Een blog schrijven in 9 stappen (Een blog dat echt wordt gelezen)

Blog schrijven

Het is de droom van iedere contentmarketeer: blogs schrijven die megaveel traffic genereren. 

Ben je van plan om te gaan bloggen? Dan is deze handleiding voor jou. We loodsen je door de 9 stappen die wij volgen om een blog te schrijven. 

Het schrijven van een blog lijkt makkelijk. Maar in de praktijk kom je vaak bedrogen uit. 

Ik weet uit ervaring hoe vervelend het is om je ziel en zaligheid (en heel veel uren) in een blog te steken om vervolgens 25 views per jaar aan te tikken. 

Maar hoe schrijf je een blog dat mensen wél willen lezen, en waarmee je duizenden bezoekers per maand genereert? 

In dit blog laat ik je stap voor stap zien hoe we succesvolle blogs schrijven.

Waarom bloggen?

Blogs zijn het ideale middel om je merk te versterken en meer traffic te genereren. Door consistent te bloggen groeide het organische verkeer naar ons blog The Health Issue binnen een halfjaar van 0 naar 6000 bezoekers per maand.

Het mooie is dat onze posities nog steeds iedere maand verbeteren. Het verkeer blijft de komende maanden doorgroeien, zonder dat we daar iets voor hoeven te doen.

traffic genereren door bloggen

Stap 1: Beslis waarover je wilt schrijven

Barst je van de inspiratie en weet je al precies waar je over wil gaan bloggen? Noteer dan alle onderwerpen die je te binnen schieten. 

Maar maak je vooral niet druk als je geen flauw idee hebt waarover je moet gaan schrijven, of als je moeite hebt met het bedenken van goede onderwerpen. 

Ook interessant: wat is SEO?

De oplossing is simpeler dan je denkt: kijk naar waarover anderen in jouw branche schrijven. 

Het enige dat je nodig hebt is een SEO-tool. Wij gebruiken een betaalde variant van SEMrush, maar je kunt ook een gratis tool gebruiken (zoals Ubersuggest van Neil Patel).

Voer de url van de website in de SEO-tool en kies voor organic research. Je kunt de website op keywordniveau of paginaniveau analyseren. Als je de website op paginaniveau analyseert, krijg je beter inzicht in het verkeer dat een bepaalde pagina binnenbrengt. 

Organic research semrush

Met deze data kun je veel inspiratie opdoen voor goede blogonderwerpen. De keywords waar andere websites mee ranken hebben zich al bewezen. Analyseer meerdere websites en maak een shortlist met ongeveer 10 interessante blogonderwerpen. 

Zoek onderwerpen die voldoende potentie hebben, maar houd er rekening mee dat de onderwerpen je ook moeten interesseren. Anders wordt het schrijven een eindeloze klus.

Stap 2: Kies het onderwerp met de meeste potentie

Je hebt nu een lijst met ongeveer 10 interessante blogonderwerpen, maar met welk onderwerp begin je? Het is belangrijk om te onderzoeken welk onderwerp de meeste potentie heeft.

Sommige onderwerpen zijn de tijdsinvesting simpelweg niet waard. Wij zijn ruim 15 uur bezig met de meeste blogs die wij publiceren. Als je zoveel tijd aan een blog besteedt, wil je dat het ook echt iets oplevert. 

Daarom moet je de onderwerpen met een lage potentie schrappen. 

Het potentieel van een blog moet je op 2 manieren benaderen: het zakelijk potentieel en het traffic potentieel. 

Zakelijk potentieel vs. traffic

Het zakelijk potentieel is hoog als je onderwerp erg relevant is voor jouw niche of branche en als het aannemelijk is dat een bezoeker makkelijk converteert.

Als je bijvoorbeeld een dieetplan verkoopt, is ‘natuurlijke vetverbranders’ een goed onderwerp voor een blog. Het is relevant en het is aannemelijk dat iemand die een vetverbrander zoekt, wilt afvallen. Maar een blog over ‘het belang van urenregistratie voor bedrijven’ voegt weinig toe, ongeacht het traffic-potentieel.

Om het traffic-potentieel vast te stellen, maken we weer gebruik van onze SEO-tool.  

Voer het keyword in je SEO-tool en analyseer het zoekvolume en de SERP-rapportage. Het zoekvolume vertelt je hoe vaak per maand op deze term wordt gezocht.

Zoekvolume analyseren

De SERP-rapportage geeft je een inschatting van hoe organisch verkeer wordt ‘verdeeld’ over url’s met de geanalyseerde zoekterm.

SERP analyse maken

Stap 3: Check wat je moet schrijven om te ranken

Als je de eerste twee stappen hebt gevolgd, heb je nu een lijst met onderwerpen die erg interessant zijn én een hoge potentie hebben. Voordat je begint met schrijven, is het cruciaal om te weten hoe je je blog moet schrijven. 

Dit heeft alles te maken met zoekintentie. Dat zit namelijk zo: Google wil zijn gebruikers de meest relevante resultaten bieden voor hun vragen. 

Dus, als je hoog wilt ranken in Google en veel organisch traffic naar je website wilt genereren, moet je het meest relevante antwoord voor de zoekopdracht kunnen geven. 

Oftewel: de content die je creëert, moet matchen met de zoekintentie.

Zoekintentie bij blogs

Hoe stel je de zoekintentie vast?

Het vaststellen van de zoekintentie is simpeler dan je denkt. Google is your friend. Het enige dat je hoeft te doen is je onderwerp googelen. Dan zie je direct welke resultaten op de SERP (search engine result pages) staan.

Als je bijvoorbeeld ‘beginnen met yoga’ zoekt in Google, krijg je de volgende resultaten. Je weet nu dat je een soortgelijk blog moet schrijven om in de top 10 te ranken. 

Zoekintentie van je blog bepalen

Vergelijk dit met een andere zoekopdracht: ‘beginnen met yoga Groningen’. Nu zie je dat er alleen maar productpagina’s ranken. In dit geval is het niet aannemelijk dat je met een blog in de top 10 gaat ranken. 

blog afstemmen op zoekintentie

Stap 4: Maak het jezelf makkelijk met een opzet van je blog

Een blog schrijven is flink wat werk, ook voor professionele bloggers. Daarom gebruiken wij altijd een vast format om het schrijven van blogs makkelijker te maken. 

Opzet maken voor je blog

Ons format geeft houvast tijdens het schrijven en dwingt je om na te denken over de structuur. Het fijne van de vorige stap – de zoekintentie bepalen – is trouwens dat dit voor een groot deel de structuur al vastlegt.

Oké, daar gaan we. 

Houd er rekening mee dat we een opzet maken: in deze fase hoef je nog niet superconcreet te zijn. Het gaat echt om de ‘ruggengraat’ van je blog.

  • Header: Dit zijn 5 natuurlijke vetverbranders die écht werken
    • Subheader: Vet verbranden met natuurlijke vetverbranders
    • Subheader: Wat is een natuurlijk vetverbrander?
      • Sub-sub-header: Definitie van een natuurlijke vetverbrander
    • Subheader: 1. Cafeïne 
    • Subheader: 2. Eiwit-poeder
    • Subheader: 3. Groene thee-extract
    • Subheader: 4. Cayennepeper
    • Subheader: 5. Matcha-poeder

Met dit overzicht heb je helder waar je precies over gaat schrijven. Hiermee kun je gestructureerd aan je blog werken. 

En de inhoudsopgave van dit blog ziet er net zo uit.

Voorbeeld van een blog

Je kunt het schrijven nog makkelijker maken door een vaste indeling per header aan te houden. In dit voorbeeld over vetverbranders is het belangrijk om bij iedere vetverbrander de volgende punten te behandelen: 

  • Korte intro over de vetverbrander.
  • Hoe werkt het en wat is het effect van deze vetverbrander?
  • Is er (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar deze vetverbrander?
  • Samenvatting.  

Een vaste opzet maakt je research een stuk makkelijker en het zorgt voor consistentie. 

Op basis van dit overzicht kun je ook een begin maken met je on-page SEO-optimalisatie. Je kunt direct de html heading-tags toevoegen aan je blogpost.

  • <h1>Dit zijn 5 natuurlijke vetverbranders die écht werken</h1>
    • <h2>Vet verbranden met natuurlijke vetverbranders</h2>
    • <h2>Wat is een natuurlijk vetverbrander?</h2>
      • <h3>Definitie van een natuurlijke vetverbrander</h3>
    • <h2>1. Cafeïne</h2>
    • <h2>2. Eiwit-poeder</h2>
    • <h2>3. Groene thee-extract</h2>
    • <h2>4. Cayennepeper</h2>
    • <h2>5. Matcha-poeder</h2>

Stap 5: Schrijf een ruwe versie

Goed, je basis staat als een huis. Het is de hoogste tijd om nu echt je blog te schrijven. Ik heb letterlijk honderden blogs geschreven, en dit is de belangrijkste tip die ik je kan geven. 

Begin gewoon met schrijven. Streef niet naar perfectie. Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook perfecte blogs schrijven. Maar als je in dit stadium perfectie nastreeft, loop je direct vast. 

Waarschijnlijk staar je naar een leeg scherm en iedere zin of alinea schrap je sneller dan dat je kunt schrijven. 

Dus: niet nadenken, maar schrijven. 

Hoe moet je een blog schrijven

Gebruik je goed doordachte opzet als leidraad en werk aan je eerste ruwe opzet. Je moet vertrouwen hebben in je schrijfkunsten. 

In deze fase is perfectie niet belangrijk: het gaat erom dat je de content op papier krijgt. Je moet je best doen om elke vorm van onderbreking van je schrijven te vermijden.

Tip: gebruik onze 11 tips voor SEO teksten schrijven

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar blijf doorgaan. Er is straks meer dan genoeg tijd om je ruwe opzet te finetunen en stukken te herschrijven. En om je gerust te stellen: ook professionele bloggers werken met een ruwe versie. Het gaat erom dat je iets tastbaars creëert waarop je kunt voortborduren.

Pas als je de eerste opzet hebt geschreven, kijk je het na en fix je alle fouten. 

Stap 6: Feedback vragen

Eindelijk: de eerste ruwe versie van je blog is af!

Nu is het tijd voor om je blog te perfectioneren. Het beste dat je in deze fase kunt doen, is iemand anders je blog laten lezen en vragen om feedback. Je kunt feedback vragen op inhoudelijk vlak en je kunt een reviewer vragen om de tekst te scannen op taalfouten.

Bij Content-marketing-bureau Machielsen laten we onze teksten altijd reviewen door een tweede schrijver. Daarnaast is een check op de inhoud vaak net zo hard nodig. 

We schrijven veel voor juridische bedrijven. Hier hebben we intussen jarenlang ervaring mee en we hebben veel kennis over deze branche. Toch zorgen we er altijd voor dat een jurist deze teksten controleert. Hij of zij ziet direct of de tekst inhoudelijk 100% klopt. 

Je moet feedback absoluut nooit zien als kritiek of een aanval. 

een goed blog schrijven hoe doe je dat

Geef duidelijk aan waarover je precies feedback wilt ontvangen. In ons voorbeeld weten we dat onze juridische onderbouwing moet worden gecheckt en aangevuld. Daar vragen we dan ook expliciet naar. 

Door specifieke feedback te vragen, kun je je blog optimaal verbeteren.

Stap 7: Verbeter je ruwe blog-opzet 

Misschien vind je het vervelend om feedback te krijgen, maar je moet beseffen waar je het voor doet: een inhoudelijk sterk blog dat hoog rankt in Google. 

Weet je nog wat ik zei bij stap 3?

“Google wil zijn gebruikers de meest relevante resultaten bieden voor hun vragen. Dus, als je hoog wilt ranken in Google en veel organisch traffic naar je website wilt genereren, moet je het meest relevante antwoord voor de zoekopdracht kunnen geven.”

Dankzij de feedback kun je het beste blog en meest relevante antwoord schrijven.  

Feedback verwerken in je blog

Dus: de hoogste tijd om de feedback te verwerken!

Als je feedback krijgt van anderen, gebruik je hun ideeën, adviezen en meningen om je blog te verrijken. 

Lees de feedback aandachtig door, met een neutrale houding. Als ik feedback verwerk, is het enige wat ik denk: hoe kan ik dit gebruiken om het blog nog beter te maken? Natuurlijk zijn er ook punten waarmee je het niet eens bent. Je bent uiteraard niet verplicht om alle feedback te verwerken – het is uiteindelijk jouw blog.  

Noteer alles en begin dan te werken aan de volgende versie. Probeer de feedback die je hebt gekregen zoveel mogelijk te verwerken in je tweede versie.

Nu mag je dan eindelijk streven naar perfectie. Je kunt zinnen herschrijven tot ze goed klinken en je mag schuiven met alinea’s om ze beter tot hun recht te laten komen. 

Twijfel je nog over je blog, of ben je een beginnende schrijver? Dan kun je stap 6 en 7 nogmaals herhalen.

Stap 8: Je blog opmaken 

Het opmaken van je blog is minstens zo belangrijk als het schrijven van je blog. 

Onthoud dit: een slecht geschreven blog dat mooi is opgemaakt, wordt beter gelezen dan een goed geschreven blog dat slecht is opgemaakt.  

Als we het over het opmaken van je blog hebben, bedoelen we dat je jouw blog makkelijk leesbaar moet maken. 

Tips & tricks om je blog mooi op te maken:

  • Afbeeldingen doen het altijd goed. Plaats relevante afbeeldingen tussen je tekst. Zo Door afbeeldingen en tekst af te wisselen, houd je de aandacht van de lezer beter vast.
  • Schrijf korte zinnen en vermijd ingewikkelde woorden. Sommige schrijvers denken dat ze altijd moeilijke woorden moeten gebruiken, omdat ze anders niet serieus worden genomen. Maar eigenlijk maakt dit de tekst alleen maar slecht leesbaar. Woorden als echter, in beginsel, normaliter, idealiter, het feit dat, voorts en welke (in plaats van die) zijn echt niet cool.
  • Maak slim gebruik van titels, koppen en tussenkoppen. Met tussenkopjes leid je de lezer door je tekst. Je neemt je lezer als het ware bij de hand en laat zo zien wat de hoofdlijn van je tekst is. Met goede tussenkopjes begrijpt de lezer aan de hand van alleen de kopjes al wat de rode draad is van je tekst.
  • Lijstjes, lijstjes en lijstjes. Je lezer houdt niet alleen van lijstjes omdat ze kort en bondig samenvatten wat er wordt gezegd. Ze breken net als afbeeldingen ook de tekst op.  
Bloggen voor beginners

Het toevoegen van ondersteunende visuals en het opmaken van je blog is echt cruciaal. Kun je zelf visuals maken, zoals video’s, afbeeldingen of? Dan moet je dit net zo serieus nemen als het schrijven zelf. 

Stap 9: Een supergoede titel

Je blog is bijna klaar voor publicatie. Tijd om de puntjes op de i te zetten.  

De beste titel wint het gevecht. Het loont de moeite om goed over je titel na te denken. 

Bij het bedenken van een goede titel kun je een voorbeeld nemen aan clickbait-websites en roddelbladen. De content die ze publiceren is niet om over naar huis te schrijven, maar ook jij klikt regelmatig op zo’n clickbait-titel in je Facebook-tijdlijn. 

Zo eentje waarvan je denkt: ik weet dat het troep is, maar ik moet weten wat het antwoord is. Mensen zijn enorm leergierig en nieuwsgierig. Ze willen dus graag weten hoe je dingen doet. 

Het blog over vetverbranders kan de volgende titel krijgen: ‘natuurlijke vetverbranders op een rijtje’. Je kunt deze titel vrij makkelijk upgraden. Kijk eens naar deze twee varianten:

‘Dit zijn 5 natuurlijke vetverbranders die écht werken’

‘5 natuurlijke vetverbranders met bewezen werking’

Veel aantrekkelijker, toch?

Let er ook op dat de url van je blog kort en bondig is. Een extreem lange url kan de zichtbaarheid van je pagina schaden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat korte url’s vaak beter ranken in de zoekresultaten van Google. 

Voorkom url’s als deze: 

https://thehealthissue.nl/2020/12/12/123456789/3/

Je kunt beter kiezen voor een url als deze:

https://thehealthissue.nl/natuurlijke-vetverbranders/

Heb je je titel en de url geoptimaliseerd? Gefeliciteerd: je blog is klaar voor publicatie en onderweg naar de top van de zoekresultaten! 

Blog publiceren

Nu ben jij aan zet

We hebben ons stappenplan met je gedeeld. Om een goed blog te schrijven, moet je de nodige voorbereidingen treffen. Je moet de juiste onderwerpen targeten en de content afstemmen op de zoekintentie. 

Zoals je hebt kunnen zien, heeft het voor ons blog The Health Issue heel goed gewerkt. 

Niets houdt je tegen om nu zelf fantastische blogs te schrijven!

Als je vragen hebt, kun je mij altijd een mailtje sturen.

Vraag gratis seo audit aan

Ook interessant: