s geven je tekst structuur

Hoe voorkom je nu dat mensen afhaken? Door je tekst in te delen in alinea’s. Met een alinea baken je een onderdeel van je verhaal af, wat het geheel overzichtelijk houdt. Je geeft op die manier structuur aan je tekst. En als je per alinea een kopje toevoegt, maak je het je lezer nog eens extra makkelijk.

Met tussenkopjes leid je de lezer door je tekst. Je neemt je lezer als het ware bij de hand en laat hem zien wat de hoofdlijn van je tekst is. Als je goede tussenkopjes schrijft, moet de lezer ook aan de hand van enkel die tussenkopjes begrijpen waar je tekst over gaat.

Tussenkopjes gebruiken bij het schrijven van een blog

 

Door de kopjes te scannen, heeft hij de structuur van je tekst al gezien. Vervolgens kan hij zelf bepalen of hij de moeite wil nemen om de tekst tussen de kopjes te lezen. Schrik niet, maar een feit is dat de meeste lezers alleen maar titels en tussenkopjes scannen en lezen.

Tussenkopjes geven de schrijver houvast

Tussenkopjes zijn niet alleen een houvast voor de lezer, ze zijn voor jou als schrijver ook heel handig. Waarom? Omdat ze je dwingen om na te denken over de structuur van je tekst. Als je de titel hebt geschreven en daarna de tussenkopjes bepaalt, heb je in feite het geraamte al op papier. In feite hoef je de tekst daarna alleen nog maar in te vullen.

De tussenkopjes geven je ook de kans om je pagina te optimaliseren voor zoekmachines. De tussenkopjes voorzie je van HTML heading tags. Dit zijn de H1, H2, H3 etc. Je kunt het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Met de heading tags geef je aan waar de hoofdstukken over gaan. Goed geschreven tussenkoppen dragen dus bij aan je vindbaarheid.

  • H1 = de kop van je pagina, gebruik deze maar 1 keer per pagina of per blogbericht
  • H2 + H3 zijn tussenkoppen, hiermee geef je als het ware de paragrafen aan
  • H4 tot en met H6 worden minder vaak gebruikt

Conclusie

Een blog schrijven vraagt de nodige voorbereiding. Het is belangrijk om duidelijk vast te stellen voor wie je een blog schrijft en dat je waarde toevoegt met je blog “value first”.

Je wilt je ideale klant een stap verder helpen door de klantreis.

Ook interessant: