Blogs maken tips

Blogs schrijven: de ultieme gids

Wil je beginnen met bloggen?

Blogs zijn mateloos populair; iedereen heeft het erover. Als je sommige online marketeers moet geloven, zijn blogs een soort wondermiddel. “Begin met bloggen en verdubbel je omzet” of “Schrijf blogs en je krijgt meer bezoekers op je website”. Als je overweegt om te gaan bloggen, voor jezelf of voor je organisatie, snappen we dat je de nodige vragen hebt.

  • Waarom moet ik gaan bloggen?
  • Is bloggen zinvol?
  • Hoe schrijf ik een goed blog?
  • Hoe verzin ik goede onderwerpen?
  • Hoe krijg ik meer bezoekers door blogs te schrijven?

Voor veel bedrijven is het schrijven van blogs een belangrijk marketinginstrument. Content marketing wordt steeds vaker ingezet om organisch te scoren. Maar naarmate de populariteit van blogs schrijven toeneemt, groeit ook de concurrentie.

We hebben een complete handleiding over bloggen gemaakt. Alle trucs die we dagelijks voor onze klanten inzetten, delen we met je in deze long read. Gebruik de tips om je concurrentie te verslaan en gebruik het stappenplan om structuur aan te brengen in je blog. Het SEO-hoofdstuk zorgt ervoor dat je op #1 in Google komt.

Blog introductie

Waarom je blogs moet schrijven in 2018

Blogs Schrijven -Tips Voor Gevorderden

De internet-jungle wordt overspoeld met blogs. Iedereen is namelijk met content bezig.

Misschien denk je nu: ‘Als iedereen het al doet… Laat dan maar, ik zal toch nooit scoren met blogs.’ Laat de moed je niet in de schoenen zakken. Wij zijn ervan overtuigd dat 85% van de blogs die dagelijks worden gepubliceerd, geen stuiver aan omzet genereren. Jij kunt dus echt het verschil maken met blogs.

Als je “blog” Googled zie je dat er 2,5 miljard resultaten zijn.

Aantal Resultaten Voor Blog

Blogs zijn mateloos populair: 25% van de 25- tot 34-jarigen geeft aan dagelijks minstens één blog te lezen. Het regelmatig plaatsen van goed geschreven blogs met relevante inhoud is een serieuze marketingstrategie die door veel bedrijven met groot succes wordt toegepast.

Er zijn heel veel redenen waarom je moet gaan bloggen.

Maar dit is de allerbelangrijkste reden:

Dat blogs zo effectief zijn, ligt niet aan je product of dienst, maar aan je klant. Veel bedrijven benaderen hun doelgroep met een achterhaalde tactiek. De informatiebehoefte van je klant is sterk veranderd. Vroeger was een verkoper verantwoordelijk voor 80% van de informatievoorziening. Nu is dat niet meer zo. Jouw klant zoekt nu zelf alle informatie die hij of zij nodig heeft om een beslissing te nemen. Het zoeken naar informatie is een belangrijke stap in de klantreis. Succesvolle bedrijven snappen dit en voorzien in deze informatiebehoefte.

Bloggen is een effectieve manier om in die behoefte te voorzien. Je biedt je doelgroep de juiste informatie en helpt hen de klantreis te doorlopen.

[TIP: lees hier waarom content marketing voor 3 keer zoveel leads zorgt als alternatieve vormen van marketing]

Nog drie redenen om te gaan bloggen:

Reden 1 – Door bloggen word je zichtbaar en vindbaar.

Hoe meer kwalitatief hoogwaardige content je site bevat, hoe groter de kans is dat je in Google rankt op relevante zoekwoorden. Hierdoor word je beter gevonden en krijg je meer bezoekers op je website. Je vergroot je zichtbaarheid ook door de blogs te delen op je social media kanalen.

[TIP: download onze social media templates]

Reden 2 – Blogs vergroten je kennisleiderschap.

Als je goede blogs schrijft (en dit geldt in nog grotere mate voor uitgebreide en diepgaande content, zoals E-books en white papers) zet je jezelf neer als kennisleider op je vakgebied. Als jouw website vol staat met interessante teksten, zal dat mensen trekken die daar meer over willen weten. Ook professionals uit je vakgebied. En als jouw website dé plek is waar niet alleen leken, maar ook mensen met kennis van zaken hun informatie kunnen vinden, word je gezien als kennisleider, wat de positie van je bedrijf versterkt.

Reden 3 – Blogs zorgen voor meer conversie.

Waarom? Een simpele rekensom. Met je website heb je een bepaald conversiepercentage. Wanneer je meer bezoekers naar je website krijgt door blogs, zul je meer conversies genereren. Stel dat je 100 bezoekers per week krijgt en een conversiepercentage van 1% hebt. Dan genereert je website 1 conversie per week. Wanneer de traffic verdubbelt door goede blogs te publiceren, heb je 200 bezoekers en dus twee conversies per week.

 

Hoofdstuk 1 - Wat is een goed blog?

Wat is een blog?

Een blog is niets meer en niets minder dan een kort artikel dat je op je website plaatst, waarin je je kennis of ervaringen deelt.

Het is een gangbare vorm van content. De meeste blogs bestaan uit ongeveer 500 woorden, bevatten vaak foto’s en beantwoorden vragen van je doelgroep.

Informatieve blogs zijn uitstekend om je positie als deskundige in je vakgebied te versterken: je bereikt er zogenaamd denkleiderschap mee.

Een blog kan alle vormen aannemen, van een kort, populair-wetenschappelijk artikel tot een praktisch lijstje met tips. Alles is mogelijk in een blog. Daarom is deze vorm van schrijven zo toegankelijk. Wil je voorbeelden zien? Bekijk dan ons blog.

Waarom zijn blogs zo populair?

Iedereen springt op de blog-trein. Als het voor een ander werkt, werkt het voor mij ook…

Volgens onderzoek van HubSpot wordt bloggen door 53% van de marketeers gezien als de manier om leads te genereren.

Het maken van blogs is toegankelijk en goedkoop. Een effectieve manier van marketing dus. Iedereen kan bloggen, maar er zijn weinig bedrijven die snappen hoe je blogs voor je kunt laten werken.

Hoe doe je dat dan? Daarvoor gaan we terug naar de belangrijkste reden om te bloggen.

Met blogs voorzie je in de informatiebehoefte van je klant. 

Als je dit snapt, kan het eigenlijk nooit fout gaan met je blog. Alles wat je maakt, maak je voor je (potentiële) klant. Toch zijn er veel mensen die zeggen dat bloggen niet werkt of dat je beter in AdWords kunt investeren.

Het internetlandschap verandert in rap tempo en iedereen doet wat hij moet doen om bij te blijven. Zoekmachines worden steeds slimmer en het wordt steeds lastiger om te scoren in de organische resultaten.

Ik probeer ook niet te beweren dan bloggen makkelijk is. Maar als je een goede blogstrategie hebt, kan je blog niet falen.

Hoe lang is een goede blog?

Wat Is Een Goede Lengte Voor Een Blog

Het antwoord hangt af van de doelen die je hebt. Een van ons best bezochte blogs is deze “De blog of het blog” en telt ongeveer 200 woorden. Het scoort goed in de zoekmachines en geeft antwoord op de vraag van de bezoeker.

Maar hebben we er iets aan? Niet echt. In Google Analytics zien we dat 92% van de bezoekers de pagina binnen 12 seconden verlaat. Slechts 8% klikt door naar een andere pagina.

Wij maken onderscheid tussen 3 soorten blogs. De inhoud verschilt, maar het doel spreekt voor zich:

  • Entertainment 0-1000 woorden
  • SEO blogs > 1000 woorden
  • Long blogposts > 3500 woorden

Als je entertainment content schrijft, is de lengte van content niet heel belangrijk. Je schrijft gewoon een tof artikel en presenteert het aan je fans.

Wij hebben bijvoorbeeld een blog geschreven over “de pennenjager”; een typische beursbezoeker die de bedrijvenbeurs alleen bezoekt om zoveel mogelijk pennen te scoren (en ander promotiemateriaal).

Maar voor een blog die je schrijft voor je SEO strategie ligt het voor de hand dat een artikel van meer dan 1500 woorden het beter doet dan een simpele blogpost van 400 woorden. De lezer wordt beter geïnformeerd, haalt meer voldoening uit het artikel en je zult waarschijnlijk meer backlinks verzamelen.

In de onderstaande grafiek zie je dat er een verband is tussen hoge posities in Google en veel content. Gemiddeld hebben pagina’s die op de 10e positie ranken, 400 woorden minder dan de #1.

Scoren Lange Blogs Beter

We maken bij het creëren van content onderscheid tussen SEO content en entertainment content.

Bij het maken van entertainment content staat het informeren of entertainen van de doelgroep op de eerste plaats en creëren we content vanuit de vraag of interesses van deze doelgroep.

Het gaat hierbij om content die bedrijven inzetten om klanten of gebruikers van hun product of dienst te informeren of te entertainen. Denk aan een update over features in een softwarepakket of een blog over een event. Dit is niet de content waarmee je wilt ranken.

SEO blogs zijn juist wel bedoeld om te ranken voor een bepaald onderwerp of zoekterm. Vaak zie je een combinatie tussen SEO blogs en long blogposts.

Waarom scoort lange content zo veel beter?

Laten we vooropstellen dat er geen succesformule waarmee je perfecte content creëert. Maar SEO-technisch heeft lange content zich bewezen.

Lange content scoort beter omdat het de vraag van de zoeker volledig beantwoordt. Google wil een zo relevant mogelijk antwoord bieden aan de zoeker. Een goede blogpost van 1500 woorden geeft veel gedetailleerder antwoord op een vraag dan een blogpost van 250 woorden.

Weet je wat alle SEO-goeroes met elkaar gemeen hebben? Ze produceren allemaal mega lange content. Waarom zijn er dan maar een paar mensen zo slim om lange content te maken?

Het antwoord op deze vraag brengt ons direct op het enige nadeel van lange content: het kost enorm veel tijd en energie om lange content te schrijven. En heel simpel, de meeste content marketeers zijn er te lui voor. Hier ligt dus een enorme kans voor jou (je kunt natuurlijk altijd een freelance tekstschrijver inhuren).

In onderstaande grafiek (via Moz & BuzzSumo) kun je zien dat pagina’s met lange content beter scoren.

Hoe lang is een goed blog?

5 Redenen waarom lange content beter is

  • Meer backlinks – uit onderzoek van van moz en buzzsumo blijkt dat pagina’s met lange content (vanaf 1800 woorden) meer backlinks krijgen, meer shares en meer likes krijgen op social media.
  • Relevanter – zoekmachines kunnen meer informatie op je pagina verzamelen en daarmee beter bepalen waar de content of de pagina over gaat. Zo kunnen ze dus vaststellen dat je content relevant is voor het keyword waarop je gevonden wilt worden.
  • Deep dive – een blogpost van 500 woorden of minder geeft simpelweg minder informatie aan de bezoeker. Lange content gaat dieper in op het onderwerp en beantwoordt de vraag van de bezoeker beter.
  • Meer nieuwe bezoekers – lange content levert vaak meer nieuwe bezoekers en een hogere conversie op. De hogere conversie komt doordat bezoekers heel gericht op je content af komen en er echt waarde aan hechten.
  • Dwell time – bezoekers blijven ook langer op je pagina. Dit is een positief signaal voor Google, want blijkbaar waarderen de bezoekers je content.

Hoofdstuk 2 - Beginnen met blogs maken

Beginnen Met Blogs Maken

Waar moet je beginnen als je een blog wilt schrijven?

Bijna iedereen maakt dezelfde fout.

Direct beginnen met het schrijven van een blog. Je denkt: ‘Dit is tof om over te schrijven… let’s go.’

Ik raad je aan om een paar dingen op een rijtje te zetten voordat je begint met schrijven.

Je kunt blogs alleen voor je laten werken als je in de informatiebehoefte van je potentiële klant voorziet. Daarom moet je heel goed weten voor wie je gaat schrijven.

Welke vragen heeft mijn doelgroep? Waar kan ik mijn doelgroep bereiken: op social media, via welke platformen, zijn er online magazines die ze lezen? Wat vinden ze interessant?

Daarnaast moet je natuurlijk weten waarover je wilt gaan schrijven – je moet dus onderwerpen hebben of verzinnen.

En hoe ziet je blog eruit? Je kunt een blog in verschillende vormen gieten. Vervolgens komt het technische gedeelte: het schrijven zelf. Hoe schrijf je een pakkende titel voor je blog? En hoe geef je je blog structuur?

De belangrijkste tip voor succes

FOCUS! 

Ik snap het. Je wilt iedereen te vriend houden. Je wilt blogs schrijven die voor iedereen leuk zijn.

Dit is een van de grootste fouten die je kunt maken. 

Schrijf voor een specifieke doelgroep, schrijf voor je ideale klant. Heel specifiek en heel gericht.

Maak een blog waar niemand omheen kan, schrijf voor jouw nichemarkt. Geloof mij, dit levert op korte termijn resultaat op. Je kunt makkelijker scoren in de zoekresultaten en je positioneert jezelf direct als een autoriteit in jouw vakgebied.

Focus Op Een Specifieke Doelgroep

Wie is je doelgroep

Denk goed na over je doelgroep. Voor wie schrijf je precies? Als je dat weet, kun je je schrijfstijl daarop aanpassen. Bij de ene doelgroep past een formele toon waarbij je ervoor kunt kiezen om de lezer met ‘u’ aan te spreken, bij de andere doelgroep past juist een informele toon en kies je voor ‘je’. Maar dan moet je wel eerst weten wie je doelgroep is.

Je kunt je doelgroep bepalen door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie is mijn ideale klant?

Het klinkt misschien vreemd, maar je kunt je eigen klanten kiezen. Als je heel specifiek in kaart weet te brengen hoe jouw ideale klant eruit ziet, kun je die op een effectieve en gerichte manier bereiken.

Je kunt dit doen door een avatar te maken – een digitaal profiel van je ideale klant. Soms wordt dit ook een persona genoemd.

Tip: maak gebruik van ons gratis “avatar template”. 

  • Wat interesseert mijn lezers?

Als je weet wie je lezers zijn, is het makkelijker om onderwerpen te verzamelen die aansluiten bij hun interesses. Blog je over de laatste zomertrends, dan schrijf je waarschijnlijk voor een andere doelgroep dan wanneer je over de medische wetenschap blogt. In het eerste geval spreek je de lezer sowieso aan met ‘je’ en is de schrijfstijl losjes en gezellig. In een wetenschappelijk blog is een wat formelere schrijfstijl waarschijnlijk op zijn plaats.

  • Wat is het opleidingsniveau van mijn lezers?

Zijn je lezers hoog of misschien juist lager opgeleid? Dat is belangrijk om te weten, want dan kun je daarop aansluiten in je taalgebruik. Bij ingewikkelder onderwerpen voor een hoog opgeleide doelgroep kun je je best wat ingewikkelder woorden en zinsconstructies veroorloven. Maar schrijf je voor een laag opgeleid publiek, dan laat je lastige woorden en ingewikkelde zinnen liever achterwege.

  • Wat is de leeftijd of levensfase van mijn lezers?

Schrijf je voor een jong of juist voor een ouder publiek? Dat kan van belang zijn voor de tone of voice. Jongeren spreek je doorgaans aan met ‘je’ en ouderen stellen het misschien op prijs om met ‘u’ te worden aangesproken. Over het algemeen past een informele toon beter bij jongeren en een formelere toon beter bij ouderen, maar het is geen wetmatigheid. Misschien richt je je blog wel op ouderen die juist met ‘je’ willen worden aangesproken.

Heb je je doelgroep min of meer in kaart? Dan is het nu tijd om een lijst met onderwerpen te verzamelen.

Goede onderwerpen voor je blogs bedenken

Relevantie is het sleutelwoord. De onderwerpen van je blogs moeten passen bij je organisatie en interessant zijn voor je doelgroep. Als je weet wat je lezers interesseert, wordt het vanzelf makkelijker om goede blogonderwerpen te bedenken en verzamelen.

Ik geef je drie tips om relevante onderwerpen te vinden.

Tip 1: Gebruik je keyword onderzoek

Iedereen die met online content aan de slag gaat, krijgt te maken met SEO (zoekmachineoptimalisatie). Keywords zijn de ruggengraat van Search Engine Optimisation en in mijn ogen een vergeten ambacht. Het zoeken naar keywords is leuk en levert gegarandeerd interessante onderwerpen op.

Het kan zelfs ideeën opleveren die je concurrenten niet gebruiken en die dus relatief makkelijk veel zoekverkeer binnen brengen. Daarnaast levert de zoektocht je nieuwe inzichten in de markt op en leer je veel over wat je doelgroep wil zien.

Keywords Over Bloggen En Blogs Maken

Keywords Over Bloggen En Blogs Maken

Tip 2: Sluit aan bij de interesses van je doelgroep

Als je weet wie je doelgroep is, kun je aansluiten bij hun interesses. Voor een SaaS bedrijf dat CRM software levert, ligt het voor de hand dat klanten geïnteresseerd zijn in het verbeteren van de bedrijfsvoering. Dit is een ruim begrip. Je kunt dit bijvoorbeeld opdelen in categorieën:

  • Productiviteit
  • Tools
  • Tips voor facturatie
  • Relatiebeheer

Tip 3: Blog over actuele onderwerpen

Bij het verzinnen van onderwerpen kun je je prima laten inspireren door de actualiteit. Er gebeurt genoeg in de wereld, dus grote kans dat ook jij daar iets mee kunt. Bijkomend voordeel is dat je op die manier beter vindbaar bent, omdat mensen nu eenmaal van nieuws houden en daar dus op googelen. Als je je laat inspireren door wat er om je heen gebeurt, zit je nooit om onderwerpen verlegen.

Je kunt niche blogs gebruiken om relevant nieuws op te sporen. Hier gebruik ik een voorbeeld van TechCrunch.

Nieuws Van Techcrunch Voor Een Blogbericht

[TIP: Content van anderen gebruiken, mag dat zomaar? Lees hier alles over auteursrecht]

De vorm van je blog

Als je je doelgroep in kaart hebt gebracht en weet waarover je wilt schrijven, moet je nog bedenken in welke vorm je je blog wilt gieten. Nu is het zo dat een blog geen vaststaande vorm heeft. Alles is in feite mogelijk, van lijstjes met tips tot korte verhaaltjes.

Ik geef hier een aantal voorbeelden van populaire blogvormen, en tips om je blog zelf in een vorm te gieten.Het volgende hoofdstuk gaat over het plannen van de blogs.

Het lijstje: de 10 beste manieren om…

10 manieren om blogs te maken

Ah, daar is het al: het lijstje. Deze blogvorm is mateloos populair onder lezers. Mensen zijn nu eenmaal dol op lijstjes. Ze geven het idee van overzichtelijkheid: je kunt ze afstrepen. Blijkbaar zijn er tien beste manieren om te leren, en tien manieren om rijk te worden. Dat wil je natuurlijk meteen lezen!

Maar ook voor jou als blogger is een lijstje fijn, omdat je eigenlijk in je eentje aan het brainstormen bent: wat kun je allemaal nog meer aan dat lijstje toevoegen? En weet je geen tien punten te verzinnen? Niet erg, drie is ook goed. Zorg er dan wel voor dat die drie punten inhoudelijk heel sterk zijn.

Vaak kom je tijdens het schrijven van je lijstje vanzelf op meer punten. Of bedenk je weer een nieuwe invalshoek voor je onderwerp en heb je meteen weer stof voor een nieuwe blog.

3 voorbeelden die laten zien waarom lijstjes werken

Lezers houden van lijstjes, maar niet per se om de lijstjes zelf. Ze vinden het vooral een fijn idee dat hun wereld er iets overzichtelijker van wordt. Een titel met de belofte van een lijstje geeft uitzicht op iets dat het leven versimpelt. Lijstjes werken bevredigend.

Bovendien zijn lijstjes een mooie manier voor jou als deskundige op je vakgebied om te laten zien hoe veelomvattend een onderwerp kan zijn. Maak hier dus gebruik van! Drie voorbeelden van de kracht van titels die een lijstje aankondigen:

  • Herken de 7 kenmerken van een geniale blog

Hiermee laat je je kennis zien over het onderwerp. Alleen jij weet immers wat die zeven kenmerken zijn, en je lezers willen dolgraag op de hoogte zijn. Bevredig hun verlangens! En laat hen na die zeven kenmerken gretig doorklikken naar je volgende blog:

  • 10 manieren om van je writer’s block af te komen

De ouderwetse manier van lijstjes schrijven. Bij deze simpele vorm moet de inhoud het werk doen, dus zorg ervoor dat je weet waarover je schrijft. Je lezers zullen je dankbaar zijn.

  • De vijf blogger-types. Bij welk type hoor jij?

Mensen willen graag ergens bij horen. Ingedeeld worden bij een groep geeft een gevoel van veiligheid en zekerheid. In feite schrijf je in deze blog dus over vijf typen bloggers, maar door de vraag ‘bij welk type hoor jij?’ erbij te stellen, betrek je de lezer op een heel directe manier bij je onderwerp.

Kennisblog: uitleg over een onderwerp

In een kennisblog behandel je een onderwerp waar je redelijk wat vanaf weet.

Je deelt hier dus echt je kennis. Je schrijft voor lezers die geïnteresseerd zijn in de achtergrond van een onderwerp. Daarom moet je je verhaal goed kunnen onderbouwen en toelichten. Dit type blogs wordt vaak geschreven door deskundigen op een bepaald vakgebied, of door brancheverenigingen.

Storytelling: begin met een verhaal

Storytelling is niets meer of minder dan een verhaal vertellen. Dus in plaats van dat je meteen begint met een lijstje of het delen van kennis, neem je de lezer mee in een verhaal dat de inleiding is of als metafoor dient voor je werkelijke boodschap. Begin je blog  bijvoorbeeld met een eigen ervaring als inleiding voor je verhaal (Toen ik laatst op een bankje in het park zat…) of met een fictief verhaal dat dient als metafoor of ter illustratie van je boodschap.

Tip: Begin je verhaal met een zin die de lezer direct je verhaal in trekt. Bijvoorbeeld: ‘Toen Johan binnenkwam, viel er een ijzige stilte.’ Dit trekt direct de aandacht van lezers, die nu willen weten wat er aan de hand is met Johan.

Je mening of ervaring delen

Het delen van ervaringen of je mening over iets geven is een heel effectieve manier om een gevoel van verbondenheid met je lezers te creëren. Door te vertellen wat je hebt meegemaakt, deel je iets persoonlijks met hen, en dat schept een band. Dat geldt ook voor een mening die je deelt. Het gaat bij een mening niet per se om feiten, wat deze vorm van bloggen erg toegankelijk maakt. Je bent immers vrij om te zeggen wat jij ergens van vindt, of wat jouw ervaring is geweest. Daar hoef je geen expert voor te zijn.

Vaardigheidsblog: hoe pak je iets aan?

Heel populair: de vaardigheidsblog. Ooit een kookrecept gelezen? In feite is een vaardigheidsblog hetzelfde. Je leest er heel praktisch en overzichtelijk in hoe je iets in verschillende stappen moet aanpakken. Of het nu gaat om het plakken van je fietsband of het opschonen van je computer: vertel het in een vaardigheidsblog. De titel van dit type blogs begint vaak met ‘Hoe’. ‘Hoe plak je een fietsband in 5 eenvoudige stappen’. Simpel maar effectief. Bovendien beginnen mensen die een vraag intypen op Google, vaak met het woordje ‘hoe’. Het klinkt dus misschien afgezaagd om zo te beginnen, maar het werkt wel.

blog schrijven hoe moet dat

Je kunt een vaardigheidsblog ook inzetten om antwoord te geven op een vraag en zo scoren met een featured snippet.

blog schrijven om in de featured snippet te komen

Schrijf f*cking goede titels voor je blogs

Getriggerd om te lezen hoe je de perfecte titel schrijft? Mooi zo, dat was de bedoeling 😉 Als je titel niemand prikkelt om de tekst te lezen, had je net zo goed geen blog kunnen schrijven.

Een goede tekst met een slechte titel wordt door niemand gelezen.

Bovendien is de concurrentie van andere teksten op internet moordend. Alleen met een pakkende titel val je op in de tekstjungle. Een goede titel is dus key – hij moet de lezer direct bij de strot grijpen.

De titel van je blog hangt samen met de vorm van je blog, maar je kunt het ook andersom aanpakken: verzin een goede titel en laat die de vorm van je blog bepalen.

Waarom je moet beginnen met de titel

Wil je beginnen met het schrijven van je blog? Begin dan met de titel. De titel stuurt niet alleen je lezers, maar jou als schrijver ook. Hij dwingt je een onderwerp af te bakenen, en jezelf dus te beperken. En dat is nodig in de beperkte ruimte die een blog biedt.

En waarom het een goed idee is om je titel te beginnen met ‘waarom’? Omdat je je lezers daarmee een vraag voorschotelt waarvan ze zelf nog niet eens wisten dat ze het antwoord erop wilden weten.

 

Hoe je binnen 1,3 seconden 400 lezers trekt

Mensen zijn over het algemeen leergierig en nieuwsgierig. Ze willen dus graag weten hoe je dingen doet. Speel in op die behoefte en begin je titel met ‘hoe’. Gooi er nog wat intrigerende cijfers tegenaan en bingo: je hebt je lezers te pakken. Jij wilt vast heel graag weten hoe je binnen 1,3 seconden 400 lezers trekt. Ik ook.  Laat het me weten als je ontdekt hoe je zoiets doet.

Wat is de echte reden van Yolanthes tranen?

O, jee. Blijkbaar heeft Yolanthe verdriet. Zou er iets met Wesley zijn? Zou hij soms vreemdgaan?

Een kop als deze suggereert veel. Ten eerste dat er tranen zijn. Ten tweede dat daar een reden voor is die iedereen voor waar aanneemt. En ten derde dat er een werkelijke reden is die niemand nog kent, maar de schrijver van het artikel wel en jij ook als je het artikel hebt gelezen.

Ik moet je helaas teleurstellen; ik zou niet weten wat de reden van Yolanthes tranen zijn. Maar geef toe: je was wel nieuwsgierig!

Goede titels voor blogs bedenken

Laat je dus vooral inspireren door de koppen van populaire kranten en roddelbladen. Journalisten van dit soort bladen weten als geen ander hoe je lezers trekt. Hoe vaak is het je al gebeurd dat je, gegrepen door een pakkende titel, verder las en teleurgesteld was in het echte verhaal? Juist.

Maar dan moet je toch toegeven dat de titel pakkend was. En dat je zonder die titel het verhaal nooit gelezen had, hoe teleurstellend dat verhaal achteraf ook bleek te zijn. Als jij nu zorgt voor een pakkende titel én een goed verhaal, zit je gebakken.

Kortom: een pakkende titel staat garant voor lezers van je blog. Maar hoe zorg je er nu voor dat je lezers na het lezen van de titel ook daadwerkelijk doorlezen?

Succesvol gebruik maken van tussenkopjes

Goed, je hebt van tevoren bedacht voor wie je je blog schrijft en waarover je je blog schrijft. Je hebt een pakkende titel bedacht, en nu wil je gaan beginnen met schrijven. Met een lijstjesblog heb je het relatief makkelijk: je begint bij nummer 1 en eindigt bij het laatste punt op je lijstje. In alle andere gevallen zul je zelf structuur moeten aanbrengen. En daar komen de tussenkopjes om de hoek kijken.

Hapklare brokken tekst

Je hebt vast weleens een document geopend of een tekst gedownload en meteen gedacht: ‘Laat maar’. Herkenbaar? Dan was het waarschijnlijk veel tekst die eruitzag als… veel tekst.

En veel tekst schrikt lezers af. De algemene tendens op internet is: hoe minder tekst, hoe beter. Een blog heeft een prima behapbare hoeveelheid tekst, namelijk 400 à 500 woorden. Maar als je daar helemaal geen structuur in aanbrengt, leest alsnog niemand je blog.

Tip: zoek een goed leesbaar lettertype uit!

Goed leesbaar lettertype voor blogs

Alinea’s geven je tekst structuur

Hoe voorkom je nu dat mensen afhaken? Door je tekst in te delen in alinea’s. Met een alinea baken je een onderdeel van je verhaal af, wat het geheel overzichtelijk houdt. Je geeft op die manier structuur aan je tekst. En als je per alinea een kopje toevoegt, maak je het je lezer nog eens extra makkelijk.

Met tussenkopjes leid je de lezer

Kopjes leiden de lezer door je tekst. Je neemt je lezer als het ware bij de hand en laat hem zien wat de hoofdlijn van je tekst is. Als je goede tussenkopjes schrijft, moet de lezer ook aan de hand van enkel die tussenkopjes begrijpen waar je tekst over gaat. Door de kopjes te scannen heeft hij de structuur van je tekst al gezien. Vervolgens kan hij zelf bepalen of hij de moeite wil nemen om de tekst tussen de kopjes te lezen. Schrik niet, de meeste lezers scannen en lezen alleen maar titels en tussenkopjes. Jij gelukkig niet.

Tussenkopjes geven de schrijver houvast

Tussenkopjes zijn niet alleen een houvast voor de lezer, ze zijn voor jou als schrijver ook heel handig. Waarom? Omdat ze je dwingen om na te denken over de structuur van je tekst. Als je de titel hebt geschreven en daarna de tussenkopjes bepaalt, heb je in feite het geraamte al op papier. In feite hoef je de tekst daarna alleen nog maar in te vullen.

SEO blogs schrijven

Hoe maak je de perfecte SEO blog

Als je blogs schrijft of van plan bent om een blog te gaan maken, heb je zeker enige kennis van SEO nodig. Dat vind je misschien angstaanjagend, want SEO is super uitgebreid en er is een overkill aan informatie. Maar no worries, ik heb de belangrijkste technieken die wij gebruiken voor SEO optimalisatie voor je in deze handleiding gezet.

Ik heb namelijk gemerkt dat er een aantal punten zijn waarvan je op de hoogte moet zijn om succesvol te zijn als je wilt scoren met je blog. De kwaliteit van de content die je publiceert, wordt namelijk steeds belangrijker. Deze technieken zijn niet moeilijk en kun je direct inzetten.

TIP: Maak gebruik van onze gratis SEO scan


Hoe-moet-je-een-SEO-blog-schrijven-

Succesvol gebruik maken van title tags & meta data

Het invullen van de title tags en meta data is op zich niet moeilijk. Door tools als Yoast (voor WordPress) zijn ze makkelijk in te vullen. De tools geven tips en als je aan alle voorwaarden voldoet, kleuren alle bolletjes groen. Alles op groen is natuurlijk tof, maar dit zegt nog niks over de kwaliteit van je title tags.

Wat Is Een Title Tag En Een Meta Description

(afbeelding via Backlinko)

De title tags zijn een belangrijke ranking factor. Je geeft er bij Google mee aan waar je pagina over gaat. Ze geven potentiële bezoekers een eerste indruk van je webpagina. Je meta title mag maar 60 tekens lang zijn, de ruimte is dus beperkt. Op deze site kun je testen met verschillende meta titles. 

Tip: het is al een tijdje mogelijk om afwijkende icons te gebruiken in je metadata. Het is niet gegarandeerd dat Google de icons overneemt in de zoekresultaten, maar het is het proberen waard. Als het lukt, zul je zeker opvallen. Test ze via deze site.

Sommige bloggers doen echt hun best om een goede meta title te schrijven, maar de meeste bloggers gaan als volgt te werk bij het schrijven van meta titels:

Zoek een keyword voor de pagina

  1. Kijk of er veel zoekverkeer is (via Google Keyword Planner)
  2. Prop hem zo vaak mogelijk in de meta tittle
  3. Hoop dat je hoog in de zoekresultaten eindigt

Als je nagaat dat de title tag van je pagina een belangrijke factor is voor je ranking, kun je hier toch veel meer uithalen?

Dit is met een klein beetje meer tijd en aandacht te doen. Het is namelijk heel simpel om een lijst met synoniemen te maken en relevante zoektermen te verwerken in je title tags. Vaak is de concurrentie op het zoekwoord (dat hierboven in stap 1 is vastgesteld) heel hoog. Daarom is het vaak beter om de title tag specifieker te maken (long tail dus).

HTML heading tags

Dit zijn de bekende H1, H2, H3 etc. Google concludeert uit deze gegevens waar je pagina over gaat. Je kunt het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Met de heading tags geef je aan waar de hoofdstukken over gaan. Overmatig gebruik wordt niet gewaardeerd en kan averechts werken.

HTML tags voor blogs

H1 = de kop van je pagina, gebruik deze maar 1 keer per pagina of per blogbericht.

H2 + H3 zijn tussenkoppen, hiermee geef je als het ware de paragrafen aan.

H4 tot en met H6 vind ik zelf niet relevant en gebruik ik nooit. Hoe hoger het cijfer achter de H, hoe minder waarde het heeft.

Heading-Tags-voor-seo-blogs-in-de-praktijk

 

Alt tags van afbeeldingen optimaliseren

Deze SEO optimalisatie zal niet nieuw voor je zijn. Maar nu begrijp je ook waarom dit zo belangrijk is. Google bots kunnen geen plaatjes zien.

Gebruik alt tags voor je afbeeldingen en wijzig de naam voordat je de afbeeldingen uploadt. Dus niet gewoon uploaden, maar wat aandacht aan de titel besteden. Zoals je hieronder kunt zien heb ik de afbeelding voor de heading tags geoptimaliseerd. De afbeelding heet als naam heading- tags-voor-een-SEO-blog.gif. Als je een afbeelding plaatst, geeft WordPress je de mogelijkheid om een alt tag toe te voegen.

Niet –  DCS045.jpg

Wel – heading- tags-voor-een-SEO-blog.jpg

Tip: gebruik geen underscore in je afbeeldingen, metadata of alt tags. Google ziet dit niet als scheidingsteken maar juist als één woord.